Tips på "nikotinmilda" cigarrer mottages gärna, oavsett pris

Allt om, till och kring cigarrer

Tips på "nikotinmilda" cigarrer mottages gärna, oavsett pris

Inläggav Bytestorm fre 11 aug 2017, 22:32

Helloj!

Har vart borta ifrån sidan alldeles för länge av diverse tråkiga omständigheter och är nu tillbaka!

Jag provade en hel rad olika cigarrer varar vissa gav mig en nicko kick så jag blev grymt illamående.. nu när jag börjat samla och röka igen så skulle jag hemskt gärna ta emot tips om nikotinmilda cigarrer, oavsett pris.

Jag har blivit av med allt jag ägde i cigarrväg så börjar min samling från 0 :/..

Bara köpt på mig ett par plastidorer och skall försöka hitta humidity beads igen, samt tändare och snoppare ja, you name it.

Hur som helst! Vardags garre samt till fest? Vad har ni för nikotinmilda rekomendationer?

Tack på förhand alla!
Användarvisningsbild
Bytestorm

Re: Tips på "nikotinmilda" cigarrer mottages gärna, oavsett

Inläggav Daniel P fre 11 aug 2017, 22:41

Välkommen tillbaks Bytestorm!

Först och främst: Tillse att du har bra ventilation där du puffar på cigarrer, och så klart inte halsbloss vilket jag antar inte behöver nämnas egentligen men iaf... De gånger jag själv råkat ut för bussen så är det alltid dålig ventilation som ger effekten eftersom man andas in röken sekundärt och därmed blir mycket mer utsatt.

Med det ur vägen så gillar jag själv Por Larrañaga, en mild kubansk cigarr med mycket goda smaker. Ännu mildare? Miranda. Köper dem aldrig numera själv just för att de inte smakar så mycket heller, men intressant att prova för den som är ute efter mildaste sortimentet. Vad mer.. hmm... inga maduro så klart... kanske CAO Gold, Davidoff (vilket ofta får "dyr varmluft" efter sig i kommentarerna) och Fonseca (dominikansk). Bland kubanska igen så varför inte José L Piedra och Hoyo de Monterrey.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bytestorm fre 11 aug 2017, 23:18

Daniel P skrev:Välkommen tillbaks Bytestorm!

Först och främst: Tillse att du har bra ventilation där du puffar på cigarrer, och så klart inte halsbloss vilket jag antar inte behöver nämnas egentligen men iaf... De gånger jag själv råkat ut för bussen så är det alltid dålig ventilation som ger effekten eftersom man andas in röken sekundärt och därmed blir mycket mer utsatt.

Med det ur vägen så gillar jag själv Por Larrañaga, en mild kubansk cigarr med mycket goda smaker. Ännu mildare? Miranda. Köper dem aldrig numera själv just för att de inte smakar så mycket heller, men intressant att prova för den som är ute efter mildaste sortimentet. Vad mer.. hmm... inga maduro så klart... kanske CAO Gold, Davidoff (vilket ofta får "dyr varmluft" efter sig i kommentarerna) och Fonseca (dominikansk). Bland kubanska igen så varför inte José L Piedra och Hoyo de Monterrey.

Hey!

Tack så mycket :)
Tidigare har jag bara rökt utomhus på min altan så det har vart bra me luft. Minns inte heller vilka som gav mig kicken :/

Rökte dock en låda Arturo Fuente Gran Reserva Cuban Corona utan problem men vet inte hur de ligger till nikotinmässigt (står ju inte alltid där man köper :S )

Tackar för tipsen, ska kolla upp dem direkt :). Nu måste jag bara få igång plastidorerna så jag kan börja handla!
Användarvisningsbild
Bytestorm

Inläggav Bytestorm ons 16 aug 2017, 09:02

Sådär, nu köpte jag en av varje av några av de rekommenderade, lite beads, och plastlåda från CO har jag.

Bara tändare, snoppare/punch, fodral kvar så är man igång igen :).

Ska se om man inte kan köpa lite småbitar cederträ med till botten nånstans online?
Användarvisningsbild
Bytestorm

Inläggav Daniel P ons 16 aug 2017, 19:39

Snabbt jobbat Bytestorm, imponerande och glädjande! :buga: :gladjeskutt:

Ceder (eller egentligen spansk ceder, det är ju inte samma sak ska poängteras även att vi spontant kallar det ceder, kanske lite väl ofta) kommer du få över med tiden från tomlådor, så jag hade inte fokuserat på det som något "problem". Hittepå, behövs inte egentligen, och särskilt inte då första cigarrerna troligen ändå inte ligger där i 5-10 år eller mer.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bushido lör 19 aug 2017, 23:40

Jag är också nicotinkänslig och föredrar således milt röka. varken snusar eller röker något annat än cigarrer/pipa, så någon vidare vana har man ju inte.

Finns ett antal Romeo y julieta som är väldigt milda och fina.

CAO är också bra, gillar deras Flavors linje. Moontrance är en höjdare, det är nog den mildaste cigarren jag testat (jag får lätt sveda i näsan av att retroanda cigarrök, men inte av moontrance!) men trots det är den mycket smakrik. Ganska söt dock, jag är glad i smaksatt/sweet tip och den här är en sådan.

Baccarat, milt sötad tip och mild och god i smaken.

En av mina favoriter är Acid Kuba Kuba, den är helt klart häftig! Söt, kryddig, smakrik, men mild! Liknar ingenting annat, väldigt speciell, men gillar man sött och smakrikt så kan man nog helt klart gilla den!
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Daniel P sön 20 aug 2017, 00:29

Bushido skrev:Jag är också nicotinkänslig och föredrar således milt röka. varken snusar eller röker något annat än cigarrer/pipa, så någon vidare vana har man ju inte.

Finns ett antal Romeo y julieta som är väldigt milda och fina.

På tal om kubanska cigarrer så vill jag nämna Bolivar av alla märken. De är starka generellt, däremot är royal corona en modell jag minns är mild - därför jag inte köpt någon sedan.
Skrev följande 2008-03-25 som en recension tidigare endast publicerad på polarcigar.se (en numera nerlagd hemsida sedan många år), så för första gången här på cigarrprat.se är mina komentarer och betyg på Bolivar Royal Corona:

Facon: Royal Corona. Längd 124 mm, diameter 19,8 mm

Boxkod: JUL 07

Röktid: 50-75 minuter.

Övrigt: Puffades i mars 2008, dvs efter ca 9 månaders lagring.

Kommentarer: Cigarren har en aning squarepress, men knappt märkbar förrens man rullar cigarren i handen eller ser den rakt framifrån, antagligen är det från att de legat i lådan. Smaker av russin, ljungsötma, läder och kaffe från start. Täckbladet är jämnt mellanbrunt utan markerade vener och lämnar en vit aska som är svart invändigt och hänger kvar bra. Svartpeppar liksom lite nötter kommer efterhand och cigarren brinner rakt och fint. Tjock rök. Full kropp och styrka. Med lagring kommer nog lite gräddighet fram också. Ett av mina två ex hade oturligt nog en mjuk del efter drygt halva. Ingen aning hur vanligt det är på denna facon.

Betyg: Plus för komplexitet och konstruktion. Inga minus. Jag ger denna cigarr en åtta av nio möjliga.

Noterade "Full kropp och styrka." som sagt, men minns ändå att andra skrivit om att de upplevt den som mycket mindre styrka i förhållande till kropp (smak). ... så var inte rädd för att prova denna, låter som den kan vara något för dig Bushido. :besserwisser:

Även RyJ short churchill som Mikjon nämnde ikväll i andra tråden är relativt mild.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat