Pris kontra smak, kvalitet osv.

Allt om, till och kring cigarrer

Inläggav Bowman tis 11 okt 2016, 20:22

Lär väl finnas tråd om detta, men kom inte på vad jag kunde söka på?

Jag funderar på vad som gör priset.
För det otränade ögat så verkar det tämligen godtyckligt.

Men jag antar:
kvalitet på tobak
Smak
Lagring
Storlek
Handgjorda
Fabriksgjorda
Osv.

Men sen känns det mest som "utifrån och in"-tänk, dvs tillverkare ser till att det finns massa priser för att folk skall ha olika prisnivåer att känna sig "viktiga" över?

Jag menar, kan det finnas fina cigarrer i Sverige för 20-40:- som smakar bra och är fint gjorda osv osv. Är verkligen en cigarr som kostar 200-400:- 10ggr godare, finare gjord för det?
(Nej jag tror inte det :) )

Vinsnobberiet tex. är "debunked" för länge sen. (Vetenskapligt sett)
Pris ger ingen fingervisning om kvalitet eller smak när det gäller vin.
Hur är det nu då med cigarrer?

Är det helt subjektivt vad man gillar bara, eller finns det något handfast som korrelerar med pris till viss del?

Och i så fall, vart är den gyllene medelvägen för att få en ok pinne? 10 spänn? 50 spänn?

(Har jag bränt mina broar i forumet nu?) :)
Användarvisningsbild
Bowman

Re: Pris kontra smak, kvalitet osv.

Inläggav dasr tis 11 okt 2016, 21:05

cigaretter och rulltobak är inte gott i alla fall
dasr

Inläggav rokk ons 12 okt 2016, 11:07

Vad en cigarr är värd är en högst subjektiv fråga som bara du kan svara på. Personligen avstår jag hellre än att röka en cigarr för 20 kronor då rökdon i den klassen inte ger mig någon njutning.

De riktigt billiga cigarrerna är alltid maskinrullade s.k. short fillers och det vi ofta kallar premiumcigarrer är uteslutande handrullade long fillers. Jag upplever en tydlig skillnad mellan dessa två typer, t.ex. tycker jag (och många med mig) att smak och brandegenskaper är mycket bättre i det sistnämnda fallet.

Att en handrullad cigarr blir dyrare att tillverka säger sig självt, därav priset. Varför är det då så stor skillnad även mellan olika handrullade longfillers? Det är lite svårare att svara på men några faktorer som väger in är; storlek på cigarren/mängden tobak, ursprung (löneskillnader etc. påverkar tillverkningskostnaden), kvalitet på tobaken, lagring och varumärke.

En allmän "gyllene medelväg" tror jag inte finns, den måste du hitta själv. Testa dig fram i olika prisklasser! Jag skulle börja med lite mindre cigarrer i 50-100kr klassen.
educated fool with money on my mind
Användarvisningsbild
rokk

Inläggav Bowman ons 12 okt 2016, 12:41

rokk skrev:Vad en cigarr är värd är en högst subjektiv fråga som bara du kan svara på. Personligen avstår jag hellre än att röka en cigarr för 20 kronor då rökdon i den klassen inte ger mig någon njutning.

De riktigt billiga cigarrerna är alltid maskinrullade s.k. short fillers och det vi ofta kallar premiumcigarrer är uteslutande handrullade long fillers. Jag upplever en tydlig skillnad mellan dessa två typer, t.ex. tycker jag (och många med mig) att smak och brandegenskaper är mycket bättre i det sistnämnda fallet.

Att en handrullad cigarr blir dyrare att tillverka säger sig självt, därav priset. Varför är det då så stor skillnad även mellan olika handrullade longfillers? Det är lite svårare att svara på men några faktorer som väger in är; storlek på cigarren/mängden tobak, ursprung (löneskillnader etc. påverkar tillverkningskostnaden), kvalitet på tobaken, lagring och varumärke.

En allmän "gyllene medelväg" tror jag inte finns, den måste du hitta själv. Testa dig fram i olika prisklasser! Jag skulle börja med lite mindre cigarrer i 50-100kr klassen.

Köpte på mig ett gäng olika cigarrer 20-35:- typ bara för att börja nånstans. Alla handrullade longfillers tyckte jag dom sa.
Principes från mellgrens.
Har inte testat än dock.

Det jag menar är att många (alla) säkert skulle falla i en pepsi challenge dvs. att veta pris eller sort i ett blindtest.
Väldigt få skulle vilja tro detta om sig dock.

Tack för dina åsikter!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav dasr ons 12 okt 2016, 12:57

Bowman skrev:
rokk skrev:Vad en cigarr är värd är en högst subjektiv fråga som bara du kan svara på. Personligen avstår jag hellre än att röka en cigarr för 20 kronor då rökdon i den klassen inte ger mig någon njutning.

Köpte på mig ett gäng olika cigarrer 20-35:- typ bara för att börja nånstans. Alla handrullade longfillers tyckte jag dom sa.
Har inte testat än dock.

Det jag menar är att många (alla) säkert skulle falla i en pepsi challenge dvs. att veta pris eller sort i ett blindtest.

Tack för dina åsikter!

det tvivlar jag på
dasr

Inläggav Bowman ons 12 okt 2016, 14:22

dasr skrev:
Bowman skrev:

Har inte testat än dock.

Tack för dina åsikter!

det tvivlar jag på

Vad tvivlar du på?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P ons 12 okt 2016, 14:49

Jätteintressant grundläggande frågeställning om cigarrer i allmänhet, kul! :nickar:

Generellt så har t.ex. handrullade shortfiller (dvs inte longfiller, dvs hela blad) sämre drag - och askan blir spretig och tappas lätt. Är det ett problem? För smaken njä, men för draget ja.

När man sedan tittar på endast handrullade longfiller så är smaken huvudfokus. Draget är så klart olika också beroende på hur hårt packad tobaken är (vilket kubanska cigarrer hade problem med fram till tidigt 00-tal då dragtestningsmaskiner började användas för att minska problemet t.ex.).
Draget är viktigt för att man inte ska bli "trött i munnen", är det longfiller så trillar inte askan i knät hela tiden ändå - så långt allt väl.
Brandkvaliteten är olika, men framförallt beroende på fuktighet - så det kan vi styra själva efter leverans genom att, som många av oss gör, ha lagring på ca 65% istället för gamla klassiska 70% som förr var vanligare (men då var mögel också vanligare pga mindre marginal till för hög fuktighet - någonstans över 72% trivs grönmögel).
Det landar när man parerat alla dessa punkter i vad cigarren smakar, och vad man då kan tänka sig betala för smakupplevelsen.

Vad som påverkar smaken? Allt påverkar: Jordmån, tobakssort, storlek på plantan, var på plantan man tar bladen, hur torkning och fermentering görs (och hur många gånger, och vid vilka temperaturer), hur lång lagring man har på bladen etc etc.
Ju godare desto mer kan man ta betalt. Marknadsekonomi alltså (motsägelsefullt att man är så bra på det på Kuba :lol: ). Riktigt god tobak används till de dyraste cigarrerna. Vad är då god tobak? Det är upp till oss konnässörer, och vi har alla mer eller mindre olika uppfattningar - därav det stora utbudet av blends. Blends är kombinationen av tobak i en cigarr. Precis som whisky eller andra smakupplevelsebaserade drycker så försöker man hålla en smak till en utgåva - så köparna vet vad de får år ut och år in. Skillnader förekommer, men grundsmakerna brukar bestå. Då detta är svårt att uppehålla under längre tid för pengarna som köparna är beredda att betala så släpper man då och då 'limitadas' (begränsade utgåvor) för att både testa om köparna gillar det - men även för att få tillfälle att plocka köparna på mer pengar. Att jag beskriver det som "plocka köparna på pengar" är för att leverantören inte behöver göra något jobb med att senare uppehålla samma smak eftersom det just är en begränsad utgåva. Ofta är dessa den tobak som av leverantören ska vara "extra god" (subjektiv upplevelse så klart) för att motivera det extra höga priset.

Vad gäller återkommande serier (dvs de cigarrer vi oftast köper) så är det en smaksak vad man köper generellt (beroende på plånbok och intresse), även att vissa märken/modeller t.ex. kan ha sämre drag etc.

Exempel:
Den La Vieja Habana (Drew Estate) Early Years (Nicaragua) jag nyss puffade hade sämre smakupplevelse (enligt min uppfattning) än den Bolivar petit corona jag puffar nu. Även om båda var helt okej (framförallt för att jag lagrat den förstnämnda i 8 år för att den smakade stall från början) så kommer jag nog ändå inte köpa förstnämna igen - däremot Bolivar pc som jag tycker har en mycket angenäm smak :love:

Smakmässigt provar vi oss alla fram; då och då plockar vi en cigarr som för tillfället intresserar oss :besserwisser:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman ons 12 okt 2016, 15:33

Daniel P skrev:Jätteintressant grundläggande frågeställning om cigarrer i allmänhet, kul! :nickar:

Klippt text-------------------------

Tack! Ja jag tyckte det med :)

Intressant om longfillers med draget, samt brandkvalitet, det hade jag inte funderat på, men nu kan jag helt relatera!
Tack för reflektionerna, precis vad jag önskade konversera om :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Tomtén tor 13 okt 2016, 09:39

Jag har upptäckt att jag tycker om mina cigarrer så "svala" som möjligt. Ju svalare cigarr desto bättre smaker imho - varför jag försöker behålla askpelaren så länge som möjligt, gärna tills den överaskar mig genom att falla i knät :-P Då kan jag puffa långsammare men ändå hålla liv i pinnen.
Det är helt klart svårare med en shortfiller att bygga upp en väl "isolerande" aska.

Tanken med blindtest är spännande..
Tomtén

Inläggav Bowman tor 13 okt 2016, 11:05

Tomtén skrev:Jag har upptäckt att jag tycker om mina cigarrer så "svala" som möjligt. Ju svalare cigarr desto bättre smaker imho - varför jag försöker behålla askpelaren så länge som möjligt, gärna tills den överaskar mig genom att falla i knät :-P Då kan jag puffa långsammare men ändå hålla liv i pinnen.
Det är helt klart svårare med en shortfiller att bygga upp en väl "isolerande" aska.

Tanken med blindtest är spännande..

Intressant!
Ja en blindstudie (klinisk dubbelblind randomiserad och kontrollerad studie :) )
Hade vart nice. Det ställer dock ofta allt man tror sig veta på kant :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P tor 13 okt 2016, 19:59

Ett mycket intressant i sammanhanget vad gäller blindprovningar går att läsa mängder om här:
viewtopic.php?f=2&t=6345
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman fre 14 okt 2016, 18:35

Daniel P skrev:Ett mycket intressant i sammanhanget vad gäller blindprovningar går att läsa mängder om här:
http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2&t=6345

Intressant!
Skall förkovra mig i tråden!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Bowman fre 14 okt 2016, 18:50

En annan tanke, det finns ju hur mycket cigarrer som helst.
Sista jag handlade började jag med att köpa ett gäng billiga garrar som jag nämnde ovan.
30-50:- st alltså. Så billiga.
Bifogar bild.

Tänkte lite olika så jag kunde få mig en uppfattning om vad jag gillar.

Men andra under på vad man kan köpa in som är av helt olika karaktärer.
Dessa behöver inte vara jättebilliga såklart alltså.
Men vad bör man prova för att få en uppfattning om olika smaker?

Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daerac mån 17 okt 2016, 10:30

Just La Auroras Principes kan jag säga att jag tycker är väldigt prisvärda. När jag började puffa cigarr tyckte jag dessutom att maduron var rysligt bra, och sett till vad den kostar så håller den enligt mig en mycket bra nivå. Däremot fann jag att ju mer annat jag puffade (och det skall tilläggas att jag vääääldigt sällan puffar dyra, 150kr+ pinnar) så utvecklas smaksinnet och man hittar de cigarrer man gillar (land, täckblad, styrka etc). När jag sen efter kanske 12 mån igen provade en Principes så kan jag säga att den inte alls var dålig, men att den smakmässigt då kändes "tunn och lite platt" och att jag inte skulle välja att köpa den igen.

För mitt eget vidkommande så bryr jag mig inte längre om att köpa nästan någonting under 40.- (med ett fåtal undantag) mest för att om du lägger till 10-20.- på det kan du landa i cigarrer som är MYCKET bra och fortfarande ligger behagligt i pris (sett till priser i Sve / EU). I slutändan är det bara ens budget / smak som avgör var en sweetspot hamnar.
Daerac

Inläggav Bowman mån 17 okt 2016, 12:53

Tack för dina reflektioner Daerac!
Ja det är väl så, man får leta runt lite för att få en uppfattning helt enkelt :)
Sen blir det inte så ofta jag puffar, men kanske blir det lite oftare än ett par ggr per år i fortsättningen iofs. Trots kylan.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Norrhyttan tis 25 okt 2016, 19:24

Smaken är som baken.
Jag förstår att det är svårt för den riktigt hårdkokta cigarrnörden att förstå att alla inte har samma behov och krav, precis som Ferrari-stekaren aldrig i sitt liv kan fatta att någon faktiskt är helnöjd med en Skoda.
Personligen har jag hamnat i prissegmentet 120-160 kronor, ungefär. Det är inte så att jag siktar på det priset eller drar någon övre gräns där, det har bara blivit så att det är där jag hittat de cigarrer som ger mig mest för pengarna.
Jag handlar dock både billigare och avsevärt dyrare. Bland de billiga blir det ofta direkt osmakligt, och i 300-kronorssegmentet och uppåt får jag så högt ställda förväntningar så jag sällan blir positivt överraskad, även om cigarrerna är riktigt bra.
Som den Skoda-ägare jag är blir jag däremot som allra gladast när jag hittar någon cigarr under hundringen som visar sig ge mycket bang-for-the-buck.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Höglunda Petroleum - cigarrum & bar
Användarvisningsbild
Norrhyttan

Inläggav Bowman tis 25 okt 2016, 19:39

@norrhyttan
Jag har nog inga problem att förstå i alla fall.
För visst är det så du säger :)
Men som du också säger, jag är med oftast intresserad av att hitta den gyllene medelvägen :)
Om det bara inte var så kallt ute så man kunde avnjuta en pinne lite oftare :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P tis 25 okt 2016, 21:00

Instämmer med Bowman, för även om jag uppskattar den här (puffar på en Cohiba Lancero -14) så är det långt från standardcigarr så klart även för mig.
Vad som duger som "vanlig" cigarr, eller lägre bara för att det är billigare, eller höjdarcigarr (som nu, när jag verkligen tycker det är värt att toppa!) så olika från person till person vad man vill plocka ur humidoren för kvällen.
Det är faktiskt omöjligt att berätta för andra vad som ska puffas just för att det är så olika. Dels ekonomiskt, men framförallt erfarenhetsmässigt var man är smakmässigt i cigarrvärlden :!:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman tis 09 maj 2017, 19:41

Nu har det blivit varmare och behagligare ute och fler cigarrer har det blivit.
Jag har även hittat någorlunda vad jag gillar.
Smakrika, mustiga, gräddiga, rökiga med lätt drag. Ofta Maduro verkar det som.
Känner nu igen det en person sa tidigare i tråden att de billigare la aurora som jag pratar om tidigare in tråden blir lite platta och tunna när man sen letar sig vidare i cigarr djungeln.

Men kan man få även smalare ljusare pinnar som beter sig så?
Och vilka 20-30:- pinnar funkar så?
Inga? Måste man alltid ge lite avkall på upplevelsen med pinnar i denna prisklass?
Sjukt subjektivt så klart, men för att blåsa lite liv i tråden.
Vad säger ni?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Elmer tor 11 maj 2017, 14:54

För att göra det väldigt enkelt:
Är cigarren god, så är den god oavsett vad någon annan tycker om den.

Jag gillar verkligen mina Handelsgold .304 som är just maskinrullade maduro shortfillers med smak av kaffe & mandel.
Inga superkoplexa pinnar, men det är just det jag gillar med dom. Dom få smaker den bjuder på under den lite kortare stunden lirar riktigt bra med en redig mugg kaffe.
Ett exempel på en billig "skitcigarr".

Sedan har jag även Padrons & Partagas i plastidoren som väntar på att få rätt fukthalt, då jag medvetet överfuktat tillfälligt pga all ceder samt ett litet gäng lite torrare garrar i kombination av otät låda. Dom skall bli jävligt trevliga när dom är klara för puffning, men jag kommer nog ändå att fortsätta med .304 .

Sedan finns det förklädda diamander som OFCC(Old fashioned chico cameroon).
Dom är just billiga men råkar vara Partagas 2a sortering = hög kvalitet till lågt pris.
Kan finnas vissa skönhetsfel, men inget att hänga upp sig på om man inte är detaljnazi.
Av dom jag puffat så har alla levererat smaskens i 45min.
Finns dock inte att få tag på i Sverige längre som det verkar pga en grossist som fått konstiga ideer & tvingar mig att importera...

Det är som sagt subjektivt.
Man får göra som jag & köpa på sig en blandad kompott & prova sig fram. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Bowman tor 11 maj 2017, 18:58

Tack för dina reflektioner Elmer!
Visst är det så, ibland måste man bli påmind igen bara :)

Jag skall köpa några billiga pinnar i dagarna och testa lite.
En jag sett är Cucaracha Perla Maduro.
Den skall jag testa.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P tor 11 maj 2017, 20:19

Intämmer med glädje med Elmers inlägg angående Old Fashioned Chico Cameroon som är en diamant, om än oslipad - och ja - det är en Partagas Puritos secundo (4.25x32) som släppts under Old Fashioned's flagga.
Vad skiljer då OFCC mot OFC (Old Fashioned Chico)? Jo, Chico är secundo av Macanudo Ascot. Inte samma alltså :besserwisser: .

Minns 2004 när jag köpte dessa för första gången inte bara som enstaka (jodå, innan dess fanns en tid man kunde köpa dem löst otroligt nog):
2005-04:
Köper ett paket om 100 st Chico Cameroon (Partagas Puritos seconds) från Lynn:
Facon: 4.25x32
Paket: 100 st
Pris: $24.05
Röktid: 15-45 minuter.
Kommentarer: Bra drag tack vare ganska lös rullning. Täckbladet är ojämnt som ibland har vaga tendeser att spricka upp - utan att göra det (imponerande?!). Cigarren är mild till medium i kropp men mild i styrka. God cigarr efter en lättare lunch. Låt dig dock inte luras av faconen, denna cigarr är "stor". Smaker av brödighet, nötter och mandel, men även lite krämig ceder och aningen vanilj om man är snäll :).
Betyg: Plus för prisvärdheten (!), komplexiteten och draget. Minus för det ojämna täckbladet. Imponerande komplexitet och fyllighet för en så liten facon. Jag ger denna cigarr en svag fyra.

Kolla in priset och priset/volym... :lmao2: :love: :lmao: :nickar: .. och notera att detta är mina första ord om denna cigarr redan 2005 (12 år sedan) efter att ha köpt några singlar och sedan en 100-limpa. Sedan dess har både bulk-paketet halverats och priset mer än dubblats, så i kombination har de blivit lätt mer än 4 ggr dyrare :o tyvärr.. :what: :neeej:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P tor 11 maj 2017, 20:32

I juli 2015:
Kommentarer: Smaker av brödighet, nötter, lite ceder och lite mandel efter ett tag. Jag anar även lite läder (kommer kanske fram mer efter lagring?), vilket är imponerande. Askan är melerat vit och hänger kvar ganska bra. Draget är lätt och konstruktionen är felfri. Du märker när du snoppar den att den aldrig faller isär eller snurrar upp, en stabilare konstruktion än OFCC (Partagas Puritos) om än mindre komplex. Täckbladet är ljus maduro. OFC är mild till medium kropp och mild styrka.
Betyg: Plus för smakerna, konstruktionen och prisvärdheten. Jag ger denna cigarr en stark trea av fem möjliga.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman lör 03 jun 2017, 09:45

Har nu testat ytterligare några mindre kostsamma pinnar., och mer kostsamma. Jag är mycket positivt överraskad.
Jag är som person ganska prestigelös. Och ifrågasättande. Faktastyrd snarare än känslostyrd.

Därför tittar jag snarare med skepsis på 130:- cigarrer och mer öppna ögon på en 25:- cigarr.
Medan min uppfattning är att många ser till priset och undermedvetet baserar upplevelsen på detta.
Dyrt, oj vad fantastiskt gott. (Ingen kan heller säga att någon inte upplever det så, så det är väldigt riskfritt att säga att man ser "kejsarens kläder")
Billigt, nej den smakade inge vidare..
Samma med vin, whisky, ostar osv. osv.

Bevisat om och om igen i vetenskapliga korrekt genomförda dubbelblinda studier att det vanligtvis inte märks sådana skillnader som folk i allmänhet tror.

Men, så länge alla är glada och nöjda över sina upplevelser så räcker det.
Dvs om man faktiskt tycker dyrare mer exklusiva saker smakar godare så gör dom ju det för individen.
På samma sätt som att en placebo eller nocebo-effekt är effekt, men inte från själva medicinen tex.

(Jag kommer ofta undan mindre kostsamt dock eftersom jag tänker kritiskt och faktasstyrt snarare än känslostyrt)

Vad säger ni om mina provocerande ordalag?
:)
Senast redigerad av Bowman lör 03 jun 2017, 12:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 03 jun 2017, 11:20

Jag tycker som du; man ska bilda sin egen uppfattning. I detta sammanhang är det mycket upp till sig att bedömma om en cigarr är god eller ej.
Jag har provat (och rescencerat) massor med cigarrer i billigare segmentet genom åren och tycker mig ha funnit min bas av referenser och kan numera väl motivera varför jag tycker bättre eller sämre om rökverken. Likaså om de är prisvärda.

Håller med om ditt budskap, man ska inte dömma cigarren efter prislappen.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Nästa

Återgå till Cigarrprat