Renovera pipa?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Renovera pipa?

Inläggav Elmer tor 13 okt 2016, 23:35

Jag har en pipa i min samling som verkar ha sett sina bästa dagar.
Den verkar ha många år på nacken & har bara legat i någon låda hos ngn någonstans i alla år.

Dels så sitter munstycket väldigt löst, samt att skålen skulle behöva reamas.
Utöver det så skulle botten i skålen behöva läggas igen & bli en normal botten igen med fin anslutning till rökkanalen.

En polering skulle också behöva göras & då i huvudsak munstycket som ser ut att ha oxiderat. Det verkar vara gjort av akryl av vad jag kan känna mig till.

Finns det ngt bra sätt att lägga igen en pipbotten på så att det verkligen håller?
Man skall tydligen kunna göra en piplera av cigarraska & vatten, men vet inte om det är tillräckligt hållbart.

Hur skall man bäst fixa anslutningshålet för munstycket så att det ser snyggt ut samt håller?

Jag trodde att luftningsringen på munstycket hade nypts fast, men efter munstycket stoppades under vattenkranen efter jag spritat det så lossade dock ringen.

Pipan är en Lindström.
Jag har en sedan tidigare & tänkte att denna kunde ju bli värd att rädda med tanke på hur min första Lindström röker(ett stopp hal o the wynd så är mysfaktorn på topp).

Jag skall försöka fixa bilder på pipan.
Användarvisningsbild
Elmer

Re: Renovera pipa?

Inläggav Krax fre 14 okt 2016, 18:16

Först och främst, munstycket är av vulkanit/ebonit då du skriver att det har oxiderat. Jag har skrivit tidigare på forumet hur jag brukar göra med oxiderade munstycken, elda försiktigt och micromesh slipning (fungerar också med billiga nagelfilar med fyra olika grovlekar, finns på rusta eller dollarstore).

Att munstycket sitter löst kan bero på att pipan inte har varit rökt på ett (bra) tag, lämna det till sist. Att reama kammaren, tror jag du kan gissa dig till hur det går till.

Har för mig att fruktflugan på forumet har gjort piplera och satt i botten, tanken är att det ska vara mer aska än vatten. Konsistensen ska vara ett mellanting av fil och lera, den ska ju gå och applicera i botten, sedan torka ordentligt.

"Anslutningshål till munstycket" <-- här har jag ingen aning vad du menar :funderar2:

Angående luftningsringen, så skulle jag ropa på någon av pipmakarna. Förstår själv inte riktigt varför man skulle ha en luftningsring på en pipa.

Mitt tips är att söka på forumet, restaurering av pipor har gjorts tidigare. Ibland med gott resultat ;)
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Re: Renovera pipa?

Inläggav Elmer ons 19 okt 2016, 00:18

Tack för svar.

Vad gäller luftningsringen så 'r det 2 olika hål på den i olika storl.
Med dom kan man ändra rök/luft & röktemp gissar jag.
Hursom så blir det godare att röka med ena hålet öppet(syftar på min fina rökbara Lindström dvs.).
Jag fick loss den & rengjorde ordentligt.

Även plast torkar & oxiderar på ytan med tiden beroende av vad plasten är gjord av.

Anslutningshålet i pipan är ju inte så svårt att förstå vad det är när när just munstycket trycks in där.;)

Jag har snackat lite med Masen, men han hade fullt på schemat ett bra tag framöver. Jag får nog återkomma till honom framåt våren.

Jag har en riktig billighetspipa som är ngt felborrad jag skall testa att fixa med egen piplera men min Lindström vill jag nog gärna ha lite mer pedantrenoverad.
------------------------
Edit:
Det kan möjligen vara "tappen" på munstycket & "tapphålet" på piphuvudet jag menar.
Användarvisningsbild
Elmer

Återgå till Pipor och piptobak