USA - Kuba (Vad händer med cigarrtillgången?)

Allt om, till och kring cigarrer

USA - Kuba (Vad händer med cigarrtillgången?)

Inläggav Glooie mån 21 mar 2016, 22:15

Nu när Obama är på statsbesök på Kuba är det väl inte helt otroligt att USA kommer häva handelsembargot mot Kuba inom en inte jätteavlägsen framtid. Hur kommer detta slå mot övriga världen när det kommer till tillgången på Kubanska cigarrer? Eller kanske framförallt priset? Kommer tillgången vara tillräcklig för oss alla? Eller kommer priserna skena? Eller kommer vi inte märka nån skillnad? Vad tror ni kommer hända?
Glooie

Re: USA - Kuba (Vad händer med cigarrtillgången?)

Inläggav MalFr tis 22 mar 2016, 00:29

Glooie skrev:Nu när Obama är på statsbesök på Kuba är det väl inte helt otroligt att USA kommer häva handelsembargot mot Kuba inom en inte jätteavlägsen framtid. Hur kommer detta slå mot övriga världen när det kommer till tillgången på Kubanska cigarrer? Eller kanske framförallt priset? Kommer tillgången vara tillräcklig för oss alla? Eller kommer priserna skena? Eller kommer vi inte märka nån skillnad? Vad tror ni kommer hända?

Jag funderar på hur kvaliteten på cigarrerna kommer att bli, när det helt plötsligt måste tillverkas fler p.g.a. av en förmodad, enormt mycket större efterfrågan?

/F
Användarvisningsbild
MalFr

Inläggav Glooie tis 22 mar 2016, 08:08

MalFr skrev:
Jag funderar på hur kvaliteten på cigarrerna kommer att bli, när det helt plötsligt måste tillverkas fler p.g.a. av en förmodad, enormt mycket större efterfrågan?

/F

Ja det är oxå en risk! Troligen en strörre risk än att tillgången kommer sina, såvida man inte "kompenserar" genom prishöjningar...
Glooie

Inläggav Daniel P tis 22 mar 2016, 14:46

Jag tror priserna först kommer stiga ordentligt, därefter kommer kvaliteten minska över tid...
COJ (kanske fler) kan bekräfta hur det var på tidigt 90-tal (den s.k. cigarrboomen) när tobaken inte riktigt räckte; det ryktades om inblandning av nicaraguansk tobak förutom att kvalitén sjönk... Något liknande kommer säkert ske om marknaden överdrivs igen.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav SteffeGnn tis 22 mar 2016, 21:45

Då kanske man ska köpa på sig cigarrer medans kvaliteten kan garanteras, eller? :)
SteffeGnn

Inläggav zappper tor 24 mar 2016, 16:33

Frågan är om det ens kommer att märkas på tillgången. Säljs ju redan idag massor med kubaner till usa, syns om inte annat på allt det som tullen där eldar upp varje år. Kvaliteten går lite upp och ner men det kan också ha sin förklaring i alla naturkatastrofer som drabbat Kuba de senaste 20 åren.
Man bör aldrig skämmas för att erkänna att man har haft fel, för det betyder ju att man är klokare idag än igår.
Jonathan Swift
http://www.landskronatobak.se
Användarvisningsbild
zappper

Inläggav J.S. fre 25 mar 2016, 12:44

Bara en tanke i ärendet.

Har inte US köpt kubaner via England i många år?
Isåfall så borde det väl inte påverka så mycket i längden?

Kan ju toppa initialt på grund av nyfikenhet, men övriga världen
har ju inte blivit sämre på att tillverka cigarrer heller.

MVH///J.S.
J.S.

Inläggav Daniel P fre 25 mar 2016, 17:07

Det är inte bara olagligt utan straffbart i USA att köpa cigarrer från Kuba.
Att påstå att ett upphävande av handelsembargot inte påverkar någonting så har du fel :besserwisser: .
USA är redan (trots befintligt handelsembargo) största slutkunden av kubanska cigarrer, naturligtvis kommer mängden cigarrer som hamnar i USA öka när embargot försvinner.

Cigarrentusiaster i USA handlar liksom vi i Sverige från Spanien, Hongkong, England etc... En stor mängd (procentmässigt vet jag så klart inte) av inkommande olagliga varor till USA bränns löpande, sjuka värden som bokstavligen bränns... :fortvivlad: ... för att medborgarna vill köpa det som de som styr landet beslutat att de inte ska få... "Frihetens land" :?: , tssss... Tillåt mig hånflina :meh: :himla-med-ogonen:

Vinkling: Hade USA-köparna slutat handla helt hade troligen priserna gått ner och kvaliteten upp! Intressant, men oväsentlig jämförelse då det är en utopi. Invånarna i USA kommer aldrig i sin helhet följa sina folkvalda representanters lagar. :konstigt:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Morrisson fre 25 mar 2016, 18:09

Daniel P skrev:Det är inte bara olagligt utan straffbart i USA att köpa cigarrer från Kuba.
Att påstå att ett upphävande av handelsembargot inte påverkar någonting så har du fel :besserwisser: .
USA är redan (trots befintligt handelsembargo) största slutkunden av kubanska cigarrer, naturligtvis kommer mängden cigarrer som hamnar i USA öka när embargot försvinner.

Cigarrentusiaster i USA handlar liksom vi i Sverige från Spanien, Hongkong, England etc... En stor mängd (procentmässigt vet jag så klart inte) av inkommande olagliga varor till USA bränns löpande, sjuka värden som bokstavligen bränns... :fortvivlad: ... för att medborgarna vill köpa det som de som styr landet beslutat att de inte ska få... "Frihetens land" :?: , tssss... Tillåt mig hånflina :meh: :himla-med-ogonen:

Vinkling: Hade USA-köparna slutat handla helt hade troligen priserna gått ner och kvaliteten upp! Intressant, men oväsentlig jämförelse då det är en utopi. Invånarna i USA kommer aldrig i sin helhet följa sina folkvalda representanters lagar. :konstigt:

Hyckleri på hög nivå av hjälten Jack Kennedy, som av en ren tillfällighet (?) råkade köpa en massa kubacigarrer precis innan förbudet beslutades. Cigarrer åt folket? Nej, åt de som bestämmer.
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Inläggav Daniel P fre 25 mar 2016, 19:18

Makt är makt, och makten bestämmer per definition.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P ons 12 jul 2017, 09:06

2016-10-17 släppte USA privatimporten (alltså när man reser själv) relativt fri:
USA-medborgare får tull- & skattefritt ta in cigarrer till ett värde av $800 per person. Detta gäller inte bara från Kuba, så jag antar att en stor ström av cigarrer nu också förs in från Mexiko och Kanada. Även från europeiska länder antar jag.

Detta har ökat mängden kubanska cigarrer som kommer till USA.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P ons 12 jul 2017, 09:33

Källa: Cigar Journal 2016 utgåva 4 ('Winter edition'). Här är ledaren i tidningen i sin helhet. Intressant, jag var inte uppdaterad och upptäckte detta först nu när jag läst ifatt mina cigarrtidningar:
Cigar Journal 2016 utgåva 4 ('Winter edition').jpeg
(Klicka på bilden om inte hela artikeln visas...)
Cigar Journal 2016 utgåva 4 ('Winter edition').jpeg (352.95 KiB) Visad 331 gånger

Så, ganska skrämmande siffror, vilket ändå är väldigt lite i förhållande till vad som skulle hända om handelsembargot som USA har mot Kuba helt skulle försvinna.

... och som sagt; När efterfrågan ökar på en begränsad mängd tobak så kommer priserna gå upp - och kanske även kvalitén gå ner. Det hände under den s.k. cigarrboomen i slutet av 90-talet.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat