Idag röker jag... i min...

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Idag röker jag... i min...

Inläggav Daniel P fre 07 apr 2017, 17:58

Följt utvecklingen under eftermiddagen av terrordådet i Stockholm på Drottninggatan medans jag rökt Orlik Golden Sliced. Beklagligt dåd, men god piptobak.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Borr lör 08 apr 2017, 00:50

Orlik Golden Sliced här också i min HC Andersen.
På visningsbilden ser ni min Stanwell H.C. Andersen II Brown Polish
Användarvisningsbild
Borr

Inläggav Matthias sön 09 apr 2017, 11:11

Apéritif i min Stanwell efter söndagsstädningen.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav Primus sön 09 apr 2017, 14:08

Ett gott stopp My Own Blend 3 Nonner i en Stanwell HC Andersen i den skönt värmande vårsolens strålar ihop med en bok. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Linus mån 10 apr 2017, 09:45

Rattray's Hal o' the wynd idag i min Äs poker. Himmelen är grå men vädret är varmt!

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Krax tis 11 apr 2017, 12:39

Lite Prairie Wind, har just gått upp i rök. Fuktig direkt ur burken fast det fungerar ypperligt, det blåser på balkongen... Det kanske var tanken med blandningen? :funderar2:
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav Linus ons 12 apr 2017, 14:35

Samuel Gawith St James Flake pyr i min Äs 64. Underbart fylliga toner av torkad aprikos, honung och russin med en tydlig peppar i näsan; en riktig fullträff för den som i likhet med mig söker mer kropp än exempelvis OGS erbjuder.

Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Krax ons 12 apr 2017, 15:31

Winding road i en billig men ack så trevlig pipa, modell prince. Imorgon är semestern slut, vädergudarna hade ju kunnat bjuda på solsken, men halvklart utan regn går iaf bra.
Pessimist och norrbottning, hand i handske!
Användarvisningsbild
Krax

Inläggav Matthias ons 12 apr 2017, 17:16

Reiner long golden flake i min Neerup. :pip-puff-i-hatt:
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav Linus fre 14 apr 2017, 14:50

Glad påsk allesammans! Min hustru iscensatte en påskäggsjakt för undertecknad tidigare idag, med ett sample tobak i varje ägg. Inte helt ortodoxt må hända, men väldigt uppskattat! I skrivande stund avnjuts därför det enda sample jag var bekant med sedan tidigare, Pease Sextant, i en Stanwell. Smakar som jag minns det, dock med ett inte helt bekvämt drag av att ha färdats i samma kuvert som SG Black Cherry. Latakia och körsbär är, vad ni än må tro, inte en fantastisk kombination ;)

Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Morrisson lör 15 apr 2017, 20:39

Påskafton avslutas med ett stopp Doblone Doro (väldigt lik Three Nuns) i min minsta pipa (Rattrays Blowers Daugheter) eftersom jag inte mer än knappt klarar ett mindre stopp av den tobaken. Den är mycket god med en bra cigarrsmak och brukar få vara sista stoppet för dagen. Den tillverkas, ja säljs, av Savinelli och är en perfekt kopia av Three Nuns. Innehåller Burley, Kentucky, Perique, Virginia och utan latakia eller aromater. Ren tobak av olika slag som jag tjatat om här flera gånger. :buga: :buga:
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Morrisson sön 16 apr 2017, 19:25

Dunhills De Luxe Navy Rolls. En ny burk öppnade jag och då slog en fin doft av sviskon emot mig. Väl i en Stanwell Freehand tändes den mycket bra som de flesta Dunhill tobaker. Enkelt uttryckt är det en underbar tobak!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav rainer tor 20 apr 2017, 13:44

Öppnade en burk Rattrays 3 noggins å eldade min Masen jakt, inte illa men smaken i munnen eller tobaken har ändrat.
rainer

Inläggav Tomas 68 fre 21 apr 2017, 07:54

McB Golden blend i min Andreas Bauer sjöskummare.
En bra start på dagen.
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Daniel P lör 22 apr 2017, 09:47

Du hade en tidigare start på dagen än mig Tomas 68, men i övrigt även fokus på bra start här: McClelland Frog Morton Cellar i min Stanwell lovat amber modell 98 ihop med en Brewdog Zeitgeist (black lager):
2017-04-22.jpeg
Solskenet fick pipans färgåtergivningen på bilden att blöda, den är ljummare och mer ljusbrun i verkligheten var så säker :)
2017-04-22.jpeg (177.34 KiB) Visad 2367 gånger

Det gäller att passa på i april i Sverige i år... :besserwisser: när det är över nollan :frysa: utomhus och solen skiner samtidigt... :race:

Edit: Det tog bara några få minuter innan en granne startar sin manuella gräsklippare och ska köra sin gräsmatta. Kan folk inte köpa sig robotklippare eller köra på andra tider än just förmiddagarna på helgen när man vill ha lugn och ro? Detta oväsen varenda lördag blir jag så less på att höra :banghead:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav MalFr mån 24 apr 2017, 14:56

Satt i snålblåsten nyss och puffade G.L. Pease, Blackpoint i en sjöskumsfodrad Jean Claude. En väldigt krämig, lättrökt tobak i en trevlig pipa. :tummenupp:

/F
Användarvisningsbild
MalFr

Inläggav Tomas 68 tis 25 apr 2017, 08:09

Just hemkommen från tippen och röker Mac Baren Yellow Blend i en Nörding
Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Elmer tor 27 apr 2017, 23:16

Dagner Devil Anse & Frog Morton On The Town.jpg
Dagner Devil Anse & Frog Morton On The Town.jpg (306.81 KiB) Visad 2173 gånger

Ikväll blev det ett stopp med Frog Morton On The Town i min nya Dagner Devil Anse.
Kände en tydlig gräsig virginia med en touch av latakia & kanske lite burley.
En ganska mild tobak.
Pipan behöver ett tag för att bli inrökt & leverera ordentligt, men helt klart trevlig pipa.
Tippar att den kan prestera som bäst med en latakiatung blandning. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Primus lör 29 apr 2017, 13:41

Sittande i solskenet blev det Stanislaw English Summer Flake i en CRS. God och fyllig smak, faktiskt lite av de toner som finns i cigarr. Visserligen bara andra stoppet jag röker av denna tjeckiska piptobak, men kände dessa smaker båda gångerna. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Morrisson lör 29 apr 2017, 20:37

Rattray´s Red Rapparee i en Dunhill. Jag börjar lära mig att uppskatta tobak av engelsk typ! Den här som så många andra engelska tänder bra och är lätt att hålla fyr på. Den bits inte ett skvatt och smakar mycket. Det är nog Latakian som jag haft lite svårt för. Det har hängt i sedan jag för många herrans år sedan tåg- och båt luffade till dåvarande Jugoslavien och blev tvungen att röka lokala cigaretter (Hercegovina). De smakade kamelskit, men i brist på annat fick det ju gå. Det var samma orientaliska smak som dök upp i engelsk tobak och som jag haft svårt med. Men man lär sig och numera passar den rätt bra 2-3 ggr i veckan.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav elstefo mån 01 maj 2017, 15:36

Jag njuter av vårvädret, grillar och tog samtidigt mitt första stopp Cornell & Diehl Autumn Evening i min Stanwell Elegance 103.
För en som varit i pipvärlden i ca två år så tycker jag att den var lättrökt och trevlig ända ner i botten och lämnade nästintill bara aska efter sig.
Användarvisningsbild
elstefo

Inläggav Elmer mån 08 maj 2017, 14:47

Idag blev det en riktig långkörare.
Började redan tidigt i förmiddags med att först snabbtesta Borkum Ruby i en majsare får att starta upp smaklökarna inför vad som komma skulle.
Sedan blev det 1/2 stopp med min efterlängtade greve i min Nya Dagner Anse.
Det är 2a stoppet totalt i den & puffade lugnt i några minuter & lät den sedan vila.
Så har det hållit på umder dagen när man haft tid fram tills nån timme sen då jag kom alldeles för långt ner för att våga puffa mer, så man röker in pipan & får en kaka istället för att röka söder den.

Kommer ta lång tid att röka in pipan & den ger så klart inte ifrån sig de bästa smakerna atm. Greven är nog för den delen inte riktigt rätt njutningstobak för pipan, då den kommer att stoppas med tung engelsk/balkan alt ren kentucky som har möe smak för att pipan antagligen skall komma till sin rätt.
Kännde dock en viss nötighet men också lite kantighet med denna combo, men Greven funkar fint att röka in pipan med.
Blir lite dekantering å lagring & ev lite mer fukt i nån burk för att få igång lite mer fermentering som ett test inför kommande hempulade engelska blandningar. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Frågvis fre 12 maj 2017, 21:33

Ikväll tog jag fram en favorit som jag röker flitigt under sommarkvällarna, Mob Sören LP. Tyvärr har jag bara ett par stopp kvar och ingen inplanerad resa till Helsingör. Jaja, jag får njuta extra av de stopp som finns kvar.
/Andreas
Instagram: Carl.Pipes.Sweden
Användarvisningsbild
Frågvis

Inläggav Tomas 68 ons 17 maj 2017, 07:44

Morgonpipan en Stanwell bulldog
Bilagor
WIN_20170517_08_40_00_Pro.jpg
WIN_20170517_08_40_00_Pro.jpg (75 KiB) Visad 1790 gånger

Samuel Baulder
Användarvisningsbild
Tomas 68

Inläggav Windjammer ons 17 maj 2017, 20:25

Röker ett nytt paket MB Mixture, från en annan handlare och får plötsligt en erinran från 60-talet.
Ska det behöva vara så stor skillnad mellan batcherna?
Försiktigt rökt, förnims en ton av lilje konvalj ända ner i botten. Underbar rök, till ändats aska återstår.
Den som vet mest, tror minst.
Användarvisningsbild
Windjammer

FöregåendeNästa

Återgå till Pipor och piptobak