Efter 5 veckor utan piprökning pga en efterhängsen förkylning så var det dags för en pipa, äntligen. En Dunhill med bambuskaft var redskapet och tobaken, ja en var lite speciell. En burk med Dunhills De Luxe Navy Rolls hade torkat in rejält och behövde fuktas upp igen. Tänkte först använda ett par fuktknappar men då fick jag syn på ett skal av en nyskalad mandarin. Förr i tiden användes en bit äpple till att hålla tobak lagom fuktig så då tänkte jag att det vore kula att testa mandarinskalet som fuktgivare. Det var inte mer än en kvarts burk av tobak så det borde räcka med ett skal av mandarin och ett par dagar för att hyggligt resultat. Nu glömde jag bort burken så den låg väl en vecka lite drygt och när jag öppnade burken var skalet mögligt men det verkade som om tobaken klarat sig. Den var för blöt för att rökas så nu fick den torka (skalet kastades så klart) till lagom fuktighet.
Tobaken luktade inte mögel utan lätt av mandarin så jag laddade pipan och tände på. HA! Det blev alldeles utmärkt även om jag inte kände av någon mandarin i röken (en aning möjligen). Den kändes bara lite om tobaken i burken. Jag har en annan burk av DLNR så jag kunde jämföra och jag kände faktiskt ingen skillnad.
MAO fungerar mandarinskal utmärkt som fuktgivare, fast det räcker med att par dagar om man inte vill ha med mögel att göra.
Sorry, det blev mycket ord om lite tobak!