Rökteknik ?

Allt om, till och kring cigarrer

Rökteknik ?

Inläggav Pebe ons 04 jul 2018, 16:14

Ibland brinner mina ciggarer "fel".
Det yttre bladet (ombladet?) brinner långsammare med följd att ciggaren har en tendens att slockna.
Min egen slutsats är att jag röker för fort?
Eller beror det på fel fukthalt?
Pebe

Re: Rökteknik ?

Inläggav Daniel P ons 04 jul 2018, 17:30

Tvärtom för långsamt skulle jag säga - och fenomenet när täckbladet (yttre bladet) brinner fortare än inlagan kallas populärt tunnling.

Den vanligaste orsaken är snarare att cigarrens täckblad (yttersta, dvs det synliga) är fuktigare (och brinner därmed saktare/sämre) än inlagan - vilket kan bero på att cigarren är på väg upp i fuktighet, dvs det är fuktigare i förvaringen än det varit tidigare. Att en cigarr helt ska stabilisera sig (förutsatt att fuktigheten inte fluktuerar) tar flera veckor eller ibland månader.

En cigarr byggs upp av inlaga som rullas in i ett omblad, då har man en vickel. Vickeln "kröns" sedan (rullas in i alltså) med täckbladet som är det synliga yttersta.
Cigars, cars, spirits, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Pebe ons 04 jul 2018, 20:17

Daniel P skrev:Tvärtom för långsamt skulle jag säga - och fenomenet när täckbladet (yttre bladet) brinner fortare än inlagan kallas populärt tunnling.

Den vanligaste orsaken är snarare att cigarrens täckblad (yttersta, dvs det synliga) är fuktigare (och brinner därmed saktare/sämre) än inlagan - vilket kan bero på att cigarren är på väg upp i fuktighet, dvs det är fuktigare i förvaringen än det varit tidigare. Att en cigarr helt ska stabilisera sig (förutsatt att fuktigheten inte fluktuerar) tar flera veckor eller ibland månader.

En cigarr byggs upp av inlaga som rullas in i ett omblad, då har man en vickel. Vickeln "kröns" sedan (rullas in i alltså) med täckbladet som är det synliga yttersta.
Mkt intressant.
Jag tycker att fukthalten i humidoren ökat i takt med det rådande nästan tropiska klimatet vi har nu.
Då har det kanske ett samband?
Tack för svar.
Pebe

Inläggav COJ ons 04 jul 2018, 21:10

Daniel P skrev:Tvärtom för långsamt skulle jag säga - och fenomenet när täckbladet (yttre bladet) brinner fortare än inlagan kallas populärt tunnling.

Förlåt, men det är väl tvärt om, när täck och omblad brinner långsamt och inlagan brinner fort...det är då det blir tunnling! :vissla-oskyldigt:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P ons 04 jul 2018, 23:46

Helt rätt, jag tänkte rätt men skrev ju heeeeeeelt snurrigt! :vadaa: :hamra-i-huvudet:
Cigars, cars, spirits, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav andrej tor 05 jul 2018, 09:01

Pebe skrev:Jag tycker att fukthalten i humidoren ökat i takt med det rådande nästan tropiska klimatet vi har nu.

Det är praktiskt att ha tvåvägsfuktning, som både kan tillföra och suga upp fukt. Beads eller i viss mån Bovedapåsar, om än de enligt min erfarenhet är betydligt trögare.

Vad har du för fuktsystem i humidoren?
andrej

Inläggav Pebe tor 05 jul 2018, 11:19

andrej skrev:
Pebe skrev:Jag tycker att fukthalten i humidoren ökat i takt med det rådande nästan tropiska klimatet vi har nu.

Det är praktiskt att ha tvåvägsfuktning, som både kan tillföra och suga upp fukt. Beads eller i viss mån Bovedapåsar, om än de enligt min erfarenhet är betydligt trögare.

Vad har du för fuktsystem i humidoren?

Jag har en humidor med en fuktare som jag fyller på destillerat vatten i.
Enkel (billig) modell.
"Cigarrummets Humidorpaket"
Jag inser att den är av enkel karaktär, men tills för någon/några veckor sedan har den fungerat bra tycker jag.

Mtp att priset på cigarrer stiger i takt med att jag provar mej fram kanske det är dags att satsa på något annat...
Pebe

Återgå till Cigarrprat