Krydda tobak själv?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Krydda tobak själv?

Inläggav TobbeMdal fre 11 okt 2013, 08:33

Nu när julen kommer närmare blir i alla fall jag lite sugen på att prova att krydda min egen tobak. När frun och barnen bakar julkakor kan ju far i huset ägna sig åt eget julpyssel! ;) Är det någon här som försökt krydda sin tobak? Kom gärna med egna erfarenheter, hur ni gått tillväga och vilka kryddor ni använt.
Själv funderar jag på om man kan koka t.ex kanel och kryddnejlika, filtrera och sen spreja avkoket på tobaken. Som sagt, kom gärna med tankar och förslag.

Mvh/Tobias
Användarvisningsbild
TobbeMdal

Re: Krydda tobak själv?

Inläggav Eyeball fre 11 okt 2013, 11:14

Fasen va sweet!
Tack för inspirationen, här ska kryddas jultobak. :D
Användarvisningsbild
Eyeball

Krydda tobak själv?

Inläggav Svante fre 11 okt 2013, 11:23

Kanske göra någonsorts likör/kryddad sprit att använda? Vet inte varför jag tänker så, men får för mig att det är bättre med alkohol än vatten.
"...the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan."
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton
Användarvisningsbild
Svante

Inläggav Lexington fre 11 okt 2013, 12:13

Kanske skulle detta funka? http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-S ... =20&sort=9
Bör väl finnas med kanel och andra "julkryddor" också.
Har för mig att en kompis som gjorde eget snus på gymnasiet köpte på apoteket?
Hon: Sidder du nu med den latterlige pibe igen...
Jeg tror snart, at du elsker den mere end mig.
Han: Den har i hvert fald den fordel, at man kan skrue hovedet af den, hvis den er sur.
Användarvisningsbild
Lexington

Inläggav Masen fre 11 okt 2013, 14:05

Vet att "fruktflugan" gjorde en god Root beertobak som jag fick smaka :D

Hans
:smoking: :D :D
Med piprökning förhåller det sig så att
man stoppar innan man börjar.
Okänd

http://instagram.com/masensweden
Användarvisningsbild
Masen

Inläggav jojjas fre 11 okt 2013, 15:13

Vad kul , en till , inte bara jag som har funderingar och experimenterar
Sök på sajter i usa där finns hur mycket info som helst om hur man smaksätter och vad man använder till att smaksätta tobak
Själv har jag inte så mycket använt olika essenser, bara lite sprit ibland, utan använt olika metoder och olika tobakssorter
Men som svante skrev , till topcasing eller flavoring som det också kallas används oftast sprit som lösningsmedel eller bärare av smaksättningen , om du har hela blad är saken en annan , då kan du använda vatten och olika safter och eller juicer + socker och annat och koka ihop "såsen" under längre tid för att koncentrera smakerna och sedan låta bladen under längre tid dra till sig "såsen" för att sedan göra flakes och i förlängningen rubba ut dem till reddy rubbed
Men det var kanske inte det du tänkte dig utan bara smaksätta färdig tobak , och då är spritbaserade smaker att föredra , men vem vet du kanske gör en ny betydelsefull upptäckt
Go for it
Gör någonting idiotsäkert , och idioterna blir effektivare
Användarvisningsbild
jojjas

Inläggav fruktflugan fre 11 okt 2013, 15:36

Se till att få en värmetålig lösning bara så ordnar det sig. Estrar lösta i alkohol har en lägre förkolningspunkt och kommer sannorlikt inte smaka bra ända ut i själva tobaksröken, vilket är det du är ute efter.

Jag fegade ur efter att ha studerat kemin en stund och köpte speciella essenser gjorda för att tåla MYCKET hög temperatur och det fungerade bra.
Något som är likvärdigt mellan alla högtemp-essenser är att de har vanligt destillerat vatten som smakbärare.

Att extrahera smaker och aromer är riktigt lurigt, men å andra sidan så har människor gjort det i alla tider så någon information borde finnas på internet någonstans!

Lycka till.

/Jimmy
Användarvisningsbild
fruktflugan

Sv: Krydda tobak själv?

Inläggav Freddan L fre 11 okt 2013, 15:58

För några år sedan provade jag att smaksätta tobak med glögg. Hällde på kastade i en kanelstång och en stjärnanis och lät det stå i en månad, cirka... lät den torka upp och rökte. Funkade inge bra, smakade inte mycket. :smile:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Freddan L

Inläggav Frazze_ fre 11 okt 2013, 18:13

Låter trevligt, har planer på att smaksätta tobak ihop med mr Eyeball! 1st jul kryddning med många goda smaker
Och en med lite mer halländska anor!!

Lurar på att koka ner det vi vill använda till ett extremt starkt koncentrat!! Lite extra +lite mer blir en bra regel
Blanda med starksprit å smaksätta i omgångar under längre en period
Bilagor
image.jpg
image.jpg (48.41 KiB) Visad 2262 gånger
Användarvisningsbild
Frazze_

Inläggav fruktflugan fre 11 okt 2013, 23:14

Beroende på om smakerna är oljebundna eller vattenbundna så får man behandla materialet på olika sätt.
Det enklaste i det här fallet vore nog att lägga växtmaterialet (kryddorna) i starksprit under en månads tid ungefär, sedan filtrera och på det låta mycket av alkoholen dunsta innan man sprayar tobaken med det.
Det skulle nog kunna göra ett hyggligt litet aromatiskt lyft mest för påsdoften kanske (pouch note).

Förstår jag min kemi rätt så ska det till ganska allvarlig destillation om man ska få ut värmetåliga smakämnen ur plantmaterial vilka kan användas till mer än att få piptobak att dofta gott i påsen.
Har kollat runt lite och wikipedia har en förenklad övergripande bild av processerna där man beskriver destillationsdelen men även flourasolextraktion (har gjort något liknande förut med butanextraktion, men den metoden får med lite för mycket oljor och fetter för att kunna vara användbar).
Jaja... Läs själva: http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_oil

Det var sådan här läsning och lite experiment i sakfrågan som gjorde att jag gav upp och helt sonika köpte värmetåliga koncentrerade extrakt. Resultatet blev klart rökbart och lukten överfördes faktiskt även i tobakens smak.
Urfegningen gjorde också att jag kunde vara säker på att inte något kunde förkolna eller koksa sig i blandningen och på så sätt minimera risken för sotarlunga! :D

Det finns onlinekällor för specifika tobaksextrakt, jag använde dock industriella koncentrat för karamelltillverkning som var garanterade att tåla 200 grader+.

Men som sagt: Pröva!
Folk har gjort galnare saker än så och överlevt. :smoking:

/Jimmy
Användarvisningsbild
fruktflugan

Inläggav Tjyvas fre 11 okt 2013, 23:21

fruktflugan skrev:Beroende på om smakerna är oljebundna eller vattenbundna så får man behandla materialet på olika sätt.
Det enklaste i det här fallet vore nog att lägga växtmaterialet (kryddorna) i starksprit under en månads tid ungefär, sedan filtrera och på det låta mycket av alkoholen dunsta innan man sprayar tobaken med det.
Det skulle nog kunna göra ett hyggligt litet aromatiskt lyft mest för påsdoften kanske (pouch note).

Förstår jag min kemi rätt så ska det till ganska allvarlig destillation om man ska få ut värmetåliga smakämnen ur plantmaterial vilka kan användas till mer än att få piptobak att dofta gott i påsen.
Har kollat runt lite och wikipedia har en förenklad övergripande bild av processerna där man beskriver destillationsdelen men även flourasolextraktion (har gjort något liknande förut med butanextraktion, men den metoden får med lite för mycket oljor och fetter för att kunna vara användbar).
Jaja... Läs själva: http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_oil

Det var sådan här läsning och lite experiment i sakfrågan som gjorde att jag gav upp och helt sonika köpte värmetåliga koncentrerade extrakt. Resultatet blev klart rökbart och lukten överfördes faktiskt även i tobakens smak.
Urfegningen gjorde också att jag kunde vara säker på att inte något kunde förkolna eller koksa sig i blandningen och på så sätt minimera risken för sotarlunga! :D

Det finns onlinekällor för specifika tobaksextrakt, jag använde dock industriella koncentrat för karamelltillverkning som var garanterade att tåla 200 grader+.

Men som sagt: Pröva!
Folk har gjort galnare saker än så och överlevt. :smoking:

/Jimmy

En månad låter som en väldigt lång tid. När man kryddar brännvin räcker det ju med några dagar.
"Men gör du vad ont är, då må du frukta; ty överheten bär icke svärdet förgäves" Rom 13:4
Användarvisningsbild
Tjyvas

Inläggav fruktflugan lör 12 okt 2013, 00:38

De alkohol-essensguider jag läst rekommenderar 4-6 veckors dränkning av växtmaterialet.
Men he' klart, man behöver ju inte göra precis som alla andra säger heller!

Sist jag smaksatte tobak var det med körsbärsté som jag hade låtit dra i kokande vatten 5 minuter... Luktade asgott men smakade nästan precis som tobaken smakade innan (ja, efter 2 veckors lagring också).

Skulle inte folk ha experimenterat så skulle vi fan inte ha något av det vi har idag! :)

/Jimmy
Användarvisningsbild
fruktflugan

Inläggav Osprey lör 12 okt 2013, 06:47

Poängen är ju lite det också med att få till något som avger smak när man "eldar upp" det, inte när man tuggar på det. Jag kan tänka mig att en del smaker mer eller mindre bara försvinner i glöden istället för att så att säga gå upp i röken - eller om man nu vill vara lite lustig så kan man säga att de går upp i rök istället för att gå upp i röken...

Förmodligen är det mycket lättare att smaksätta snus, för där vet man att smaken garanterat finns med i det. Men här gäller det alltså att komma på vad det finns som avger samma saker/smaker när man bränner det som när man tuggar på det för vissa smaker kan röken säkert inte förmedla.

Så man har väl egentligen två problem, dels att vissa smaker helt enkelt bara försvinner mer eller mindre och dessutom att andra smaker kanske helt enkelt inte går så bra att förmedla via rök. Det kan ju också vara så att den smak som förmedlas via rök är en helt annan än den ursprungliga, eller så att röken bara kan förmedla en liten del av den totala smaken. Om man som exempel, för att göra det lätt, skulle tänka sig att smaksätta tobaken med bacon (av någon outgrundlig anledning) så är det ju dels det att uppeldad/brunnen bacon smakar inte alls så speciellt gott eller också kanske man bara får med den smaken av stekflott.

Ett annat problem är det där med att lukt och smak inte alltid följs åt. Exempel på detta är t.ex Borkum Riff Vanilla, som luktar väldigt gott och kraftigt av vanilj när man röker den, men som bara har en liten väldigt svag antydan av vaniljsmak för rökaren. Så det räcker alltså inte heller fullt ut att smaken frigörs när man bränner tobaken/röker, utan det krävs ytterligare något (som Borkum Riff har missat) för att smaken ska följa med fullt ut.

Det här är antagligen så komplicerat och svårutgrundligt så det enda man kan göra är nog att prova sig fram... :)

(själv har jag provat lite olika varianter och till exempel med glögg, men inte uppnått något resultat som jag anser värt att förmedla)
Användarvisningsbild
Osprey

Inläggav fruktflugan lör 12 okt 2013, 09:04

Mucka INTE med bacontobaken!
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... V&TID=5391
:D

Men helt rätt. Smak är mystiska saker och att få den att förmedlas i piprök är ännu mer vrickat!

/Jimmy
Användarvisningsbild
fruktflugan

Inläggav Tjyvas lör 12 okt 2013, 12:19

Tänkte inte vara sämre själv, så jag hällde i två kapsyler whisky i en burk med HB.
"Men gör du vad ont är, då må du frukta; ty överheten bär icke svärdet förgäves" Rom 13:4
Användarvisningsbild
Tjyvas

Inläggav BullFace lör 12 okt 2013, 18:19

Tjyvas skrev:Tänkte inte vara sämre själv, så jag hällde i två kapsyler whisky i en burk med HB.

haha...förstörde säkert Wirren...men troligtvis förbättrade den HB`n :o

//LOX
Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
BullFace

Inläggav Osprey lör 12 okt 2013, 22:15

fruktflugan skrev:Mucka INTE med bacontobaken!
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... V&TID=5391
:D

He he, ja med över 300 miljoner amerikaner så kunde jag väl ge mig tusan på någon av dem kommit på det där med bacontobak före mig... och därtill uppenbarligen eller kanske, lyckats göra det njutbart.... :D
Användarvisningsbild
Osprey

Inläggav RonG sön 13 okt 2013, 21:03

Bacontobak..vet inte om jag skall tycka det är genialiskt eller bli förbannad. :shock:
Spännande diskussion. Har också lekt med tanken att försöka smaksätta tobak. Gärna med kanel och vanilj som bas - tänker att det vore mumma i jul ihop med min favoritjuldrink: Fireball och julmust.
Användarvisningsbild
RonG

Inläggav diefenbaker lör 09 nov 2013, 20:29

Ingen som provat detta?
Skall tydligen fungera för piptobak enligt tillverkaren.
http://www.snusbolaget.se/varumarken/va ... -puff.html
diefenbaker

Inläggav TobbeMdal sön 25 nov 2018, 18:33

Väcker liv i den här gamla tråden då jag ville dela med mig av länken jag hittat. [emoji2]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gjorde om länken till infogat klipp. -- Daniel P
youtube-länk.png
Så här gör man (exempelkod)
youtube-länk.png (1.81 KiB) Visad 96 gånger
Användarvisningsbild
TobbeMdal

Återgå till Pipor och piptobak