Har någon testat "Brun Cap" fråm M.O.B.?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Har någon testat "Brun Cap" fråm M.O.B.?

Inläggav Patte ons 16 nov 2016, 10:47

My Own Blend har "Brun Cap" i sitt sortiment, som skall likna gamla Capstan Full (Brun). Har någon här testat den och kan säga några ord om den? Påminner den om de övriga Capstan? Den skall innehålla lite kentucky, som jag inte är direkt förtjust i, men det kanske inte påverkar smaken för mycket?
Användarvisningsbild
Patte

Re: Har någon testat "Brun Cap" fråm M.O.B.?

Inläggav Patte mån 02 jan 2017, 07:11

Det var då själva f...

Många Capstan-fans här, men ingen som testat denna! Får väl göra det själv när jag får en slant över.
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Silbodal tor 05 jan 2017, 15:43

Har bara provat originals Capstan brun, men det var naturligtvis många år sedan. Minns att jag gillade den men att den hade en viss "torr" styrka som jag åtminstone förr om åren hade lite svårt för.
Jag är ett stort fan av Capstan så har varit lite sugen på att testa MOB´s version, jag också.
Hoppas att du får tillfälle at testa och att den faller i smaken!
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav Patte tor 09 feb 2017, 14:36

Silbodal skrev:Har bara provat originals Capstan brun, men det var naturligtvis många år sedan. Minns att jag gillade den men att den hade en viss "torr" styrka som jag åtminstone förr om åren hade lite svårt för.

Torr, ja. Det har jag också lite svårt för, när kentuckyn märks lite för mycket istället för bara ge en lätt krydda åt tobaken. Synd att den bara säljs i 100g-burkar.
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Patte lör 16 sep 2017, 10:54

Nu har jag testat "Brun Cap" och den visade sig vara en trevlig tobak. Jag skulle vilja beskriva den som medium istället för full. Intressant smak. Påminner lite om Marlin Flake kombinerad med Blå Capstan. Sötman finns där, men med en lätt torrhet som kan tyckas vara en paradox, men låter smaklökarna få arbeta lite. Perfekt utgnuggade flak gör pipan lätt att stoppa. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav kalleolle fre 22 sep 2017, 06:59

Tack Patte för din fina rescension av MOB Brun Cap. :applad:

Som flitig användare av Blå Capstan har jag också varit nyfiken på MOBs Bruna, men inte riktigt vågat slå till.
Enligt Jan Andersson ska originalet ha varit mkt nikotinstark:
http://www.svenskapipklubben.se/tobak/a ... -virginia/
" ...Det kan tilläggas att det faktiskt finns ytterligare en CAPSTAN, nämligen den bruna.
Det är en oerhört stark tobak och är en av de få tobaker som brukar ge mig hicka.
Den finns dock inte att få här i landet. ..."

MOBs Bruna verkar inte vara lika stark så nu kanske jag vågar testa.
Användarvisningsbild
kalleolle

Inläggav Patte lör 23 sep 2017, 11:52

Du kan lugnt köpa en burk. Jag klarar att röka ett stopp av den även på morgonen utan problem. Jag finner att medan Blå Capstan är mer "direkt" så är Brun Cap lite "djupare" i smaken, och på så sätt fylligare. Nu är vi olika känsliga för nikotin, men klarar du Blå Capstan så klarar du nog denna.

Jag har dock haft svårt för Astley's 44 och M.O.B. "Old Belt" som är så pass kraftiga och mättande att jag fick lägga ifrån mig pipan efter halva stopp, även om de annars smakade bra. Brun Cap kommer dock att få finnas med i min tobaksvariation framöver, tillsammans med den blå och M.O.B. 46.
Användarvisningsbild
Patte

Återgå till Pipor och piptobak