Ultraljudstvätta munstycket?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Ultraljudstvätta munstycket?

Inläggav Farbror_Perka tor 18 jan 2018, 11:39

Halloj!

Varför jag inte har reggat mig här tidigare är en gåta!
Strunt samma. Nu är jag här som medlem och inte som gäst längre!

Jag har ärv min fars gamla pipor. Dom är ett skick som antagligen inte går att rädda (har inte hämtat dom än....)
Men iallafall så är tanken att försöka få dom snygga till pipstället även om dom kanske aldrig går att röka i igen.

Min fråga är om det är någon som provat att rengöra munstyckena i en ultraljudstvätt?
Jag har en och det fungerar ju jäkligt bra på liknande saker...

//Per
Farbror_Perka

Re: Ultraljudstvätta munstycket?

Inläggav Tobbe Lund tor 18 jan 2018, 17:44

Välkommen hit!
Jag har ingen erfarenhet av den metoden. Det vanligaste sättet är annars att lägga munstyckena i ett klorinbad och därefter slipa och polera.
Men du får testa och återkomma med dina resultat.
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav jojjas tor 18 jan 2018, 22:29

Det beror också på om munstyckena är tillverkade av ebonit eller acryl , är matrialet i dom ebonit så är metoden som Tobbe skriver den bättre , är de av acryl så kan du testa utan risk , du förstör inte matrialet i dom , men om det blir rent vet jag inte , men testa och återkom med resultatet
Gör någonting idiotsäkert , och idioterna blir effektivare
Användarvisningsbild
jojjas

Inläggav Farbror_Perka fre 19 jan 2018, 09:43

Tackar för snabba svar. Verkar ju vara lite oprövad med ultraljudstvätt. Jag provar med en av mina gamla avlagda pipor först helt enkelt. Jag återkommer med bilder och och resultat så fort jag hinner. Men med lite tur så fixar jag det i helgen. //Per
Farbror_Perka

Inläggav Farbror_Perka mån 22 jan 2018, 10:04

Jag hann bara med ett snabbtvätt i helgen. Jag la i ett väldigt misshandlat munstycke från min första pipa. Jag körde varmvatten endast och det fick gå 15 min. Det som hände var att munstycket blev betydligt brunare och att vattnet luktade riktigt äckligt. Luktade inrökt bil nästan. Ska prova med lite oxiclean i vattnet och köra en vända till. Jag ska försöka fånga allt på kort. // Per
Farbror_Perka

Inläggav fruktflugan fre 26 jan 2018, 01:36

Ultraljudstvätt skulle väl kunna liknas vid accelererad oxidering när luftbubblorna bildas, vibrerar och faller sönder i olika varianter!?
Tror inte det är riktigt rätt, men pröva med olika medel och se om det blir någon skillnad.
Skulle inga experiment göras så hitt man int på nåt nytt.
Användarvisningsbild
fruktflugan

Inläggav Farbror_Perka mån 29 jan 2018, 07:13

Nu har jag provat lite olika medel i helgen och kan konstatera att I detta sammanhanget så är en ultraljudstvätt överflödig. Det är dom gamla hederliga metoderna som fungerar bäst. Jag har provat med oxiclean. Medlet som jag har till förgasare. Yes och billig whiskey. Men som sagt så hände det inga mirakel. Det är piprensare och tålamod som gäller. // Per
Farbror_Perka

Återgå till Pipor och piptobak