Recensioner Piptobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Recensioner Piptobak

Inläggav jeja2000 fre 01 jul 2016, 23:09

Min första recension då.

Cult: Blood Red Moon
Tillverkare: Scandinavian Tobacco Group Lane Ltd
Skärning: Ribbon
Tobaksorter: ljus Virginia, fire-cured cavendish, burley
Såsning: Körsbär, Mörk choklad.
Tillverkarens beskrivning: This dark, decadent blend combines fire-cured Cavendish, bright Virginias and Burleys with the delicious aromas of natural Royal Ann cherry and dark chocolate. A bit sweet, extremely rich, and unquestionably smooth.

Utlåtande: Doften ur burken luktar starkt körsbär, nästan så man vill äta tobaken direkt ur burken. Denna tobak ger en söt körsbärssmak genom hela rökningen. För mej var det inte en tendens till att bitas. En perfekt tobak för den som vill prova på aromater. Även Rumsdoften är väldigt angenäm.

Min värdering: :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt:
jeja2000

Inläggav Daniel P lör 02 jul 2016, 10:20

Jag kan inte låta bli att ifrågasätta tillverkarens beskrivning:
A bit sweet, extremely rich, and unquestionably smooth.
Alltså, "lite söt", stämmer inte va? Den var väldigt söt om jag förstår det hela rätt. Tillverkarens egna nästa ord är "extremely rich" (vilket jag antar har en del att göra med sötman också) men ändå "unquestionably smooth". Nä, motsägelse på motsägelse i beskrivningen, mer förvirrande säljtext än beskrivning av tobaken :konstigt:

Din rescension av tobaken säger mycket mer (bra!): Att den är körsbärssmakande hela vägen genom. Men hur är det med ev komplexitet? Smakar den något mer liksom?
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Patte lör 23 jul 2016, 05:29

Omvärderar Astley's 109 lite, då den för mig nu smakar fantastiskt. Den kommer nu i vanliga flakes i en fyrkantig burk istället för en långa vikta flakes i rund burk. Härlig virginia med lätta toner av mörk choklad. Inte alls lika besk som den var i början i den runda burken. Skulle inhandla mängder om inte frakten från Danmark var så dyr.
Användarvisningsbild
Patte

Halberg Green Label

Inläggav TomK ons 27 jul 2016, 10:10

Tillverkare: Halberg Green Label (Mac Baren)
Skärning: blandning av ribbon, cross cut, flakes
Tobaksort/er: Virginia och Burley
Såsning: skogsbär och frukt (okänt exakt blandning)
Tillverkarens beskrivning:
The nose is greeted by a scent of gentle berries mixed with a hint of exotic fruits. When smoked the perfect balance between natural tobaccos, subtle flavour notes and cross cut Virginia flakes create a slow burn in your pipe and an exquisite aromatic smoking pleasure.

Utlåtande:
Denna aromat kommer mycket fint och lyxigt paketerad i en svart ask med öppningsbart lock och vakuumförpackad tobak i foliepåse.

Doften från den svagt fuktiga tobaken när man öppnar påsen, är en kraftig och angenäm blandning av skogsbär (hallon, björnbär, blåbär osv) och dadlar och fikon, kanske ett litet inslag av äpple någonstans. Går inte att riktigt urskilja vad.

Trots olika skärning av tobaken, så stoppas den lätt. Bör inte packas alltför hårt till en början. Röker hyfsat redan färsk och ger då också ifrån sig både smak och doft närapå exakt som den doftar ur påsen. Väl varm och urtorkad, röker tobaken mycket fint och bibehåller toner av bär och frukt. Stillsamt rökt i rätt pipa, är den mycket mild och utan tungbränna. Ett stopp håller då också länge och även det sista av stoppet är angenämt. Styrkan i tobaken är mild, med medium doft/smak och en behaglig kvardröjande rökdoft. Det här en absolut favorit, som smakar förträffligt oavsett vilken pipa jag provat. Röker nästan ingen annan blandning just nu. Färsk kräver den dock varsam stoppning och en bra pipa för att hållas vid liv. Den bör kunna bli ännu finare med lite lagring.

Värdering: den här om någon, är väl värd en full pott :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt: :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
TomK

Inläggav Retronord sön 08 jan 2017, 19:23

Lite lättare/snabbare att hitta omdömen, i listan hos
tobaccoreviews.com

-fast det är ändå trevligt att skrolla sig fram här också! Har inte hunnit igenom lokala lagret än..
Vägrar Facebook och kontantlöst! Ju förr, desto bättre.. (Finns inga pengar att tvätta/ skicka utomlands. Vill se dem i börsen.)
Retronord

Inläggav Windjammer tis 28 feb 2017, 23:08

Greve Gilbert Hamilton
Efter att jag läst inlägg här och tittat på SVT-filmen svensk raggae med Peps Persson, som visade honom vara en inbiten Hamiltonist, måste jag naturligtvis prova tobaken i fråga.
Piprökare sedan 60-talet, har jag märkligt nog aldrig puffat Hamilton. Har provat en hel del och ständigt återkommit till Mac Barens Mixture som referensen.
Nu mitt omdöme, efter ca 10 stopp i två radikalt olika pipor (en liten och en stor); En tobak med stor kropp och arom, försiktigt puffad ger den inget som helst tungbett. Riktigt stor och ren tobakssmak, en svag whisky/sherry-kryddning, egentligen utan någon som helst betydelse, men det bästa: eftersmaken (det som stannar kvar i munnen) en sällsynt behaglig arom, verkligen inte vanligt. Milda tobaker som tex Caledonian ger ingen trevlig eftersmak.
Har nu stor förståelse varför denna blend överlevt och till i dag blivit Sveriges vanligaste piptobak.
Kommer tveklöst att ingå i min standardrepertoar. :lyssnarpamusik:
Den som vet mest, tror minst.
Användarvisningsbild
Windjammer

Inläggav Axklo ons 01 mar 2017, 10:25

Inte en direkt recension, men vi provar ett experiment med Tektortobak från Gotland som cavendish
http://traffic.libsyn.com/cigarren/Ciga ... itt_79.mp3
Axklo

Inläggav Windjammer sön 05 mar 2017, 17:35

Axklo skrev:Inte en direkt recension, men vi provar ett experiment med Tektortobak från Gotland som cavendish
http://traffic.libsyn.com/cigarren/Ciga ... itt_79.mp3

Tack Axklo för länken.
Bor inte långt från tobaksmakaren i fråga. Ska ta kontakt med dem. :cheers:
Användarvisningsbild
Windjammer

Inläggav Windjammer fre 07 apr 2017, 22:30

Köpte ett paket Mac Baren Virginia no1 i dag.
Minns denna tobak från 60-talet och min tidiga bekantskap med piprökandets underbara värld och även ett enstaka köp på 90-talet.
Men vad har nu hänt på Mac Barenfabriken? Den extremt söta obestämbart aromatiska smak och uppseendeväckande room noten, är nu puts väck. Smakar nu 2017 som just en Virginia, utan speciell personlighet.
Clans cocoskaraktär och Virginia no1s citruskaraktär, upplevdes extraordinära på 60-talet.
Är det bara jag som noterat detta?
Dock verkligen ändock helt godkänd tobak. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Windjammer

Inläggav Patte lör 16 sep 2017, 11:20

Ett par intressanta virginias:

My Own Blend - Brun Cap

Jag har inte testat originalet Brun Capstan (Full) men jag kan rekommendera Brun Cap! Den är något mörkare än Blå Capstan och luktar mer ren tobak än den Blå när man öppnar burken. Ingen ketchup här. Old Belt Virginia med antingen lite Burley eller Kentucky. Sötman finns där, men kombinerad med en lätt torrhet blir smaken mer komplex och intressant. Skärningen är lite tjockare flakes än Blå Capstan som gnuggats ut. Det går utmärkt att ta en nypa och få tobaken att stå vertikalt i pipan, så som flakes "ska" stoppas.

Brun Cap påminner lite om Marlin Flake, Old Gowrie och Scottish Cake, fast utan Perique. Trots att jag bara rökt fem stopp hittills så kan jag redan kalla den "klassiker". Rekommenderas! :tummenupp:

My Own Blend - 46

Formulerad för att likna gamla Player's Navy Cut DeLuxe. Ren Virginia åt det lite röda hållet. Den doftar lika mycket som Blå Capstan, men drar åt satsumas/klementin-hållet. Lagom fyllig, och skulle klassa den som medium. Jag har tidigare rökt vällagrad Navy Cut DeLuxe och kan konstatera att grundsmaken är mycket lik. M.O.B.-versionen har dock lite tjockare flakes, vilket uppskattas. Detta är en tobak som är mycket trevlig som omväxling om man gillar Capstan eller citrusaktiga virginias i allmänhet. Efter flera burkar kan jag lugnt rekommendera den! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Patte

Peterson Gold Blend

Inläggav Windjammer mån 13 nov 2017, 16:19

Peterson Gold Blend motsvarade inte på något vis mina förväntningar.
Tobak namngivna just gold blend jag testat tidigare, har varit snudd på rena virginia, om möjligt något åt det söta hållet.
I detta fall ingetdera. En totalt neutral tobak som är kraftfullt smaksatt med persika och tuttifrutti. Fy tusan, enligt mig.
Besvikelse är bara förnamnet.
Men... den kan säkert tilltala er som gillar Original Choice.
Användarvisningsbild
Windjammer

Inläggav Morrisson mån 13 nov 2017, 19:15

För ett par timmar sedan rökte jag ett stopp med Savinellis Doblone Doro, som är förvillande lik Three Nuns. Båda är "riktig" tobak utan tillsatser o tjafs. De är åt det starkare hållet så jag använder en mindre pipa.
Nu röker jag en annan "riktig" tobak. Dunhills de Luxe Navy Rolls i en Stanwell Freehand av normal storlek. Bra tobak i en bra pipa. Njutbart.
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Windjammer mån 04 dec 2017, 17:39

Dunhill Earley morning pipe.
Efter lyssnat på den gode flygande marinsoldaten Muttnchop piper (Youtube) som beskriver Dunhill Earley morning pipe som sin everydayfavorite, blev jag till slut tvungen att beställa en burk.
Well now, rökt sloow utan brådska med både ut och insug enligt Munttchop pipers koncept, ger denna tobak en arom jag tidigare aldrig erfarit.
Som gammal ultranicotinist som i somras avslutat mitt seriesnusande, är denna tobak en befrielse. Tillfredställande utan att påkalla ytterligare serierökning. Kan nu faktiskt hålla mig från nicotinpåfyllning hela dan och när jag väl tänder pipan, njuter jag i fulla drag av en synnerligen intressant mångfacetterad arom.
Finns säkert fler av dessa underverk jag ännu inte upptäckt. :funderar2:
Användarvisningsbild
Windjammer

Föregående

Återgå till Pipor och piptobak