Micallef Experiencia Prominente - Mina kommentarer och betyg

Allt om, till och kring cigarrer

Micallef Experiencia Prominente - Mina kommentarer och betyg

Inläggav Daniel P lör 12 aug 2017, 16:30

Ska just tända en Micallef Experiencia Prominente. Aldrig hört talas om märket, så det här blir intressant. Gördeln är helt fylld med detaljer som får en symbolintresserad att börja klia sig i huvudet. Det är en nicaraguansk cigarr, men enligt dem själva är filler och binder hemlig ("Gómez Sánchez House Reserve Secret Blend"). Varför? Ja, det kan man faktiskt undra... Täckbladet är nicaraguanskt iaf. Om cigarrens karaktär skriver de själva så här:
medium strength, very aromatic cigar with a smooth draw and perfect balance of sweet and spice creating harmony to your palate. Its cool, even burn produces a pleasing thick smoke leaving a beautiful, long white ash in La Crema and a firm, mature grey ash in Prominente.

Stort format (58 x 5 1/2"). Själv har jag bara tagit en bild på den än så länge, ska tända den strax, så jag återkommer...
2017-08-12-mcgsfe.jpeg
2017-08-12-mcgsfe.jpeg (128.76 KiB) Visad 137 gånger

Kind som skickat ut cigarren i månadspaketet där jag prenumerar skriver "Grundlig information om cigarrerna i paketet", men ingen info om cigarren finns. :tumme-ner: :tveksam:
Iaf hittade jag mer info om cigarren här :arrow: https://www.micallefcigars.com/micallef-experiencia/

Kommentarer och betyg:

Första puffarna ger smaker som grädde, choklad och nötter. Lätt drag.
    Njutbar cigarr som har medel till full styrka och likaså kropp (smakmängd).
    Lite ceder framkommer första tredjedelen som komplement, vilken god cigarr! Tjockare cigarr än iaf jag är van vid, men ger desto mer rök också. Brinner godkänt rakt utan att imponera; behöver inte hjälpa till med tändaren förrens lite efter halva cigarren då den har några markerade vener.
    Askan hänger kvar bra; den stora diametern hjälper till, liksom det faktum att den känns kompakt trots lätt drag.
    Grädden avtar efter hand, men chokladen kvarstår ihop med nötter och lite ceder.

Slutsats: Hyfsat välgjord (rullad), goda smaker, förväntad balans mellan kropp och styrka (men kan tjäna mycket på lagring tror jag, iaf ett år hade varit intressant att jämföra med). Tyvärr högt pris: $13 enligt deras egen hemsida (genom månadspaketet jag fått den genom så stämmer det nog ganska väl). Kommer jag köpa fler av dessa? Inte troligt pga prislappen, men om jag gjorde det så skulle jag gärna låta dem ligga lite tid för att ge dem maximala förutsättningar att leverera ännu mer än vad de redan gör.

Betyg: 4 av 5 trots priset; en mycket god cigarr.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat