Idag röker jag... i min...

Allt om, till och kring pipor och piptobak

Re: Idag röker jag... i min...

Inläggav Matthias tis 27 mar 2018, 14:53

Underbar sol på balkongen...lite Frog Morton Cellar i en Neerup - underbar tobak i en underbar pipa.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav Primus fre 30 mar 2018, 14:29

Skönt värmande eftermiddagssol passande för ett gott stopp Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake i min Stanwell H C Andersen. Glad påsk! :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Primus

Inläggav Hartman lör 31 mar 2018, 09:37

Forts göra slut på slattar innan jag investerar i nya inköp. Idag slår smaken av red cake igenom och solen värmer. Det enda som hörs är diverse fåglar..

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hartman

Inläggav northernpipesmoker sön 01 apr 2018, 15:29

Påsknattens pipa blev en oversized Ser Jacopo (den vid kl. 13 på min profilbild) fylld med Seattle Pipe Club's "Deception pass". Jag gillar den bra, tobaken, och blev glatt överraskad över att den *inte* tillverkades av McClelland utan finns kvar framöver också. Det blir nog en burk till vad det lider.
Användarvisningsbild
northernpipesmoker

Inläggav Morrisson sön 01 apr 2018, 22:53

Efter 5 veckor utan piprökning pga en efterhängsen förkylning så var det dags för en pipa, äntligen. En Dunhill med bambuskaft var redskapet och tobaken, ja en var lite speciell. En burk med Dunhills De Luxe Navy Rolls hade torkat in rejält och behövde fuktas upp igen. Tänkte först använda ett par fuktknappar men då fick jag syn på ett skal av en nyskalad mandarin. Förr i tiden användes en bit äpple till att hålla tobak lagom fuktig så då tänkte jag att det vore kula att testa mandarinskalet som fuktgivare. Det var inte mer än en kvarts burk av tobak så det borde räcka med ett skal av mandarin och ett par dagar för att hyggligt resultat. Nu glömde jag bort burken så den låg väl en vecka lite drygt och när jag öppnade burken var skalet mögligt men det verkade som om tobaken klarat sig. Den var för blöt för att rökas så nu fick den torka (skalet kastades så klart) till lagom fuktighet.
Tobaken luktade inte mögel utan lätt av mandarin så jag laddade pipan och tände på. HA! Det blev alldeles utmärkt även om jag inte kände av någon mandarin i röken (en aning möjligen). Den kändes bara lite om tobaken i burken. Jag har en annan burk av DLNR så jag kunde jämföra och jag kände faktiskt ingen skillnad.
MAO fungerar mandarinskal utmärkt som fuktgivare, fast det räcker med att par dagar om man inte vill ha med mögel att göra.
Sorry, det blev mycket ord om lite tobak! :vissla-oskyldigt:
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Daniel P mån 02 apr 2018, 07:03

Roande och intressant :nickar:

Välkommen tillbaks till tobakens fantastiska värld igen Morrisson :kram:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav FrogMorton tor 05 apr 2018, 19:14

Capstan gul i min Ardor.
FrogMorton

Inläggav Morrisson tor 05 apr 2018, 21:20

Det lyckade försöket med att använda skal av mandarin för att fukta upp en snustorr tobak krävde en uppföljning. Eftersom en annan burk med samma tobak (Dunhill De Luxe Navy Rolls) blivit lite väl torr så fick den sällskap av ett mandarinskal i 6 timmar. Det fungerade precis lagom. Skalet ger ifrån sig rätt mycket fukt (klart mer än 1-2 fuktknappar) så får man passa sig lite så att det inte blir för blött eller att det möglar. Men det blev alldeles utmärkt fuktigt och till det fick jag en lätt doft av mandarin från burken. :cheers:
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav elstefo mån 09 apr 2018, 20:04

Har varit frånvarande från detta forum ett tag, men har under frånvaron fått hem lite mer tobak under ett par månader nu.

Tog med min Vauen till jobbet och fick nu en längre paus så jag fick ta mitt första stopp Peterson Wild Atlantic. Har inte testat speciellt mycket English blend tobak under min korta tid som piprökare, men den här tyckte jag var riktigt trevlig. Tobaken var lagom torr och rökte svalt och fint genom hela stoppet.
Användarvisningsbild
elstefo

Inläggav Morrisson ons 11 apr 2018, 18:42

Rattray´s Red Rapparee i en Dunhill Shell 4124 (en fyrkantig biljard). Tobaken är av engelsk typ som jag har (haft ) lite svårt för, men numera kan jag rök den med nöje lite då o då. Den röker fantastiskt bra och smakar inte så dumt.
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav northernpipesmoker fre 13 apr 2018, 15:32

Umeå chockar oss alla med solsken, varmgrader - och jag firar med en pipa Frog Morton från McClelland. Precis som jag trodde har jag blivit dumsnål nu när jag vet att den inte går att få tag i längre (försåvida jag inte får en leverans från USA vid midsommar!), men idag behövde det verkligen firas! Värmen, alltså. Och takdroppet. Puff, puff.
Användarvisningsbild
northernpipesmoker

Inläggav Markus mån 16 apr 2018, 21:22

22 grader på balkongen, och en halfbent Jirsa med en bit MacB Old Dark Fired smakade gott.
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav Matthias För 1 minut sedan.

Escudo i en Neerup...min första Escudo-rök...intressant.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Föregående

Återgå till Pipor och piptobak