Tips på tobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Tips på tobak

Inläggav alex.j lör 09 jan 2016, 11:53

Röker normalt sett helst maduro cigarrer, någon som har tips på nån god piptobak som kan matcha detta? Har sneglat lite på g.l. Pease robusto, nogon som kan säga nått om den?
Sen funderar jag oå en annan grej jag vet att jag läst om tidigare men inte kan hitta igen.. Piptobak i lösvikt? Vet att brobergs säljer halva burkar men jag tänker mer ett par stopp? Har mellgrens något liknande system? Tänkta ta en promenad till mellgrens i slutet på månaden när jag är i gbg på mc-mässan..

Skickat från min D6603 via Tapatalk
alex.j

Inläggav Linus lör 09 jan 2016, 12:14

Kan bara svara för tre cigarrbladsblends, G.L. Pease Key largo, Cornell & Diehls Habana Daydream och McClelland's Dominican glory maduro. Namnet antyder att McClelland skulle kunna vara något för dig, men jag skulle säga att cigarrinslaget är väldigt lågmält och att smaken främst är av deras typiska virginia (vilket inte är dåligt alls, nödvändigtvis). Habana Daydream är dess motsats, den smakar väldigt mycket cigarr. Personligen föredrar jag Key largo eftersom den har bestämda inslag av cigarr men ändå tydligt bär karaktären hos en piptobak, vill jag röka en cigarr gör jag i regel det istället :)
Användarvisningsbild
Linus

Re: Tips på tobak

Inläggav Daniel P lör 09 jan 2016, 12:27

Jag har puffat cigarr sedan 2003 och pipa några år också - och jag har aldrig funnit någon riktig koppling jag sätta fingret på mellan pipa och cigarr. Det är kort och gott olika smaker för mig - även om möjligen enstaka unfluenser är samma så är upplevelsen ändå olika.

Om jag då ställer följdfrågan till mig själv: Vad för tobak skulle jag rekommendera för någon som gillar maduro-cigarrer extra mycket?
Svår fråga därmed, men tänker man efter så karakteriseras maduro just av sötma och kropp - vilket om man översätter det till piptobak kanske något som drar mest åt russin och dadlar för att dra till med en referens. Minns på den smakreferensen en för mig nyligen inköpt tobak som matchar just detta: Tsuge The Mystery Of Autumn. Det är bara några få dagar sedan jag provade den senast :arrow: viewtopic.php?f=4&t=1606&p=127796#p127796

Nära maduro? Ptja, du får avgöra. Själv tycker jag bara vissa influenser finns där - men det blir aldrig detsamma. Vill jag ha maduro plockar jag också fram en sådan cigarr istället.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav MalFr lör 09 jan 2016, 12:29

Jag kan tycka mig känna ett drag av cigarr i greven...

/F
Användarvisningsbild
MalFr

Inläggav Daniel P lör 09 jan 2016, 12:38

MalFr skrev:Jag kan tycka mig känna ett drag av cigarr i greven...

Säkert är det så, Kul! Men jag kan inte hålla mig från att (på ett typiskt svenskt vis ändå be om ursäkt mitt i inlägget) poängtera att det knappast är smakerreferenser som liknar maduro just i greven. :hide-behind-sofa:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav alex.j lör 09 jan 2016, 15:31

Daniel P skrev:Jag har puffat cigarr sedan 2003 och pipa några år också - och jag har aldrig funnit någon riktig koppling jag sätta fingret på mellan pipa och cigarr. Det är kort och gott olika smaker för mig - även om möjligen enstaka unfluenser är samma så är upplevelsen ändå olika.

Om jag då ställer följdfrågan till mig själv: Vad för tobak skulle jag rekommendera för någon som gillar maduro-cigarrer extra mycket?
Svår fråga därmed, men tänker man efter så karakteriseras maduro just av sötma och kropp - vilket om man översätter det till piptobak kanske något som drar mest åt russin och dadlar för att dra till med en referens. Minns på den smakreferensen en för mig nyligen inköpt tobak som matchar just detta: Tsuge The Mystery Of Autumn. Det är bara några få dagar sedan jag provade den senast :arrow: http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=4& ... 96#p127796

Nära maduro? Ptja, du får avgöra. Själv tycker jag bara vissa influenser finns där - men det blir aldrig detsamma. Vill jag ha maduro plockar jag också fram en sådan cigarr istället.

Tack för tipsen.. Jag tar oxå en cigarr när jag är sugen på en cigarr:) men för att hitta en piptobak som kanske blir en favorit utan att gå igenom varenda tobak man hör om, så tänkte jag ett det kunde va smidigt att leta i dom smakerna man redan vet att man tycker om i andra rökverk:)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
alex.j

Tips på tobak

Inläggav Hartman sön 10 jan 2016, 01:58

cornell and diehl's purple cow innehåller cigarrblad och jag har för mig att det känns ganska tydligt även om det inte på något vis är som att röka cigarr. Om jag inte missminner mig är burleyn mer framträdande.
Håller med Daniel P att om man gillar mer naturlig sötma så är virginia inte så dumt. Finns en uppsjö dock och jag letar fortf efter den ultimata. :) happy hunting!

Ett litet tillägg. Daniel P nämnde russin vilket jag förknippar med virginia...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hartman

Inläggav Silbodal sön 10 jan 2016, 05:14

Billy Budd är mitt förslag. Men den förutsätter att en har en gom som pallar burley...
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav alex.j tor 24 nov 2016, 18:11

Idag va en trevlig dag! Efter att försökt lära mig röka pipa vid ett antal tillfällen men aldrig riktigt kännt att jag blivit helt nöjd, har jag idag träffat rätt! Har provat div olika tobakssorter men aldrig kännt mig helt nöjd. Köpte en nästan full burk dunhill early morning pipe på en fb annons! Denna gillade jag! Riktigt trevlig tobak som gjorde hela pipan riktigt god och behaglig:)

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.j

Inläggav Linus fre 25 nov 2016, 00:36

Kul att du hittat rätt! :)
Användarvisningsbild
Linus

Re:

Inläggav alex.j fre 25 nov 2016, 12:13

Linus skrev:Kul att du hittat rätt! :)

Ja det kändes bra:) bara hitta mer liknande tobak nu:)

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.j

Återgå till Pipor och piptobak