Är trenden över?

Allt om, till och kring cigarrer

Är trenden över?

Inläggav Norrhyttan mån 12 dec 2016, 11:05

Ett tag skulle ju alla röka cigarr, precis som att alla skulle gilla singelmalt och DIPA.
Mitt cigarrökande har legat på en relativt jämn nivå i 16 år och jag har sett intresset gå både upp och ned.

När man kollar på cigarrprat.se så verkar det helt stendött på cigarrfronten, däremot ser pipavdelningen ut att frodas.
Har cigarrintresset störtdykt, eller har Facebook nappat åt sig alla cigarrökare? Har sett det senare hända med många av de övriga forumen jag frekventerar, men om det är så - varför är pipavdelningen så pass aktiv fortfarande?
Höglunda Petroleum - cigarrum & bar
Användarvisningsbild
Norrhyttan

Re: Är trenden över?

Inläggav Babas mån 12 dec 2016, 13:44

Har för flyttats mycket mot Facebook vill jag tro där är det mycket aktivitet. Men för min del känns det tråkigt gillar mer detta upplägget. För om folk tyckte det blev många frågor som redan var besvarade här som ställdes igen så är det inget mot fb där man inte hittar tidigare frågor för det drunkar i bilder på vad folk röker. Vet igentligen inte riktigt vad som hände men en del mycket aktiva medlemmar började radera sina inlägg m.m och sen dog det ut rätt snabbt. Men jag har tyvärr inte hittat nåt aktivt ställe där det diskuteras på ett intressant sett kring ämnet som här gjordes tidigare. Så om nån vet nåt så tar jag gärna i mot pm. :dansa:
Användarvisningsbild
Babas

Inläggav Daniel P mån 12 dec 2016, 17:29

De flesta frågor känns besvarade vad gäller cigarrer, det är nog så, även att det alltid kommer upp nyheter å så (cigarrpratsdelen har ändå funnit sedan tidigt 00-tal). Pipkategorin känner jag själv har mycket kvar att ge, känns som det finns många saker mer att fylla på med frågor och svar om.

Edit:
Förr skrev jag mycket 'Kommentarer och betyg' på cigarrer jag provade vartefter jag tyckte mig ha knåpat färdigt med texterna. Ett sätt att dela med sig av sina erfarenheter man samlade på sig första 10 åren cirka som jag rökte cigarr. Blir färre nya nu för tiden, och tycker inte det ger mig lika mycket längre att notera något om dem - vill mest sitta ner i lugn och ro och njuta istället för att dissekera smakupplevelser. Att detta publicerades löpande förr och inte numera handlar om tajming i min smak-karriär i området - inte huruvida mycket som skrivits på forumet eller ej. Hade jag börjat med cigarrer 10 år senare hade jag antagligen varit i full gång just nu istället och hållit forumet mer levande bara tack vare detta.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Norrhyttan mån 12 dec 2016, 18:33

Babas skrev:Men för min del känns det tråkigt gillar mer detta upplägget. För om folk tyckte det blev många frågor som redan var besvarade här som ställdes igen så är det inget mot fb där man inte hittar tidigare frågor för det drunkar i bilder på vad folk röker.
Jag håller med dig där. Som sagt, många av de forum jag varit aktiv i har mer eller mindre somnat av. Det är tråkigt, just av den anledningen du nämner. Forum är bra eftersom de är sökbara och mycket mer logiskt uppbyggda.
Användarvisningsbild
Norrhyttan

Inläggav Norrhyttan mån 12 dec 2016, 18:34

Daniel P skrev:Förr skrev jag mycket 'Kommentarer och betyg' på cigarrer jag provade vartefter jag tyckte mig ha knåpat färdigt med texterna. Ett sätt att dela med sig av sina erfarenheter man samlade på sig första 10 åren cirka som jag rökte cigarr. Blir färre nya nu för tiden, och tycker inte det ger mig lika mycket längre att notera något om dem - vill mest sitta ner i lugn och ro och njuta istället för att dissekera smakupplevelser. Att detta publicerades löpande förr och inte numera handlar om tajming i min smak-karriär i området - inte huruvida mycket som skrivits på forumet eller ej. Hade jag börjat med cigarrer 10 år senare hade jag antagligen varit i full gång just nu istället och hållit forumet mer levande bara tack vare detta.

Jag förstår, men du är ju inte ensam på forumet. Det borde komma nya förmågor i en ständig ström - kan man tycka.
Användarvisningsbild
Norrhyttan

Inläggav Ozric mån 12 dec 2016, 23:01

Jaså pratar folk om sånt här på Facebook? Jag har alltid vägrat saker som Facebook och Twitter för att det är för mainstream. Har blockat domänerna i brandväggen för att slippa se alla plugins på hemsidor.

Det är ju synd om forum får stryka på foten för kaoset som är sociala medier, som sagt är strukturen på forum mycket bättre.

IRC-kanal som komplement till forumet är väl också för mycket begärt nu för tiden antar jag? :-D
Är själv trogen IRC sedan 1996 och det är fortfarande det enda "sociala media" som jag tar del av.
Användarvisningsbild
Ozric

Inläggav COJ tis 13 dec 2016, 00:34

Finns också slutna cigarrforum...där man bara kommer in på inbjudan!
Det har säkert sugit upp en del entusiaster...

Men det är inget ni skall fråga mig om, jag tillhör inte de inbjudna!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P tis 13 dec 2016, 20:32

IRC? Jag är online sedan tidigt 90-tal, det släpper jag inte i första taget :ugeek: .
Jag har inte hittat någon aktiv kanal med cigarrtema ännu.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav rokk ons 14 dec 2016, 00:34

IRC var grejer det! Men nu var nog ett par år sen jag öppnade min klient senast. Slack har tagit över platsen IRC en gång hade..

Betvivlar att det finns någon aktiv cigarrkanal på IRC nu för tiden. Jag gjorde en snabb googling och Devin Francis skriver 1996-06-21

On the undernet servers the cigar chanel is #cigarsmokers. As for when it is busy, I
have yet to find that out. I always check in whenever I'm on IRC but I usually am the
only one

Ni kan ju testa den ;)
educated fool with money on my mind
Användarvisningsbild
rokk

Inläggav Daniel P ons 14 dec 2016, 17:08

Kollade, men ja - tomt.
Undernet känns som dåtid (90-tal) för mig. Startade #cigarsmokers på Quakenet istället där de flesta är. Får se om någon (kanske härifrån) dyker upp.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tobbe Lund ons 14 dec 2016, 19:31

När det gäller piprökarna så har aktiviteten här på forumet minskat markant. Samtidigt som det har startats ett antal svenska och danska pipgrupper på fb. Bland annat ett för oss medlemmar i Svenska Pipklubben. Förvisso trevligt, men jag tycker, precis som Babas, att man förlorar mycket av diskussionerna som försiggår här på CP. Främst på grund av att här skapar du en tråd kring ett visst ämne som kan hållas igång hur länge som helst. På fb försvinner den väldigt fort, och därmed mycket av information och kunskaper vilket gör att frågor typ: "ge mig ett tips på en bra nybörjartobak, helst mild och lite söt" återkommer rätt ofta.
Sedan kan du i och för sig lägga upp bilder mycket lättare på fejan, här är det lite klöddigt...
Come to the dark side, we have cookies
Användarvisningsbild
Tobbe Lund
Moderator

Inläggav Daniel P ons 14 dec 2016, 20:17

Låter lite som att folk tycker det är viktigare att det ska vara lätt med en app att lägga upp bilder än fördjupa sig i ämnet. Vi har i och för sig motsvarande för att underlätta; Tapatalk.

Nyanlända här på forumet verkar mest intresserade av att få billiga priser emm (få hjälp med återförsäljare, framförallt utomlands så man "slipper" skatt) och sedan ignorera ganska mycket av innehållet i övrigt. En del frågeställningar finns besvarade i klistrade trådar dessutom - i form av nybörjartips (särskilt vad gäller lagring/förvaring), så ibland undrar jag också vad man mer kan göra på ett forum som detta för att göra det intressant.
Mitt tips är att gräva i skatten av redan skapade trådar, söka på cigarrmärken och läsa och läsa. Åratal av diskussioner av cigarrmärken och insikter borde vara intressant... och jag tror det också är så många upplever det, även om man sällan (mer än då och då) skriver någon presentation om sig själv eller uppmuntrande ord om vilken skatt som finns här. Det finns så mycket att finna, upptäcka, tips att ta till sig och cigarrensioner att läsa att man har att göra något år iaf. Jag tror vi tar lätt på den skatt av arkivmaterial som finns att gräva i här på forumet. Det är många som lagt massor med tid för att koncentrera sina inlägg med bidrag till cigarrintresset som delas av så många. Att ge sig ut på FB och tro man får fördjupning i sitt intresse tror jag är en förvirring.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Är trenden över?

Inläggav amnell ons 14 dec 2016, 20:29

Håller med er. Jag tror att det primärt är lättillgängligheten som är orsaken till flytten över till Facebook. Facebook har en smidig app _och_ en smidig hemsida. Du får notifikationer i den grad du vill ha notifikationer. Du kan följa inlägg, enkelt, ladda upp bilder och snabbt börja prata med någon via PM vid ev köp/sälj el dyl. Allt detta är tyvärr inte möjligt med cigarrprat och många andra forum på grund av att det är en gammal version och därmed en sämre integration med Tapatalk.
Forum är dock en guldgruva med bra information, och med bra sökfunktioner. Där håller jag absolut med om att Facebook är sämre, mycket sämre. Där premieras snarare trolltrådar pga hög aktivitet, eller många gilla.
Jag är en av initiativtagarna till Svenska Pipklubbens Facebook. Jag ser en större chans att lyckas samla pipklubben under ett och samma tak på Facebook än att försöka dra in folk till forum. "Alla" har Facebook.
Användarvisningsbild
amnell

Inläggav Daniel P ons 14 dec 2016, 20:36

amnell skrev:Håller med er. Jag tror att det primärt är lättillgängligheten som är orsaken till flytten över till Facebook. Facebook har en smidig app _och_ en smidig hemsida. Du får notifikationer i den grad du vill ha notifikationer. Du kan följa inlägg, enkelt, ladda upp bilder och snabbt börja prata med någon via PM vid ev köp/sälj el dyl. Allt detta är tyvärr inte möjligt med cigarrprat och många andra forum på grund av att det är en gammal version och därmed en sämre integration med Tapatalk.

Så är det.
Men man får inte glömma bort att det finns möjlighet att följa trådar och inlägg även här på forumet genom att klicka på 'Bevaka denna tråd' i nederkant. PM-funktion finns likaså.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Är trenden över?

Inläggav amnell ons 14 dec 2016, 21:00

Daniel P skrev:Så är det.
Men man får inte glömma bort att det finns möjlighet att följa trådar och inlägg även här på forumet genom att klicka på 'Bevaka denna tråd' i nederkant. PM-funktion finns likaså.

Absolut. I teorin är det riktigt bra, men tyvärr hänger det inte med riktigt i det praktiska. Bevakning av trådar funkar enbart om man surfar via webben, och PM är väldigt osmidigt att följa. Båda funktionerna ska finnas i tapatalk, men som sagt så hänger inte den integrationen med så bra i svängarna :)
Användarvisningsbild
amnell

Inläggav Gabgab08 sön 18 dec 2016, 12:27

Daniel P skrev:De flesta frågor känns besvarade vad gäller cigarrer, det är nog så, även att det alltid kommer upp nyheter å så (cigarrpratsdelen har ändå funnit sedan tidigt 00-tal). Pipkategorin känner jag själv har mycket kvar att ge, känns som det finns många saker mer att fylla på med frågor och svar om.

Edit:
Förr skrev jag mycket 'Kommentarer och betyg' på cigarrer jag provade vartefter jag tyckte mig ha knåpat färdigt med texterna. Ett sätt att dela med sig av sina erfarenheter man samlade på sig första 10 åren cirka som jag rökte cigarr. Blir färre nya nu för tiden, och tycker inte det ger mig lika mycket längre att notera något om dem - vill mest sitta ner i lugn och ro och njuta istället för att dissekera smakupplevelser. Att detta publicerades löpande förr och inte numera handlar om tajming i min smak-karriär i området - inte huruvida mycket som skrivits på forumet eller ej. Hade jag börjat med cigarrer 10 år senare hade jag antagligen varit i full gång just nu istället och hållit forumet mer levande bara tack vare detta.

Jag tycker om att läsa dina kommentarer om cigarrer, fortsätt med det mer än gärna!
Användarvisningsbild
Gabgab08

Inläggav Elmer ons 21 dec 2016, 04:27

För min del handlar det nog mest om pengar.
Det blir lite för kostsamt att röka ofta & har längre uppehåll emellanåt.
Men hade det funnits gott om stålar(tar gärna emot donationer) så hade det puffats dagligen(med bilder på forumet osv). :puff:

Här blir det enklare med pipa där kostnaden per röktillfälle inte är samma som med cigarr.

Själv är man en såndärn som inte har FB, så jag lär inte försvinna bort till andra "kanaler".

Jag är ingen såndär som brukar gå efter vad som för tillfället är "inne elr ute".
Ibland har jag bara oturen att andra gillar samma sak bara för att dom för tillfället tycker att det är "inne".
Rätt märklig kultur egentligen.
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Norrhyttan ons 21 dec 2016, 12:34

Elmer skrev:Ibland har jag bara oturen att andra gillar samma sak bara för att dom för tillfället tycker att det är "inne".
Rätt märklig kultur egentligen.
Det där drabbar mig också mellan varven. Det var lite därför jag startade den här tråden, eftersom jag helt enkelt inte vet om cigarr är på inne- eller utelistan just nu. Jag puffar på som vanligt, oavsett. :)
Användarvisningsbild
Norrhyttan

Inläggav MammaOll ons 21 dec 2016, 15:46

Vågar mig på att gissa att det är fullständigt UTE, eftersom jag har och alltid har haft en osvikligt perfekt brist på timing på att hänga på trender. Och jag började ju på med mitt cigarr-intresse för ett drygt år sedan. Slutsats: Det måste vara tok-ute.
:love: :fattar-ingenting:
MammaOll

Inläggav LarsG ons 21 dec 2016, 18:19

Jag håller med. Det är säkert helt ute.
Själv började jag med cigarrer när jag fyllt 55, och aldrig varit rökare. En ålder då de flesta av kompisarna var väldigt nöjda (och i takt med tiden) med att dom lyckats sluta med rökning. Och ingen av dom vågar nu ens provpuffa på en cigarr. Alltså njuter jag i ensamhet, och mår väldigt bra av mina "andaktsstunder".
Härnäst blir det nog inköp av en hygglig luftrenare, så att jag slipper uterummet nu under den kalla årstiden. Äkta hälften, som månar om min hälsa, tycker det är en riktigt bra idé.
"Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter av dåligt omdöme." okänd
LarsG

Inläggav Lars J.P Johansson ons 21 dec 2016, 20:48

Yes, det är tyvärr relativt svalt från cigarrgänget här men jag tror dock inte att det är mindre populärt att röka cigarr nu, snarare tvärtom. När jag var ny här på CP var det full fart på just cigarrpratet men som jag ser det dog tyvärr intresset ut pga en hel del drama och smutskastning ang politik samt huruvida bra det var att tillåta annat än cigarr relaterade trådar på forumet vilket jag till viss del kan förstå men jag har personligen alltid lyckats filtrera bort sådant som inte intresserar mig. Sen var det väl prat om strama köp&sälj regler, vilket fick många FB grupper att ploppa upp. Tror köp&sälj tråden här på forumet dog fullständigt vid det skedet.

En trist period som fick folk till att lämna CP och det var väl någon/några som blev bannade också. Personligen tycker jag att stämningen blev allt för dålig till slut. Var ju nästan nervös för att posta något under denna period med risk för att bli "påhoppad" av någon som gömmer sig bakom ett nickname och falsk avatar och starka åsikter men som förmodligen bara ville skapa lite drama. Men jag ser ju hur aktiv piprökarna är här och det är ju positivt. Kanske är det dags att byta namn till "pipprat?"

Hursomhelst, God Jul till Er alla!
Användarvisningsbild
Lars J.P Johansson

Inläggav Norrhyttan tor 22 dec 2016, 11:28

Lars J.P Johansson skrev:drama och smutskastning

När skedde detta? Jag har helt missat det, men det kan bero på att jag haft perioder då jag inte haft koll på forumet alls.
Användarvisningsbild
Norrhyttan

Inläggav Daniel P tor 22 dec 2016, 20:05

Norrhyttan skrev:
Lars J.P Johansson skrev:drama och smutskastning

När skedde detta? Jag har helt missat det, men det kan bero på att jag haft perioder då jag inte haft koll på forumet alls.

Det var i oktober/november 2014. Landade i att två användare blev avstängda. Man behöver inte vara orolig för att bli avstängd mao, vi har över 3000 användare, varav 2 under alla år som blivit avstängda totalt - det säger lite om hur högt vi ändå har i tak här på forumet tycker jag. Diskussionerna har tidvis gått i vågor, tro mig :intressant: .

I övrigt (tillbaks till ämnet på denna tråd):
Instämmer med Norrhyttan, LarsG och MammaOll. Vet inte om det skänker någon tröst, men jag vet att jag kommer uppskatta tobak i form av cigarrer (och då och då pipa kan jag tänka mig då jag gjort just så historiskt) resten av mitt liv. Vad som är inne eller ute är något som hör facebook till känner jag, här fördjupar vi oss i intresset - vilket inte är min uppfattning (från håll) av vad som sker på FB.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P tor 22 dec 2016, 20:20

Lars J.P Johansson skrev:Sen var det väl prat om strama köp&sälj regler, vilket fick många FB grupper att ploppa upp. Tror köp&sälj tråden här på forumet dog fullständigt vid det skedet.
Minns väl hur vi förtydligade att det ska hållas på "gamla sköna nivån" från tidigare tradition med kompispriser i Trades (cigarrprat har funnit åtminstone sedan tidigt 00-tal). Detta klargjordes tydligt i reglerna och motivering i reglerna skapades också för att förtydliga motivet bakom (se regeltråden under trades, framförallt regel 1a och 1b, så ser ni vad jag syftar på), men oj vad det visade sig bli liv i luckan att man inte fick sätta ett pris som innebar att man gjorde det med vinstsyfte (folk mindre intresserade av forumets syfte försvann, under motiveringen som J.P Johansson nyss beskrev så passande: "strama köp&sälj regler, vilket fick många FB grupper att ploppa upp"). Det visade sig när reglerna förtydligades att man många gånger framförallt ville tjäna pengar på sina forumkollegor på sin försäljning före att dela med sig av det man själv tyckte mindre om till inköpspris. Det säger mer om användarna som lämnade tycker jag än forumet. :did-i-say-that:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav pinballMan tor 22 dec 2016, 20:39

Puffar på som vanligt men har inget större intresse av att visa vad jag köper eller röker, blir ju lite långrandigt för andra att läsa eftersom jag håller mig till mina vanliga favoriter sedan flera år. Tittar dock in regelbundet för att se om någon skrivit något intressant.
Användarvisningsbild
pinballMan

Nästa

Återgå till Cigarrprat