Är trenden över?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Är trenden över?

Inläggav Lars J.P Johansson tor 22 dec 2016, 20:40

Daniel P skrev:Minns väl hur vi förtydligade att det ska hållas på "gamla sköna nivån" från tidigare tradition med kompispriser i Trades (cigarrprat har funnit åtminstone sedan tidigt 00-tal). Detta klargjordes tydligt i reglerna och motivering i reglerna skapades också för att förtydliga motivet bakom (se regeltråden under trades, framförallt regel 1a och 1b, så ser nu vad jag syftar på), men oj vad det visade sig bli liv i luckan att man inte fick sätta ett pris som innebar att man gjorde det med vinstsyfte (folk mindre intresserade av forumets syfte försvann, under motiveringen som J.P Johansson nyss beskrev så passande: "strama köp&sälj regler, vilket fick många FB grupper att ploppa upp"). Det visade sig när reglerna förtydligades att man många gånger framförallt ville tjäna pengar på sina forumkollegor på sin försäljning före att dela med sig av det man själv tyckte mindre om till inköpspris. Det säger mer om användarna som lämnade tycker jag än forumet. :did-i-say-that:

Har varken argumenterat för eller mot de strama reglerna utan bara förmedlat min syn på det hela och vad jag anser kan ha varit en del av orsaken till att det är mindre cigarrprat nuförtiden som svar till frågan som TS ställde.
Did i say that? You bet i did!! Söt liten smiley det där Daniel. :smoking:
Användarvisningsbild
Lars J.P Johansson

Inläggav Daniel P tor 22 dec 2016, 20:51

Instämmer med dig pinballMan, jag läser allt - men bidrar sällan själv med så mycket numera. Sällan jag skriver vad jag puffar för kvällen, men just idag gjorde jag en insats just för att vi pratat om det. Man får inte glömma att det faktiskt finns många som tycker det är intressant. Vad jag tycker om rökverken har jag oftast redan redogjort i separat tråd, sök gärna på "mina kommentarer och betyg" så finner ni mina trådar här på forumet (och på smcs.se framförallt med samma sökning) :besserwisser: , då jag likt pinballMan ofta återkommer hela tiden till gamla bekanta rökverksmärken/-modeller.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Poontus mån 26 dec 2016, 21:56

Babas skrev:en del mycket aktiva medlemmar började radera sina inlägg m.m och sen dog det ut rätt snabbt.

varför gjorde dom detta?
riktigt irriterande sabotage som för står forumet.

andra forum har tidsbegränsning för hu långt tillbaka i tiden man kan redigera sina inlägg, kanske finns en poäng med det
Poontus

Inläggav Schopi mån 02 jan 2017, 19:06

Om man, som undertecknad, inte har rökt cigarr så länge så är det inte alltid man har något att bidra med i en tråd. Men jag tycker att det är jättebra att forumet finns och är smidigt sökbart, jag går fortfarande in och läser regelbundet. Både för att söka information i gamla trådar om allt från mögelblomning till tändare, och för att läsa nya cigarrecensioner.
Schopi

Inläggav Matthias fre 13 jan 2017, 20:26

Jag är inte så aktiv längre då jag hittat min nivå av cigarrökning. Jag är inte längre i behov av att gå djupare in på "cigarrkunskap" och mitt behov av att deltaga i diskussioner därvidlag är således lite begränsad.

Jag har avyttrat de flesta premiumgarrarna och riktar in mig på mitt basbehov då jag inte har samlarintresset.

Jag röker även pipa, men det är samma sak där - jag har hittat min nivå som jag trivs med.

en HELT ANNAT SAK vore det om det fanns en cigarr/pip-bar dit man kunde ta sig ibland för lite lättsam samkväm med likasinnade! :cheers2:
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav Ol´Tom Frost mån 23 jan 2017, 21:22

Sen finns det ju även sådana som mig. Som återvänder till flocken efter ett antal års uppehåll! :smoking:
(Tippar på hatten åt alla som mot förmodan skulle känna igen en :) )
Jag var lite aktiv för ett antal år sedan, men intresset avtog en del. Gav bort klabbet av det man samlat på
sig till min gamle far, som med omsorg betade av det mesta över en period av ca 3 år.
Blev sedan för ett tag sedan bjuden på en naggande LGC Medaille d'or No. 1 med ett tjockt lager blomning..
Självklart kom det över mig att hur förbannat gott det kan vara med cigarrer, samt vilket jävla skott i foten
det var att låta far gotta i sig rubbet..hehe. Även om jag unnar honom det!

Jag tänker att trenden är långt ifrån över, utan intresset går upp och ner. Så är det ju med allt. Kan dock se
att ett gäng av det tunga gamla gardet som var aktiva på forumet samtidigt som mig tycks ha lugnat ner sig,
eller till och med lämnat. Det påverkar ju så klart både mängden och kvalitén på inläggen. Kunskapen de besitter är
så klart ovärderlig för mig och de mina, dvs vi som befinner oss preciiiiis över nivån "Stolpskott". *hehe*
Men det är även kul att se en del av de stora katterna och tillika Cigar-Jedi´s håller fortet stånget och bidrar
med sin tid, kunskap och engagemang. Daniel P mfl, jag sneglar år ert håll! :)
Det innebär att oavsett vad man funderar på, så är det sannolikt att man får svar om frågan ställs. Eller så
finns svaret redan att söka efter.

Jag ser även att det lugnat ner sig markant under Trades-fliken. Detta faktum tror jag också innebär att
aktiviteten på inlägg inom andra kategorier avtar. Många med mig tycker det är kul att köpa samplers eller lösplugg,
för att sedan skriva om osv. Jag vet inte hur det är numera men, det fanns iaf förr ett gäng vansinnigt kunniga och
förbannat trevliga människor som var villiga att sälja av lite överflöd till förmån och glädje för många.
Denna aktivitet ledde ju till fler bilder, recensioner och andra frågeställningar.
Jag hoppas att ett gäng kul trades kommer igång igen, och tror att många utöver mig själv skulle tycka det vore trevligt.

Nåväl, nog är det väl så att vissa trender kommer, vissa trender går, men många sköna människor som gillar cigarrer likt
förbannat består!? Eller något ditåt. :smoking:
Användarvisningsbild
Ol´Tom Frost

Inläggav Daniel P mån 23 jan 2017, 21:30

Välkommen tillbaks :smoking:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Ol´Tom Frost mån 23 jan 2017, 21:41

Tackar, tackar! :)
Användarvisningsbild
Ol´Tom Frost

Är trenden över?

Inläggav Bowman lör 24 jun 2017, 11:32

Det dyker ju upp nya snubbar till intresset, så över är det nog inte :)
Men det är klart det går upp och ner.
Jag har vart i min beskärda del av forum genom åren, det brukar vara samma mönster.
Gamla vill ha det som förr, några blir bittra och lämnar, andra är kvar, några kommer tillbaka.
Nya strebers tillkommer och sätter dom oskrivna reglerna på ända osv osv.
Och så börjar det om :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav TJ, tis 27 jun 2017, 15:44

Jag är bitter och kvar...

Ähh skojar bara :vinkar:
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav H. Ala fre 07 jul 2017, 14:29

Det är svårt det där med intressen. Ett tag tycker man att det är kul, läser, postar och är med på herfar. Sen händer det saker i livet. För min del blev jag klar med plugget, flyttade till huvudstaden och jobbar mest hela tiden. Har visserligen mer pengar att lägga på cigarrer nu jämfört med då men tiden att hålla intresset vid liv har väl inte riktigt funnits. Cigarrerna fick ligga på lager. Vissa såldes av andra behöll man. I några månader nu har jag återigen börjat hänga på cigarrprat. Har börjat röka någon cigarr då och då, mycket har blivit bättre tack vare lagring, en del tycker jag är lite halvtråkiga, dom bjuder jag kompisar på som vill testa sin första cigarr.

Vad tycker jag om cigarrprat då, ja många gråvargar är ju borta, en del har lämnat, vissa har skjutits av :did-i-say-that:
och en och annan strövar fortfarande omkring på forumet. Många av gamlingarna kunde mycket och delade gärna med sig av sin kunskap men kanske framför allt en trevlig stämning. Nu är det inte så att folk är otrevliga. Men det ligger kanske i sakens natur att ett forum med många "nya" medlemmar inte ser ut på samma sätt som ett forum med många gamlingar som välkomnar de nya medlemmarna till forumet.

Vad tycker jag är kul då, ja bilder på ens cigarrförvaring är alltid kul. Blindtester och mer fullödiga cigarrecensioner är också kul läsning, gärna från någon habanofil som refererar till MRN. Inslag av det ortodoxa bryter av med det lättillgängliga, det gör ett forum, tror jag, mer levande och anpassat för fler. Har jag bidragit med något av vad jag nu har skrivit, svaret är nej :funderar2:
Allah made tobacco grow to put a smile on mens faces - Turkish proverb
Användarvisningsbild
H. Ala

Föregående

Återgå till Cigarrprat