Piptobak som smakar cigarr?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Inläggav Pouyanation tis 28 mar 2017, 08:47

Ja som rubriken lyder.
Finns det någon piptobak som smakar som cigarrer mer eller mindre? *nyfiken* :reading:
Användarvisningsbild
Pouyanation

Re: Piptobak som smakar cigarr?

Inläggav Morrisson tis 28 mar 2017, 09:33

Pouyanation skrev:Ja som rubriken lyder.
Finns det någon piptobak som smakar som cigarrer mer eller mindre? *nyfiken* :reading:

Savinelli Doblone Doro har en cigarrliknande smak/doft. Jag har själv letat efter "cigarrtobak" och den är det närmaste jag kommit. Den är svår att få tag på men är en kopia på Three Nuns som finns i Sverige fast till högre pris.
Jag har dålig koll på hur olika tobak smakar men jag tror att det är Burleyn eller Kentuckyn som drar åt cigarrhållet. Den är tyvärr lite för nikotintung för min frökengom men Three Nuns klarar jag och även kopian.

http://www.tobaccoreviews.com/blend/9107/savinelli-doblone-doro

http://www.tobaccoreviews.com/blend/1259/mac-baren-three-nuns
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Matthias tis 28 mar 2017, 10:19

Du har ju Cornell and Diehl Habana Daydream som innehåller cigarrblad.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav TJ, tis 28 mar 2017, 12:06

G L Pease Key Largo och P&S The Banker innehåller båda cigarrblad. Så de drar definitivt åt cigarrhållet men är väl framförallt latakiasmakande.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Linus tis 28 mar 2017, 13:48

Cornell & Diehls Burley flake-serie har drag åt det hållet, Samuel Gawith Brown no. 4 också. Ingen av dessa är smakar precis som en cigarr, utan mer så som pipa ska smaka men med drag av cigarr (nöt, jord, läder). Väldigt trevliga dessutom!

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Pouyanation ons 29 mar 2017, 15:11

Tusen tack för tipsen mina vänner. Då vet jag vad jag ska leta efter. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Pouyanation

Inläggav fors tis 11 apr 2017, 14:45

Annars får du hitta en cigarr med lämplig ring gauge till din pipa och klippa upp i lagom bitar :hamra-i-huvudet:
/P
Användarvisningsbild
fors

Inläggav Hellbent tis 11 apr 2017, 21:41

Belgiska Semois ska vara något åt cigarrhållet.
“The pipe marks the point at which the orangutan ends and man begins.” -Ben Jonson
Användarvisningsbild
Hellbent

Inläggav Elmer ons 12 apr 2017, 02:04

Jag har också sedan länge velat få tag på piptobak som innehåller cigarrtobak.
Det enklaste lär nog bli att offra en billig men god garre som lite fint skäres & hackas & sedan blandas ned i en vettig bastobak(Greven elr rattrays Hal o the wynd tex) som sedan får ligga under press för att gifta sig.
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Silbodal ons 12 apr 2017, 13:38

Robert Lewis 123 mixture innehåller också cigar leaf. Nästan allasåna blandningar innehåller latakia, vilket jag tycker är synd. McClelland Dominican Glory och en sort från Hearth&Home (?) är undantagen.
Spännande om du blandar och pressar själv, håll oss uppdaterade. Min nästa press blir också cigar blend.
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav Linus ons 12 apr 2017, 14:30

Elmer skrev:Jag har också sedan länge velat få tag på piptobak som innehåller cigarrtobak.
Det enklaste lär nog bli att offra en billig men god garre som lite fint skäres & hackas & sedan blandas ned i en vettig bastobak(Greven elr rattrays Hal o the wynd tex) som sedan får ligga under press för att gifta sig.

Där får jag säga att jag har ett tips! För ett tag sedan råkade jag ut för en fadd blend, nämligen Samuel Gawith Black Forest - en väldigt lätt blend som ska vara smaksatt med honung, vilket absolut inte trädde fram över virginian, som dessutom var betydligt mindre karaktäristisk än SG vanligen håller sig med. Men! För att få lite attityd i den coinade jag en Regius av Churchill-storlek, en cigarr med motsvarande problem som nämnda SG-blend, och gnuggade ut i piptobaken. Detta fick stå till sig i ungefär en månad och resultatet blev riktigt trevligt, de lånade av varandras styrkor och kompletterade varandras brister.

Det är inget jag ämnar göra om, jag röker hellre pipa respektive cigarr när jag så känner för det, blandningen har aldrig riktigt fångat mig. Men om någon känner sig intresserad funkade detta faktiskt förvånansvärt väl :)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Krax ons 12 apr 2017, 15:26

C&D Habana Daydream, har jag själv puffat på.
Trevliga cigarrtoner, där inte latakian tar över utan drar ihop till ett finfint samspel. Har bara rökt den i en rak billiard, modell större så den lär ju smaka annars i andra storlekar på pipor. Orkar inte heller testa fler pipor till den, varför sabotera ett vinnande koncept? :pip-puff-i-hatt:
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav Elmer tor 13 apr 2017, 01:11

Krax skrev:C&D Habana Daydream, har jag själv puffat på.
Trevliga cigarrtoner, där inte latakian tar över utan drar ihop till ett finfint samspel. Har bara rökt den i en rak billiard, modell större så den lär ju smaka annars i andra storlekar på pipor. Orkar inte heller testa fler pipor till den, varför sabotera ett vinnande koncept? :pip-puff-i-hatt:

Man skall inte heller laga sådant som inte är trasigt. :besserwisser:

Jag kommer nog labba med både Greven & Hal o the wynd(båda står högt på shoppinglistan). Har billiga garrar hemma med olika karaktär.

Jag skulle gärna vilja testa en kommersiell blend med en tydlig cigarr som interagerar med en fulmogen söt virginia.
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Hartman sön 22 okt 2017, 15:45

Cornell & Diehl - purple cow innehåller också cigarrblad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hartman

Inläggav Frisco sön 19 nov 2017, 20:17

G.L. Pease Robusto låter spännande...ska testa den nästa gång jag handlar lite på 4noggins.
Frisco

Inläggav Blomqvist mån 20 nov 2017, 00:12

Ingen som har provat att slakta en shortfiller och stoppat en pipa med?
Idén tilltalar mig att prova med en Quintero Panetelas, men det har inte blivit av ännu.
Användarvisningsbild
Blomqvist

Inläggav Daniel P mån 20 nov 2017, 18:46

Aldrig provat att smula ner bara tobak från en cigarr i pipa, men jag har satt hela cigarrer (stumpen när det blir varmt om fingrarna) några gånger förr i tiden i pipa.
Förutom att pipan ger lite karaktär så smakar det... vad cigarren smakar (nähä? :reta: ).
Att tänka på när/om man smular ner en cigarr i en pipa så är det viktigt att få med täckbladet och ombladet, för smakens skull är de jätteviktiga.

Edit: Tänk på att undvika att bli träffade av blixten medans ni skär ner en cigarr till shortfiller med täckblad o allt :mrgreen:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Frisco mån 20 nov 2017, 20:07

Det enda jag har kvar i humidoren är ett dussin Trinidad Fundadores som legat och gottat sig sedan 2003...de kommer det då fan icke skäras i :-D
Frisco

Inläggav fruktflugan tis 21 nov 2017, 10:11

Jag tycker gawith hoggart's ropes, särskilt happy brown bogie, är pipvärldens svar på cigarr.
Missförstå mig rätt, det smakar inte cigarr, men det är lite upplevelsen av det hela.

Tror det är något som cigarrister skulle uppskatta. Själv så stukar jag rätt fort av nikotinet i ropesen. Gamla tiders män hade konstitution av stål, själv är jag mest som en mollusk! :D

/Jimmy
Användarvisningsbild
fruktflugan

Återgå till Pipor och piptobak