Idag röker jag... i min...

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Idag röker jag... i min...

Inläggav Frågvis ons 17 maj 2017, 20:59

Tidigare idag fyllde jag en Georg Jensen med Rattray Marlin Flake. Första gången jag testar Marlin och blev positivt överraskad. Får se om kommande stopp imponerar lika mycket.
/Andreas
Instagram: Carl.Pipes.Sweden
Användarvisningsbild
Frågvis

Inläggav Primus tor 18 maj 2017, 20:25

Det blev ett första möte med Peterson of Dublin University Flake. Ett gott stopp i en BPK. Jag ser fram emot att prova denna tobak i någon annan pipa också och få fortsätta upptäcka smaknyanser. Underbar utesittarkväll för övrigt!
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Linus tor 18 maj 2017, 22:45

Har i skrivande stund gjort de sista justeringarna i min kandidatuppsats inför opponering, firar detta med ett stopp University Flake. Kvällen är ljummen, smaken är djup och bärig. Just nu är allt rätt behagligt. Så då är vi två som avnjuter denna blend, under årets första riktiga sommarkväll!
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Tomas 68 sön 21 maj 2017, 07:26

Har stoppat min Savinelli Bruna canadian med Peker Stokkebye english oriental supreme lagrad sedan april 2013.
En fin stund med kaffe blev det.
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Primus tis 23 maj 2017, 18:08

Former's Bird's Eye Flake i min ÄS No 79. En pipa som röker mycket bra och har en rymlig tobakskammare. Det ger möjlighet till långa sittningar med en god tobak i pipan.
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Morrisson tor 25 maj 2017, 20:03

Favorittobak i favoritpipa, dvs Savinellis Doblone Doro i en Dunhill Apple 34011. Doblone Doro är tämligen exakt en kopia på Three Nuns som passar mig väldigt bra. En ren tobak utan tillsatsen och konstigheter. Den består av Burley, Kentucky, Perique, Virginia och är rätt kraftig men inte värre än att en klen nikotinkonnesör klarar av att röka den. Det skulle gå lika bra med nunnorna men den är 30% dyrare. Dock är Doblone lite svåra att får tag på men värt besväret. En bra tobak som passar bra i en Dunhillpipa. :salut:
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav TJ, fre 26 maj 2017, 09:54

Ville köpa doblone doro då jag var i Italien förra våren. Ett omöjligt företag, fanns ingenstans, någon enstaka handlare hade ens hört talas om den. Gissar att Savinelli endast exporterar den. Synd för jag hade gärna haft en burk med mig hem.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Morrisson fre 26 maj 2017, 15:46

TJ, skrev:Ville köpa doblone doro då jag var i Italien förra våren. Ett omöjligt företag, fanns ingenstans, någon enstaka handlare hade ens hört talas om den. Gissar att Savinelli endast exporterar den. Synd för jag hade gärna haft en burk med mig hem.

De finns på ett par ställen på nätet. Annars så köper dy Three Nuns som jag tycker är identisk. Doc :( :( :( k dyrare.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Linus fre 26 maj 2017, 20:08

Svensk sommar, syrenerna blommar för fullt bredvid mig där jag sitter. Tyckte inramningen var perfekt för att testa en klassiker - Greven! Första umgänget med honom är faktiskt riktigt behagligt; smakrikt och ganska starkt. Påminner mig om dels War Horse och dels Half & Half. Inget speciellt kanske, och visst vill han bitas, men med ett moderat tempo är det inga problem. Positivt överraskad, även om det inte är någon ny favorit direkt.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Linus tis 30 maj 2017, 11:41

Det regnar sparsamt, kände för en mörkare blend. Macbaren ODF i min Äs 64 med en kopp kaffe på lunchen. Detta måste vara skolboksexemplet på en perfekt tobak.

Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Linus ons 31 maj 2017, 19:11

Ledig dag. Äntligen hade svenska handlare SG 1792 i lager, har saknat den. Avnjuter ett stopp i trädgården i en majspipa, kvällen är klar men fukten från dagens regn ligger kvar i luften. Bra dag.

Användarvisningsbild
Linus

Inläggav onemoreround tor 01 jun 2017, 21:53

Rattray's 7 Reserve i en Savinelli billiard.

En mildare engelsk mixture med lite mindre mängd latakia.
Tycker den funkar bra även nu på sommaren till skillnad från andra engelska blandningar.
En välbalanserad, distingerad och trivsam tobak.
Böcker och pipor.
Användarvisningsbild
onemoreround

Inläggav Primus lör 03 jun 2017, 21:00

Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake i en Stanwell HC Andersen. Ett gott kvällsstopp.
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Sphinx57 sön 04 jun 2017, 01:30

Idag/ikväll puffar jag Peterson "nutty cut" i min chacom champion .
Försökte först med den blandningen i min Parker super bruyere "cherry"
Men den ville inte " tända till "

Men herregud vad bra den var i en mer fläskig pipa och ett litet glas laphroaig :)
En välstoppad pipa och en god whisky kommer man långt på
Användarvisningsbild
Sphinx57

Inläggav Linus mån 05 jun 2017, 10:00

Macbaren HH Latakia Flake i min Äs 64. Varit sugen på en latakiablend ett tag nu och tänkte att, eftersom jag verkligen gillar ODF och Vintage Syrian, jag skulle testa deras latakiaflake. Den levererade ordentligt, samma läskande syrlighet som ODF men en tydligare sötma i draget och en salt finish. Verkligen en trevlig bekantskap.

Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Morgsterious sön 18 jun 2017, 21:49

http://imgur.com/a/Mh01U
Idag bestämde jag mig för att testa min julklapp till mig själv; en vacker meerschaum med bärnstensmunstycke av Ludwig Hartmann från sent 1800-tal. Tanken var att testa den en gång för att sedan ha den som ett vackert samlarobjekt. Jag valde Ashton Winding Road för att ha en mild smak och kunna njuta av själva pipan, till detta en 18-årig MacAllan. Upplevelsen var blev dock för underbar för att inte återupprepas i framtiden.
Idag var det inte synd om mig.
Användarvisningsbild
Morgsterious

Inläggav Jonnie mån 19 jun 2017, 09:47

Hittade lite fin Balkan supreme 2012 i skåpet,, o stoppade min Stanwell 241,,, mmmm otroligt gott
Användarvisningsbild
Jonnie

Inläggav Tony mån 19 jun 2017, 16:51

Morgsterious skrev:http://imgur.com/a/Mh01U
Idag bestämde jag mig för att testa min julklapp till mig själv; en vacker meerschaum med bärnstensmunstycke av Ludwig Hartmann från sent 1800-tal. Tanken var att testa den en gång för att sedan ha den som ett vackert samlarobjekt. Jag valde Ashton Winding Road för att ha en mild smak och kunna njuta av själva pipan, till detta en 18-årig MacAllan. Upplevelsen var blev dock för underbar för att inte återupprepas i framtiden.
Idag var det inte synd om mig.

Jisses vilken vacker pipa, om den dessutom röker bra vore det oförskämt att inte använda den. Den ser i det närmsta orökt ut, var hittade du den och hur har du daterat den?
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Morrisson tor 22 jun 2017, 19:09

Dunhill De Luxe Navy Rolls, en behaglig vaper, ryker just nu i en Dunhill 34011. Bästa rökning från en perfekt kombination.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav MagnaWolf tor 22 jun 2017, 22:58

MOB Blue Queen i en blästrad Stanwell Billiard.
Användarvisningsbild
MagnaWolf

Inläggav Linus fre 23 jun 2017, 21:34

Under en resa till Göteborg i helgen gjordes ett stopp på en av stadens bättre tobakshandlare, där min fru för ovanlighetens skull såg en pipa och tänkte att den skulle passa mig. Pipan i fråga är en Nörding Sailor, i vilken jag för stunden röker Dunhill Royal Yacht. Positivt överraskad av detta rökdon; snudd på gratis och röker som en dröm!

Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Ketzer mån 26 jun 2017, 21:07

Old Dublin med ett par år på nacken i en rak Old Friend.

Mycket trevligt
Användarvisningsbild
Ketzer

Inläggav Musse98 tis 27 jun 2017, 01:46

https://imgur.com/gallery/8KZ6I

Avrundar kvällen med min Peterson deluxe 68 Sterling silver fylld med Davidoff Flake Medallions.

Vet ej året pipan är tillverkad då jag fått ärva den. Det enda jag vet är att större delen av min ärvda samling (läs 14st)
är tillverkade mellan 60-80 talet.

Om det finna någon Peterson-nörd där ute, upplys mig gärna med fakta eller kuriosa kring modellen 68! Uppskattas enormt :)

Mvh
M
Instagram kurt.and.nils
Musse98

Inläggav Primus lör 01 jul 2017, 21:14

Semesterpuffar Peterson of Dublin University Flake i en Angelo som röker bra och gör tobaken rättvisa. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Musse98 tis 04 jul 2017, 14:09

https://imgur.com/gallery/DKbL2

Blev en av favoriterna Bjarne. Vad skulle ni kalla denna modellen för? Mix av Apple och bullrig?
Instagram kurt.and.nils
Musse98

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak