Recensioner Piptobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Recensioner Piptobak

Inläggav Adolfsson tor 01 sep 2011, 13:53

Tillverkare:
Skärning:
Tobaksort/er:
Såsning:
Tillverkarens beskrivning:

Utlåtande:

Värdering: 1 till 5 pipor. Bild BildBild Bild Bild
With only a slight stretch of the imagination, you could say that pipe smoking can in some instances be considered as “psychological first aid”, or at least a means whereby one's psychological balance can be regained.
* Per Georg Jensen
Användarvisningsbild
Adolfsson

Re: Recensioner Piptobak

Inläggav fruktflugan lör 03 sep 2011, 13:22

Jag börjar väl då... Med en tobak jag recenserat förut, men smaken är alltid en dagsfärsk sak och val av pipa gör mycket.

Tobak: Red Rapparee
Tillverkare: Rattrays / Kohlhase & Kopp
Skärning: Någonstans mellan ribbon och shag
Tobaksort/er: Cavendish, Virginia och Oriental (skulle gissa på Latakia också)
Såsning: Vet ej. Möjligtvis någon mild extra komponent någonstans i tillverkningen.
Tillverkarens beskrivning:
Exhilarating and elusive, quaint and seductive. Prepared from choice Red Virginias and heavily flavored with Orientals, giving it a red tinge. It burns in the pipe with the spontaneity of a fine cigar.

Utlåtande:
RRR är egentligen en tobak som jag har lämnat hädan. Direkt från burken är den vass och inte speciellt god så den kräver öppning och förvaring i glasburk i minst 3 månader för att få ut "tysken" ur smaken!
Det sagt så är det en tobak jag kommer tillbaka till ibland för att se om jag ändrat tycke då det är en sådan tobak som jag tycker jag borde gilla och ibland är den faktiskt gångbar.
Igår rökte jag den i en egentillverkad äppelträpipa vilka har tendensen att bära fram smakerna bra men även sätta en egen lite fruktig komponent, speciellt när de är nya.
Med denna komponent så förvånade RRR mig genom att bli extra bitter och totalt tråkig. Normalt sett är inte RRR någon djuplodande tobak, men just idag var den ovanligt flat även för RRR.

Värdering: Dagens betyg: :smoking: :smoking: (bara 1,5 eller MAX 2 idag. Normalt skulle jag ge den 2-2,5 kanske. Den brukar fungera bra i en av mina Zeman-pipor så där är den en 3a)
Användarvisningsbild
fruktflugan

Re: Rescension Stanwell Melange

Inläggav Orsala lör 03 sep 2011, 18:13

Danska Stanwell Melange är en tobak bestående av Black Cavendish,Roasted Burley, Orientals och
Bright Virginia. Den är smaksatt med aprikos.

Jag tycker den är en mild och aromatisk tobak som känns lätt fuktig direkt ur paketet.
Den har en väl så stark doft nyöppnad av frukt och tobak. Doch ger det sig ngt efter ett tag.
Den röker fint,långsamt och rätt svalt i min Pierluigi pipa, men pipan har mycket huvud så
det kan bero på den till viss del.
Mycket väldoftande och god rök och ett viss mått av lite starkare tobak känns i bakgrunden
och kanske är det här orientalen dyker upp. Cavendishen är god.
Aprikos och gräddtoner så det ryker om det.
Väldoft i rummet javisst och någon gång skall jag äta aprikos och vispgrädde o sen ta en rök
för att jämföra.
I slut av stoppet så blir smaken fränare. Denna tobaken borde levereras i burk. Dels är det
snyggare och mera bevarande men framförallt håller det den krafttiga aromen inne.
Rekommenderas av och för nybörjare och andra som gillar mild fruktig tobak.
Rökt med 9mm filter i Pierluigi mod 141 vintage. vh Orsala 09 2011
PS! Smakar gott med en slät kopp kaffe till
Användarvisningsbild
Orsala

Inläggav Adolfsson mån 05 sep 2011, 16:57

Tillverkare: Solani
Skärning: Flake
Tobaksort/er:Virginia och Perique
Såsning: Ingen.
Tillverkarens beskrivning: A matured virginia, pressed flake, with premium perique.
Pipa: Leopold Standing Poker Bambu Stem

Utlåtande:
Upptändning: Pepprig, men med en ren tobakssmak... Inte så nikotinstark som jag befarade.
Halvtid: Dijonsenapskaraktär så här halvägs ner.. Nikotinstyrkan tilltar.. Till och med så att det snurrar till lite. Får låta pipan svalna lite. Röker torrt och inte speciellt söt längre. God eftersmak på tungan !
Botten: Pepprigare tobakssmaken ... Starkare nu. Nikotinstyrkan är hög ! För hög !

Värdering: 3 pipor. Bild Bild Bild
Senast redigerad av Adolfsson mån 05 sep 2011, 17:23, redigerad totalt 2 gånger.
With only a slight stretch of the imagination, you could say that pipe smoking can in some instances be considered as “psychological first aid”, or at least a means whereby one's psychological balance can be regained.
* Per Georg Jensen
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav Adolfsson mån 05 sep 2011, 17:19

Tillverkare: MacBaren
Tobaksort/er: Virginia
Såsning: ? Nått är det nog..
Tillverkarens beskrivning: A slowly burning tobacco with a sweet, slightly fruity flavour that also tends to gain approval from other people close by.

Utlåtande:

Upptändning: Direkt får man en ren tobakssmak, och mycket rök. Brinner rätt väl direkt ur burken. Reser sig, men tampas ner lite lätt och tänds om.

Halvtid: Krämig vit torr och söt tobaksmak. Citrustoner, fyllig och god !

Botten: fortfarande krämig, något starkare virginiasmak.. len på tungan. Doften är även den mycket god. Sällskapet har inte klagat någon gång !
Röker ner till en vit aska. Inte lika nikotinstark som Solanis, även fast båda anges som "medium Strength" tobak.

Värdering: 5 pipor ! Bild BildBild Bild Bild
* Per Georg Jensen
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav Tony sön 16 okt 2011, 17:40

Tillverkare:Mac Baren
Skärning:Ribbon
Tobaksort/er: Burley med lite virginia för sötmans skull.
Såsning: Ingen uppenbar smaksättning, men den finns där enligt tillverkaren.

Ur ett sample från Masen. En av mina första burley, har bara en Solani att jämföra med och jag hade inte placerat dem i samma smakprofil. Den här väsentligen lättare i sin grundkaraktär och inledningsvis smakar den faktiskt lite cigarr, lite lätt torr natural. I bakgrunden kan man ana tillsatserna av choklad, vilket är en ganska angenäm smak. Efterhand förändras den och en sötma utvecklas, denna ger sig bäst till känna när man koncentrerar röken från munstycket direkt mot tungan.
Lätt att tända och hålla liv i, ger en mjuk rök som inte biter på tungan.
Rökt i en Barontini med smal och hög kammare.
En lättillgänglig blandning som jag nog kommer att återkomma till så småningom.

BildBildBild
Användarvisningsbild
Tony

SG 1792 Flake

Inläggav Flasyb mån 23 jan 2012, 22:27

Tillverkare: Samuel Gawith
Tobaksort/er:
Såsning: Krut & skörbjugg
Tillverkarens beskrivning: Dark-fired leaf hot pressed and cut into a 6" flake before adding a dressing of Tonquin flavour. A full strength, full flavoured tobacco.

Svår att beskriva. En obestämbar sötaktig smak, unken doft i burken.. Smakar som att suga på en smälld kinapuff.. (ja jag har gjort det)

IMHO en vidrig tobak.
Raka pipor ryker mest!
Bild
Flasyb

Inläggav Masen tis 31 jan 2012, 17:26

Hur får ni dit dom där piprökande Smilies gubbarna :o :?:

:D :smoking: :smoking:
Med piprökning förhåller det sig så att
man stoppar innan man börjar.
Okänd

http://instagram.com/masensweden
Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Tobbe Lund ons 01 feb 2012, 00:01

Markera kopiera klistra in. Tror jag att jag gjorde... Det var lite klurigt.
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav Masen ons 01 feb 2012, 00:56

Det funkar inte för mig :(
Gör du något speciellt :?:

Okänd

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Tobbe Lund ons 01 feb 2012, 15:11

Masen skrev:Det funkar inte för mig :(

Klicka på Img-knappen och klistra in den här länken http://www.smcs.se/images/smilies/pipe.gif med markören i mitten. Upprepa efter hur högt betyg du vill ge. Kanske finns ett enklare sätt, men så gör jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav Tobbe Lund ons 01 feb 2012, 16:24

Masen skrev:Det funkar inte för mig :(

Du har PM.
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav Masen ons 01 feb 2012, 18:33

Bild

Jippi Nu funkar det tack :!:

Tack för PM:et :!:

Hans

:D Bild Bild
Okänd

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Tobbe Lund sön 12 feb 2012, 22:25

McClelland Personal Reserve Blackwoods Flake

Bild
Tycker det är lite tunt med recensioner här på forumet, så jag får väl ge ett nytt bidrag. Även om den är rätt bristfällig.

Tillverkare: McClelland
Tobaksort/er: Virginia
Såsning: Ingen
Tillverkarens beskrivning: The characteristic, natural sweetness of Mellow, Red Virginias mingles inextricably with the richness and inherently spicy aroma of Black Stoved Virginias in this doubly aged Red and Black all-Virginia cake mixture.
Doft ur burken: Som dom flesta av McC:s VA så doftar den vinäger/ketchup/HP-sås. Avskräckande i början, men faktiskt ganska angenämt efter ett tag. Ett signum som lovar gott, även om jag kanske föredrar den tunga sötman från FVF...
Utlåtande: Den här recensionen utgår från vintrigt huttrande på altanen, så jag kommer inte bedöma hur den smakade i olika faser av stoppet. Det enda jag faktiskt kan säga är att det är förmodligen den bästa virginia jag nånsin rökt. Tydlig sötma som du ska förvänta dig av en lagrad VA. En fyllighet som jag inte känt i många andra, och en härligt ren tobakssmak när den är som bäst. Brinner rent hela vägen ner. Och kanske det viktigaste; ingen tungbränna.
En helt fantastisk VA, som gör att du småskrattar av lycka vid varje puff.

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav dillinger sön 12 feb 2012, 23:49

Ja lite tunt är det,har försökt skriva några men är tyvärr dålig på att recensera får inte ihop det :D kan bara typ avgöra om jag gillar eller inte en tobak,är lite avis på er som kan skriva recensioner men gillar att läsa recensioner :smoking:
"Piprökning bidrar till en lugn och objektiv bedömning av allt som angår människor". Albert Einstein.
Användarvisningsbild
dillinger

Inläggav Adolfsson mån 13 feb 2012, 00:29

Vilken tur att jag har blackwoods på väg hem ! Låter super.

Sent from my X10i using Tapatalk
* Per Georg Jensen
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav Tobbe Lund mån 13 feb 2012, 01:20

Adolfsson skrev:Vilken tur att jag har blackwoods på väg hem ! Låter super.

Sent from my X10i using Tapatalk

Jo den är grym. Den är precis så som man förväntar sig av en ren virginia, och mer därtill...
McClelland kan sina saker.
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav dillinger mån 13 feb 2012, 12:45

Om du jämför blackwoods flake mot sg fvf vilken är bättre.har också en blackwoods flake burk på lagring men nu blir man sugen att öppna :smoking: :smoking: :smoking:
"Piprökning bidrar till en lugn och objektiv bedömning av allt som angår människor". Albert Einstein.
Användarvisningsbild
dillinger

Inläggav SebastianT mån 13 feb 2012, 18:27

Några tips på vart man kan köpa denna tobaken?

Nu har jag läst lite på tobaccoreviews, jag måste ha denna tobak i min ägo, vart kan den köpas?
Senast redigerad av SebastianT mån 13 feb 2012, 18:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SebastianT

Inläggav Svante mån 13 feb 2012, 18:40

Slängde iväg ett PM med en länk. Har inte fått rätsida än på om man ska länka direkt i trådarna.
"...the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan."
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton
Användarvisningsbild
Svante

Inläggav Masen mån 13 feb 2012, 20:29

Svante skrev:Slängde iväg ett PM med en länk. Har inte fått rätsida än på om man ska länka direkt i trådarna.

Du gjorde helt rätt att skicka PM :!:
Testade själv McClelland NO. 27 VIRGINIA för ett tag sedan, men den var inget att direkt hurra för :(

Hans

Okänd

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Tobbe Lund mån 13 feb 2012, 21:46

dillinger skrev:Om du jämför blackwoods flake mot sg fvf vilken är bättre.har också en blackwoods flake burk på lagring men nu blir man sugen att öppna :smoking: :smoking: :smoking:

Nu var det ett tag sedan jag testade FVF, men vad jag minns så känns nog BF lite lättare, och inte så nikotinstark. Lite mer en alldaysmoke. Men jag är rätt kass på att jämföra...
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav Masen lör 25 feb 2012, 20:52

Nu ska jag göra något som jag inte är så bra på (då jag är en ganska "smaklös" person), ge ett smak omdömme på en tobak.

Peterson`s Perfekt Plug.

Bild

Öppnar den lilla burken och där ligger en ännu mindre, hårdt pressad rektangulär bit tobak.
Skar några tunna skivor av biten gnuggade den och stoppade pipan.
Först uppenbara sig en kraftig smak besk av Burley (vilken jag inte är så förtjust i) den försvinner dock ganska snart och ersätts av en mycket god och mild, söt och ren tobakssmak som håller sig oförändrad genom hela rökningen.
Tobaken hade vunnit på ur rökhänseende att få ligga och torka ett par timmar då den avger en hel del fukt under första halvan av blosset (piprensaren blir endast våt inte missfärgad) Nikotinhalten ligger lite högre än medium och det gillar jag.

Slutomdömme: En mycket god tobak som som kräver lite "pill" för att rökas. Rekomenderas :!:
Bild Bild Bild Bild Bild

Hans
Okänd

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Svante lör 25 feb 2012, 21:24

Den där pluggen har jag varit intresserad av att prova ett tag, kul att få pilla lite o skära lagom bitar. Trevligt med en recension!
Har någon här provat G.L Pease jacknife plug?
"...the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan."
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton
Användarvisningsbild
Svante

Inläggav SebastianT lör 25 feb 2012, 22:29

Roligt format, har jag aldrig sett tidigare. Får väl sätta upp en sak till på önskelistan då.
Användarvisningsbild
SebastianT

Nästa

Återgå till Pipor och piptobak