Torr tobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Torr tobak

Inläggav Torkil tis 23 maj 2017, 09:58

Samlat på mig olika sorter Dunhill tobak burkar för att prova och har redan hittat några riktiga favoriter, (ny gammal piprökare och under mitt förra piprökande för längesedan var det papper/plast paket som gällde)
I går hade turen kommit till My mixture baby bottom och det visade sig att vakumet "släppt" och innehållet var
knastertorrt !
Min undran är om detta är vanligt, hur ofta kan man kalkylera med att detta ska hända ?
Jag är verkligen nyfrälst piprökare och tycker det är mycket trevligt att kunna lägga burkar på lager av de sorter jag tycker om, har ju förstått att en tobak tom kan bli bättre av att lagras (?) men den processen dör väl helt om tobaken torkar ut ?
Jag återfuktar nu min baby bottom med keramiklöv , blir det riktigt detsamma i smak efter tobaken fått torka ut helt ?
Hoppas att ni erfarna tobaksälskare vill hjälpa mig med mina frågor
Torkil

Re: Torr tobak

Inläggav Daniel P tis 23 maj 2017, 17:12

Smaken minskar, men hur mycket är svårt att förutsäga. Det är bara å prova att fukta upp igen och se (smaka) hur det har blivit.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Torkil ons 24 maj 2017, 12:52

...så det har hänt dig då , att tobaken varit torr när du öppnat ny burk ? Hur vanligt är det ?
Torkil

Inläggav Daniel P ons 24 maj 2017, 15:16

Det har aldrig hänt mig, snarare tvärtom att tobaken är för fuktig. Jag trodde du menade att tobaken var lagrad många år.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Linus lör 27 maj 2017, 12:35

Trist att det hänt! Jag får väl börja känna på burkarna med jämna mellanrum för att upptäcka det i tid, för det där låter riktigt trist.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Torkil lör 27 maj 2017, 20:17

Tack Linus för ditt medkännande och för att du förstått dilemmat ;)
Pratade med erfaren pipkompis och han hade råkat ut för det några enstaka gånger och vid de tillfällena hade han köpt burken i butik, det hade aldrig hänt när han beställer hem från leverantör. Han har en teori om att det skulle kunna vara ett mindre kunnigt butiksbiträde som öppnar burken och låtit en kund lukta. Hursomhelst påpekade han att man faktiskt kan se på burken om den fortfarande håller vakumet, locket är då konkavt buktar svagt innåt. Jag har kollat mina oöppnade burkar nu och man kan tydligt se att locken är konkava så nu känns det mycket bättre igen :pip-puff-i-hatt:
Torkil

Inläggav Daniel P sön 28 maj 2017, 13:39

Jag har all pipbobak i sina originalburkar/askar i separat plastidor där jag håller 69-70% fuktighet också - så om jag någon gång i framtiden skulle råka ut för en burk som inte varit tät så klarar den sig ändå, jag hade antagligen inte märkt något.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Linus mån 29 maj 2017, 06:46

Daniel P skrev:Jag har all pipbobak i sina originalburkar/askar i separat plastidor där jag håller 69-70% fuktighet också - så om jag någon gång i framtiden skulle råka ut för en burk som inte varit tät så klarar den sig ändå, jag hade antagligen inte märkt något.

Förutsatt att inte flera burkar råkat ut för samma missöde, samt att en av dessa var SG Black Cherry. Då hade du garanterat märkt att allt smakat syntetisk körsbär ;)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linus

Återgå till Pipor och piptobak