Recensioner Piptobak

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Re:

Inläggav mcuz mån 19 jan 2015, 12:41

Tobbe Lund skrev:[i]Vad jag däremot önskar är att inläggen under "idag rökar jag, i min.." kunde bli lite mer givande. Just nu känns det lite som dom som lägger upp bilder på middagen på facebook. Så svårt kan det ju inte vara att fälla ett personligt omdöme om det man har i pipan.

Kan verkligen hålla med. Vet att vissa kanske känner att dom inte är "sofistikerade" nog att behörighet att skriva en recension. Men som tur är så är detta pip-snack och där finns det inga regler likt det finns på andra platser. Alla uttalanden är välkomna. Jag personligen har svårt att verkligen urskilja direkta smaker, men tycker FM Cellar smakar aprikos ;)
Användarvisningsbild
mcuz

Re: Recensioner Piptobak

Inläggav Magnum 660 tis 27 jan 2015, 12:06

Ja roar mig med att skriva recension om alla piptobaker jag puffar på. Bjuder på en här! Jag är nybörjare så skratta inte :)

Ashton Gold Rush

Smak: Fantastisk sockrig sötma med smak av citrus, citron.
Styrka: Mild till Medium
Övrigt: Väldigt ren i smakerna. I karaktären är den "ljus" och lätt.

En ej tillkrånglad tobak. 100% Virginiatobak som ger prov på Virginians naturliga sötma. Nikotinmässigt på den mildare skalan.

En av mina favoriter!
Magnum 660

Inläggav Morrisson tis 27 jan 2015, 12:44

Inget att skratta åt. Tack för att du anstränger dig!
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Magnum 660 tis 27 jan 2015, 18:00

Morrisson skrev:Inget att skratta åt. Tack för att du anstränger dig!

Hehe, tackar 8-) Mycket anteckningar blir det om olika tobakssorter.
Magnum 660

Inläggav Morrisson tis 27 jan 2015, 18:40

Magnum 660 skrev:
Morrisson skrev:Inget att skratta åt. Tack för att du anstränger dig!

Hehe, tackar 8-) Mycket anteckningar blir det om olika tobakssorter.

Kul att läsa vad andra hittar i tobaken. Själv har jag svårt för att identifiera annat än god eller mindre god och om den är stark eller svag. :roll:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Brie ons 28 jan 2015, 09:46

Magnum 660 skrev:Ja roar mig med att skriva recension om alla piptobaker jag puffar på. Bjuder på en här! Jag är nybörjare så skratta inte :)

Ashton Gold Rush

En ej tillkrånglad tobak. 100% Virginiatobak som ger prov på Virginians naturliga sötma. Nikotinmässigt på den mildare skalan.

En av mina favoriter!

Kan bara hålla med i allt du skriver. En fantastisk tobak!
Jag älskar att se pengar gå upp i rök :)
Användarvisningsbild
Brie

Inläggav Magnum 660 ons 28 jan 2015, 19:59

Brie skrev:
Magnum 660 skrev:Ja roar mig med att skriva recension om alla piptobaker jag puffar på. Bjuder på en här! Jag är nybörjare så skratta inte :)

Ashton Gold Rush

En av mina favoriter!

Kan bara hålla med i allt du skriver. En fantastisk tobak!

Great minds think alike :D Eller Fools seldom differ.. Skämt åsido ;)
Magnum 660

Inläggav Magnum 660 fre 27 feb 2015, 21:48

Mitt intryck av Davidoff Blue Mixture efter endast 1 rökning. Så den kanske ändras när jag rökt mer!

Sval rök och mild på Nikotin. Smakar som Frostig Fruktkaka. Jag skulle kategorisera denna tobak som "Desserttobak". Associationsmässigt så började jag tänka på Julafton när jag rökte. Så tveklöst en Julaftonstobak.. :D Toppbetyg blir det på denna tobak.

--

Kort recension och har som sagt bara rökt 1 stopp än så länge. Men det är dåligt drag i denna tråden! Kom igen nu?
Magnum 660

Inläggav Patte mån 02 mar 2015, 08:06

Fribourg & Treyer - Golden Mixture Härlig ren ljus virginia som doftar hö och lätt kryddigt. Mycket god under hela stoppet, mild lätt kittlande smak som drar åt citrushållet (Lime? Pomerans?). Ganska fint snitt, men brinner inte för hett. Synd att den inte är så lätt att hitta, för detta är en tobak jag gärna köper igen. Röktes av Bertrand Russell, om det nu är intressant. ;)

Astleys - No 44 Mörk virginiaflake, med doft av fermenterat hö och russin. För ovanlighetens skull mycket små flak. Full styrka, vilket märks allt tydligare efter halva stoppet. Kraftigare än Gawiths Full Virginia Flake.

Astleys - No 109 Virginiaflake med både ljusare och mörkare blad. Lång flake som rullats ihop och lagts i burken, likt Marlin Flake. Mild och mjuk, men den känns inte helt harmonisk på mina smaklökar. Tycker mig förnimma en gnutta kentucky någonstans i bakgrunden som inte smälter samman med virginian. Jag kan ha fel, dock. Kanske är burken för färsk. Andra tycker att den är en mildare version av No 44. De doftar i alla fall väldigt lika.

Uppdaterat: 109:an smakar bättre nu, kanske för att den fått vädras lite. Alldeles utmärkt tobak. Som 44:an, fast mildare. :puff:

Orlik - English Original (Blå) När Orlik slutade tillverka Capstan (togs över av Mac Baren) så tog de fram sina egna versioner, som fick namnen English Original och English Gold. Dessa är inte Capstan under andra namn. English Original påminner dock om Capstan Original (Medium) men saknar doften av fikon/tomat och har inte samma "träighet" som Capstan. Något för den som gillar Capstan men vill variera med en liknande men lite mjukare smak ibland. Värt att nämna är att burkarna är lite mer påkostade med trycket direkt på plåten istället för bara en påklistrad etikett.
Användarvisningsbild
Patte

Recensioner Piptobak

Inläggav Silbodal tor 12 mar 2015, 00:44

Strålande recensioner, Patte! Fribourg&Treyer Golden är en jag hållit ögonen på länge och är på inköpslistan inför nästa besök i Köpenhamn.
Astley's 109 låter bra den också!
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav Patte lör 14 mar 2015, 16:53

Silbodal skrev:Strålande recensioner, Patte! Fribourg&Treyer Golden är en jag hållit ögonen på länge och är på inköpslistan inför nästa besök i Köpenhamn.
Astley's 109 låter bra den också!

En liten varning bara, Golden Mixture brukar få mig att vilja tända ett till stopp strax efteråt. :D Den står helt klart på min inköpslista för nästa gång. En del kan få tungbränna av ljusare virginias, men jag har inte fått tungbränna alls av någon tobak de senaste tio åren. Jag vet inte varför, men jag klagar inte. :D

Astleys No. 55 "Elizabethan", som är liknande, skall jag också köpa. Provade den i början av seklet, men har glömt hur den smakade.

No. 109 har blivit min nuvarande kvällstobak. Mysig att röka medan jag kollar på film eller annat som kräver koncentration.

No. 44 är lika god, men lite för full för min smak. Jag gillar inte riktigt att tänka "tar stoppet inte slut snart".
Användarvisningsbild
Patte

Recensioner Piptobak

Inläggav Aldenon ons 25 mar 2015, 19:05

Samuel Gawith - Black XX Twist

Ta ett par askfat fulla med fimpar och lägg dem i den lilla uppsamlingsbehållaren som sitter under gasolgrillen. Grilla sedan flitigt en hel säsong. Vips så har du återskapat denna tobak!

Har gett den 3 försök med det går fan inte;)

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Aldenon

Inläggav Morrisson ons 25 mar 2015, 20:25

Aldenon skrev:Samuel Gawith - Black XX Twist

Ta ett par askfat fulla med fimpar och lägg dem i den lilla uppsamlingsbehållaren som sitter under gasolgrillen. Grilla sedan flitigt en hel säsong. Vips så har du återskapat denna tobak!

Ha! Det var en recension som sent skall glömmas! :D :D :D
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Rolfurt ons 25 mar 2015, 22:03

Jag tycker den är bra men lite bökig att få rökbar, puffar man för hårt blir den gärna lite askig i smaken :smoking:
Overthinking is what kills you.
Användarvisningsbild
Rolfurt

Inläggav Morrisson fre 27 mar 2015, 15:23

Nu röker jag för första gången McClelland - No. 5100 Red Cake. En ren Virginia av den mildare sorten. Röker ok, är mild men lite utan karaktär. Köptes som bulk och var lite torr precis uppackad. Den får väl ha en fuktplugg tills vidare. Sammantaget inget att skriva hem om men fullt rökbar.

Andra stoppet från dagens leverans är McClellands 2100, Virginia-Perique. Den är bättre än ovanstående. Lite mulligare och fylligare och medelstark. Fler toner i doften gör den intressantare att röka. Den är definitivt en hygglig VaPer men inte nr 1. Den är lite väl rå i tonen så den kommer inte på köplistan igen.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Morrisson fre 27 mar 2015, 21:09

Savinelli är väl inte kända för sin tobak utan för sina pipor. Men, jag har rökt en hygglig Black Cavendish och nu röker jag en fantastisk Virginia. Virginia i olika former är de som går mest för tillfället och jag har fått hem en rejäl leverans idag av fem olika. En som levererades var Savinelli Doblone D'oro. Det är en VaPer av hög kvalitet och är min absoluta favorit i klassen. Den är i alla fall lika bra som Escudo, faktiskt ett snäpp elegantare.
En Dunhill Canadian får tjänstgöra som verktyg. Fungerar perfekt tillsammans. Ångrar kanske att jag inte köpte mer i sista köpet. :smoking: :smoking: :smoking:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Morrisson mån 30 mar 2015, 16:32

Ashton Rainy Day röktes i en Dunhill Panel blästrad. Har inte rökt tobaken på ett tag men nu kände jag för en småsliskig rökstund. Det är en behaglig aromat, som inte är överdrivet smaksatt. Black Cavendish, Burley och Virginia resulterar i en fin tobak som röker bra och som inte bits ett skvatt. Den fungerar utmärkt som omväxling till mina Vapers och engelska tobaker, som jag röker mest. :smoking: :smoking: :smoking:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Turbo tor 02 apr 2015, 18:29

Flera dagar sedan någon skrev något, nu får ni sluta sitta och bolma i det fina vädret och gå in till datorn och skriva lite ;)

Jag lägger in min senaste(följer ej mallen då jag tar den direkt från min blogg)

G.L. Pease Haddo's Delight

Piptobaken i sig:
Haddo Delight är en stout blandning av flera olika Virginia tobaker i en härlig mix med skuren Periquetobak, Cavendish och en mjuk Burley som ger en härlig fyllighet.

Tobaken gifter sig bra i min mening och ger en jordnära smak med en ihållande sötma av russin och kaffe, Perique tobaken lyser igenom mest och ger en fuktig sötma i munnen under hela röktiden utan att bli för aromatisk i smaken, nästa gång denna röks blir det absolut med en punch eller sötare rom.

Rekommenderas varmt om du gillar Perique tobak.

Trevlig påsk! :-)
Turbo

Inläggav Turbo lör 04 apr 2015, 00:50

Blir en kort liten skrivning idag, inte helt "fair" chans för tobaken kanske, men skall testa den en gång till förhoppningsvis för att få ut lite mer av den :)

G.L. Pease Lombard har basen av lättare virginiatobaker med en liten andel "condimental" blad, lite perique för att få upp en fyllig sötma som ligger i bakgrunden samt en rökig latakia för att få ut lite djupare smaker.

Den började lugnt men steg ganska bra i smaken, den rökiga latakian gav en härlig känsla av att man stod nere vid fiskehamnen en tidig sommardag samtidigt som den bakomliggande sötman gjorde det till en tobak för "mitt på dagen"-rökning eller för er inbitna kanske till och med på morgonen(?).

Tycker den lägger sig bra i smak även om jag personligen gjorde misstaget att röka den lite för sent på dagen, tror jag hade uppskattat den bättre strax efter lunchtid, annars en väldigt trevlig tobak som absolut kommer ges en ny chans på bättre tidpunkt.
Turbo

Inläggav Magnum 660 sön 12 apr 2015, 16:25

Har en stark smak av.. bensin.. hmm
Magnum 660

Inläggav rainer lör 16 maj 2015, 19:05

Covered Bridge som 2 åring, nu går den att röka.Smakerna ganska speciella, ingen kryper fram, känns som svag tobak utan nån speciell frammkommande ton.Inte som jag skulle spela fiol:)
rainer

Inläggav Elmer sön 24 maj 2015, 01:58

Jag gjorde en sökning i denna tråden efter Greve Hamilton men hittade bara ett gammalt inlägg av en novis(inget illa menat).

Jag vet att det är flera på detta forum som röker den, så det skulle vara fint om dessa personer skrev lite här om den tobaken.

Jag har för mig att jag sett olika blandningar på nätet, men det är den soorten man hittar hos de flesta tobakshandlare & matbutiker som jag är ute efter.
Användarvisningsbild
Elmer

Recensioner Piptobak

Inläggav amnell sön 24 maj 2015, 10:32

Elmer, kolla på http://www.tobaccoreviews.com/blend/333 ... e-hamilton
Tobaccoreviews är en toppenkälla.
Användarvisningsbild
amnell

Inläggav Morrisson sön 24 maj 2015, 16:03

Elmer skrev:Jag gjorde en sökning i denna tråden efter Greve Hamilton men hittade bara ett gammalt inlägg av en novis(inget illa menat).

Jag vet att det är flera på detta forum som röker den, så det skulle vara fint om dessa personer skrev lite här om den tobaken.

Jag har för mig att jag sett olika blandningar på nätet, men det är den soorten man hittar hos de flesta tobakshandlare & matbutiker som jag är ute efter.

Jag har alltid lite Hamilton i huset men röker sällan den ensam. Den är visst en rejäl tobak, men lite i starkaste laget för min gom. Det beror väl på att den är Burleybaserad. Den bits gärna också så den måste rökas lugnt. Annars smakar den utmärkt och fylligt med en liten touch av cigarr.
Just nu röker jag Hamilton och Ashtons Rainy Day. 50/50. Båda tobakerna bli klart bättre tillsammans, men nästa stopp blir det med lite mindre Rainy Day, som slår igenom lite mycket med 50/50. 70/30 blir nog lagom (70 Hamilton) så att man bara anar Rainy Day med Hamilton som dominerande. Jag har köpt på mig lite väl mycket aromatisk tobak så där har jag bra nytta av Hamilton sm gör aromaterna rökbara och goda. :smoking:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Tobbe Lund sön 24 maj 2015, 17:07

Greven är egentligen inte alls så dum. Jag tycker den klarar sig bra i konkurrensen med alla "fintobaker" man annars puffar på.
Jag tror att det finns någon form av "stigmatisering" kring den här tobaken p g a att den är en väldigt vanlig tobak som du hittar överallt. Men å andra sidan så är Röd Orlik den mest sålda i Danmark, och den är höjd till skyarna av många kräsna piprökare.
Sedan skulle det vara väldigt intressant att veta vad GGHB verkligen innehåller. Jag har hört alla möjliga varianter från relativt ren VA blandning till burley/oriental/latakia. Min egen gissning är att burleymängden är starkt begränsad men att den däremot mestadels innehåller olika Virginiasorter med en touch av oriental. Men det är inget jag kommer hugga i sten...
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak