Dunhill vitapricken

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Dunhill vitapricken

Inläggav Magistern lör 26 nov 2016, 14:47

Hej jag har en Dunhill som tappat sin vita prick. Försöker hitta en vit plaststav med rätt diameter. Är det någon som har ett tips så är det uppskattat :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Magistern

Re: Dunhill vitapricken

Inläggav rainer lör 26 nov 2016, 18:42

Öppna en elavbrytare å titta in i den, en del av dom har små vita pluggar som håller nånting på plats, dom lär vara precis.Tror de va nån av Classes, gubbdagis du vet. :smoking:
rainer

Inläggav TJ, lör 26 nov 2016, 19:46

Var i hela världen få tag i en elavbrytare.
Det du behöver är en nedlagd elefant, fogsvans, skjutmått och svarv.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Daniel P lör 26 nov 2016, 20:18

Min första tanke: Trillar dessa prickar verkligen bort? Jag trodde de var mer permanenta än så i produkten?
Min andra tanke: Nä, inte döda elefanter. Dåligt så klart :lol: . Borde finnas enklare sätt att uppskatta en pipa än att återställa en vit prick för att känna sig nöjd med en pipa.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Krax lör 26 nov 2016, 22:21

Daniel P skrev:Min första tanke: Trillar dessa prickar verkligen bort? Jag trodde de var mer permanenta än så i produkten?
Min andra tanke: Nä, inte döda elefanter. Dåligt så klart :lol: . Borde finnas enklare sätt att uppskatta en pipa än att återställa en vit prick för att känna sig nöjd med en pipa.

Pricken sitter med lim, de kan ju slarvat med limningen (tänk första pricken, en måndag efter helgens jubilarfirande :cheers2: ).
Dunhills är ju redigt märkesnördigt, så man måste ju såklart ha en prick där. En Apple-produkt med androidroboten, istället för maskätet äpple som logotyp är ju fortfarande Apple :nickar:
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav Daniel P lör 26 nov 2016, 22:27

Krax skrev:Dunhills är ju redigt märkesnördigt, så man måste ju såklart ha en prick där.

Det förstår en nörd som jag, därför undrar jag varför den ens kan trilla bort. Jag är förvånad att märkesinnehavaren lyckats så illa med dess viktigaste (?) attribut :funderar:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Krax sön 27 nov 2016, 01:03

Daniel P skrev:Det förstår en nörd som jag, därför undrar jag varför den ens kan trilla bort. Jag är förvånad att märkesinnehavaren lyckats så illa med dess viktigaste (?) attribut :funderar:

Då vi inte vet hur gammal pipan är, men vi vet att Dunhill använde elfenben tidigare, kan vi nog härleda till det.
Antagligen så kan flera saker ha hänt, för lite lim vid fastsättning eller så kan elfenbenet ha krympt en aning och hoppat ur efter många år. Har för mig att ett liknande problem hade uppstått på en "ny" pipa från Ronny thunner, där hornet hade krympt, tror jag såg det i en viss klubbauktion här nyligt.
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Dunhill vitapricken

Inläggav Magistern sön 27 nov 2016, 01:49

TJ, skrev:Var i hela världen få tag i en elavbrytare.
Det du behöver är en nedlagd elefant, fogsvans, skjutmått och svarv.

Skulle behöva en elefant....någon som har en på lager?

Magistern

Dunhill vitapricken

Inläggav Magistern sön 27 nov 2016, 01:51

rainer skrev:Öppna en elavbrytare å titta in i den, en del av dom har små vita pluggar som håller nånting på plats, dom lär vara precis.Tror de va nån av Classes, gubbdagis du vet. :smoking:

Tack

Magistern

Dunhill vitapricken

Inläggav Magistern sön 27 nov 2016, 01:54

Daniel P skrev:Min första tanke: Trillar dessa prickar verkligen bort? Jag trodde de var mer permanenta än så i produkten?

Jo men det blir dåligt drag med ett hål i stemen. Klart att ett tex ett tuggummi skulle funka man det känns lite temporärt ;-)

Magistern

Inläggav TJ, sön 27 nov 2016, 10:56

Vore inte vitt lim, plastic padding, epoxi eller liknande plus slipning och polering enklast?
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Masen sön 27 nov 2016, 18:13

Det är bara att svarva till en 1,6 mm (tror att Dunhill prickarna brukar var det, annars så kan du mäta hålet) liten stång. Finns en massa vita material att välja på. Det går att göra i en vanlig borrmaskin. Stoppa i den i hålet och limma fast den med epoxi. Kapa av stången, samt fila och putsa till lagningen.

Mvh
Hans
:pip-puff-i-hatt: :-D :-D
Med piprökning förhåller det sig så att
man stoppar innan man börjar.
Okänd

http://instagram.com/masensweden
Användarvisningsbild
Masen

Dunhill vitapricken

Inläggav Magistern mån 28 nov 2016, 19:32

Masen skrev:Det är bara att svarva till en 1,6 mm (tror att Dunhill prickarna brukar var det, annars så kan du mäta hålet) liten stång. Finns en massa vita material att välja på. Det går att göra i en vanlig borrmaskin. Stoppa i den i hålet och limma fast den med epoxi. Kapa av stången, samt fila och putsa till lagningen.

Mvh
Hans
:pip-puff-i-hatt: :-D :-D

Ja får kanske göra det går nog snabbare än att åka Claes Ohlsson ock köpa en strömbrytare

Magistern

Dunhill vitapricken

Inläggav Magistern tis 29 nov 2016, 19:31

Svarvade plexi i borrmaskinen med slipduk funkade bra och Blev snyggt!
Tack för tipset :-)

Magistern

Återgå till Pipor och piptobak