Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 09 sep 2017, 22:50

Kvällen avslutas med en Danish Royal. Gött.
Bild

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav roffe_s sön 10 sep 2017, 00:14

Ptjaa, i skitväder och utan bild har här avnjutits en Alec Bradley Sanctum Toro, en fin resa med många rökta toner av exklusiva träslag, läder och söta toner av jordnötssmör i en relativt lång eftersmak. Trevligt om än något ojämn förbränning under den sista delen, kan dock bero på kraftig blåst och att jag tvingades ägna en del tid åt att byta lampor på tomtens utomhusbelysning under pågående rökstund. Detta ska dock inte läggas cigarren till last, den kan med varmt hjärt rekommenderas som en mycket prisvärd pinne :headbang:
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon sön 10 sep 2017, 11:06

Caldwell Swedish Delight. Kryddiga trätoner, läder, perfekt drag.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav Daniel P sön 10 sep 2017, 13:34

Vågat drag marknadsmässigt av Caldwell på gördelns design. :himla-med-ogonen: , ställer mig tveksam till att det väger upp försäljningsfördelar jämfört med hur många som inte gillar att se det på gördeln på något de stoppar i munnen. Roande att de vågar prova iaf :hamra-i-huvudet: (Hade jag varit dalmas hade jag inte gillat det, men som smålänning roas jag av det. Som svensk tycker jag det är ett påhopp).

(Min förkylning håller på att gå över tack och lov, hoppas kunna puffa något gott framåt kvällen)

Edit: Kanske är det en hyllning till denna bild (troligen från Kanada):
Bild
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav Blomgren sön 10 sep 2017, 15:34

En Regius Robusto i tub sitter som en smäck på söndagseftermiddagen.
Bild
Användarvisningsbild
Blomgren

Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo sön 10 sep 2017, 18:10

Partagas D4. Så jädra bra. Jag är nog en Partagaskille.Bild

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Daniel P sön 10 sep 2017, 18:36

Gillar du den så finns det mer att finna :intressant: ; Partagas shorts (stark och pepprig) och Partagas lusitanias (mer utvecklad smak, men inte lika prisvärd) till exempel. Ouch är bland andra ett stort fan av sistnämnda :smoking:.
Tips: Gör en sökning på lusitanias på smcs.se :besserwisser:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav H. Ala mån 11 sep 2017, 22:12

Bild

Rökte en Partagas Shorts från 2008. Fantastiskt gott.
Allah made tobacco grow to put a smile on mens faces - Turkish proverb
Användarvisningsbild
H. Ala

Inläggav CaptaiN-MiFFo tis 12 sep 2017, 10:07

Daniel P skrev:Gillar du den så finns det mer att finna :intressant: ; Partagas shorts (stark och pepprig) och Partagas lusitanias (mer utvecklad smak, men inte lika prisvärd) till exempel. Ouch är bland andra ett stort fan av sistnämnda :smoking:.
Tips: Gör en sökning på lusitanias på smcs.se :besserwisser:

Shorts har jag en låda av, och dom är kanon, likaså en låda Mille Fleur, men dom är väldigt milda. Lusitanias återstår att testa. Tack för tipset :gladjeskutt:
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ tis 12 sep 2017, 17:01

CaptaiN-MiFFo skrev:Partagas D4. Så jädra bra. Jag är nog en Partagaskille.

From my Måbil.

Enl. min bestämda mening är inte PSD4 representativ för Partagas, den har inte alls den "våta jord" smak som man normalt förknippar med Partagas.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P tis 12 sep 2017, 17:39

Vet vad COJ menar, och kan fylla i att... Om man gillar D4:an, så kommer du uppskatta den mer Partagas-typiska smaken COJ syftar på i andra serier. Finns lite av den vara i mille fleur och shorts, men ännu mer i lusitanas och de lite "halvstora" (inte nödvändigtvis så stora som lusitanas).
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon tis 12 sep 2017, 19:18

Ramon Allones SS. Fina trätoner, florala inslag. Bild

mikjon

Inläggav CaptaiN-MiFFo ons 13 sep 2017, 16:47

COJ skrev:

From my Måbil.

Enl. min bestämda mening är inte PSD4 representativ för Partagas, den har inte alls den "våta jord" smak som man normalt förknippar med Partagas.
Hör vad ni säger. Tokförtjust i Shorts och D4. Då måste jag fortsätta med Luistianas, dock så är dom jäkligt stora, förslag på mindre variant?

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ ons 13 sep 2017, 20:43

CaptaiN-MiFFo skrev:
COJ skrev:

From my Måbil.

Hör vad ni säger. Tokförtjust i Shorts och D4. Då måste jag fortsätta med Luistianas, dock så är dom jäkligt stora, förslag på mindre variant?

From my Måbil.

Det är väl typ det du redan testat!
Lusitanias är STORA, få gånger en cigarr av den storleken är rätt!

Editerat:
Kom att tänka på en Partagas som enl. min smak ligger mellan PSD4 och de Partagas med sin typiska "våta jord" smak och som kan vara värd att testa, Partagas de Partagas No. 1, den har en klart jordig profil men med cacao/kaffe toner.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav roffe_s ons 13 sep 2017, 22:47

Blev en CAO Flathead v554 under dagens promenad med senaste avsnittet av cigarrpodden i hörlurarna, tyvärr räckte inte ljuset till att återge miljön nere vid sjön utan det fick bli en trist blixtljusbild. Ett kvartal i humidoren gör den gott och har dämpat ammoniaktonen i röken, den levererar jordnära och torra rostade toner av mörkare träslag och nöt med lite sötma i eftersmaken. Fortsatt en trevlig och rätt kraftfull pinne i höstmörkret.

CAO.JPG
CAO Flathead v554
CAO.JPG (37.58 KiB) Visad 303 gånger
Användarvisningsbild
roffe_s

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon fre 15 sep 2017, 15:02

Por Larranaga Picadores, inslag av tobak och trä. Hos Ralph på cubano.seBild

mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 15 sep 2017, 17:08

Äntligen Fredag. Startar med Padron 2000. Bild

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Daniel P fre 15 sep 2017, 20:56

Efterdyningarna av en förkylning som inte släppt helt ännu, men iaf så har en Cuaba tradicionales puffats, och den brann utmärkt. Tänder nu en Por Larrañaga petit corona. :puff:

Edit: Följer upp med en Bolivar petit corona. Precis som förra: Mmmmmmmmmmmmmmmmmm Gott! :puff: . Ovant med annan (iofs ganska bra) klippare (dubbelgiljotin) men inte samma sak som med min Palio (som ni kan följa i annan tråd, den är på väg till Heartfelt).
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav roffe_s lör 16 sep 2017, 11:00

Jaha, avnjuter en Montecristo Media Corona efter en snabb 7 km promenad ut till vår stuga vid havet, under vilken en José L Piedro Brevas avverkades. Jag har haft JLP som en "likare" för att relatera till andra cigarrer och idag stod den sig tämligen slätt. Visst - bra drag, ren tobakssmak med torr te-ton och lite jord samt en del vitpeppar under den sista delen men sanningen att säga lite trist. Efter ankomst dök jag in i humidoren och tände en Montecristo Media Corona för att ha något att referera till. Omdömet blir wow - den typiska MC-ton jag identifierar som jordnötssmör eller lönnsirap är så framträdande och får mig att återfå tron på mänskligheten. En whisky följd av en hyfsad rom samt uppklarnande väder kan naturligtvis i kombination med uppklarnande väder påverka det positiva omdömet...

Nåväl - den i våras nylagda gräsmattan växer som aldrig förr och Singapores GP kommer att kräva sin uppmärksamhet så dagen kommer att innehålla sin beskärda del av aktiviteter. Jag glädjer mig åt att förhoppningsvis hitta ytterligare något smakfullt att elda upp och hoppas att Ni andra har en bra dag :cheers2:

IMG_4225.JPG
MC MC
IMG_4225.JPG (116.85 KiB) Visad 256 gånger
Användarvisningsbild
roffe_s

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon lör 16 sep 2017, 13:53

Cohiba Siglo ll, en ordinär Cohiba med inslag av trä, svag gräston, lever tyvärr inte upp till Cohiba standard. Skippa Cohiba Siglo l, ll, lll och lV. I Siglo serien börjar med riktigt bra pinnar i V samt Vl.Bild

mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon lör 16 sep 2017, 15:49

Laura Chavin Churchill, inslag av trä, fin nötighet, mild med en härlig balansBild

mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 16 sep 2017, 17:23

Löspluggsdax. La Flor De Rosa. Helt ok. Bild

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Tomtén lör 16 sep 2017, 19:17

Montecristo petit #2
Perfekt varm höstdag för en cigarr på balkongen.

Vet inte om det var mina högt ställda förväntningar som sänkte denna cigarr, men den kändes väldigt platt. Den gjorde inget intryck, och jag sitter kvar med känslan av att den där delikata middagen jag satt mig ner för att äta bara smakade underkryddad överstekt lövbiff med pulvermos...

Vad hände? :funderar:
Tomtén

Inläggav Daniel P lör 16 sep 2017, 19:37

Smaklökarna följer inte något schema, ibland så är de bara inte på topp - och ibland överraskas tvärtom av hur gott saker smaker utan att man trodde det innan.
Även om stämning, mat innan, förväntningar och avkoppling är plats så är det inte säkert att smaklökarna gillar läget ändå. Har hänt mig många gånger, men jag har ingen teori om hur man ska veta det i förväg.

Jag har spelat golf idag med Ljungby Whiskysällskap (vår årliga tävling, och som ni gissat så "provar" vi lite whisky under golfrundan också), vi hade jätteskoj och tur med vädret också. Till och med så solen lyste på oss nästan en timma av de drygt 4 timmarna vi var ute.
Jag vann tävlingen på 33p. Prestigefyllt, och en grön kavaj likt Masters på Augusta har vi också som vandringspris. Efteråt uppmärksammade vi en i whiskyklubben som fyllt 60år med följande fika (inte bara kaffe utan även ett par whisky så klart), och nu hemkommen och käkat lite så passar det perfekt att slå sig ner på balkongen och tända upp en cigarr ... eller fyra. Vilken start på 2 veckors semester. På måndag bär det av till Skottland för 10 dagars rundtur på Skottlands västkust med Ljungby Whiskysällskap.
2017-09-16_kl_19.35.jpg
PL pc, Bolivar pc, Montecristo no.5 och Cuaba tradicionales. Börjar med sistnämnda.
2017-09-16_kl_19.35.jpg (218.27 KiB) Visad 221 gånger

Edit: Han "bara" med tre av cigarrerna under kvällen.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman sön 17 sep 2017, 11:49

En helt ljuvlig lördag som började med ett löpartävling, där jag satte ett nytt rekord för mig själv. Firade senare med några goda öl, lagade en härlig middag tillsammans med några bekanta och avslutade sen kvällen med en väldigt välsmakande perdomo fresco maduro tillsammans med trevligt sällskap och en whisky i den krispiga höstluften.

Så borde alla cigarrstunder vara :)
Användarvisningsbild
Bowman

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat