Ojämn kvalitet på premiumcigarrer?

Allt om, till och kring cigarrer

Ojämn kvalitet på premiumcigarrer?

Inläggav Bender mån 12 mar 2018, 12:18

För någon dryg månad sedan köpte jag bland annat ett 3-pack Montecristo No. 2 av en av våra Svenska online-återförsäljare. Mycket smarriga cigarrer sånär som på en av dem som kändes tämligen defekt. Den hade två hål genom täckbladet strax bakom gördeln. När man tände upp den visade det sig snart att den hade en stor hålighet invändigt som sträckte sig över halva cigarren och bidrog till ett väldigt konstigt drag och dåliga brandegenskaper. Det tog inte mer än 50 minuter att ta sig igenom denna cigarr heller jämfört med de två bra exemplaren som tog uppemot 90 minuter att njuta sig igenom. Jag har läst en del om pluggade cigarrer med dåligt drag bland kubaner men detta kändes ett par pinnar värre. Är detta vanligt bland premiumcigarrer eller just kubaner? Är det något som man bör höra av sig till återförsäljaren om?
Användarvisningsbild
Bender

Re: Ojämn kvalitet på premiumcigarrer?

Inläggav Cooper mån 12 mar 2018, 12:34

Jag köpte an liten typ smyckesvåg/knarklangarvåg för en del år sedan och vägde alla cigarrerna i en RyJ shorts Churchill låda.
Minnet jan svika mig men jag har för mig att det skiljde upp mot 25% i vikt mellan den tyngsta och lättaste cigarren.
Den lättaste brann väldigt snabbt medan den tyngsta givetvis var pluggad.

På gott och ont med handgjorda cigarrer...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Cooper

Inläggav COJ mån 12 mar 2018, 17:38

Ojämn kvalitet på handgjorda cigarrer får man tyvärr räkna med!

Dock låter det som du beskriver som ett osedvanligt dåligt ex.
De två hålen får mig dessutom att tänka på baggar! :(

Under de värsta åren 99-01 var det extremt vanligt att just Cubaner var dåliga, dock var det vanligaste problemet pluggade cigarrer, att det var för mycket tobak eller att det var en "knut" på inlagan som gjorde passagen omöjlig eller nästan omöjlig.

Det har bättrat sig väsentligt iom införandet av dragtest maskiner också på Cuba!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Johan Nilsson tis 13 mar 2018, 07:26

Som ny ciggarist undrar jag hur ni gör med tex pluggade cigarrer, returnerar ni dom till handlaren eller låter ni dom åka i papperskorgen? Själv letar jag mig igenom det prisvärda segmentet så jag hade nog bara slängt cigarren men det finns ju cigarrer som kostar 400kr/st eller mer, en sådan kan man ju inte bara acceptera som defekt och tända en ny anser jag men hur resonerar ni?
Användarvisningsbild
Johan Nilsson

Inläggav Bender tis 13 mar 2018, 09:40

Cooper skrev:Jag köpte an liten typ smyckesvåg/knarklangarvåg för en del år sedan och vägde alla cigarrerna i en RyJ shorts Churchill låda.
Minnet jan svika mig men jag har för mig att det skiljde upp mot 25% i vikt mellan den tyngsta och lättaste cigarren.
Den lättaste brann väldigt snabbt medan den tyngsta givetvis var pluggad.

Oj, det var ju ett visst spann på vikten där.

COJ skrev:Ojämn kvalitet på handgjorda cigarrer får man tyvärr räkna med!

Dock låter det som du beskriver som ett osedvanligt dåligt ex.
De två hålen får mig dessutom att tänka på baggar! :(

Jo, att alla handgjorda produkter inte är likadana är ju självklart men att man kan få sådana riktiga skräpexemplar i en produkt som ändå kostar över etthundrafemtio kronor hade jag inte räknat med.

Tveksam till att det skulle vara ohyra dock, det såg mer ut som svaga punkter på lövet. Dessutom fryser väl Habanos alla leveranser om jag inte missförstått?
Användarvisningsbild
Bender

Inläggav Daniel P tis 13 mar 2018, 17:21

Ja, avvikelser förekommer, men så omfattande som du nämner låter iaf ovanligt.

Hålen kan vara naturliga också, men även där ganska ovanligt.

Det sades för några fåtal år sedan att Habanos SA (dvs på Kuba) ombesörjde frysning av cigarrer för att ta bort ev framtida problem med baggar. Men dels var det oklart huruvida de (trots stora kylhallar) de egentligen klarade hela den faktiska exporten och dels är det Kuba vi pratar om, så jag ser frysningen som liknande dragtestmaskinerna: Man inför lösningar utan att varken garantera att man använder dem eller tillsätter rutiner för att tillse det heller...

Sedan problem-åren runt millennieskiftet så har kvaliteten varit bra tycker jag - väldigt ovanligt att jag springer på dåliga exemplar.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo ons 14 mar 2018, 13:19

Jag röker en salig blandning av det mesta. Tyvärr så är även min uppfattning att kubanare är kvalitativt undermåliga vad det gäller brandegenskaper och drag. händer väldigt sällan bland de ickekubanare jag röker, kanske tom aldrig.....
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ ons 14 mar 2018, 18:42

CaptaiN-MiFFo skrev:Jag röker en salig blandning av det mesta. Tyvärr så är även min uppfattning att kubanare är kvalitativt undermåliga vad det gäller brandegenskaper och drag. händer väldigt sällan bland de ickekubanare jag röker, kanske tom aldrig.....

Ledsen men det kan bara inte få stå oemotsagt...det fanns ett antal år runt millennieskiftet som var riktigt dåliga, men så är det inte alls längre.
MEN, Cubanska cigarrer skall inte förvaras i 65-70%Rh, då blir de lätt tunga i draget och får en sur smak.
Jag försöker balansera min förvaring runt 62-63%Rh och har mycket sällan problem.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo ons 14 mar 2018, 20:07

COJ skrev:
CaptaiN-MiFFo skrev:Jag röker en salig blandning av det mesta. Tyvärr så är även min uppfattning att kubanare är kvalitativt undermåliga vad det gäller brandegenskaper och drag. händer väldigt sällan bland de ickekubanare jag röker, kanske tom aldrig.....

Ledsen men det kan bara inte få stå oemotsagt...det fanns ett antal år runt millennieskiftet som var riktigt dåliga, men så är det inte alls längre.
MEN, Cubanska cigarrer skall inte förvaras i 65-70%Rh, då blir de lätt tunga i draget och får en sur smak.
Jag försöker balansera min förvaring runt 62-63%Rh och har mycket sällan problem.

Jag kör med massor av beads 65%. Pendlar mellan 63-65%.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ ons 14 mar 2018, 21:59

CaptaiN-MiFFo skrev:

Då vet jag inte...förmodligen har du för bråttom till skott!
Köper man en låda från en handlare, de har notoriskt allt för hög %Rh, och stoppar in den i en miljö som håller 63-65%Rh tar det många månader, kanske tom längre innan det slagit igenom fullt ut!
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav JanBanan76 tor 15 mar 2018, 10:08

Johan Nilsson skrev:Som ny ciggarist undrar jag hur ni gör med tex pluggade cigarrer, returnerar ni dom till handlaren eller låter ni dom åka i papperskorgen? Själv letar jag mig igenom det prisvärda segmentet så jag hade nog bara slängt cigarren men det finns ju cigarrer som kostar 400kr/st eller mer, en sådan kan man ju inte bara acceptera som defekt och tända en ny anser jag men hur resonerar ni?

Har också funderat lite kring detta. Kan i övrigt inte komma på ett enda annat tillfälle då kunden vid köp av defekt vara bara får acceptera att "shit happens", skulle i så fall vara trisslotter :lmao2:

Har bara rökt Cohiba två gånger. Första gången ca år 2000 (vad var det för problem runt just de åren som talas om här?) inhandlades pjäsen på cigarrcafeet Cigarren i Göteborg för strax över 200 riksdaler. När cigarren väl skulle rökas på uteservering i kvällssolen så var den nästan orökbar, jag fick suga som en felatris för att över huvud taget få fyr på cigarren...detta blev strax ohållbart så jag konsulterade personalen som med något slags lång punch cutter hjälpte mig att få till ett drag jag iaf kunde acceptera.
Användarvisningsbild
JanBanan76

Inläggav CaptaiN-MiFFo tor 15 mar 2018, 14:00

COJ skrev:
CaptaiN-MiFFo skrev:

Köper man en låda från en handlare, de har notoriskt allt för hög %Rh, och stoppar in den i en miljö som håller 63-65%Rh tar det många månader, kanske tom längre innan det slagit igenom fullt ut!
Du har säkert rätt, men jag slås av framför allt ojämnheter i samma lådor eller förpackningar. Inget som förekommer bland mina ickekubaner. Drömmen vore Kubanska rökverks smaker tillsammans med ickekubanares brandegenskaper.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ tor 15 mar 2018, 16:51

CaptaiN-MiFFo skrev:
COJ skrev:
CaptaiN-MiFFo skrev:

Du har säkert rätt, men jag slås av framför allt ojämnheter i samma lådor eller förpackningar. Inget som förekommer bland mina ickekubaner. Drömmen vore Kubanska rökverks smaker tillsammans med ickekubanares brandegenskaper.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Jag har inte alls samma erfarenheter, har puffat väldigt många lådor Le Hoyo de Maire och har fått max en handfull med dålig kvalitet.
Samma sak med det mesta annat. Undantaget då de svåra åren, där det ibland bara av en av tre som gick att röka.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo tor 15 mar 2018, 18:06

Le Hoyo EP2 är min enda erfarenhet från dom, och i denna låda har alla varit perfekta.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ tor 15 mar 2018, 18:22

CaptaiN-MiFFo skrev:Le Hoyo EP2 är min enda erfarenhet från dom, och i denna låda har alla varit perfekta.

Vill inte vara en besserwisser, men Epicure 1 & 2 hör inte till Le Hoyo serien, det är en egen serie från Hoyo de Monterrey.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo tor 15 mar 2018, 18:45

COJ skrev:
CaptaiN-MiFFo skrev:Le Hoyo EP2 är min enda erfarenhet från dom, och i denna låda har alla varit perfekta.

Vill inte vara en besserwisser, men Epicure 1 & 2 hör inte till Le Hoyo serien, det är en egen serie från Hoyo de Monterrey.

Bra brinner dom i alla fall :cheers2:
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Återgå till Cigarrprat