Att närma sig pipan.

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Att närma sig pipan.

Inläggav Simon. fre 11 nov 2016, 12:32

Hej alla - det verkar i min skumning genom forumet att det finns mycken kunskap att utbyta här.

Jag har i lite mer än ett år närmat mig rökande, detta genom cigariller; jag finner att det är ett fantastiskt sätt att närma sig en kärna i sig själv och att samla ihop ett visst fokus. Jag röker ca en cigarill var tredje dag med avbrott ibland på några veckor. Men för ett tag sedan så smakade jag på pipa för första gången, det var egentligen inget märkvärdigt som så, men jag fann upplevelsen väldigt rofylld. Jag är överhuvudtaget väldigt intresserad av smaker och har lätt att sjunka djupt in i att utforska smaker på olika vis. Utöver detta gillar jag alla former av ritualiserade, estetiska, uttryck som är ett sätt att rota sin tillvaro i världen i allmänhet, jag har ganska nyligen startat en blogg om kaffe och hur detta påverkar tänkandet: http://kaffesophia.blogspot.se/

Det jag söker i att börja utforska piprökning är lite samma ideal som finns inom specialkaffe. Jag gillar lugna, milda, rena smaker som förhöjer och röjer närvaron av livet i synnerhet. Det finns i cigarillen som jag hittat hittills en sorts poetik som öppnar upp skrivandet, även så kaffet - och något säger mig pipa utan tvekan... Jag vill helt enkelt sjunka ned i detta och börja på ett lämpligt sätt, men mina kunskaper är begränsade. Jag tänkte att jag skulle besöka Cigarrummet nästa gång jag är i Stockholm, jag kollade på deras hemsida och hittade deras pippaket (http://www.cigarrummet.com/kategori/pippaket.html), tror ni att det är ett adekvat medel att börja, eller finns det andra pipor som är värda att tänka över?

Sen har jag även frågor vad gäller tobak, vilken tobak som kan tänkas vara lämplig att börja min orientering; som jag skrev när det gäller kaffe så gillar jag så rena smaker som möjligt - cigariller likaså -; jag vill inte ha några tillsatta smaker utan ren tobak, den får gärna spänna över olika intensitet, men gärna så luftig som det bara går (förstår att även packning påverkar detta), lite som de första blossen på en inte för hårt rullad cigarill som skänker en mild, eterisk dimma över tillfället.

Ja... Tack för svar! :kram:
Användarvisningsbild
Simon.

Re: Att närma sig pipan.

Inläggav Silbodal fre 11 nov 2016, 14:26

Hej!
Kul att du intresserar dig för piprökning, välkommen hit!
Personligen tycker jag att en ren Virginia Flake är perfekt för nybörjare och erfarna som vill ha ren tobakssmak. Bästa exemplet på sån tobak är i mitt tycke Capstan blå. Andra kanske inte håller med:)

Lycka till och mycket nöje!
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav rainer fre 11 nov 2016, 15:06

+1 för Capstan.
rainer

Inläggav Linus fre 11 nov 2016, 16:24

Jag är relativt ny själv, runt ett och ett halvt år in i pipans värld, och jag håller med om att en virginia är en bra väg att gå. Samtidigt är jag reserverad kring att börja med en flake cut, det kan vara lite knepigt att preparera på ett sätt som gör rökningen optimal, samtidigt är själva pillandet med tobaken en väsentlig del av ritualen så undersök absolut detta för all del, men jag avråder personligen från att inleda med Samuel Gawith Full virginia flake eftersom den är lite krångligare än snittet. En fin och belönande tobak i övrigt dock. Capstan kan jag inte uttala mig om men vissa flake är lättare än andra, exempelvis är Orlik Golden sliced mycket tillmötesgående (innehåller dock perique så den är lite annorlunda, men inte så att det är på något sätt överväldigande).

Jag vill annars slå ett slag för engelska blandningar, dessa innehåller en rökt tobak som heter latakia, vilken är väldigt tydlig i paletten och ett spännande inslag i tobaksfloran. Mitt tips där är Samuel Gawith Skiff mixture; en mild och samtidigt rik blend som är skuren i så kallad ribbon cut, vilket gör det (enligt min åsikt) enklare att packa pipan på ett sätt som låter en ny piprökare undersöka önskat drag samt enklare att hålla tänd och sval.

Men piprökning är en fantastisk värld av individuella hörn och preferenser, och detta är enbart mina åsikter - du kanske tycker annorlunda och det finns garanterat de som inte håller med mig. Det är en del av tjusningen. Mitt tips är att ha ett öppet sinne och prova dig fram. Hur som helst är du varmt välkommen in i gemenskapen, hoppas att du kommer att trivas!
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav TJ, lör 12 nov 2016, 10:15

Hej Simon

Jag tycker att du närmar dig piprökning från helt rätt håll.

Du eftersöker ren okonstlad tobakssmak. Av det jag rökt som allra bäst passar in vill jag framhålla MacBarens HH Pure Virginia. En motsvarighet i piptobakens smakspektrum till teet Darjeeling.

Cigarrummet är väl en utmärkt tobakshandlare och några stenkast därifrån har du likaledes utmärkta Brobergs.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Magnum 660 lör 12 nov 2016, 10:44

Simon,

"The moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher".

Tycker pip-puffande verkar passa dig, efter att ha läst ditt begrundande inlägg!

Puff på er!
Magnum 660

Inläggav Simon. lör 12 nov 2016, 11:33

Tack för era fina svar, det finns redan nu förstår jag en hel uppsjö av tobaksmarker att utforska - måste säga av min skumning genom forumet att det verkar vara en fin stämning här.

Tänkte ta en tripp förbi cigarrummet senare i dag faktiskt - tyvärr så måste jag nog vänta till månadsslutet innan det blir ett köp, men det är ju trevligt att botanisera och ställa frågor.
Användarvisningsbild
Simon.

Inläggav fors tis 29 nov 2016, 10:15

Föredrar också ren tobak, dock gärna med lite drag i (Perique, Latakia).
Tittade lite på mina bedömningar i förra årets julkalender och kan rekommendera följande sorter som ganska rena, lätta tobaksupplevelser.

Mac Baren HH Pure Virginia. Den här var för ren för mig, men kanske något för dig.
Rattrays Hal O' The Wynd . Virgina/Perique blandning (VaPer)
Rattrays Old Gowrie. Kentucky,Virginia,Perique,
Mc Connell's Scottish Cake, Kentucky, Virginia, Perique.
Mac Baren HH Bold Kentucky. Virgina/Burley, En varning för nikotinstyrkan i denna.

/P
Användarvisningsbild
fors

Inläggav rainer tis 29 nov 2016, 17:11

Javisstja
Av dom där anser min avtrubbade smak att Pure Virginia e alldeles för mjäkig,Hal O the wynd nästan bra
Old gowrie biter å e för torr i smaken
Scotish cake går men sådär
Bold Kentucky ganska bra
Va tror ni, jag börjar mer å mer luta åt det hållet att kvaliten ändrar på tobaken, en burk kan smaka okej å fljande burk samma vara e helt åt skogen.Tror dom fuskar på fabriken.Skärningen kan ävenså vara aningen olika på samma vara.Varför inte såsningen eller var de nu smaken ändras.
E altför gammal kättare för att tro på att allt hålls lika, egen smak ändrar å tillverkarna ändrar till billigare, gamla maskiner blir glesare osv.sumpmarken e färdig.
rainer

Inläggav Simon. ons 30 nov 2016, 17:51

fors skrev:Föredrar också ren tobak, dock gärna med lite drag i (Perique, Latakia).
Tittade lite på mina bedömningar i förra årets julkalender och kan rekommendera följande sorter som ganska rena, lätta tobaksupplevelser.

Mac Baren HH Pure Virginia. Den här var för ren för mig, men kanske något för dig.
Rattrays Hal O' The Wynd . Virgina/Perique blandning (VaPer)
Rattrays Old Gowrie. Kentucky,Virginia,Perique,
Mc Connell's Scottish Cake, Kentucky, Virginia, Perique.
Mac Baren HH Bold Kentucky. Virgina/Burley, En varning för nikotinstyrkan i denna.

/P

Fint tack för tipsen - jag ska till Cigarrummet i morgon och plocka upp ny tobak, ska kika om de har någon av dessa inne!

Min pipa har börjat bli bra inrökt och lyftet som kommer från innan och efter är helt fantastiskt, har börjat få till det med packning på ett fint sätt även om jag för tillfället kör mest på känsla än att försöka skapa ett bra system (tror jag behöver mer tid att känna in tobaken). Jag började med Presbyterian Mixture som har varit en ljuvlig upplevelse, vill minnas att den har lite Latakia i sig och jag drar till minnes att den tobaken är en säregen i sin smakprofil, gillart som tusan! :)
Användarvisningsbild
Simon.

Inläggav fors tor 01 dec 2016, 13:06

Simon. skrev:Fint tack för tipsen - jag ska till Cigarrummet i morgon och plocka upp ny tobak, ska kika om de har någon av dessa inne!

Min pipa har börjat bli bra inrökt och lyftet som kommer från innan och efter är helt fantastiskt, har börjat få till det med packning på ett fint sätt även om jag för tillfället kör mest på känsla än att försöka skapa ett bra system (tror jag behöver mer tid att känna in tobaken). Jag började med Presbyterian Mixture som har varit en ljuvlig upplevelse, vill minnas att den har lite Latakia i sig och jag drar till minnes att den tobaken är en säregen i sin smakprofil, gillart som tusan! :)

Vad gäller att stoppa pipan så rekommenderar jag en lättare stoppning från början som man sedan trycker till med pipverktyget i efterhand för att få ett lagom drag. Det är mycket lättare att tampa extra än att öppna upp om man stoppat för hårt.

Förhoppningsvis har du läst lite olika tips här redan men värt att tänka på är att det kan vara värt att investera i mer än en pipa.
Dels så kan pipan behöva vila lite mellan stoppen, vilket i ditt fall nog inte är något större problem då du liksom jag verkar röka mer sällan.
Dels så kan man behöva dedikera pipor till vissa typer av tobak. Smaksatt tobak sätter ofta spår i pipan och så även Latakia.
Stor varning för att du kan drabbas av PAD (Pipe Addiction Disorder) och lägga betydligt mer pengar på pipor än tobak...

/P
Användarvisningsbild
fors

Inläggav onemoreround fre 02 dec 2016, 17:41

Presbyterian var rätt speciell ja... minns att jag inte visste vad jag skulle tycka riktigt.
Ganska komplex och en rund ton som påminner om kanel eller kokos.
Böcker och pipor.
Användarvisningsbild
onemoreround

Återgå till Pipor och piptobak