Rom till Cigarren

Allt om, till och kring cigarrer

Rom till Cigarren

Inläggav PatrickBateman tis 15 mar 2016, 14:03

Tycker som många andra att Cigarren smakar bättre med en god Rom eller Whiskey.

Har druckit Ron Zacapa Gran Reserva ganska mycket men skulle vilja ha lite tips på Romer som smakar liknande till ett lägre pris.
Lena och söta men med lite sting i :smoking:

Så tipsa mig gärna
PatrickBateman

Re: Rom till Cigarren

Inläggav hebbe72 tis 15 mar 2016, 14:22

Det sprack på det där med lägre pris :funderar: . Jag tror att du måste upp i 300-400 kronor flaskan för att få nåt som smakar bra.

Detta är vad jag har i rotation i barskåpet just nu:

Ron Esclavo XO
Matusalem 23 years
Zacapa XO (jag vet att den är dyr, men herrejävlar vilken god rom!)
Dictador 15 år
Flor de Cana 18 år
A woman is just a woman, but a good Cigar is a Smoke
hebbe72

Inläggav alex.j tis 15 mar 2016, 21:51

Zacapa XO slår det mesta i dryckesväg! Väl värd pengarna, bara flaskan är ett mästerverk i sig;)
Billigast goda jag kan komma på är nog plantation.. Även deras Xo är god men lite mycket banansmak för min del.
Metusalem 23 är oxå en favorit.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
alex.j

Rom till Cigarren

Inläggav Fefaifb tis 15 mar 2016, 22:15

Plantation (10310) är ruggigt prisvärd, svider inte om hela flaskan skulle gå åt en lördagskväll med. Den och Ron De Jeremyn öppnade mina vyer bortanför den ljusa bacardin från ungdomens dagar.
Fefaifb

Inläggav mrado ons 16 mar 2016, 11:23

El dorado 12år
El dorado 15år
Diplomatico

Dom här är mina favoriter om jag inte har Zacapan hemma. Xo eller 23åriga.
mrado

Inläggav Linus ons 16 mar 2016, 18:19

Kraken är en söt och mild rom för en ok peng, den gör ingen förnärmad.
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav sand.rickard tor 17 mar 2016, 19:35

Angostura 1919 är ju något åt det billigare hållet. 389:- på bolaget.
För övrigt en väldigt trevlig rom :applad: :smoking:
sand.rickard

Inläggav J.S. tor 17 mar 2016, 21:50

Eller varför inte prova en QRM/Ron Quorhum, en utav bolagets bästa!

Kvalitet behöver inte kosta!

///J.S.
J.S.

Inläggav PatrickBateman fre 18 mar 2016, 11:18

Stort tack för många bra tips. Får bli en tripp till närmaste systembolag snart.
PatrickBateman

Inläggav JanBanan76 ons 01 feb 2017, 22:38

Plantation (10310) är som nämnts väldigt prisvärd. Min absoluta favorit Matusalem Gran Reserva 15yo (88825) är tyvärr ohemult dyr på bolaget men kostar ca 349 kr/liter om man är ute och åker charterflygmaskin. :cheers:
JanBanan76

Rom till Cigarren

Inläggav Fr3kazo1d sön 12 feb 2017, 12:50

Testa QRM xo som någon anan skrev
bra peng och helt klart bra smak!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fr3kazo1d

Inläggav Elmer tis 04 apr 2017, 19:26

Personligen så tycker jag att Plantation (10310) är ganska tunn i smaken & försvinner när man puffar pipa & garre.
Jag funderar på att testa Plantation XO då den har längre lagring.

The Kraken har jag testat.
Köpte den mest för den coola flaskan.
Den duger väll, men är smaksatt sprit liknande Captain morgan (370) tyckte jag.
Upplevde den som halvtråkig.
När det kommer till sk smaksatt sprit så funderar jag på att testa Captain morgan Black spiced.

Över lag så är jag nog för van med komplex skotsk malt, så man får nog börja köpa hem olika rom för att vidga vyerna.
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav karlstrom69 fre 21 apr 2017, 17:34

Rom eller konjak då? Vad föredrar ni? Jag har bara provat whisky till cigarr, vilket är ok men inte mer. Gillar mest rökiga single malt men dricker helst inte dem i kombination med cigarr. Jag tycker inte de går så bra ihop. Cigarr tillsammans med Porter är min favoritkombo.

Men om man ska testa rom eller konjak - vad rekommenderar ni helst?

Rom kan jag inget alls om - tror jag har smakat nån för typ 20 år sen. Konjak är lite si & så. Har smakat några men det skiljer så mycket mellan dem. De jag testat har varierat så mkt i smak - från nästan odrickbar till helt underbart gott. Kan inte nåt om konjak och vad jag ska köpa. Jag har aldrig druckit konjak eller rom ihop med cigarr så vad ska man välja?
karlstrom69

Inläggav Matthias fre 21 apr 2017, 19:14

karlstrom69 skrev:Men om man ska testa rom eller konjak - vad rekommenderar ni helst?

Rom kan jag inget alls om - tror jag har smakat nån för typ 20 år sen. Konjak är lite si & så. Har smakat några men det skiljer så mycket mellan dem. De jag testat har varierat så mkt i smak - från nästan odrickbar till helt underbart gott. Kan inte nåt om konjak och vad jag ska köpa. Jag har aldrig druckit konjak eller rom ihop med cigarr så vad ska man välja?

Rom alla gånger, min favorit är Diplomatico RE (500kr på bolaget). Tycker att lagrad mörk rom smakprofilmässigt passar bättre till cigarr än konjak, även om jag även uppskattar konjak i sig.
--:( Nosce te Ipsum ):--
Användarvisningsbild
Matthias

Inläggav LarsG ons 26 apr 2017, 19:59

Matthias skrev:
karlstrom69 skrev:Men om man ska testa rom eller konjak - vad rekommenderar ni helst?

Rom alla gånger, min favorit är Diplomatico RE (500kr på bolaget). Tycker att lagrad mörk rom smakprofilmässigt passar bättre till cigarr än konjak, även om jag även uppskattar konjak i sig.

Håller med på alla punkter. Diplomaticon är min cigarrom No. 1. Skulle jag någon gång välja en konjak, får det bli en som är ganska fruktig i stilen. När det gäller whisky, funkar en rökig inte alls för mig. Då är en liten sherrybomb mitt alternativ.
"Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter av dåligt omdöme." okänd
LarsG

Inläggav COJ ons 26 apr 2017, 21:12

Håller inte med alls, cognac är bättre, MEN cognac av kvalitet är dyrare än rom.
Ofta väsentligt dyrare. bra cognac börjar på priser över tusenlappen.
Dyrt kan man tycka, men det beror ju på konsumtionen, jag dricker nästan inte längre nått och om jag då en gång vill ha nått starkt till cigarren så kan jag kosta på mig. :smoking:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Churchill tis 20 jun 2017, 11:40

Måste säga att min favorit är Southside Cocktail som är Mojito med Gin istället för Rom, speciellt när det är varmt. Mycket mynta ska det vara också.
“I drink a great deal. I sleep a little, and I smoke cigar after cigar. That is why I am in two-hundred-percent form.” – Winston Churchill
Användarvisningsbild
Churchill

Inläggav Bushido ons 12 jul 2017, 21:23

Rum Coconut (fast om det egentligen är en rom vetefan), finns på systemet. Smakar tydligt av kokos och kola, söt som bara den, lite som kokostoffeepralinen i paradisaskarna! Klockren godisdryck till söta infuserade godiscigarrer :tummenupp:
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Daniel P ons 12 jul 2017, 21:29

En rom jag återkommer till, mest för att det är den jag tycker om bäst som lokala Systembolaget nästan alltid har på hyllan, är Zacapa 23 Solera. Den uppfyller mitt smakkriterium på rom; att inte vara överdrivet söt, utan har ett litet mer "djup" och komplexitet. Egentligen kanske mest färgen som lurar mig lite vad gäller komplexiteten, men lagom söt för att vara en rom tycker jag iaf. Som jämförelse köper jag aldrig Plantation då den är på andra änden av skalan vad gäller söthet; dvs mycket. Drickbar, det säger jag inget om - men inget jag köper själv.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav TommyE ons 09 aug 2017, 16:48

Filippinsk 7 årig rom Don Papa, går att beställa på systemet och en Maria Manchini maduro :tummenupp:
Det gäller att hålla tungan i rätt mun!
TommyE

Återgå till Cigarrprat