Alonso Menendez?

Allt om, till och kring cigarrer

Alonso Menendez?

Inläggav COJ fre 08 dec 2017, 15:52

Någon som brukar puffa Alonso Menendez?

Dessa var förr iallafall, utmärkta milda cigarrer till hyfsade priser!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Re: Alonso Menendez?

Inläggav Daniel P fre 08 dec 2017, 16:23

Här provade jag en egenlagrad 10½ år (2005-2015) jag fått från xnarpom 2005:
http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2& ... 27#p125523

Jag skrev så här där (utan att först inse att cigarren jag hade i handen legat i min humidor i 10½ år):

Smaken är inte mild i styrka (trots att min nog har legat något fåtal år) - tvärtom. Ganska mycket styrka (kanske medel i min efter några fåtal års egen lagring) men också mycket kropp. Massor med nougat med Lakrisal i eftersmaken - medans nougaten drar åt wienernougat i eftersmaken, dvs kryddig sötma summa summarum.

Cigarren imponerar i kropp, gillar smakprofilen som är tämligen unik.

Edit: Något kryddig mot slutet, det går inte förneka - men på ett positivt sätt!

Ska tilläggas att jag köpte en låda som följd av ovan test för två år sedan, men sällan jag sträcker mig efter en - de ska få ligga och mogna till sig lite så blir det nog ännu bättre i framtiden. De är ändå puros Brazil :nickar:
Letade, men hittade dem bara på Cigarrummet då, men billiga var de inte; 1460,- plus 50,- i frakt. Långt från prisvärda dessvärre.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ fre 08 dec 2017, 16:39

Daniel P skrev:Här provade jag en egenlagrad 10½ år (2005-2015) jag fått från xnarpom 2005:
viewtopic.php?f=2&t=1270&p=125527#p125523

Jag skrev så här där (utan att först inse att cigarren jag hade i handen legat i min humidor i 10½ år):

Smaken är inte mild i styrka (trots att min nog har legat något fåtal år) - tvärtom. Ganska mycket styrka (kanske medel i min efter några fåtal års egen lagring) men också mycket kropp. Massor med nougat med Lakrisal i eftersmaken - medans nougaten drar åt wienernougat i eftersmaken, dvs kryddig sötma summa summarum.

Cigarren imponerar i kropp, gillar smakprofilen som är tämligen unik.

Edit: Något kryddig mot slutet, det går inte förneka - men på ett positivt sätt!

Ska tilläggas att jag köpte en låda som följd av ovan test för två år sedan, men sällan jag sträcker mig efter en - de ska få ligga och mogna till sig lite så blir det nog ännu bättre i framtiden. De är ändå puros Brazil :nickar:
Letade, men hittade dem bara på Cigarrummet då, men billiga var de inte; 1460,- plus 50,- i frakt. Långt från prisvärda dessvärre.

Det var ju inte jättebilligt precis! :funderar2:
Får väl kolla runt lite...
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 08 dec 2017, 17:42

COJ skrev:Dessa var förr iallafall, utmärkta milda cigarrer till hyfsade priser!
Mild stämmer inte alls påstår jag, men kanske upplevdes så jämfört med annat på den tiden. Jag misstänker att du bl.a. hade att jämföra med färska kubanska cigarrer på 90-talet från vad du minns (eller inte minns)? ...som var starka rent generellt på den tiden.

Priset idag (eller iaf för ett par år sedan) är nog högt för att det inte är någon volymförsäljning i Sverige längre. Rullningskvaliteten på dem upplever jag som generellt låg, trots spetsens knorr. Lite smuliga och upplevs inte alls som en premiumcigarr som så mycket annat är idag. Känns billigt, men kostar dyrt. Kanske var billigare förr om den togs till Sverige i större volymer av någon distributör.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ fre 08 dec 2017, 17:46

Nix, priset i Sverige speglar inte alls kvaliten, men det fina Mata Fina täckbladet förlåter en del.

Du kan säkert ha rätt om kroppen, då på den tiden så var det POWER cigarrer som gällde! :smoking:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 08 dec 2017, 18:09

COJ skrev:Mata Fina täckbladet förlåter en del.
Berätta mer, innebär det att bladet är från en viss del av plantan eller att det är extra stort (så det kan göras slätt och fint utan en massa vener t.ex.)?

COJ skrev:Du kan säkert ha rätt om kroppen, då på den tiden så var det POWER cigarrer som gällde! :smoking:
Yes, precis vad jag förstått det var på den tiden :nickar: :kram: .
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ fre 08 dec 2017, 18:50

Daniel P skrev:
COJ skrev:Mata Fina täckbladet förlåter en del.
Berätta mer, innebär det att bladet är från en viss del av plantan eller att det är extra stort (så det kan göras slätt och fint utan en massa vener t.ex.)?

Mata Fina är en region, Brasiliens bästa tobaks region.
Täckbladen är Sungrown och eftersom det är nära ekvatorn så blir det mycket sol och mycket sötma, men tyvärr också rätt tjocka blad som efter fermentering blir ganska grova, fula säger en del. Men de smakar bra! :smoking:

Daniel P skrev:
COJ skrev:Du kan säkert ha rätt om kroppen, då på den tiden så var det POWER cigarrer som gällde! :smoking:
Yes, precis vad jag förstått det var på den tiden :nickar: :kram: .
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 08 dec 2017, 18:53

COJ skrev:Mata Fina är en region, Brasiliens bästa tobaks region.
Täckbladen är Sungrown och eftersom det är nära ekvatorn så blir det mycket sol och mycket sötma, men tyvärr också rätt tjocka blad som efter fermentering blir ganska grova, fula säger en del. Men de smakar bra! :smoking:

Grövre blad är det helt klart på dessa cigarrer, så tack för kunskap COJ, intressant! :buga:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Matthias fre 08 dec 2017, 19:20

Apropå Brasiliansk tobak och Mata Fina: då jag började röka cigarr lite mer seriöst köpte jag ett antal Dona Flor Selecao och Especial Reserva som jag minns att jag tyckte mycket om. Sedan försvann de ett tag från cigarrlagret och jag köpte inga fler.
Karamellig sötma i välgjorda cigarrer till ett bra pris! :smoking:
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav COJ fre 08 dec 2017, 20:35

Matthias skrev:Apropå Brasiliansk tobak och Mata Fina: då jag började röka cigarr lite mer seriöst köpte jag ett antal Dona Flor Selecao och Especial Reserva som jag minns att jag tyckte mycket om. Sedan försvann de ett tag från cigarrlagret och jag köpte inga fler.
Karamellig sötma i välgjorda cigarrer till ett bra pris! :smoking:

De har eller hade också Mata Fina täckblad!
Borgar för en mjuk fin sötma!
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat