EMS

Allt om, till och kring cigarrer

EMS

Inläggav LarsG mån 17 jul 2017, 11:42

Några gånger har jag stött på uttrycket "English Market Selection". Jag har också hört nämnas, kanske i cigarrpodden(?), att enligt tradition och gamla kontakter, går mycket av det allra bästa ur Kubas cigarrproduktion, just till Storbritannien.

Här skrivs om just detta. https://www.cgarsltd.co.uk/cigar-library/ems.htm

Ligger det något i det, eller är det bara som britterna tror? Någon som har egna erfarenheter?
"Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter av dåligt omdöme." okänd
LarsG

Re: EMS

Inläggav Daniel P mån 17 jul 2017, 12:29

EMS använder jag ibland för att beskriva en cigarrs färgnyans; mellan claro och maduro. Helt rätt att det står för English Market Selection och att det kommer från att engelska marknaden efterfrågade just detta. Sedan finns det någon engelsk firma som importerar creme-de-la-creme (enligt dem själva iaf) direkt från Kuba. Frank & Buro eller nåt liknande (jag vet att det är fel, men typ något sådant heter de). Kollade länken nu, hahaha, jag var iaf inte helt långt borta. Hunters & Frankau heter de. Har sprungit på deras märkning på lådor genom åren utan att bry mig så mycket om det. EMS använder jag för att beskriva färg, inget annat. Men det är ju bara jag...
Kanske är färgen bara en av kriterierna, alltså att de inte ska vara för mörka eller ljusa rent generellt som en grundförutsättning, bara en gissning. I en låda skiljer det ju aldrig i nyans, men mellan lådor kan det skilja - och då kanske någon mittimellan-kulör har blivit synonymt med EMS även att det egentligen bara är en av flera delar i EMS egentligen.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav LarsG mån 17 jul 2017, 12:37

Daniel P skrev:EMS använder jag ibland för att beskriva en cigarrs färgnyans; mellan claro och maduro. Helt rätt att det står för English Market Selection och att det kommer från att engelska marknaden efterfrågade just detta. Sedan finns det någon engelsk firma som importerar creme-de-la-creme (enligt dem själva iaf) direkt från Kuba. Frank & Buro eller nåt liknande (jag vet att det är fel, men typ något sådant heter de). Kollade länken nu, hahaha, jag var iaf inte helt långt borta. Hunters & Frankau heter de. Har sprungit på deras märkning på lådor genom åren utan att bry mig så mycket om det. EMS använder jag för att beskriva färg, inget annat. Men det är ju bara jag...
Kanske är färgen bara en av kriterierna, alltså att de inte ska vara för mörka eller ljusa rent generellt som en grundförutsättning, bara en gissning. I en låda skiljer det ju aldrig i nyans, men mellan lådor kan det skilja - och då kanske någon mittimellan-kulör har blivit synonymt med EMS även att det egentligen bara är en av flera delar i EMS egentligen.

Dom lådor du refererar till har inte varit varken bättre eller sämre än andra? Enligt ditt minne och mening?
LarsG

Inläggav Daniel P mån 17 jul 2017, 12:39

Jag har ingen uppfattning om de är bättre eller sämre. De fantastiskt goda cigarrer jag sprungit på genom åren har inte varit märkbart sammanfallande statistiskt med märkningen.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav LarsG mån 17 jul 2017, 12:49

Daniel P skrev:Jag har ingen uppfattning om de är bättre eller sämre. De fantastiskt goda cigarrer jag sprungit på genom åren har inte varit märkbart sammanfallande statistiskt med märkningen.

Tack för svaret. Jag tänkte att det kanske hängde ihop med britternas höga priser, men det är väl förmodligen skatterelaterat.
LarsG

Inläggav Daniel P mån 17 jul 2017, 13:20

Hunters & Frankau tar högre priser jämfört med andra då de enligt egen utsago har handplockat och godkänt lådorna.

Hur någon hamnat hos mig har jag ingen aning om. Kanske har det något med att ett visst litet land i Europa är en brittisk koloni? Kanske :cool: . Jag har inte uppfattat som att jag betalt något extra just för att det är en sådan låda - det har nog bara råkat bli en sådan som skickats ut.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P mån 17 jul 2017, 13:28

Började själv undra var jag senast såg märkningen. Tittade i en plastidor och hittar märkningen på en låda Partagas selección privada edición limitada 2014:

H&F 1.jpeg
H&F 1.jpeg (716.34 KiB) Visad 741 gånger

H&F 2.jpeg
H&F 2.jpeg (116.09 KiB) Visad 741 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav LarsG mån 17 jul 2017, 13:54

Daniel P skrev:Hunters & Frankau tar högre priser jämfört med andra då de enligt egen utsago har handplockat och godkänt lådorna.

När man läser på C.Gars hemsida, står där att Hunters & Frankau är "sole importer of Havana cigars to the UK". Alltså verkar inte Habanos finnas i UK. Och att C.Gars lämnar en prisgaranti om att vara billigast i UK. Och ändå känns deras priser höga även med svenska mått mätt. EMS kanske betyder mer för brittiska auktionspriser än för rökupplevelsen.

Fixade citatkommandots syntax. -- Daniel P
LarsG

Inläggav Daniel P mån 17 jul 2017, 14:08

Där ser man, hade ingen aning om att H&F var ensamma om att importera från Habano SA's cigarrer till UK. Man lär sig något varje dag, härligt! :kram:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ mån 17 jul 2017, 20:33

EMS är en färg, den färg den engelska marknaden föredrog, SMS(Spanish Market selection) är mörkare dock inte maduro och AMS(American Market Selection) är gröna(Candela).
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav LarsG tis 18 jul 2017, 13:46

COJ skrev:EMS är en färg, den färg den engelska marknaden föredrog, SMS(Spanish Market selection) är mörkare dock inte maduro och AMS(American Market Selection) är gröna(Candela).

Tack för klarläggandet. Jag hade aldrig hört talas om SMS och AMS tidigare.
(Jag minns att jag blev väldigt förvånad när jag som liten var i Danmark, och såg gamla tanter sitta på café, och röka helt svarta cigarrer. Oscuro måste väl motsvara GDDMS.)
LarsG

Inläggav Zeke tis 01 aug 2017, 00:55

COJ skrev:EMS är en färg, den färg den engelska marknaden föredrog, SMS(Spanish Market selection) är mörkare dock inte maduro och AMS(American Market Selection) är gröna(Candela).

EMS är också en kvalitets stämpel. Om den är bra eller inte vet jag ej men britterna tyckte det ;-). Britterna hade första val på de cigarrer som släpptes varje år och de valde ut vad de bedömde som de bästa cigarrerna och de stämplades med EMS så att de inte gick någon annanstans. Deras urval var ca 10% av den totala produktionen. Dessa kunde sedan köpas i hela det brittiska samväldet och i Schweiz. Att EMS sedan blev synonymt med Natural som färgen på täckbladet också kallas beror på att det var den som britterna tyckte var bäst.
Priserna i England beror på de höga skatterna mest men också (tror jag) att cigarrökare i England generellt har gott om pengar :-). Man behöver inte dumpa priset för att ha volym.
/ Zeke (mr misspelling)
Bild
ISCCIV02
ISCC03
ISCC04
;-) Quizmaster of the ASC ! ;-)
Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav COJ sön 20 aug 2017, 16:09

Zeke skrev:

EMS är också en kvalitets stämpel. Om den är bra eller inte vet jag ej men britterna tyckte det ;-). Britterna hade första val på de cigarrer som släpptes varje år och de valde ut vad de bedömde som de bästa cigarrerna och de stämplades med EMS så att de inte gick någon annanstans. Deras urval var ca 10% av den totala produktionen. Dessa kunde sedan köpas i hela det brittiska samväldet och i Schweiz. Att EMS sedan blev synonymt med Natural som färgen på täckbladet också kallas beror på att det var den som britterna tyckte var bäst.
Priserna i England beror på de höga skatterna mest men också (tror jag) att cigarrökare i England generellt har gott om pengar :-). Man behöver inte dumpa priset för att ha volym.

Urvalet gjordes enl. den info jag läst mig till enbart på färg, dvs det som är synbart för blotta ögat.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P sön 20 aug 2017, 18:27

Zeke skrev:EMS är också en kvalitets stämpel.

Färg är en kvalitet, men tänk vad man kan ha läst in i kvalitetsbegreppet förutom färg trots att det antagligen var enda kravet. Jag läste in mer än vad som var gällande med Hunters & Frankau. När man tänkt efter och lyssnat på andra så lär man sig att det är propaganda, så det gäller att fortsätta lyssna och lära. I call bullshit.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat