Mindre trevliga smaker i cigarren

Allt om, till och kring cigarrer

Mindre trevliga smaker i cigarren

Inläggav Tomtén lör 30 jun 2018, 13:57

En smak jag ofta och tyvärr hittar i cigarrer är en kemisk smak av limm eller målarfärg. Är ni fler som upplever det, och vad kommer det av? Är det för att cigarrerna är unga eller är det någon särskild sorts tobak som har denna egenskap?
Tomtén

Re: Mindre trevliga smaker i cigarren

Inläggav Daniel P lör 30 jun 2018, 18:32

Inte känt den smaken vad jag vet. Är det limmet i spetsen du känner tros? Det är smaklöst, men du kanske känner det? Det känns nog mer om man "diskar" cigarren, dvs blöter spetsen (vilket jag inte gör, mer än av misstag ibland).
Cigars, cars, spirits, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tomtén lör 30 jun 2018, 21:35

Det hör till god sed att inte blöta ner spetsen med saliv, så nej det hör till undantagsfallen :nickar:

Det är inget jag upplever som en bismak, utan tvärt om blir det dominant, och nästan kväljande. Långt ifrån alltid, men lite för ofta..

Vet inte om detta har med dagsform eller cigarren ifråga att göra, men det är väl bara att fortsätta puffa och lära :smoking:
Tomtén

Inläggav Daniel P lör 30 jun 2018, 23:14

Tomtén skrev:Det hör till god sed att inte blöta ner spetsen med saliv, så nej det hör till undantagsfallen :nickar:
Det gläder mig att höra, och något en del säkert kan lära sig att tänka på då cigarren oftast bara blir surare och får sämre drag :ugeek:

Tomtén skrev:Det är inget jag upplever som en bismak, utan tvärt om blir det dominant, och nästan kväljande. Långt ifrån alltid, men lite för ofta..

Vet inte om detta har med dagsform eller cigarren ifråga att göra, men det är väl bara att fortsätta puffa och lära :smoking:
Intressant, håll oss uppdaterade på om du hittar orsaken.
Cigars, cars, spirits, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ sön 01 jul 2018, 10:27

En metallisk/kemisk bismak är nått jag tyvärr också hittar i cigarrer ibland, inte alls trevligt!

Smak är som det mesta annat högst personligt och beror säkert på både fysiska och psykologiska orsaker, det får man leva med.
Så det kommer att hända att två personer känner helt olika smaker på samma cigarr!

Jag blöter i princip aldrig spetsen innan jag snoppar, undantagen är om spetsen är skadad och täckbladet är sönder, då kan det i vissa fall vara motiverat att blöta den lätt, inget grovt slaskande dock!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat