Recensioner Piptobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Recensioner Piptobak

Inläggav rainer ons 27 maj 2015, 08:51

Kom över en burk Presbyterian Mixture här om dagen, burken e välan tre-fyra år så upp med den.Doften av lagård, kospillning osv. var märkbar så det bådade gott.Först in i Stanwell 145 å eld på.Inget speciellt, virginia såklart för de finns där ju, orientalerna lyste med sin frånvaro, nästan.
Inget vidare men kanske en sån där vardagstobak tänkte jag men tog fram burken i går på nytt, samma pipa å eld på.Första sugena slöa men så kryper dom fram, små trevliga smaker vilka jag inte kan placera men bra.
Sitter nu med tredje pipan å har godkännt tobaken, medelstark e den å en riktigt bra parfymlös tobak.
rainer

Inläggav Elmer fre 29 maj 2015, 02:01

Brobergs Burley

Blandning:Burley & Virginia

Smaksättning:Ingen

Skärning:Ribbon

Lagrad i glasburk med 69% Boveda
Lagringstiden är okänd
Förvaras just nu i zip lock, där tobaken får gosa med Bovedan

Stoppar näsan i påsen & känner en mild doft av stall.
Jag upplever dock doften som angenäm.

Pipan jag använder är en liten & nätt "Duncan Lytewaite, Made in England".
Försökt utan framgång att ladda upp bilden.
Den syns som nr3 uppifrån på bilden i en av fruktflugans annonser.

Eftersom att jag röker tobaken ganska fuktig så tar det några tändningar innan det tar sig.
Smaken är mjuk, mild & söt.
Det finns en smak där som jag känner igen.
Puffar ett par gånger & kommer fram till att jag känner en ganska tydlig smak av kakao.
En aning strävhet finns också.

När jag kommit en liten bit ner i skålen kommer läder & strävheten ökar.
Känner fortfarande kakao & lite sötma.

Här någonstans så slocknar glöden ännu en gång, så jag passar på att nosa på skålen.
Känner doften av chokladrån.:)

När jag kommit ännu en liten bit så tilltar strävheten, där den helt klart dominerar en stund, vilket gör det lite svårare att känna dom andra smakerna.
Sträv läder är det mesta jag känner, vilket blir en utmaning för tungan.

När jag kommer djupare ner så lugnar sig strävheten lite & de andra smakerna tittar fram litegrand igen.
Tobaken är nu relativt fuktig, vilket gör att det även kommer upp en gnutta fukt genom munstycket & tillför lite söta chokladrånsliknande toner.

När jag börjar närma mig botten så slutar det goda helt & övergår till sveda, så jag avslutar & rensar pipan.

Pipan är mkt nätt & med en tynnre rökkanal än standard(hos större pipor).
Jag får därför röka ganska lugnt & försiktigt, men får ändå ut mkt smak & skapligt med rök.

Testade även ett halvt stopp i min större pipa.
En "Butz Choquin Concorde. St.Claude France 1683" & ses som nr1 uppifrån i samma annonsbild.
Smaken här var strävhet & läder über alles direkt ifrån start, totalt utan pardon.
Det är bland det jävligaste jag har upplevt!
Det var inte ens samma tobak längre...
Efter några få bloss så dumpade jag stoppet i vasken.

Jag fick vänta en stund & tända ett litet stopp i lilla pipan för att bli kompis med smaklökarna igen.

Det gäller som sagt att hitta rätt pipa för att denna burley skall komma till sin rätt.

Vad gäller rumsdoften så har jag tyvärr inte så mycket att säga pga att jag mest höll mig under spisfläkten.

Jag hoppas att mitt första omdöme uppskattas & är till nytta.:)

Ps:
Jag skall vid tillfälle försöka få in bilderna jag ville få in ist för att hänvisa till en annons som sannolikt tas bort.
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Masen fre 29 maj 2015, 08:06

Tack Elmer för en väldigt bra recension !

Hans
:smoking: :D :D
Med piprökning förhåller det sig så att
man stoppar innan man börjar.
Okänd

http://instagram.com/masensweden
Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Elmer lör 30 maj 2015, 01:14

Det är skojj atg den uppskattas.:)

Jag för övrigt munstycket pekandes nedåt emellanåt just för att underlätta för fukten att ta sig igenom.
En något udda rökmetod kanske, men med tanke på den söta eöken så ville jag kolla om tobaken hade mer av den varan att erbjuda.

Hade denna tobak inte haft denna myckna streävhe så hade jag utan tvekan köpt på mig ett lager.

Jag har några andra blandningar jag också vill testa & sedan göra ett omdöme, men det är frågan om det är värt att stoppa en engelsk blandning innehållandes bla latakia i min goa lilla pipa.
Jag får nog dörsöka köpa på mig flera små pipor helt enkelt.
Samt några som är lite större då pga att en pipa inte är den andre lik i hur samma tobak upplevs.
Användarvisningsbild
Elmer

Recensioner Piptobak

Inläggav Aldenon lör 04 jul 2015, 20:12

Aldenon skrev:Samuel Gawith - Black XX Twist

Ta ett par askfat fulla med fimpar och lägg dem i den lilla uppsamlingsbehållaren som sitter under gasolgrillen. Grilla sedan flitigt en hel säsong. Vips så har du återskapat denna tobak!

Har gett den 3 försök med det går fan inte;)

Anmärkningsvärt hur denna tobak jag tyckte smakade dålig cigarr+bildäck+bensin numera är min favorit. Man utvecklas... 1980 när jag rökte borkum riff tyckte jag Hamilton var svår:)

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Aldenon

Inläggav Patte sön 05 jul 2015, 05:47

Player's Navy Cut har jag rökt en del på sistone. Man kan tro att den kommer i en ficka, men i den ligger en liten plastlåda med folielock som man drar av. Tobaken har en lätt doft av kaffesump, och det märks även i smaken. Men den försvinner efter några dagar, och då påminner smaken mer om Dunhill Flake. Verkar vara mest virginia, men kanske även lite burley eller kentucky. Mindres söt än t.ex. Capstan Gul och Dunhill Flake. Styrkan skulle jag bedömma som mild-medium.

Jag gjorde en lätt snusanalogi i huvudet, och tänkte "75% Grovsnus plus 25% Ettan". Några finbedömningar alà "nyslaget hö, ekfat, blommig" o.dyl. dyker sällan upp i mitt huvud när jag testar tobak. :D
Användarvisningsbild
Patte

Recensioner Piptobak

Inläggav Linus sön 26 jul 2015, 21:02

Ny på detta men gör ett försök :)

C & D - Bayou morning flake
Första blossen ger bara en söt virginiasmak, men efter en liten stund kommer pepparsmaken från blandningens perique in. Inte riktigt kryddig så att det sticks, utan som strävheten hos svartpeppar, sötman bibehållen. Retrohale ger smaker av torkat spannmål och höskulle. Halvvägs genom stoppet ökar styrkan, retar bihålorna behagligt men sticker inte tungan. Mot slutet tar pepparsmaken över utan att dränka den söta grunden. Ganska stark men helt i linje med min tolerans. Den bästa VaPer jag rökt! Rökt i MM Diplomat och Morgan.
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Morrisson lör 01 aug 2015, 11:26

Dunhill Royal Yacht.
Det är en Vaper som är spetsad med en gnutta plommonarom. Den ger tobaken en fylligare smak men slår inte igenom Vapersmaken och visste jag inte om det skulle jag inte kunna känna den. Det är en av mina favoriter, men igår blev det lite för mycket av det goda. Ett fullt stopp rökt i botten satte stopp för mig. Det blev till att tillbe de vita stolen på toan... Det får bli en mindre pipa till den tobaken i fortsättningen. :smoking: :puff: :mrgreen:
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Recensioner Piptobak

Inläggav Linus mån 17 aug 2015, 20:00

GLP - Key largo
Skärning: Broken flake
Tobaksort/er: Cigarrblad, virginia, orientaler och latakia.
Såsning: Ingen
Tillverkarens beskrivning: Deep, Earthy and Creamy. A distinguished broken flake of Red Virginia tobaccos, small leaf orientals, and a measure of Cyprus Latakia, spiced with velvety cigar wrapper leaf. Key Largo develops throughout the bowl, offering a satisfying and sturdy smoking experience, with beautifully balanced, richly textured layers of cocoa, dark roasted coffee, leather, and a lively, lingering finish.

Utlåtande: En ganska rak smakprofil på så sätt att den inte förändras under rökningens gång. En fyllig smak av läder och kolaaktig sötma från första till sista blosset, möjligen kan rökigheten från latakian sägas öka lite mot slutet. Inslaget av cigarr är tydligt men inte överväldigande; det känns att man röker pipa men om man vet vad man ska leta efter i smakprofilen finns dragen av en kraftigare cigarr där. Vi talar inte om en len, söt cigarr i stil med de flesta brasilianska eller dominikanska utan snarare om en nicaraguansk i stil men Joya de Nicaragua eller Padron (alternativt, möjligen, en kubansk Cuaba utan gräsigheten). Virginian i blandningen tillför dock en sötma som är otypisk för nämnda cigarrer och jag skulle anta att det är orientalerna som bidrar med blandningens kryddighet, som finns i bakgrunden och bidrar till fyllighet. Inga problem att hålla eld på tobaken, som brinner ner fint till en grå aska. Jag tycker bra om denna tobak, som lyckas vara tillräckligt unik för att det ska kännas motiverat som komplement till sortimentet även för den som har såväl cigarrer som pipor.
Värdering: 3,5 av fem.
Användarvisningsbild
Linus

Recensioner Piptobak

Inläggav Haub tis 18 aug 2015, 18:43

Tack för en mycket bra recension, Linus! Det låter spännande. Hur många stop har du rökt av tobaken? Har upplevelserna skilt sig från gång till gång?
Användarvisningsbild
Haub

Inläggav Linus sön 23 aug 2015, 00:22

Haub skrev:Tack för en mycket bra recension, Linus! Det låter spännande. Hur många stop har du rökt av tobaken? Har upplevelserna skilt sig från gång till gång?

Har rökt kanske tjugo stop av den och den har varit väldigt jämn! Oavsett vilken pipa jag testat, även om mindre och mellanstora pipor varit att föredra i min mening. Ni har jag inte jättemånga pipor just, men har testat den i både cobs och briar. Kul att du gillade recensionen :)
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Morrisson fre 28 aug 2015, 19:50

Orlik Golden Sliced! Nu har jag firat ettårsjubileum som återfallsrökare. Jag slutade 1976 och tog ett planerat återfall för ett år sedan. Jag är så pass gammal att jag inte behöver bry mig om huruvida rökning är skadlig. Den är i alla fall nyttig för mitt välbefinnande och jag tror att det är positivt. Man kan inte bara ta hänsyn till det fysiska. Det psykiska måste också vägas in.

Ett år senare, 25 inköpta pipor och ett trettiotal olika sorters tobak inköpta har jag en favorit. Inte den enda men den största. OGS! Den är lätt, elegant och passar min gom alldeles perfekt. Den hamnar i pipan varje dag och jag är alltid lika nöjd med upplevelsen. Brinner bra, röker bra, smakar bra och fyller rummet med en underbar doft.

Just nu röker jag den i en Stanwell Featherweight 239, päronformad, och det fungerar perfekt. OGS är nog den tobak jag aldrig vill vara utan. Visst finns det andra mycket bra men den här är toppen på min lista. Läs lite mer här:

http://www.tobaccoreviews.com/blend/828/orlik-tobacco-company-a-s-golden-sliced-red

Jag kommer säkert att ta en tur till Frerikshamn eller Helsingör för att ladda förrådet av OGS. Jag blir faktiskt lite skakig vid tanken på att vara utan OGS! Hade jag varit religiös hade jag ropat Halleluja! :smoking: :smoking: :smoking:
Användarvisningsbild
Morrisson

Recensioner Piptobak

Inläggav Linus tis 01 sep 2015, 14:59

Bild

Idag har jag inlett min Borkum-odyssé!

Borkum Riff - Bourbon whiskey
Skärning: ribbon
Tobaksort/er: cavendish, virginia och burley
Såsning: bourbon
Tillverkarens beskrivning: Selected quality, bright aromatic Virginia and rich, cool-smoking Burly tobaccos are blended to give an exquisite taste and aroma, enhanced by the finest Kentucky Bourbon whiskey traditionally matured for over eight years to develop its full complex flavour. Serious yet dynamic, Borkum Riff Bourbon Whiskey has a unique, captivating taste and aroma. Infused with eight-year old Kentucky Bourbon, it combines the natural flavour of the tobacco with a distinctive aroma that is both traditional and discreetly masculine.

Utlåtande: Toner av brända hårstrån och en lätt parfymerad beska som påminner om billig handtvål. Finishen påminner lite om blöt hund. Kanske schäfer. Det finns någonting, någonstans, som påminner svagt om ett billigare rakvatten. Någon bourbon känner jag inte av. Visst går den att röka, men på samma vis som spenat går att äta - minus nyttofaktorn. Jag ska spara denna tobak, för att den dag min dotter blir nyfiken på att testa lite bjuda på ett stop. Hon kommer som konsekvens inte att börja röka, det tar jag för självklart! För ovanlighetens skull görs denna recension efter endast ett stop, men fler blir det då absolut inte.

Värdering: 1
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Daniel P tis 01 sep 2015, 15:55

Kompletterar med en mindre och beskuren bild (beskar bilden så pipan syns) för de utan 4K-skärmar ;) :
a226ddd5ca80753e91a196a02cb00671rev.JPG
a226ddd5ca80753e91a196a02cb00671rev.JPG (143.08 KiB) Visad 7504 gånger
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Morrisson tis 01 sep 2015, 16:05

Tack Linus!

Det var en sågning som heter duga! Bra att inte bara får positiva recensioner utan även negativa. ;)
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Linus tis 01 sep 2015, 16:47

Daniel P skrev:Kompletterar med en mindre och beskuren bild (beskar bilden så pipan syns) för de utan 4K-skärmar ;) :
a226ddd5ca80753e91a196a02cb00671rev.JPG

Tack Daniel, ska tänka på det framöver :)
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Morrisson tis 01 sep 2015, 20:17

Peter Stokkeby Luxury Bullseye Flake röktes i en Stanwell canadian, ganska ny och nyss inrökt.
En trevlig neutral Virginia/Perique. Har rökt den några månader mellan andra VaPers och den har inte stuckit ut särskilt mycket. Men idag fick den göra rätt för sig med ett fullt stopp i pipan. Vanligtvis är jag försiktig med större stopp eftersom jag inte tål särskilt mycket nikotin. Jag har tyckt att LBF är en trevlig tobak utan spets, men idag lyfte den. Jag kunde röka hela stoppet i stort sett och med oförminskat nöje. Ren o fin smak av fin tobak rätt igenom. Mycket njutbar. Inga konstigheter men bra. Mycket bra. Jag har varit lite tveksam till om jag skall köpa den igen men nu vet jag att nästa köp kommer att omfatta även LBF.
Den är lite mörkare i tonen än Orlik Golden Sliced, som är en av mina favoriter. Den saknar lite av de högre tonerna i OGS men den är rund och god. Den är också prisvärd om den köps från amerikat.... :smoking: :smoking: :smoking:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Morrisson lör 05 sep 2015, 16:34

McClellands Blackwoods Flake, andra stoppet. Hygglig tobak men inte mer. Lite tyngre och fylligare än Luxury Bullseye Flake från Peter Stokkeby, men mer än dubbelt så dyr! Den sistnämnda i bulk jmft med 100 gr burk av Blackwood.
EDIT: Den blev inte bättre i slutet av stoppet. Snarare tvärtom. Ganska tråkig med smak av gammal askkopp! LBF är klart bättre, McClellands Christmas Cheer 2014 är mycket bättre och OGS är skyhögt bättre. :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Tobbe Lund lör 05 sep 2015, 17:56

Morrisson skrev:McClellands Blackwoods Flake, andra stoppet. Hygglig tobak men inte mer. Lite tyngre och fylligare än Luxury Bullseye Flake från Peter Stokkeby, men mer än dubbelt så dyr! Den sistnämnda i bulk jmft med 100 gr burk av Blackwood.
EDIT: Den blev inte bättre i slutet av stoppet. Snarare tvärtom. Ganska tråkig med smak av gammal askkopp! LBF är klart bättre, McClellands Christmas Cheer 2014 är mycket bättre och OGS är skyhögt bättre. :shock: :shock:

Jag har recenserat denna tobak tidigare viewtopic.php?f=4&t=2182 , och var överväldigande positiv. Men jag måste tyvärr hålla med dig i mycket. Det finns gott om rena VA:s därute som slår den här på fingrarna.
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav Morrisson sön 06 sep 2015, 11:27

Tobbe Lund skrev:
Morrisson skrev:McClellands Blackwoods Flake, andra stoppet. Hygglig tobak men inte mer. Lite tyngre och fylligare än Luxury Bullseye Flake från Peter Stokkeby, men mer än dubbelt så dyr! Den sistnämnda i bulk jmft med 100 gr burk av Blackwood.

Jag har recenserat denna tobak tidigare http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=4&t=2182 , och var överväldigande positiv. Men jag måste tyvärr hålla med dig i mycket. Det finns gott om rena VA:s därute som slår den här på fingrarna.

Sitter just nu o smuttar på ett stopp Luxury Bullseye Flake för att jämföra igen. Då kan jag bara bekräfta att LBF är klart överlägsen Blackwoods Flake i alla avseenden. LBF är bra, inte så bra som Orlik Golden Sliced, men riktigt bra. Den kommer jag att köpa igen när det blir dags en vacker dag att handla från Amerikat! OGS kommer jag att köpa ett antal burkar i Helsingör kommande lördag.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Linus sön 06 sep 2015, 11:46

Där ser man! Har varit nyfiken på den ett tag och den låg i senaste varukorgen länge innan den blev bortprioriterad till förmån för McClelland Beacon extra. Denna recension dämpade det dåliga samvetet en smula :)
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Morrisson sön 06 sep 2015, 17:27

Tobak: Savinelli - Doblone d'Oro
Tillverkare: Savinelli
Skärning: Coins
Tobaksort/er: Virginia, Perique, Kentucky, Burley
Såsning: Ingen
Tillverkarens beskrivning: The choicest Virginias, Burleys and dark fired Kenyan leaf are enhanced with an impeccable addition of spicy Perique, then aged to perfection before beeing spun into enticingly beautiful, zesty coins. A deligtfully vivacious and flavorful smoke.

Utlåtande: Andra burken öppnad efter ett halvår. Lite för torr för att vara perfekt men det går ju att fixa. Doftar nyslaget hö utan andra konstigheter, ren och fin doft. I pipan, en Savinelli förstås, är tobaken som en ren typisk Virginia. Den ligger smakmässigt mellan Orlik Golden Sliced och Three Nuns. Den är elegant och aromatisk som OGS med lite fyllighet från nunnorna. Första gången var en gratisburk från Smoking Pipes. Den tog slut för 5-6 månader sedan och då köpte jag en ny, så bra är den. Lika bra som Three Nuns och en tredjedel billigare. Rekommenderas! :smoking: :smoking:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Linus sön 06 sep 2015, 18:50

Peterson - Sherlock Holmes
Skärning: Ribbon
Tobaksort/er: Burley, virginia
Såsning: Citrus, frukt
Tillverkarens beskrivning: An old 19th century blend of Orange and Red smoking leaf, Brazilian Burley and Virginia Mysore Indian tobacco.

Utlåtande: Doften ur burk ger vid hand den fruktiga smaksättningen, med drag av citrus, som luktar lite godisaktigt. Tänk lite som tablettaskarna "Zoo" luktar. De första blossen ger en len, söt smak som vittnar om virginian och såsningen (känner ingen citrus just men en lätt fruktighet). Burleyn känns dock mest med sin nötighet. Smakprofilen håller i sig, inga överraskningar eller problem. Att den är smaksatt är inget som märks i övermått, det blir aldrig för sött och citrusen märks alls inte enligt mig. Burleyn i förarsätet gör att det påminner lite om Mac baren golden blend, med en mjukare, rundare profil. Om man pushar den lite, låter den brinna varm, träder en strävare smak av rostat spannmål fram. Just spannmål tycks vara en blandning av virginian och dess gräsiga höaktighet i kombination med burleyns nötighet, men jag kan ha fel. Finishen påminner om nybakat, hårdgräddat bröd, lite åt brungräddat knäckebröd. En trevlig rak tobak som brinner fint och inte kräver allt för mycket uppmärksamhet. Jag tycker mig känna en tendens till bett i den och att den lätt röker varmt, inte ett problem då jag röker försiktigt men det är nog ingen tobak som gör sig bra i större stop eller flera gånger samma dag. Trevlig någon gång ibland dock! Inget monster till aromat utan ganska mild i smaksättningen, samt mild till svag i nikotinstyrkan.
Värdering: 3
Användarvisningsbild
Linus

Recensioner Piptobak

Inläggav Linus ons 09 sep 2015, 15:34

C&D Crooner
Skärning: Cube cut
Tobaksort/er: Burley
Såsning: Sprit, iblandad Deer tongue.
Tillverkarens beskrivning: Specially cut cube Burley and deer tongue. An authentic copy from one of Bing's friends who blended it with him.

Utlåtande: Burley, vi möts igen! Stark tobak så klart, ordentligt med nikotin så den röks bäst i en liten pipa. Får ändå pausa stopet några gånger för att klara av det. Således kan jag slå fast att det är starkt enligt mig trots att jag ändå röker de flesta sorters tobak utan problem, men detta tycks vara fallet med burley (Old Joe Krantz, jag blänger åt ditt håll). Crooner levereras torr som fnöske, mer så än någon annan tobak jag testat (lite som Toscano-cigarrer, för att jämföra). Jag testade att röka den både som den levererades och att fukta upp den en smula, och kan konstatera att den faktiskt gör sig bäst så torr som den kommer. Brandegenskaperna är fenomenala och pipan är lätt att hålla igång. Den enda nackdelen är att det är lite utmanande att stoppa pipan på ett bra sätt, men det går med lite experimenterande. Doften ur burk är söt, mina tankar går åt vaniljhållet medan min fru tycker att det doftar äppelpaj. Smaken då? Jo, den är lika mäktig. Munnen fylls av en blommig smak som påminner om viol och vanilj, ganska söt men med en lätt syrlighet i finishen. Detta läggs till den nötighet och strävhet som burleyn för med sig naturligt och det gifter sig riktigt fint. Jag känner bara lätt av spritsmaksättningen, det finns en sötma som påminner vagt om GLP Sixpence som skulle kunna höra till denna, mest skulle jag säga att denna bidrar till en större kropp. För smaken är fyllig, kraftig. Lika kompakt som GLP Quiet nights men smakmässigt givetvis helt annorlunda. Det är synd att den är så stark för annars hade jag kunnat röka denna länge och väl, den är rakt igenom angenäm! Jag misstänker att smaken absolut inte är för alla, men den är ändå unik och värd att prova. Det finns ingenting syntetiskt eller sliskigt över sötman så någon som lider av aromatskräck behöver inte nödvändigtvis rygga tillbaka inför Crooner. Jag skulle vilja använda uttrycket organisk aromat, för den känns inte kemiskt smaksatt utan örten och tobaken leder vägen med alkoholsmaksättningen i baksätet på ett sätt som gifter sig bättre än någon annan smaksatt tobak jag tidigare testat. Jag rekommenderar den och kan gladeligen konstatera att jag hittat en tobak som jag tänker se till att ha hemma framöver.
PS. Crooner ghostar som få andra, så vig en pipa åt endast den!

Värdering: 4
Bilagor
uploadfromtaptalk1441805674909.jpg
uploadfromtaptalk1441805674909.jpg (265.5 KiB) Visad 7050 gånger
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Patte ons 18 maj 2016, 07:45

Hamborger Veermaster Ett av Dan Pipes egna märken. När man öppnar burken så känner man en doft av tobak, plommon och vanilj. Lyckligtvis är denna tobak inte översåsad med smakämnen, så jag vill inte kalla den "aromat". Detta är en flake, och flaken har perfekt tjocklek som är lätta att stoppa. Fuktigheten även den perfekt. En trevlig lite mildare virginiaflake som jag gärna har i rotationen. Ett stort plus är att den är billig, och även går att köpa i bulk. :tumme-upp:

Richmond Navy Flake Denna ljusa virginiaflake har funnits i många decennier. Styrkan är som Gul Capstan, d.v.s. ganska mild. Man kan säga att smaken är mitt emellan "dansk" och "engelsk", i och med att den är lätt sockrad. I övrigt är smaken ganska neutral. Roligt att burken är tryckt istället för att bara ha en påklistrad etikett. Köper kanske igen, eftersom det är roligt med variation.

My Own Blend 46 Oj, det var roligt att finna denna tobak! Förra året köpte jag en ett par decennier lagrad burk med Player's Navy Cut De Luxe, som jag började tycka om riktigt mycket, men som ju inte finns längre. Danska My Own Blend har gjort ett försök att återskapa den, och de har lyckats bra! Mycket trevlig virginia, som kommer i en 100g burk med långa välskurna flakes. Rätt fuktighet och stoppningen går lätt. Både doften och smaken är av fin virginia och lätt av småcitrus (tänk satsumas/mandariner). Styrkan skulle jag säga är mild, likt Gul Capstan. MOB 46 förtjänar att bli omtalad, och jag kommer definitivt att köpa den igen. :applad:
Användarvisningsbild
Patte

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak