Sugen på att köpa en pipa. Vilka märken är bra?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Sugen på att köpa en pipa. Vilka märken är bra?

Inläggav Blomqvist fre 20 okt 2017, 10:23

Jag rökte lite pipa under en mycket kort period för några år sedan, men tiden fanns inte riktigt till för att koppla av och njuta, så pipan passerade vidare...
Nu skulle jag vilja ta upp intresset igen, och har några nybörjarfrågor.

Finns det några fabrikat på pipor som anses lite bättre än andra?
Jag har läst mig till att ca tre pipor är lagom att börja med om man ska röka alla sorters tobak så att man slipper blanda alla sorter i samma pipa.
Hur snart efter en piprökning ska pipan göras ren?
Luktar en rengjord pipa illa, eller kan man ha den i ett pipställ i vardagsrummet?

Tacksam för alla svar jag kan få. :cheers2:
Användarvisningsbild
Blomqvist

Re: Sugen på att köpa en pipa. Vilka märken är bra?

Inläggav Morrisson fre 20 okt 2017, 12:11

[quote="

Finns det några fabrikat på pipor som anses lite bättre än andra?: Det är mycket upp till personlig smak och plånbok. Jag har drygt 30 pipor och bra och prisvärda är Stanwell.
Jag har läst mig till att ca tre pipor är lagom att börja med om man ska röka alla sorters tobak så att man slipper blanda alla sorter i samma pipa. :Minst tre och gärna några fler.
Hur snart efter en piprökning ska pipan göras ren?: Tja, jag kör en piprensare genom pipan efter varje stopp.
Luktar en rengjord pipa illa, eller kan man ha den i ett pipställ i vardagsrummet? :Väl rengjord med en piprensare direkt efter stoppet så blir den väldigt ren och luktar mycket lite. Sedan beror det på näsans känslighet...

:[/quote]
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Blomqvist fre 20 okt 2017, 13:15

Tack för bra svar!
En sista fråga, ska pipan ha hunnit svalna/kallna innan man gör ren den, eller ska det göras direkt efter sista blosset?
Användarvisningsbild
Blomqvist

Inläggav Krax fre 20 okt 2017, 18:44

Blomqvist skrev:Tack för bra svar!
En sista fråga, ska pipan ha hunnit svalna/kallna innan man gör ren den, eller ska det göras direkt efter sista blosset?

Båda fungerar fint. Har du bråttom så dra igenom med en piprensare direkt, utan att ta av munstycket.
Har du mer tid så låt den kallna och ta ur munstycket, dra igenom noga med piprensare och dra runt en papperstuss i kammaren. Tar upp den mesta fukten som kan bli över. :pip-puff-i-hatt:
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav fruktflugan lör 21 okt 2017, 08:57

Jag tar oerhört sällan av munstycket på pipor där en piprensare kan gå från munstycke till tobakskammare obehindrat. Bara kör igenom en (eller två) piprensare tills jag är nöjd och ställer undan pipan i ett pipskåp.
Låter du pipan lufta, alltså inte ligger någonstans innesluten, så luktar den väldigt lite. Det sagt så kan ändå känsliga personer tycka att det luktar illa.

Du har fått bra råd. Skulle jag lägga till något så skulle det vara att rekommendera en falcon-pipa med 2-3 separata huvuden. Då har du en respektabel piprotation redan där och det är ett mycket prisvärt alternativ. Designen kanske inte passar alla dock.

/Jimmy
Användarvisningsbild
fruktflugan

Inläggav Blomqvist lör 21 okt 2017, 19:01

Första pipan inhandlad, det blev en böjd Ratos med nickel-ring.
Det kommer att bli flera, men den här fick bli den första eftersom handlaren helt enkelt inte hade flera...
Användarvisningsbild
Blomqvist

Inläggav onemoreround sön 22 okt 2017, 19:53

Finns det några fabrikat på pipor som anses lite bättre än andra?
- Tre stabila och klassiska märken är Stanwell, Peterson och Savinelli.
Det är pålitliga rökdon och märkena har pipor i många olika utföranden.

Jag har läst mig till att ca tre pipor är lagom att börja med om man ska röka alla sorters tobak så att man slipper blanda alla sorter i samma pipa.
- Minst tre låter bra!
Vissa sorters tobak har en tendens att spöka i pipan, särskilt latakiablandningar så det är bra om man har pipor som är vigda åt latakia.

Hur snart efter en piprökning ska pipan göras ren?
- Jag gör alltid rent pipan direkt efter rökning eller snarast möjligt.
Piprengöring handlar väsentligen om att avlägsna fukt.
En dåligt rengjord pipa blir sur och ofräsch.

Men kom ihåg att aldrig skruva av munstycket medan pipan är varm.
Skruva endast av när pipan är helt sval.
Risken är annars att det uppstår glapp då ebonit och briarträ har olika värmeutvidgningsegenskaper.

Luktar en rengjord pipa illa, eller kan man ha den i ett pipställ i vardagsrummet?
- Ptja, jag tycker ju inte att pipor luktar illa.
Jag tycker rentav det luktar gott. Trivsamt och hemtrevligt sådär.
Men så värst mycket luktar de inte om de är ordentligt rengjorda. Inte så att lukten fyller ut hela rummet.
Och luktens karaktär är heller inte gammal fimp och askkopp utan dunsterna av kvalitetstobak.
Böcker och pipor.
Användarvisningsbild
onemoreround

Återgå till Pipor och piptobak