Pris kontra smak, kvalitet osv.

Allt om, till och kring cigarrer

Inläggav Bowman lör 03 jun 2017, 12:22

10.000:- frågan då.
Har du hittat en mindre kostsam pinne någon gång som du recenserat väldigt bra?

Samt ett riktigt kostsamt rökverk som du sågat vid fotknölarna?
:)
Användarvisningsbild
Bowman

Re: Pris kontra smak, kvalitet osv.

Inläggav Daniel P lör 03 jun 2017, 18:23

Freyja är en cigarr jag inte rescenserat, men som jag anser vara trist och tråkig :!: trots relativt högt pris. Pratade med den trevliga ägaren till märket och solskenet själv Emma på Big Smoke. Ville byte cigarren mot en maduro-utgåva jag hörde talas om och fick löfte om detta - vilket inte infriades :himla-med-ogonen:

Vad gäller riktigt högt prissatta cigarrer jag inte gillat så har jag skrivit ner Cohiba robusto (med tanke på priset är en 6:a riktigt dåligt på en 9-gradig skala):
2008-01-14;
Facon: Robusto. Längd 124 mm, diameter 19,84 mm.
Boxkod: JUN 07
Röktid: 45-65 minuter.
Publicerad på polarcigar.se 2008-02-21.
Kommentarer: Vackert ljust kolabrunt täckblad utan allt för märkbara vener. Nötter och en rejäl dos vitpeppar direkt från start. Draget är perfekt och änden man snoppar har liksom capen extra långt över "skuldran" vilket gör att det är svårt att misslyckas med snoppningen. Röken är tjock och brandegenskaperna är mycket bra; Brinner rakt och fint och lämnar en vit aska (som hänger kvar länge) med lite svart melering. Efter hand kommer fler smaker, som mandel och lite (!) smörkola ihop med brödighet.
Cigarren har full styrka och medel till full kropp, troligen lite väl mastig styrka för nybörjaren. Skulle rekommendera att låta dessa ligga minst några månader i humidor för att mjukna till lite i smakerna och styrkan.
Betyg: Stort plus för konstruktion och brandegenskaper. Minus för dåligt förhållande mellan styrka och kropp. Jag ger denna cigarr en sexa av tio möjliga. Längre lagring tror jag höjer betyget.

Billiga cigarrer jag skrivit upp? Många, sök på 'mina kommentarer och betyg här på CIgarrprat.se (mestadels även på på smcs.se, men vi har problem med sökfunktionen på det forumet dessvärre. Jag försöker länka då och då däremot när jag finner aktuella cigarrer i trådarna här på Cigarrprat.se). Ett exempel i mängden är Mayorga toro maduro:
2005-08-30:
Införskaffar en bundle om 20 st Mayorga (Nicaragua) Toro (Maduro) från Lynns:
Facon: Toro (Maduro), 6x50.
Paket: Bundle med 20 st.
Pris: $45.50.
Röktid: 65-85 minuter.
Kommentar: Mild till medium i kropp och styrka. Underbar smak av mörk choklad i början. En aning okomplex till en början, men blir snabbt komplexare. Mörka chokladen växer till gräddig latte kaffe, successivt tillsammans med lite kryddighet toppat av vitpeppar - imponerande.
Brinner mycket jämnt och fint. Lämnar en vitmelerad aska som hänger kvar bra.
Bra drag, hade själv förväntat mig hårdare drag än genomsnittet på en boxpressed - men så fel man kan ha :).
Tjock och vit rök.
Cigarren tjänar bra på lagring.
Betyg: Mycket bra konstruktion och utséende, likaså askan och röken. Smaken imponerar - även om jag hade önskat mer av alla smakerna. Hittar inga svagheter med denna cigarr, mer än möjligen en önskan om tydligare smaker. Jag ger den en stark fyra - efter lagring minst ett år ger jag den en svag femma på en femgradig skala.

Old Fashioned chico cameroon:
viewtopic.php?f=2&t=8854&p=134319#p134319

Tidigare inte publicerad mer än på polarcigar.se (numera nerlagd cigarråterförsäljare, kudos till Joppe och hans bror):
2008;
Facon: Nacionales, Längd 134 mm, diameter 16,67 mm.
Bild: http://www.polarcigar.se/polarcigar/ima ... atstor.jpg
Paket: Bundle med 25 st.
Pris: 24:-/st eller 511:- för 25 st på Polarcigar.se
Röktid: 40-60 minuter.
Publicerat på polarcigar.se 2008-11-09.
Kommentar: Mellanbrunt och dugligt jämnt täckblad med någon enstaka tydlig ven (ett av mina exemplar var iofs väldigt skabbigt täckblad, måndagsexemplar som trillade förbi kvalitetskontrollen måntro?). Smak av nötter, kakao och lite smörighet och frukt. Askan är vitgrå utvändigt och mörkare invändigt och hänger kvar bra. Brinner ganska jämnt och fint och draget är likaså ganska bra, bara aningen åt det hårdare hållet. Efter hand minskar fruktigheten och mer bröd kommer in i smakbilden. Noterbart är att cigarren är fantastiskt till en början men blir lite platt och okomplex mot slutet. Gördeln av enklaste typ i matt lilabrun kulör utan relief. Cigarren har medel till full kropp och medel styrka.
Betyg: Plus för förhållandet kropp/styrka, brandegenskaper och smaker. Jag ger denna cigarr en svag sjua av nio möjliga.

Här även en billig kubansk cigarr: José Gener (Cuba) som jag gett betyg 5 av 5!!!, ... iaf 2007 när jag fortfarande grävde mycket efter billiga cigarrer:
http://www.smcs.se/viewtopic.php?f=2&t=114
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 03 jun 2017, 18:33

Så, ... 10000-kronorsfrågor eller ej tror jag nog att jag är betrodd vad gäller att göra rättvisa rescensioner. Fick pris av 08 Bolmers 2007 då jag publicerat så många av mina 'kommentarer och betyg' genom åren *stolt* :) :
08 Bolmers - 2007 års Bolmarerecensent.jpeg
08 Bolmers - 2007 års Bolmarerecensent.jpeg (231.37 KiB) Visad 291 gånger

Edit: Och självklart har jag aldrig fått betalt förutsatt att en cigarr ska få något annat än en rättvis bedömning. Det skulle jag aldrig gå med på :besserwisser: .
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman lör 03 jun 2017, 23:20

Daniel, intressant!
Jag får känslan av att du har ett synnerligen pragmatiskt synsätt!
Tack för ännu ett skarpt svar!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 03 jun 2017, 23:25

Tack själv för att det uppskattas, kul med närvarande användare på forumet :gladjeskutt:
Min poäng med att skriva kommentarer och betyg är så klart för att bidra till vår community.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman sön 04 jun 2017, 20:18

För trådens skull kan jag dela med mig av några pinnar jag tycker känns prisvärda i mindre kostsamma segmentet då.

Perdomo Fresco Robusto Maduro. Ca 32:- st
Minst 1h rökning

Quintero Favoritos robusto ca 31:- st
Ca 1h rökning

José L.Piedra Petit Cazadore
Ca 17:- st
30-40min rökning

Alla inköpta i Sverige i 25 bundles.

Någon som känner till annan lite större pinne i 15-20:- segmentet son är prisvärd?
Användarvisningsbild
Bowman

Föregående

Återgå till Cigarrprat