nybörjar cigarrer

Allt om, till och kring cigarrer

nybörjar cigarrer

Inläggav Lebban ons 12 jul 2017, 08:31

Hej, jag är en cigarr nybörjare och tänkte inhandla ett gäng cigarrer till min humidor.
Vad för cigarrer skulle ni kunna rekommendera för den nye?

Tack på förhand
Senast redigerad av Lebban ons 12 jul 2017, 09:38, redigerad totalt 1 gång.
Lebban

Re: Nybörjare

Inläggav Daniel P ons 12 jul 2017, 09:14

Välkommen Lebban!

Både klassiskt milda och klassiskt starka cigarrer verkar tilltala nybörjare generellt, man får helt enkelt prova sig fram. Med det sagt så passar jag på att länka till ett par tidigare trådar om just tips på cigarrer:

I granntråden "Vad puffar du idag?" hittar du 393 sidor späckade med vad vi ibland puffar och skriver om. Där ser du ett bra blandning på cigarrer, och vilka som är mer vanliga än andra kanske.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Lebban ons 12 jul 2017, 09:25

Tack för svaret.
Försökte leta upp någon annan tråd med samma fråga, men letade tydligen inte bra nog...
Lebban

Inläggav Daniel P ons 12 jul 2017, 09:36

Folk, liksom du, skriver lite luddiga rubriker - så det är inte alltid lätt att hitta :poke: :kram:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

nybörjar cigarrer

Inläggav Bowman ons 12 jul 2017, 18:16

Börja med olika sorter i en viss prisnivå, läs mindre kostsamma. Därefter lär man sig vad man uppskattar sen kan man gå uppåt i prissegmentet tills man hittar rätt typ.
Om nu kostnad är en parameter för dig :)
Kolla i så fall in quinteros i några olika storlekar, José L piedra i olika storlekar och sen kanske Perdomo fresco osv.
Cigarrer i 20-50:- typ. Och helt ok.
Sen kan du hoppa uppåt i prisklasserna i facken du hamnat för att se vad dyrare pinnar genererar för upplevelse för dig.

Jag är nybörjare och har gjort ungefär så.
Användarvisningsbild
Bowman

Re: nybörjar cigarrer

Inläggav COJ ons 12 jul 2017, 19:48

Testa nått som verkar spännande och attraktivt!
Skit lite i pris, vet att det kanske är kaxigt att säga så, men man tar sig inte in i en hobby snikvägen, det blir inte bra. :did-i-say-that:
Finns mycket gott och relativt billigt, men ofta kräver det lagring och det får man normalt inte från en handlare.

Dock, har man ingen vana vid nikotin så kan det vara en ide att se upp med helt färska cigarrer.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Bushido ons 12 jul 2017, 21:15

Är du rökare sedan tidigare, cigaretter eller pipa eller så? Snusar du? Hur skulle du beskriva dina smakpreferenser rent generellt, gillar du sötsaker?

Jag började med pipa men har nyligen utökat mitt rökande med cigarrer. Jag har aldrig rökt cigaretter eller snusat tidigare så jag har ingen vidare nikotinvana, således håller jag mig till milda tobaker och cigarrer för att slippa nickokicken. Jag är skapligt glad i sötsaker normalt, och de tobakssorter och cigarrer jag tyckt bäst om hittills har varit söta och smakrika aromatiska/infuserade varianter. Gällande cigarrer tycker jag att de med så kallad "sweet tip/cap" är goda, då får man lite mer sötma när man slickar sig om läpparna. Många kännare rynkar nog på näsan åt sånt som jag röker, men jag kan tänka mig att det kan funka bra till en nybörjare. Iallafall om man har lite "sweet tooth" så att säga.

Tabak Especial Corona Dulce är en mild och söt sweet tip cigarr som jag gillar och som jag vet finns att få tag på i Sverige. Den är infuserad med kaffe och smakar ungefär som om du röker en söt kaffedrink :tummenupp:

CAO har en linje kallad Flavors, infuserade sweet tip cigarrer i olika utförande. Har testat deras Moontrance, den var också riktigt mild och fin (och söt). Doftar kokos ur lådan, toner av kokoschoklad/vanilj vid rökning :tummenupp:

Acid Kuba Kuba Maduro, en annan mild infuserad sweet tip cigarr jag är förtjust i. Ur lådan luktar den intensivt av kryddor och eteriska oljor, lite toner av Eau de Cologne nästan... Väldigt intressant. Vid rökning är den söt, mild och väldigt smakrik, mycket kryddor/örter, väldigt spännande karaktär, lite svår att beskriva men jag gillar den skarpt :)

Maroma Dulce finns det en annan som heter, den är helt brutalt söt. Lite som att röka sockervadd :D Men väldigt mild och god ifall man gillar sötsaker.

Jag kan tänka mig att någon av dessa skulle passa bra om du är nybörjare och vill ha något milt, sött och smakligt :tummenupp: Men om du inte har ett lite "barnsligt" smaksinne och gillar sötma så ska du nog låta bli dessa :-D
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Lebban tor 13 jul 2017, 23:18

Tack för alla svar.

Har bestämt mig för att åka in till en cigarr handlare och be om ett gäng helt olika cigarrer så får jag testa mig fram.
Lebban

Inläggav Daniel P tor 13 jul 2017, 23:52

Heja heja, bra beslut! :race:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Lebban fre 14 jul 2017, 18:24

tNu har jag varit förbi Roberts tobak i Stockholm. Väldigt trevlig och hjälpsam personal.
Det blev tillslut
Aging Room Havao Connecticut
Punch Petit Coronations
Santa Damiana Short Robusto
Royal Danish Cigars Umami Blend
Flor de Las Antillas Toro
Lebban

nybörjar cigarrer

Inläggav Bowman fre 14 jul 2017, 19:54

Jag har testat Punch och Royal.
Trevliga pinnar, ha det så trevligt!
Glöm inte recensera sen!