Piptändare rekommendationer?

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Piptändare rekommendationer?

Inläggav Morrisson sön 22 jan 2017, 17:19

Tobbe Lund skrev:
Borr skrev:Jag funderar lite på påfyllningen av tändare.

Har spanat in en tändare, Prometheus Sherlock Black (finns bla på cigarrummet). Går det att använda vilken tändargas som helst till dessa? Det säljs även tändargas av samma märke, men den är betydligt dyrare än i vanliga butiker.

Gas som gas...
Har sett under cigarrdelen att de diskuterar olika märken. Men jag har inte märkt någon skillnad.
Om den tändaren du åsyftar bara funkar med ett visst gasmärke så är det en skittändare.

Det är nog som det mesta här i världen. Olika produkter och tillverkare levererar produkter av olika kvalitet t ex i fråga om renhet och halt av föroreningar. Det gäller säkert även för gas för tändare. Har man lagt pengar på en dyr tändare skall man nog hålla sig till gas från en bra leverantör så att man inte får skit i tändare som stoppar gasflödet.
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Windjammer ons 29 mar 2017, 19:04

Utomhus är det enbart Zippos bensintändare som gäller.
Blåser gör det ju nästan jämnt. :nickar:
Den som vet mest, tror minst.
Användarvisningsbild
Windjammer

Inläggav Daniel P ons 29 mar 2017, 20:50

Jag använder uteslutande bic till pipa. Funkar mycket bra och ett alternativ som jag tror är underskattat. Smidigt, enkelt, billigt.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Retronord tor 30 mar 2017, 00:09

Använde bic- varianten tidigare, men har övergått till solstickan.
Vägrar Facebook och kontantlöst! Ju förr, desto bättre.. (Finns inga pengar att tvätta/ skicka utomlands. Vill se dem i börsen.)
Retronord

Inläggav Windjammer fre 07 apr 2017, 23:13

Solstickan för oss finsmakare inomhus, en självklarhet.
Mycket lättare att få en jämn tändning och bästa arom, med en låga som lugnt sugs ner i tobaken.

Åter, busväder utomhus gör en Zippo jobbet överlägset.
Tyvärr osar Zippon en del bensin i fickan. Läderfodral fäst i bältet löser biffen.
Den som vet mest, tror minst.
Användarvisningsbild
Windjammer

Inläggav Hellbent ons 12 apr 2017, 14:04

Jag snor tråden och slänger in en undran om det är någon kvalitetsskillnad mellan lite dyrare tändare. Ta Old Boy vs ST Dupont till exempel. Jag har för mig att i samma veva som garantin ändrades från livstid till ynka 2 år för Old Boy, så bytte man även ut vissa delar från metall till plast.
“The pipe marks the point at which the orangutan ends and man begins.” -Ben Jonson
Användarvisningsbild
Hellbent

Inläggav Patte mån 22 maj 2017, 13:30

Patte skrev:Nu använder jag tändstickor tills jag får en piezoelektrisk Sarome PSP. Ja, jag vet, piezotändare brukar fallera snabbare än flintdito

Nästan ett halvår senare med min Sarome PSP: Det tar 15-60 klick innan den tänder, men den ger gnista varje klick. Lågan måste vara inställd på max, men trots det blir den högst 10 mm lång. :banghead:

Väntar nu på en mer "normal" piezotändare, också Sarome, men utan vinklad låga. Köpte den bara för att jag fick 25% rabatt. Har inga stora förhoppningar, men den bör fungera åtminstone till hösten. :hamra-i-huvudet:
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Morrisson mån 22 maj 2017, 15:09

Patte skrev:
Patte skrev:Nu använder jag tändstickor tills jag får en piezoelektrisk Sarome PSP. Ja, jag vet, piezotändare brukar fallera snabbare än flintdito

Nästan ett halvår senare med min Sarome PSP: Det tar 15-60 klick innan den tänder, men den ger gnista varje klick. Lågan måste vara inställd på max, men trots det blir den högst 10 mm lång. :banghead:

Väntar nu på en mer "normal" piezotändare, också Sarome, men utan vinklad låga. Köpte den bara för att jag fick 25% rabatt. Har inga stora förhoppningar, men den bör fungera åtminstone till hösten. :hamra-i-huvudet:

Jag sitter här med ett par Atomic "engångständare" som går att fylla på. De har fungerat i två utan problem. Kostade 20-25 kr.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Mr Spock tis 06 jun 2017, 12:55

IMG_0225.JPG
IMG_0225.JPG (57.84 KiB) Visad 986 gånger
Zippo är kult. 80 år i branschen lämnar inte mycket åt slumpen; dunstande bränsle/frekvent behov av påfyllning är väl det största irritationsmomentet. För övrigt är den närmast atombombssäker. Rekommenderas.
Användarvisningsbild
Mr Spock

Inläggav Daniel P tis 06 jun 2017, 13:29

Funkar väl, själv skulle jag gissa att det får en svag smak av petrolium. Sett de som använder Zippo, så det kanske inte gör så mycket - men jag tar hellre en vanlig tändare eller tändstickor.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Mr Spock tis 06 jun 2017, 14:48

Daniel P skrev:Funkar väl, själv skulle jag gissa att det får en svag smak av petrolium. Sett de som använder Zippo, så det kanske inte gör så mycket - men jag tar hellre en vanlig tändare eller tändstickor.

Beror på vad du tankar med.
Gripens kemiskt rena bensin ger ingen "petroliumboost"... :tummenupp:
Användarvisningsbild
Mr Spock

Inläggav Coppas tis 06 jun 2017, 17:12

Kör som tidigare nämnt en pip-Zippo själv. Förutom val av bränsle är en annan finess att låta tändaren brinna lite, dvs. tänd inte pipan på första lågan. Alltså samma sak som att låta en tändsticka bränna bort svavlet innan man tänder annat.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas

Inläggav Patte lör 16 sep 2017, 10:43

Patte skrev:Nästan ett halvår senare med min Sarome PSP: Det tar 15-60 klick innan den tänder, men den ger gnista varje klick. Lågan måste vara inställd på max, men trots det blir den högst 10 mm lång. :banghead:

Hösten är här och den i slutet av Maj inköpta fin-tändaren, Sarome SK44, har gett upp, precis som jag förutspådde. Jag kan dock fortfarande använda den. Istället för att klicka hundra gånger så trycker jag ned knappen och tänder gasen med gnistan från min tidigare Sarome PSP-tändare som ju inte heller fungerar. Jag behöver således två tändare för att tända pipan. :lol:

Innan Morrisson dyker upp och för sjuttioelfte gången rekommenderar billiga Atomic-tändare, så måste jag nämna att min nuvarande plan är att helt enkelt inhandla ett storpack billiga påfyllningsbara "engångs"-tändare. Även om de bara skulle hålla ett par månader styck så blir de i längden billigare än "lyxtändare", för vem fan ids skicka in en Sarome eller dylik på garantireparation varannan månad? :himla-med-ogonen:
Användarvisningsbild
Patte

Inläggav Latakia ons 27 sep 2017, 10:35

Jag har en Colibri för ca 500 som är mycket bra, robust och tänds med elektrongnista vilket är förträffligt utomhus. http://www.colibri.com/smoking-accessor ... cific.html
Går att hitta på Ebay till hyggliga priser, flera piphandlare finns. Ex Maytrade m fl.
Latakia

Inläggav Morrisson ons 27 sep 2017, 17:34

Patte skrev:
Patte skrev:Nästan ett halvår senare med min Sarome PSP: Det tar 15-60 klick innan den tänder, men den ger gnista varje klick. Lågan måste vara inställd på max, men trots det blir den högst 10 mm lång. :banghead:

Hösten är här och den i slutet av Maj inköpta fin-tändaren, Sarome SK44, har gett upp, precis som jag förutspådde. Jag kan dock fortfarande använda den. Istället för att klicka hundra gånger så trycker jag ned knappen och tänder gasen med gnistan från min tidigare Sarome PSP-tändare som ju inte heller fungerar. Jag behöver således två tändare för att tända pipan. :lol:

Innan Morrisson dyker upp och för sjuttioelfte gången rekommenderar billiga Atomic-tändare, så måste jag nämna att min nuvarande plan är att helt enkelt inhandla ett storpack billiga påfyllningsbara "engångs"-tändare. Även om de bara skulle hålla ett par månader styck så blir de i längden billigare än "lyxtändare", för vem fan ids skicka in en Sarome eller dylik på garantireparation varannan månad? :himla-med-ogonen:

Välkommen i "billiga klubben". Engångständare för användning i många månader upp till flera år rekommenderas fortfarande om man vill tända pipan i stället för att showa....
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav TomK tis 17 okt 2017, 11:05

Jag beställde nyligen en sån här USB-tändare. Får se hur pass bra den fungerar med en normalstor pipa - fullt eller halvt stopp osv. Det finns någon annan smalare modell också, som mer påminner om de där gaständarna man tänder brasor och ljus med. Är den bra nog, så får den ersätta den stormtändare jag nu kör med (smal vass låga, som tänder direkt, men som kräver handlag för att inte bränna pipan).
tändare.JPG
tändare.JPG (43.6 KiB) Visad 419 gånger
Användarvisningsbild
TomK

Inläggav Morrisson tis 17 okt 2017, 12:39

Passa dig för den med smal vass låga. Du kommer att bränna din pipa rätt snart. Jag har råkat ut för det och det är gjort på bråkdelen av en sekund.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Blomqvist tis 05 dec 2017, 16:09

Någon som har provat denna?
Xikar brukar ju vara kvalitet.
https://www.danishpipeshop.com/d/Xikar- ... i4102.html
Användarvisningsbild
Blomqvist

Föregående

Återgå till Pipor och piptobak