Piptändare rekommendationer?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Piptändare rekommendationer?

Inläggav bohvidar sön 28 sep 2014, 21:31

Christer! Det som hände är att mekaniken pajade helt. Det händer inget när jag trycker på tändknappen. Ingenting rör sig. Garanti finns ju, men jag vet inte hur länge den gäller. Det står inte på kvittot. En tändare för över 700.- spänn borde väl funka ett par år, tycker man. :o
Användarvisningsbild
bohvidar

Inläggav dillinger tor 16 okt 2014, 16:53

Har nu hittat den perfekta tändaren för mig BIC megalighter flex fantastisk tändare och bara 29kr :smoking: :smoking: :smoking:
"Piprökning bidrar till en lugn och objektiv bedömning av allt som angår människor". Albert Einstein.
Användarvisningsbild
dillinger

Inläggav Morrisson tor 16 okt 2014, 17:01

Den lår jag med bara 24 kr för en "engångspiptändare" som jag lyckats hitta en påfyllningsventil på som fungerade! Den heter Atomic i mkt små bokstäver. Fungerar alldeles utmärkt.
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Brie ons 17 dec 2014, 13:16

Köpte Jobon på Ebay för 60 inkl frakt och den funkar hur bra som helt. Riktigt privärd!
Jag älskar att se pengar gå upp i rök :)
Användarvisningsbild
Brie

Inläggav DAX ons 17 dec 2014, 14:07

Köpte en pip-zippo ifrån usa senast jag skickade efter tobak, typ 120spänn funkar bra även utomhus och bensin finns hyffsat billigt och lättillgängligt.
DAX

Inläggav n_micke tor 18 dec 2014, 15:01

Köpte en Honest (med läder kläder) piptändare från Kina eller liknande för 45kr. Funkar super. Lite bredare låga känns det som, än bic som även dem funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
n_micke

Inläggav Dalis ons 31 dec 2014, 07:45

Jag passade på att köpa en Peterson piptändare när jag var i Skottland i somras och den är jag ytterst nöjd med ! Känns som superkvalitet rakt igenom.
Kostade ca 600:- svenska kronor, men jag vill påstå att det var den värd. Jag har en pip Zippo också, men det är skönt att slippa bensinkladdet.
Användarvisningsbild
Dalis

Inläggav Coppas fre 27 feb 2015, 22:40

Är lite avigt inställd till flinttändare samt att Zippo även brukar ha en viss arom som inte alltid är önskvärd. Vissa modeller från bla Xikar har inte heller fått helt godkänt när man kikat på nätet. Framförallt verkar det som vissa skruvar lätt gängar upp sig.

Ett annat märke som fått lite blandade recensioner är Colibri. Främst verkar det vara äldre modeller som får minus. Ingen nämner dock märket i denna tråd, däremot finns det lite allmänt kring det bland cigarrtrådarna. Själv är jag dock lite sugen på en Colibri Connaught. Är det någon som använder en sådan eller har provat på en?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas

Inläggav Thurgod ons 01 jul 2015, 20:49

Efter att ha kört min Prometheus Sherlock under året nu, kan jag bara konstatera att jag är riktigt nöjd. Den funkar precis som jag vill att den ska. Bra tank, pålitlig, ligger rätt i handen. En keeper :smoking:
//Christer
Thurgod

Inläggav Coppas ons 01 jul 2015, 21:04

Själv har jag, mina dubier ovan till trots, kört mycket med en Zippo piptändare på sistone. Märker personligen ingen förändring i smak annat än en lätt doftpust i början. Nackdelarna är framförallt ett visst underhållsbehov samt att lågan inte går att ställa in på ett enkelt vis. Det är ibland även svårt att få fyr på lite hårdare packad eller grövre skuren tobak. Annars är jag nöjd med både Zippon och min Xikar Pipeline även om den senare inte är så lätt att använda utomhus då den är väldigt vindkänslig.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas

Inläggav viktorandersson lör 04 jul 2015, 11:47

Jag har en Nimrod sportsman som jag inte vill rekommendera utav en anledning: Bränslet räcker inte alls länge. Även om jag inte använder den så behöver den mer zippo-bränsle efter tre-fyra dagar. Sen får man förstås alltid en liten dust äcklig smak när man tänder, men det tycker inte jag är ett större problem.

Nu har jag köpt en handfull billiga kina-tändare med verktyg i som går på butan. För 5£ styck och gratis frakt gör det inte så mycket om kvaliteten sviktar. Får se hur de fungerar när de dyker upp om ett par veckor!
Senast redigerad av viktorandersson lör 04 jul 2015, 14:34, redigerad totalt 2 gånger.
Well, it keeps my hands busy, and my mouth shut.
Användarvisningsbild
viktorandersson

Inläggav MalFr lör 04 jul 2015, 14:00

Jag använder en Corona Old Boy på fritiden och den är jag hur nöjd med som helst.
När jag jagar har jag en Zippo, mest för att den inte är så vindkänslig. Lite smak lämnar den i början, men den försvinner snabbt.
På jobbet använder jag ett par billigare tändare som funkar bra, även om de används ofta.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att de flesta tändare funkar bra, men känslan av att tända pipan med Coronan väger till dess fördel. ;)

/F
Användarvisningsbild
MalFr

Inläggav Patte sön 05 jul 2015, 04:36

Det verkar som att alla (?) piezoelektriska tändare slutar ge gnista efter någon månad. Jag har bara haft billiga påfyllningsbara sådana, men det verkar likadant med de dyrare när man läser recensionerna, där ägarna måste skicka tändarna på service med några månaders mellanrum. :roll:

Hur är det med flinttändare med "lock" egentligen, släpper de ut gas så länge locket är uppe? Är det inte slöseri med gas, om man måste öppna locket först och sedan kvickt som attan snurra på tändningen?

Har en IMCO G77P sedan en månad, och är redan på andra stiftet, och den tänder först efter ca tio försök. :roll:

Tändstickor är bra, men ger en rejäl hög med stickor i askkoppen bara efter ett par dagar, och jag är less på att komma ihåg att köpa engångständare varje gång jag handlar. :roll:

Ack, jag vill ha en tändare som är enkel och pålitlig år efter år, men som inte stinker bensin. :cry:
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Aldenon sön 05 jul 2015, 10:24

Patte skrev:Hur är det med flinttändare med "lock" egentligen, släpper de ut gas så länge locket är uppe? Är det inte slöseri med gas, om man måste öppna locket först och sedan kvickt som attan snurra på tändningen?

Ack, jag vill ha en tändare som är enkel och pålitlig år efter år, men som inte stinker bensin. :cry:

Jo lite gas hinner ju pysa ut innan den tänds, men det är så lite att det är försumbart. Skaffa dig en old boy! Du kommer inte att ångra dig, och du får en vän för livet

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Aldenon

Inläggav Exzyz sön 05 jul 2015, 11:48

Håll i hatten nu gott folk, jag använder en riktig lyxtändare. Jag använder en... Bic engångständare :D .
Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag karaktär för att njuta det.
- Sokrates

https://instagram.com/selepipes/.
Användarvisningsbild
Exzyz

Inläggav Morrisson sön 05 jul 2015, 16:48

Med hatten på kan jag meddela att jag har en Atomic engångständare som går att fylla på. Den är nu inne på sin tionde månad och fungerar utmärkt! Kostade 24 kr hos Mellgrens i Göteborg.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Diesel sön 05 jul 2015, 17:20

Jag använder en Zippo piptändare vilket funkar ok.
Man kan dock fråga sig varför man skall hålla på och söla med bensin när det finns bra gaständare. Gillar den dock för dess enkelhet. Ett trevligt redskap som har något visst över sig.
My friends think I'm ugly, I got a masculine face
Tom Waits
Användarvisningsbild
Diesel

Inläggav Frazze_ sön 05 jul 2015, 21:41

Peterson piptändare är helt otrolig... Kör på den och ni blir nöjda! det kan jag lova
Användarvisningsbild
Frazze_

Inläggav Tomas 68 sön 05 jul 2015, 22:23

Tänder pipan med vad som finns tillhands, föredrar tändstickor inomhus har även två Honest piptändare som funkar bra men använder mest solstickans engångständare för bra funktion till bra pris.
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Aldenon sön 05 jul 2015, 22:38

Frazze_ skrev:Peterson piptändare är helt otrolig... Kör på den och ni blir nöjda! det kan jag lova

Det är väl en Old Boy, bara att Peterson satt namnet på den va?

Användarvisningsbild
Aldenon

Inläggav Diesel sön 05 jul 2015, 23:17

Peterson-tändaren är läcker. Jämförelsevis bra pris också.
My friends think I'm ugly, I got a masculine face
Tom Waits
Användarvisningsbild
Diesel

Inläggav Frazze_ sön 05 jul 2015, 23:39

Aldenon skrev:
Frazze_ skrev:Peterson piptändare är helt otrolig... Kör på den och ni blir nöjda! det kan jag lova

Det är väl en Old Boy, bara att Peterson satt namnet på den va?

Nej men dom liknar varandra i utformning och konstruktion, dock så har den ingen tamper i botten, men det är ju inget problem! Man kan förvara några flintstift i botten om man känner för det
Användarvisningsbild
Frazze_

Inläggav Patte mån 06 jul 2015, 14:16

"Old Boy" ser fin ut, men blir man inte skitig om fingrarna när man skall snäppa upp locket och vrida hjulet?

Jag funderar på en Sarome flintpiptändare med större hjul, för 450 kr.

Morrisson skrev:Med hatten på kan jag meddela att jag har en Atomic engångständare som går att fylla på. Den är nu inne på sin tionde månad och fungerar utmärkt! Kostade 24 kr hos Mellgrens i Göteborg.

Är det piptändarmodellen? Jag köpte ett trepack Atomic av typen vanlig tändare, och fick fylla dem varje dag, och efter en vecka gav tändningsmekanismen upp.

Köpte senare en tändare av metall med piezotändning för 95 kr, och den höll tre veckor innan den slutade ge gnista.
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Kaizoku mån 06 jul 2015, 17:57

jag kör på en Vertigo av Old boy modell eller en mini-grilltändare från Dollarstore (funkar ypperligt när det blåser lite ute)

Sent from my drunk Phone using Forum Fiend v1.3.
Erarre humanum est.
Användarvisningsbild
Kaizoku

Inläggav Morrisson mån 06 jul 2015, 18:44

Patte skrev:"Old Boy" ser fin ut, men blir man inte skitig om fingrarna när man skall snäppa upp locket och vrida hjulet?

Jag funderar på en Sarome flintpiptändare med större hjul, för 450 kr.

Morrisson skrev:Med hatten på kan jag meddela att jag har en Atomic engångständare som går att fylla på. Den är nu inne på sin tionde månad och fungerar utmärkt! Kostade 24 kr hos Mellgrens i Göteborg.

Är det piptändarmodellen? Jag köpte ett trepack Atomic av typen vanlig tändare, och fick fylla dem varje dag, och efter en vecka gav tändningsmekanismen upp.

Köpte senare en tändare av metall med piezotändning för 95 kr, och den höll tre veckor innan den slutade ge gnista.

Den här har piezotändning o säljs som engångständare, men jag hittade en ventil i botten och testade att fylla på gas. Fungerade alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Morrisson

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak