ny i forumet

Allt om, till och kring pipor och piptobak

ny i forumet

Inläggav micke.w tis 29 aug 2017, 19:24

Hej! Är på gång att ta mitt första bloss på 25 år,det har ju hänt en del sedan jag slutade röka 1992 med alla tobakssorter som finns nu. Tänkte köpa mig en (Peterson System Standard Medium 314),men vad ska jag röka in den med,hade en ide om att efter inrökning köra med (Pirate Kake) men den är ju svår att hitta i Sverige. Tyckte i unga år om typ Virginia ,Borkum riff mm, men var egentligen lite för söta om jag mins rätt, vill väl ha en lite mer vuxen smak, så tacksam för förslag. Finns det kanske små förpackningar typ smakprov
micke.w

Re: ny i forumet

Inläggav Krax tor 31 aug 2017, 00:14

Hej och välkommen!

Själv brukar jag röka in pipor med virginia, då smaken är ganska "klar" och tobaken oftast glöder fint.
Vill du ha en aning vuxnare smak än virginia, så skulle jag rekommendera Rattray's Red Rapparee. Lättsmält latakia, lite krydda med virginia.

När det kommer till smakprov, testa Trades-kategorin om någon vill byta/ge bort. I övrigt så finns det tobaksaffärer som tillhandahåller sådant, dock lämpar det sig bäst och fråga i Kommersiellt-kategorin, annars så flyttar Modsen din tråd.

Lycka till :pip-puff-i-hatt:
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav micke.w tor 31 aug 2017, 18:32

tackar för ditt svar, har beställt ett samplepaket från mellgren´s med 15 olika smaker får se vad som döljer sig i dom.
micke.w

Inläggav Silbodal mån 04 sep 2017, 20:09

Välkommen! För mig är Burley en väldigt vuxen smak, så vuxen att det aldrig kommer bli nåt för mig verkar det som. Men många verkligen älskar den robusta genuina upplevelsen. En klassiker är MacBaren Golden Blend. Mycket nöje!
Användarvisningsbild
Silbodal

Återgå till Pipor och piptobak