Piptändare rekommendationer?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Inläggav Dagonbert tis 04 aug 2015, 17:19

Den kanske redan finns med i tråden men jag orkar inte skumma hela vägen tillbaka.
Jag köpte mig en sarome psp-10 silver engine den verkar så långt fungera väldigt bra, lite svår när det blåser bara men det är väl dom flesta. Hade jag kunnat med och haft råd så hade jag köpt Petersen men det får bli en punkt på önskelistan.
Bild

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Dagonbert

Inläggav Aldenon tis 04 aug 2015, 20:45

En dyrare brinner inte bättre i brisen

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Aldenon

Re: Piptändare rekommendationer?

Inläggav Krax tis 04 aug 2015, 22:00

Dagonbert skrev:Den kanske redan finns med i tråden men jag orkar inte skumma hela vägen tillbaka.
Jag köpte mig en sarome psp-10 silver engine den verkar så långt fungera väldigt bra, lite svår när det blåser bara men det är väl dom flesta. Hade jag kunnat med och haft råd så hade jag köpt Petersen men det får bli en punkt på önskelistan.

Min Sarome PSP -03 tänder då fortfarande och det är väl hela meningen, en tändare som fungerar efter flera år ;)
Din är liite snyggare med linjerna, men man ska inte klaga.
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav Dagonbert tis 04 aug 2015, 23:39

Aldenon skrev:En dyrare brinner inte bättre i brisen

Sent from my iPad using Tapatalk

Näe jag tror inte att Petersentändaren fungerar bättre men den är riktigt läcker!

Användarvisningsbild
Dagonbert

Inläggav viktorandersson fre 07 aug 2015, 07:10

Har provat mina billiga kineständare nu av märket "baofa". Piezoelektrisk tändning och gas. Jag är på det stora hela nöjd. De är något vindkänsliga, men det är väl alla tändare av modellen som inte har "dual flame".

Det råder väl förstås skilda meningar, men jag uppskattar speciellt att det är verktyg i. En sak mindre att komma ihåg att ta med sig! Stompen är något liten till ytan, men "spaden" fungerar å andra sidan riktigt bra.
Well, it keeps my hands busy, and my mouth shut.
Användarvisningsbild
viktorandersson

Inläggav Magnum 660 mån 10 aug 2015, 09:17

Jag är jättenöjd med min IM CORONA OLD BOY.

Fast ett stort MEN är att den inte klarar stark vind på ett bra sätt.
Magnum 660

Inläggav Patte fre 04 sep 2015, 13:27

Jag köpte en Sarome PSD9 med flinta för ca 450 kr för ett par veckor sedan, och den tänder varje gång. Än så länge. Får återkomma om någon månad. ;)
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Nils lör 05 sep 2015, 20:49

Jag köpte en Corona Old boy för ett halvår sedan och är riktigt nöjd. Kostade lite men den ligger fint i handen, klickar aldrig och den känns väldigt gedigen som att den kommer att hålla i många år.
Nils

Inläggav Patte lör 31 dec 2016, 13:14

Recension för Sarome PSD9.

Inköpt i augusti 2015, lade av helt i december 2016.

Den fungerade bra de första månaderna, men lacken utanpå kromet började nötas bort ganska fort, och därefter var det dags för kromet att nötas bort på vissa ställen. Efter ungefär ett halvår började den fjädrande pinnen som trycker på flintan att få flintan att ligga snett mot gnisthjulet. Flera gånger i veckan fick jag dra tillbaka pinnen och lägga flintan till rätta eller vända på den för att kunna tända.

Den senaste månaden kommer det väldigt lite gas ur tändaren, så även om flintan ger gnista så vägrar den tända. Lågan blir bara 5-7 millimeter om jag tänder den med tändsticka, även om lågan är i högsta läget. Har borstat rent och petat med tråd i gasmunstycket, men det hjälper inte.

Slutsats: Dåligt ytbehandlad och opålitlig. Rekommenderas ej. :tumme-ner: :tumme-ner: :tumme-ner:

Bild

"Kvalitetständare" verkar vara som ett lotteri. När man läser recensioner så kan samma tändarmodell fungera utmärkt för vissa under flera år, medan de lägger av tidigt för andra.
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav rainer lör 31 dec 2016, 19:32

Absolut, hadde en Primus tändare som funkade nästan ett år, en duktigt utländsk med bara en pipbild funkade två år, tror fortfarande att tändstickor e bäst, därefter nån billighetständare.
rainer

Inläggav Coppas lör 31 dec 2016, 19:51

Kruxet med många tändare (speciellt de dyrare) är att de kräver nästan mera underhåll än en sportbil... om de ska fungera bra över tid. Själv håller jag mig därför numera oftast till tändstickor eller min trogna pip-Zippo.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas

Inläggav Morrisson sön 01 jan 2017, 10:31

Jag har i många år använt en "engångständare" som heter Atomic. Den kostade 24 kr tror jag och den fina med kråksången är att den går att fylla på med ny gas. Som sagt, tre år av frekvent daglig användning , 24 kr ... Visst är den inget skrytobjekt att visa upp i all sin plastighet, men prisvärd ä väl bara förnamnet. :cheers:
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Tobbe Lund sön 01 jan 2017, 14:48

Morrisson skrev:Jag har i många år använt en "engångständare" som heter Atomic. Den kostade 24 kr tror jag och den fina med kråksången är att den går att fylla på med ny gas. Som sagt, tre år av frekvent daglig användning , 24 kr ... Visst är den inget skrytobjekt att visa upp i all sin plastighet, men prisvärd ä väl bara förnamnet. :cheers:

Jag har också använt dessa påfyllbara engångständare de senaste åren, och kan bara hålla med dig. Och till skillnad från många s k fintändare, typ min Xikar Old Boytyp, så funkar den alldeles utmärkt när det blåser lite.
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav TJ, sön 01 jan 2017, 20:18

BIC, den stora varianten som säljs i trepack, tre för priset av två. Finns hos allt från Konsum till
Ö&B. Inget tjafs, enbart bra tändare. Dessutom får du återuppleva 60-talet, långt innan allt tröttsamt *hållbart*. Slit och släng.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Patte mån 02 jan 2017, 07:06

Morrisson skrev:Jag har i många år använt en "engångständare" som heter Atomic. :

Bad min mor att köpa tändare åt mig en gång och hon köpte ett trepack Atomic-tändare. De kunde återfyllas med gas och fungerade ungefär en månad var innan piezotändningen lade av. Du måste ha haft tur. :mrgreen: Hade en påfyllningsbar braständare ett tag.

TJ, skrev:BIC

De är pålitliga. :nickar: Men jag skulle nog behöva köpa dem lådvis för att inte irriteras över att behöva köpa tändare igen och igen och igen. :-D

Nu använder jag tändstickor tills jag får en piezoelektrisk Sarome PSP. Ja, jag vet, piezotändare brukar fallera snabbare än flintdito, men det skall bli skönt att slippa fibbla med flintor och rengöring ett tag, och jag skall spara garantipapperet och kvittot och banne mig utnyttja garantin ifall den pajar inom två år! :cool2:
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav onemoreround tis 03 jan 2017, 15:53

Det är ju för dåligt att dyrare tändare av föregivna kvalitetsmärken ska fungera så dåligt, tappa lacken och hålla på.

Men hur är det med de klassiska Old Boy-tändarna?
I mitt tycke de snyggaste piptändarna men med priser uppåt 2 lakan vill man ju att de ska fungera bra och inte strula.
Böcker och pipor.
Användarvisningsbild
onemoreround

Inläggav Krax tis 03 jan 2017, 16:29

Synd att din tändare slutade fungera Patte, min gamla Sarome tänder fortfarande :salut: tillverkarn kanske är bättre på piezotändare.

Slänger in ett tips på Clippertändare, de är väl tänkta till pipor som man inte har tobak i, men fungerar ypperligt till slitvargen (den där som inte man inte gråter över vid misshandel). Clippertändare är påfyllnadsbar (gas och flinta), fungerar som en vanlig tändare men vänder man den upp och ner så blir lågan desto längre. Billiga är dom också ca 10kr
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav alex.j tis 03 jan 2017, 17:58

Clipper är smidig, brukar gå att använda botten att tampa med:)

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.j

Inläggav alex.j tis 03 jan 2017, 18:01

http://m.ebay.co.uk/itm/132005360186?varId=431352794536 en sån ska jag beställa mig!

alex.j

Re:

Inläggav Krax tis 03 jan 2017, 19:39

alex.j skrev:http://m.ebay.co.uk/itm/132005360186?varId=431352794536 en sån ska jag beställa mig!

Ser ju inte så dålig ut, liknar ganska mycket imco-tändarna på utsidan. Håller den lika bra så borde det vara läge och ta in i Sverige :nickar:
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav Rhodia tor 05 jan 2017, 12:32

tanten gav mig en japansk pip tändare i jul klapp. den är silvrig å blänker. trro hon tröttnade på att jag sprätter tänd stickor över allt. hon är "cigarett flicka" men brukar tända sina cigaretter i min pipa. tsubota pearl heter tändaren. fin fin.
Rhodia

Inläggav Morrisson tor 05 jan 2017, 15:05

Patte skrev:
Morrisson skrev:Jag har i många år använt en "engångständare" som heter Atomic. :

Bad min mor att köpa tändare åt mig en gång och hon köpte ett trepack Atomic-tändare. De kunde återfyllas med gas och fungerade ungefär en månad var innan piezotändningen lade av. Du måste ha haft tur. :mrgreen: Hade en påfyllningsbar braständare ett tag.

TJ, skrev:BIC

Dubbel tur! Jag har nämligen två inköpta vid olika tillfällen (den första var tillfälligt förlagd) och båda fungerar fortfarande. :dansa:
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav TomK tis 10 jan 2017, 11:35

Det har börjat dyka upp helt elektriska tändare, som laddas via USB. Enligt de som testat, så fungerar de riktigt bra. Men jag har inte hittat någon ännu som är anpassad för pipa, utan de har samtliga en ljusbåge som bara lämpar sig för cigaretter och cigariller. Men med lite tur dyker det väl upp förr eller senare :)
583c63149733f82ffd20f619-0-original.jpg
583c63149733f82ffd20f619-0-original.jpg (77.9 KiB) Visad 1366 gånger
Användarvisningsbild
TomK

Inläggav Borr sön 22 jan 2017, 13:57

Jag funderar lite på påfyllningen av tändare.

Har spanat in en tändare, Prometheus Sherlock Black (finns bla på cigarrummet). Går det att använda vilken tändargas som helst till dessa? Det säljs även tändargas av samma märke, men den är betydligt dyrare än i vanliga butiker.
På visningsbilden ser ni min Stanwell H.C. Andersen II Brown Polish
Användarvisningsbild
Borr

Inläggav Tobbe Lund sön 22 jan 2017, 14:24

Borr skrev:Jag funderar lite på påfyllningen av tändare.

Har spanat in en tändare, Prometheus Sherlock Black (finns bla på cigarrummet). Går det att använda vilken tändargas som helst till dessa? Det säljs även tändargas av samma märke, men den är betydligt dyrare än i vanliga butiker.

Gas som gas...
Har sett under cigarrdelen att de diskuterar olika märken. Men jag har inte märkt någon skillnad.
Om den tändaren du åsyftar bara funkar med ett visst gasmärke så är det en skittändare.
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak