Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 03 aug 2018, 21:43

Bolivar Belicosos. Att det kan skilja så mot Royal Corona. Kul.Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ fre 03 aug 2018, 22:26

CaptaiN-MiFFo skrev:Bolivar Belicosos. Att det kan skilja så mot Royal Corona. Kul.

Belicosos Finos är den Bolivar som är minst Bolivar, om man kan säga så, MEN också den bästa, enl. min mening!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 04 aug 2018, 14:46

COJ skrev:
CaptaiN-MiFFo skrev:Bolivar Belicosos. Att det kan skilja så mot Royal Corona. Kul.

Belicosos Finos är den Bolivar som är minst Bolivar, om man kan säga så, MEN också den bästa, enl. min mening!
Jag har bara rökt dom vanligaste av Bolivar, men jag håller nog med.

Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 04 aug 2018, 14:47

I natt är man hemma igen. Passar på att dra ut på sista dagen i Kroatien med en riktig långpuff. Lusitanias.Bild

Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon lör 04 aug 2018, 17:32

Davidoff Year of the Dog, jord, kryddighet, lite mörk choklad, perfekt drag som alltid. Hos Ralph.
Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk
mikjon

Inläggav Matthias lör 04 aug 2018, 18:15

Rocky Patel Vintage 1992

Generellt föredrar jag kubanska cigarrer, men köpte ett par Rocky Patel för att prova ett annat märke - de enda icke-kubanska märken jag gillat är Padron och Arturo Fuente.

Den här har en tydlig sötma (Dominikanska tobaken i den kanske?) som drar åt kola ibland , vilket jag gillar. Dock kommer det ibland fram en beskhet (tänk svart bryggkaffe) som jag inte gillade. Den blev mer rund och fylligare en bit in, men jordigheten är av den typ jag finner hos många andra nicaraguaner och den är av en typ som jag inte helt uppskattar.
Det kom fram en aning peppar i retrodraget.

Personligen kommer jag nog inte att köpa den igen då jag för samma pris får kubanska cigarrer jag vet att jag gillar mer. Dock, om jag ser mer objektivt på den så skulle jag rekommendera folk att prova den - bra mycket bättre än de Perdomo-cigarrer jag provat.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav mikjon lör 04 aug 2018, 19:21

Exotiskt trä, nötighet, lätt kryddighet.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav mikjon sön 05 aug 2018, 12:50

Mörkare täckblad en vanligt, jordighet, mörkt trä, espresso, komplex.
Bild

mikjon

Inläggav CaptaiN-MiFFo sön 05 aug 2018, 18:19

Ännu en sista kväll i Kroatien. Exakt 24 timmar försenad till flyget. Att det ska vara så svårt med datum...... Finns ju fler flyg.
Nikka from the Barrel. Espresso. O som tur är har jag fortfarande cigarrer kvar.Bild

Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Plöjarn sön 05 aug 2018, 19:09

Idag röker jag min första hemrullade cigarill på hemodlad tobak. Vilken känsla!

Tobaken är ”Little Dutch” som är en liten härdig tobak som europeerna haft med sig när de emigrerade till Amerika. Den ska tydligen tidigare ha använts flitigt av många små amerikanska cigarrtillverkare som filler. (Uppgifter från forum och fröfirmor).

Smakar underbart! Har aldrig smakat nåt liknande. Krämig och söt med tydlig vanilj/messmör och rostade nötter. Mycket aromatisk, nästan som orientalisk tobak. Kanske lite svag (både nikotin och smakstyrka) för att göra cigariller. Får prova att rulla något grövre. Någon som odlat/provat denna sort som kan ge tips på användning och lämpliga blends?
Plöjarn

Inläggav mikjon tis 07 aug 2018, 20:03

KvällensBild

mikjon

Inläggav mikjon tor 09 aug 2018, 19:08

Partagas Serie E No. 2. Jordighet naturligtvis, denna gång lite exotiskt trä, liten nötighet.

mikjon

Inläggav COJ fre 10 aug 2018, 13:06

Nu har jag testat 2 av de LGC Medaille d'Or No. 4 jag nyligen köpte, de är från april i år och de är inte redo att puffas ännu, de behöver tid. Det är alldeles för mycket nikotin i dem nu, det är så att tungroten kryllar sig! :smoking:
Dessutom är de vassa och stickiga när man blåser ut genom näsan!
De blir undanstoppade för en lång vila!

La Gloria Cubana Medaille d'Or No. 4_s.jpg
La Gloria Cubana Medaille d'Or No. 4_s.jpg (128.01 KiB) Visad 1379 gånger
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav f0xen fre 10 aug 2018, 19:28

Så god! La Aurora Principes MaduroBild

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 10 aug 2018, 22:32

Mysdags igår....Bild

Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Daniel P lör 11 aug 2018, 00:24

@COJ: Dina La Gloria Cubana Medaille d'Or No. 4 är högst troligt dåliga och kommer aldrig blir bra :what: , så skicka över dem till mig :love: så lovar jag bränna upp dem, långsamt, ... en och en.. som så krävs.... för jag tror nog att de skulle uppskattas här borta av mina smaklökar :hamra-i-huvudet:
Seriöst så har du antagligen helt rätt i att de tjänar på lagring. Är de "tuffa" så är de, så fortsätt vänta på att de blir bättre. Kanske tar ett år eller två, men antagligen väl värt. Du, om någon, vet skillnad på vad som händer över tid.

Själv har jag glatt mig över att det är fredag och efter en tids uppehåll (ni som tvekat om "beroende" eller ej bör anteckna detta uppehåll på nästan en vecka...) tänt "ett par" cigarrer ikväll... Askfatet vittnar om att detta är långt från första cigarren ikväll. Detta är den cigarr ikväll som jag hoppas mest på :!: Tidigare cigarrer har varit bra också, men till saken: Romeo y Julieta exhibition no.4 från 2006:
2018-08-11-Romeo y Julieta Exhibition no.4 2006.jpg
Beklagar bildkvaliten
2018-08-11-Romeo y Julieta Exhibition no.4 2006.jpg (90.31 KiB) Visad 1344 gånger

Edit: Bild igen, denna gång med blixt:
2018-08-11-Romeo y Julieta Exhibition no.4 2006 - med blixt.jpg
... med blixt...
2018-08-11-Romeo y Julieta Exhibition no.4 2006 - med blixt.jpg (109.83 KiB) Visad 1343 gånger
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ lör 11 aug 2018, 00:36

Daniel P skrev:@COJ: Dina La Gloria Cubana Medaille d'Or No. 4 är högst troligt dåliga och kommer aldrig blir bra :what: , så skicka över dem till mig :love: så lovar jag bränna upp dem, långsamt, ... en och en.. som så krävs.... för jag tror nog att de skulle uppskattas här borta av mina smaklökar :hamra-i-huvudet:
Seriöst så har du antagligen helt rätt i att de tjänar på lagring. Är de "tuffa" så är de, så fortsätt vänta på att de blir bättre. Kanske tar ett år eller två, men antagligen väl värt. Du, om någon, vet skillnad på vad som händer över tid.

Själv har jag glatt mig över att det är fredag och efter en tids uppehåll (ni som tvekat om "beroende" eller ej bör anteckna detta uppehåll på nästan en vecka...) tänt "ett par" cigarrer ikväll... Askfatet vittnar om att detta är långt från första cigarren ikväll. Detta är den cigarr ikväll som jag hoppas mest på :!: Tidigare cigarrer har varit bra också, men till saken: Romeo y Julieta exhibition no.4 från 2006:
2018-08-11-Romeo y Julieta Exhibition no.4 2006.jpg

@Daniel, oroa dig inte, om det skulle visa sig vara en nitlott så står jag själv för smällen! :smoking:
RyJ är tydligt ditt märke!
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 11 aug 2018, 00:44

COJ skrev:@Daniel, oroa dig inte, om det skulle visa sig vara en nitlott så står jag själv för smällen! :smoking:

:kram:
Njae, Bolivar verkar ge mig bästa upplevelserna statistiskt, men RyJ ligger inte långt efter. Önskar jag kunde ge ett väldigt klart besked, men jakten är just efter "de där" speciella cigarrerna som dyker upp ibland som antagligen har massor med kropp... Man blir lyrisk och bara lycklig när man springer på de exemplaren som har det där extra (antagligen massor med kropp i förhållande till styrka).
Det är svårt att beskriva hur det upplevs, jag vet inte ens själv varför de är så bra när man väl springer på dem, ... men ibland är cigarren man tänt bara extra underbar. I de fall jag upplevt dem så (för det är många gånger och olika fabrikat) så är det en övervägande del Bolivar generellt.
Det är ingen slump att RyJ köps i mängder, liksom Bolivar. Det är de som gett mig bästa upplevelserna rent generellt. Men det finns så många fler märken, som t.ex. Carlos Torraño som är värda att nämna i sammanhanget. :smoking:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ lör 11 aug 2018, 00:56

Daniel P skrev:
COJ skrev:@Daniel, oroa dig inte, om det skulle visa sig vara en nitlott så står jag själv för smällen! :smoking:

:kram:
Njae, Bolivar verkar ge mig bästa upplevelserna statistiskt, men RyJ ligger inte långt efter. Önskar jag kunde ge ett väldigt klart besked, men jakten är just efter "de där" speciella cigarrerna som dyker upp ibland som antagligen har massor med kropp... Man blir lyrisk och bara lycklig när man springer på de exemplaren som har det där extra (antagligen massor med kropp i förhållande till styrka).
Det är svårt att beskriva hur det upplevs, jag vet inte ens själv varför de är så bra när man väl springer på dem, ... men ibland är cigarren man tänt bara extra underbar. I de fall jag upplevt dem så (för det är många gånger och olika fabrikat) så är det en övervägande del Bolivar generellt.
Det är ingen slump att RyJ köps i mängder, liksom Bolivar. Det är de som gett mig bästa upplevelserna rent generellt. Men det finns så många fler märken, som t.ex. Carlos Torraño som är värda att nämna i sammanhanget. :smoking:

OK, du borde ha koll, men det är ofta, oftare än Bolivar, som du skriver om RyJ! :smoking:
Fast, när jag tänker på det så kanske det inte märks att mitt märke är H.Upmann, för inte skriver jag nått varje gång jag puffat en Upmann, det är ju liksom stapelvara! :vissla-oskyldigt:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 11 aug 2018, 01:01

Det är nog rätt att jag skriver oftare om RyJ COJ, håller med om vad du säger/skriver. Egen preferens är nog Bolivar ändå i slutändan. Skriver inte alltid vad jag puffar (folk tröttnar ju). Total mängd köpt är nog Bolivar jämfört med RyJ, men det är jämt måste jag erkänna. Tubos-versioner av båda är favoriter: RyJ Romeo no.2, liksom min största favorit någonsin: Bolivar tubos no.2 -06: WOW!

För övrigt ikväll:
Fördelen med att tända en cigarr en sen kväll i relativt mörker är att man kan tända den perfekt; dvs att elda på och sedan blåsa på den tills man ser glöden har antänt hela foten. :besserwisser: *tips*

Edit: Årsmodeller får mig att bli förälskad, framförallt -06 och lite -07 har fått min kärlek till årsmodeller att blomstra. Tömde en europeisk handlares hela lager på mer än 10 lådor Bolivar tubos no.2 -06 för några år sedan.

Edit 2 (kl 02:10): Den RyJ exhibition från -06 jag puffar nu är heeeelt underbar :!: Inte bäst någonsin, men riiiktigt bra: 9/10. Svårt att beskriva, men njutbar på alla sätt: Lätt drag, stor kropp, relativt liten styrka men mycket komplexitet (dvs många smaker, och goda sådana). Ska inte rabbla upp vad jag upplever för smaker, för det är antagligen någon som känner sig kränkt över det faktumet att det finns smaker att sätta ord på :reta: :? , men mycket god cigarr. Hoppas alla springer på och uppskattar dessa fantastiska exemplar av exeptionellt goda cigarrer då och då :!:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 11 aug 2018, 13:46

Ska tända en cigarr jag fått av den gode Leffe, en cigarr som ser ut att vara av samma märke som COJ har på sin avatar minsann ser jag nu.

La Escepción Don José Edición Regional Italia 2015 (5 x 48) som det gjordes 4000 lådor av på Kuba och släpptes i december 2015:
2018-08-11 - Don José La Escepcion Edition Regionales Exclusivo Italia.jpg
2018-08-11 - Don José La Escepcion Edition Regionales Exclusivo Italia.jpg (170.58 KiB) Visad 1292 gånger

Stort tack till dig Leffe som bjuder mig på sådana här goda (och långt från billiga) cigarrer som jag annars knappast hade fått prova. :buga: :buga: :buga: :buga: :buga:

Edit: Hittade fina bilder och beskrivning av cigarren här :arrow: https://halfwheel.com/la-escepcion-don- ... 015/108285
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 11 aug 2018, 15:21

Imponerande gott hela vägen. Mycket sötma ihop med mild välkommen pepprighet hela vägen. Mums!
2018-08-11 - Don José La Escepcion Edition Regionales Exclusivo Italia - Stump.jpg
2018-08-11 - Don José La Escepcion Edition Regionales Exclusivo Italia - Stump.jpg (120.67 KiB) Visad 1280 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ lör 11 aug 2018, 17:11

Daniel P skrev:Ska tända en cigarr jag fått av den gode Leffe, en cigarr som ser ut att vara av samma märke som COJ har på sin avatar minsann ser jag nu.

La Escepción Don José Edición Regional Italia 2015 (5 x 48) som det gjordes 4000 lådor av på Kuba och släpptes i december 2015:
2018-08-11 - Don José La Escepcion Edition Regionales Exclusivo Italia.jpg

Stort tack till dig Leffe som bjuder mig på sådana här goda (och långt från billiga) cigarrer som jag annars knappast hade fått prova. :buga: :buga: :buga: :buga: :buga:

Edit: Hittade fina bilder och beskrivning av cigarren här :arrow: https://halfwheel.com/la-escepcion-don- ... 015/108285

Precis vad jag puffar på min avatarbild! :smoking:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Kuba2011 sön 12 aug 2018, 13:03

Börjar jobba i morron efter 6 veckors jäkligt skön semester :spy: :spy: :spy:
Får bli en favoritgarre och en bra stänkare...

RA1.JPG
RA1.JPG (106.05 KiB) Visad 1230 gånger
Användarvisningsbild
Kuba2011

Inläggav roffe_s sön 12 aug 2018, 15:53

Alec Bradley Sanctum i Torostorlek och MotoGP på skärmen. Trä, kakao och sötma i smakbilden, spännande rejs med häftig inledning på skärmen. Bra dag :)

9C1D49B3-F406-4100-8C41-81F14FE0A0BE.jpeg
Alec Bradley Sanctum
9C1D49B3-F406-4100-8C41-81F14FE0A0BE.jpeg (100.51 KiB) Visad 1217 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat