Till brevlådan...

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Till brevlådan...

Inläggav Bushido lör 28 maj 2016, 22:18

Masen skrev:Jo då det finns några till. Har några stycken själv. Men det brukar vara en förbaskad oreda i de olika lådorna, rätt skaft på fel plats, fel tapp på rätt plats. ingen reparationsring överhuvudtaget på rätt plats osv. osv.
Om du vill ha ordning i lådorna, har du lite jobb att se fram emot :nickar:

Hans
:pip-puff-i-hatt: :-D :-D

Coolt! Använder du något ur satserna till pipsnidandet eller? :) Har själv funderat på att försöka mig på det där och tänkte att det här kan ju ganska vara lämpligt att ta munstycken etc från...
Och jo, lite sorteringsjobb har jag allt framför mig :lmao2:
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Masen sön 29 maj 2016, 13:44

Använder inte dom till pipor jag gör själv. De här skaften är sk. ersättningsskaft, fanns i alla tobaksaffärer förr.
Då man råkat bryta av tappen på sin pipa, kunde söka rätt dimension på skaft respektive tapp för att sedan para ihop dessa.
Däremot händer det ibland att jag använder dem när jag reparerar billigare pipor, för just det jag nyss nämnde.
Ersättningsskaften är gjutna och håller inte samma kvalitet som om man gör ett handgjort skaft från en bit ebonit eller akryl, men det blir även billigare .

Hans
Med piprökning förhåller det sig så att
man stoppar innan man börjar.
Okänd

http://instagram.com/masensweden
Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Bushido tis 31 maj 2016, 21:10

Masen skrev:Använder inte dom till pipor jag gör själv. De här skaften är sk. ersättningsskaft, fanns i alla tobaksaffärer förr.
Då man råkat bryta av tappen på sin pipa, kunde söka rätt dimension på skaft respektive tapp för att sedan para ihop dessa.
Däremot händer det ibland att jag använder dem när jag reparerar billigare pipor, för just det jag nyss nämnde.
Ersättningsskaften är gjutna och håller inte samma kvalitet som om man gör ett handgjort skaft från en bit ebonit eller akryl, men det blir även billigare .

Hans

Jag förstår, tackar så mycket för informationen! :-D
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Bushido mån 06 jun 2016, 20:30

Fick hem en Savinelli Champagne 606ks samt ett pipställ i fredags, idag fick jag chansen att bekanta mig lite mer med dem! :)
DSC_0080.JPG
DSC_0080.JPG (181.11 KiB) Visad 2677 gånger

DSC_0082.JPG
DSC_0082.JPG (174.11 KiB) Visad 2677 gånger

DSC_0075.JPG
DSC_0075.JPG (209.86 KiB) Visad 2677 gånger

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav onemoreround tis 07 jun 2016, 13:12

En trevlig och gedigen samling måste jag säga!
Böcker och pipor.
Användarvisningsbild
onemoreround

Inläggav Masen tis 07 jun 2016, 16:36

Ja men......!! Det finns ju mer pipställ, än det finns pipor???!

Hans
Okänd

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Bushido tis 07 jun 2016, 19:34

onemoreround skrev:En trevlig och gedigen samling måste jag säga!

Tack så mycket! :dansa:

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Bushido tis 07 jun 2016, 19:35

Masen skrev:Ja men......!! Det finns ju mer pipställ, än det finns pipor???!

Hans

Jag vet, de tomma platserna är smärtsamma att beskåda... Men å andra sidan måste det ju innebära att det är fullt legitimt att utöka samlingen, eller hur?? Jodå, så måste det absolut vara, stället måste ju vara fullt :-D :lmao2:

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav nummerett lör 11 jun 2016, 08:30

På sätt och vis till brevlådan.. Fyllde 30 här om dagen och har en fru som gick all in.. Hade i villan och fyllan nämnt att när jag har en Masen prince är det sista pipan jag ska köpa...
Är otroligt stolt ägare till denna skapelse röker även fantastiskt!
Bilagor
masenpipan.jpg
masenpipan.jpg (93.51 KiB) Visad 2635 gånger
masenpipan2.jpg
masenpipan2.jpg (82.43 KiB) Visad 2635 gånger
nummerett

Inläggav Masen lör 11 jun 2016, 17:31

:-D

Hans
Okänd

Användarvisningsbild
Masen

Till brevlådan...

Inläggav MalFr tor 16 jun 2016, 07:48

Bild

Det blev några tillskott i min pipfamilj... :)

/F

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
MalFr

Till brevlådan...

Inläggav TomK tor 16 jun 2016, 08:16

Det var några veckor sedan, men dessa kom med posten och är samtliga nya favoriter. Pipan (Old Friend) blev riktigt bra när jag plockat bort kondensorn. Innan var den lätt astmatisk att röka. Används i princip varje dag :)
uploadfromtaptalk1466061406741.jpg
uploadfromtaptalk1466061406741.jpg (69.36 KiB) Visad 2510 gånger
Användarvisningsbild
TomK

Inläggav Bushido tor 23 jun 2016, 16:29

Fick hem en ny Savinelli idag, en De Luxe 814 KS :dansa: :pip-puff-i-hatt:

Savinelli deluxe 1.JPG
Savinelli deluxe 1.JPG (30.36 KiB) Visad 2440 gånger
Savinelli deluxe 2.JPG
Savinelli deluxe 2.JPG (45.43 KiB) Visad 2440 gånger
Savinelli deluxe 3.JPG
Savinelli deluxe 3.JPG (34.37 KiB) Visad 2440 gånger

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Frågvis tor 23 jun 2016, 19:30

Riktigt läcker! :tummenupp:
/Andreas
Instagram: Carl.Pipes.Sweden
Användarvisningsbild
Frågvis

Inläggav Bushido tor 23 jun 2016, 21:22

Frågvis skrev:Riktigt läcker! :tummenupp:

Tack! :tummenupp: Tyvärr verkar det som att tidigare ägare slipat bort en väsentlig mängd tandavtryck ur munstycket för jag bet igenom det på första blosset... :banghead: Så fort jag satte pipan i munnen och lät den hänga hörde jag ett kras, sen var det hål i ovansidan av munstycket... :( :meh: Nåja, får sätta dit ett skyddsmunstycke av något slag så ska den nog gå att använda iallafall... Men lite tråkigt på originalmunstycket :(

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Frågvis tor 23 jun 2016, 22:15

Tycker du ska kontakta säljaren och få ersättning! Det går nog att laga, men trist att det ska hända under första stoppet. I värsta fall går det ju att byta ut munstycket.
/Andreas
Användarvisningsbild
Frågvis

Inläggav Bushido fre 24 jun 2016, 13:02

Frågvis skrev:Tycker du ska kontakta säljaren och få ersättning! Det går nog att laga, men trist att det ska hända under första stoppet. I värsta fall går det ju att byta ut munstycket.

Har gjort men inget svar än... Den är ju begagnad så frågan or om han lämnar någon vidare garanti på den... Men Vi får se :)
Och jo, jag har ett antal extramunstycken som jag nog kan passa in. Men det känns synd att byta för original är ju ändå original, och det är ganska snyggt med sitt lilla metallinlägg på sidan...

Edit: säljaren har lovat att återbetala en del av summan :) nu ska jag bara lista ut vad jag ska göra med munstycket... Kan man reparera det tro?

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Silbodal lör 25 jun 2016, 23:07

Har hört att det går att reparera igenombitna munstycken med superlim med svart pigment i. Ingen aning hur det går till dock:-)

Skickat från min FP2 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Silbodal

Inläggav TJ, sön 26 jun 2016, 07:20

Finns mer eller mindre utförliga instruktioner om det på forumet.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Frågvis sön 26 jun 2016, 09:33

viewtopic.php?f=4&t=8640#p129684

Jag har testat att laga med epoxi lim och blandat i lite narvsvärta, vilket fungerade rätt bra. Det finns säkert någon som kan laga det, om du tycker det är värt det.
/Andreas
Användarvisningsbild
Frågvis

Inläggav Bushido sön 26 jun 2016, 12:29

Tack för tipset hörni! :)

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Bushido ons 29 jun 2016, 13:07

Idag fick jag ett otrevligt litet kravbrev i brevlådan, istället för den tobaksförsändelse jag hoppats på... :banghead: Man är ju medveten om att det ska komma, men det gör ändå lite ont i själen att få ett "Hej, betala mer annars ser du inte röken (hihi) av din tobak!" istället för ett trevligt paket... :(

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav rainer tor 30 jun 2016, 19:03

Inte direkt till lådan men till snigelpostens avståndskontor i K butiken, min nyaste nya Baron Masen pipa, fullständig, inget att ändra på, samtidigt anlände min reparerade GL Bastia.Nåwell första stoppet rökt med Navy Flake 2011 årgång, jösses vilken rökare.
Hoppas Baron sätter in studiobilder på båda så får ni njuta av ett konstverk, likaså GL n.Jag e duktigt nöjd å glad.De blir en aningen äldre whisky ihälld ännu. :pip-puff-i-hatt: :cheers:
rainer

Inläggav jeja2000 fre 01 jul 2016, 10:24

Provade en beställning från andra sidan vattnet.

Frog Mortons Cellar, Cult Blood Red Moon, samt ett sample på C&D Bourbon Blue
Bild

Riktigt skönt att hämta i brevlådan mot när man beställer på andra ställen. :smoking:
jeja2000

Inläggav Krax tis 05 jul 2016, 21:40

Sambon passade på att besöka ett antal loppisar i helgen. Mitt mantra är alltid till henne ; Håll koll efter pipor!
Stjärnorna och planeterna måst ha stått i riktig linje, då hon kom hem med 3st pipor :applad:
1st Iwan Reis med sadelbett, 1st rak billiard av märket Admiral (med sjöskumsfoder), 1st okänd pga grumliga stämplar.

Det fanns visst olika modeller av Ratos och liknande märken, men obevandrad i pipvärlden... så tyckte hon att jag skulle ha de "finare". Frågan är bara vad motelden blir av detta inköp? :funderar2:
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak