Hjälp att välja tobak?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Hjälp att välja tobak?

Inläggav Skogis tis 26 jun 2018, 22:34

Ny piprökare. Enligt rekommendation började jag med aromatiska sorter.
Jag har provat Peterson -Delux mixture, -Irish whiskey, -Sunset Breeze och Ashton smooth sailing.
Med tänkbara felkällor som för varm rökning eller för torr eller fuktig tobak så är mitt intryck följande:
De smakar inte som de luktar. Alla smakar mer eller mindre likadant. Jag upplever att de smakar lite surt.
Virginiatobak skall ju ge en sur reaktion så mitt intryck kanske stämmer?
Min fråga är vilka sorter jag skall prova nu som kanske passar min smak bättre?
Skogis

Re: Hjälp att välja tobak?

Inläggav Daniel P ons 27 jun 2018, 03:32

Allt är surt? Låter som du packar för hårt och/eller puffar för fort.
Packa extremt löst och prova Rattray's sortiment (ej aromatiska avdelningen iofs), förslagsvis Marlin Flake och/eller Old Gowrie.
Plommon-hållet på smaker (framförallt Marlin Flake), men bra och generellt omtyckt tobak. :pip-puff-i-hatt:
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Matthias ons 27 jun 2018, 09:03

Surt låter konstigt.
Om jag puffar för hårt tenderar det att smaka starkt och lite bränt/bittert men inte surt. Sedan kan vissa tobaksblandningar upplevas som blöt strumpa...jag minns att jag när jag började röka pipa inte gillade exv english blends.

Prova någon lättare aromatisk...jag tyckte mycket om Rattrays Bagpipers dream när jag började.

Gällande virginiablandningar och surhet, vissa kan smaka lite syrligt men inte surt (Med förbehåll hur vi tolkar upplever surt).
Personligen älskar jag Reiner Long Golden Flake (Blend 71) - solig hösötma. Men den är en VAper (Virginia/perique) och jag har insett att jag dras åt den typen mer. Den har också lite tydligar smak av toppingen (honung/apelsin i dettafall). All tobak har tillsatt topping i ngn form men den är mer (aromater) eller mindre framträdande.

Sök runt bland recensionerna på http://www.tobaccoreviews.com , det kan ge dig lite olika smakprofiler att testa.

Och som Daniel säger, prova att packa lösare OCH rök inte samma pipa flera dagar i sträck då den kan bli sur av det. Den måste få tid att torka ut emellan varven.

Om du PMar mig din adress så skickar jag dig lite smakprov.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav Tomas 68 ons 27 jun 2018, 09:53

Prova Mac Baren Navy Flake
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Plöjarn ons 27 jun 2018, 11:28

När jag började pipa insåg jag ganska snabbt att Virginiatobak inte går så bra ihop med min munkemi. Det bits och sticks och smakar syrligt. Jag fastnade istället för blandningar med mer burley (mer basisk rök). Favorit just nu är Peterson Irish Flake. Tung, mustig, rökig, chokladig.
Plöjarn

Inläggav Skogis ons 27 jun 2018, 19:25

Tack för all input!
Det är troligt att jag stoppar och röker för hårt.
Jag skall experimentera med tekniken men även prova någon annan tobak ni föreslagit.
Skogis

Inläggav Wirre1man sön 07 okt 2018, 10:10

Undrar om ni kan hjälpa mig med att hitta en söt tobak utan aromater? Finns det en sådan tobak eller måste man välja en aromatisk för att få en tobak som är söt?
Wirre1man

Återgå till Pipor och piptobak