Njuta i kylan!

Allt om, till och kring cigarrer

Njuta i kylan!

Inläggav Mr Lemon lör 02 jan 2016, 17:32

Som rubriken antyder! Hur njuter ni av era cigarrer i kylan? Fullt påpälsade i skoteroverall eller har ni en cigarklubb där än kan röka inomhus?
Se till att ha prövat det du är intresserad av innan du dör. Ingen älskar en fegis!
Användarvisningsbild
Mr Lemon

Re: Njuta i kylan!

Inläggav Daniel P lör 02 jan 2016, 21:15

Inglasad balkong här, men 2st 1kW infravärmare i taket, och en 2kW golvfläkt som kan behövas när temperaturen är under noll ute.

Håller mao rumstemperatur så man slipper ta på sig någon jacka generellt. Någon typ av varm tröja är inte fel när det blir riktigt kallt ute.

Det är mysigt ibland att tända en cigarr i fjällvärlden och -10 - -20 utomhus också, men då i brist på alternativ och förutsätter då att en bastu finns tillgänglig inom rimlig tid efteråt. Annars kan det kvitta för mig. :himla-med-ogonen:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav alex.j sön 03 jan 2016, 11:33

Själv är jag inte så förtjust i att röka inomhus.. Så det är varma kläder som gäller, brukar traska ut i skogen och tända en liten eld innan jag tänder cigarren:) men jag kan se ett problem i mitt tillvägagångssätt om man vill ha flera cigarrer om dagen eller bor mitt i en storstad;) jag bor i stort sett redan i skogen och röker bara nån gång i veckan typ:) oftast när det är fint väder:p

Skickat från min D6603 via Tapatalk
alex.j

Inläggav Coppas sön 03 jan 2016, 22:24

Har ingen inglasad balkong, men den jag har ligger normalt i lä. Visserligen får man klä på sig, men det viktiga är att det inte blåser. Ligger sedan solen på så kan det bli riktigt trevligt i alla fall...
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
    Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas

Inläggav BigPete mån 04 jan 2016, 00:09

I mitt vardagsrum, njutandes av värmen från kaminen och det tysta surrandet från min BioZone ;)
Ty den förträffligaste pipa blir uti en inkompetent mun av föga värde.
- Okänd
Användarvisningsbild
BigPete

Inläggav TJ, mån 04 jan 2016, 00:49

Har också en Biozone, det är bra grejer, men blir avis på din kamin. Låter hemtrevligt, lite hobbitaktigt så där. :pip-puff-i-hatt:
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav BigPete mån 04 jan 2016, 00:52

TJ, skrev:Har också en Biozone, det är bra grejer, men blir avis på din kamin. Låter hemtrevligt, lite hobbiaktigt så där. :pip-puff-i-hatt:

Det är väldigt trevligt faktiskt :) Det är en jättefin, nyrenoverad kamin med inbyggd rök från 1800-talet, men tyvärr är det täljsten som inte håller värmen så länge, plus att det bara är tre små rutor att titta igenom. Funderar på att införskaffa en annan. Men värmen från en kamin går inte att jämföra med någon annan värme :)
Ty den förträffligaste pipa blir uti en inkompetent mun av föga värde.
- Okänd
Användarvisningsbild
BigPete

Inläggav Poontus mån 04 jan 2016, 07:12

nu har jag bara rökt i 3-4 dagar (dock 16st sedan tolvslaget nyårsafton)
men jag har rökt ute, har hotboxat firmabilen med stängda fönster, några i bilen med öppet fönster (hade en wunderbaum då min kollega kanske inte uppskattar att jag har rökt i bilen...)
jag har rökt en i vardagsrummet på föräldrarnas hus då dom är borttresta (tror inte att dom uppskattar att jag röker inne)

jag skulle gärna röka i vardagsrummet på i mitt hus framför kaminen, men jag tror inte att min fru skulle acceptera det tyvärr.

det var minst -6 när jag rökte senaste ute, det börjar bli jobbigt kallt för fingrarna då. det blir en till i kylan ikväll

edit: kunde inte hålla mig, tände cigarr #17 sedan nyårsafton, sitter i vardagsrummet i föräldrarnas hus med ett glas rödvin (har tyvärr ingen single malt men det gör inget då det är en budget cigarr)
Poontus

Inläggav Magnum 660 mån 04 jan 2016, 08:50

Poontus skrev:nu har jag bara rökt i 3-4 dagar (dock 16st sedan tolvslaget nyårsafton)
men jag har rökt ute, har hotboxat firmabilen med stängda fönster, några i bilen med öppet fönster (hade en wunderbaum då min kollega kanske inte uppskattar att jag har rökt i bilen...)
jag har rökt en i vardagsrummet på föräldrarnas hus då dom är borttresta (tror inte att dom uppskattar att jag röker inne)

jag skulle gärna röka i vardagsrummet på i mitt hus framför kaminen, men jag tror inte att min fru skulle acceptera det tyvärr.

det var minst -6 när jag rökte senaste ute, det börjar bli jobbigt kallt för fingrarna då. det blir en till i kylan ikväll

edit: kunde inte hålla mig, tände cigarr #17 sedan nyårsafton, sitter i vardagsrummet i föräldrarnas hus med ett glas rödvin (har tyvärr ingen single malt men det gör inget då det är en budget cigarr)

"Eating and sleeping are the only activities that should be allowed to interrupt a man's enjoyment of his cigars" Mark Twain.

:smoking:
Magnum 660

Inläggav n_micke mån 04 jan 2016, 14:25

Balkongen, oftast lä och då går det bra. Långkallingar, mjukbyxor och en tröja brukar räcka. Funderar på att skaffa en sån värmekudde o köra under röven när det är riktigt kallt.
Användarvisningsbild
n_micke

Inläggav Daerac tis 05 jan 2016, 11:14

Nästan inte alls :tycka-synd-om: Sätter mig inte gärna ute i kylan och fryser mig igenom en cigarr. Tycker det förstör hela anledningen till att jag röker cigarr. Det blir ett fåtal under vintern på den inglasade balkongen eller när jag umgås med andra cigarrnjutare som har bättre lokaliteter än jag har hemma. Den inglasade balkongen och en eventuell cigarr där kommer oftast i kombination med en ilsken fru som tycker allting luktar cigarr. Happy wife = happy life så vintertid blir det inte många pinnar för min del.
Daerac

Njuta i kylan!

Inläggav Dagonbert tis 05 jan 2016, 11:42

Jag är förpassad utomhus för piprökning så jag brukar ta en promenad eller om det är torrt sätta mig på altanen, det har även hänt att jag satt mig på en pall i garaget hehe.. Tacka vet jag sommaren, tända grillen och pipan och mysa..

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Dagonbert

Inläggav Smeddie ons 06 jan 2016, 19:40

Det går inte att röka utomhus nu --- minusgrader gör att kaffet kallnar alldeles för fort.

Jag har utverkat tillstånd att röka mina cigarrer inomhus i 'salongen' (låter finare än vad det är). Du får prata med Annelie, Dagonbert, så du kan ta ett stopp nu och då inomhus :smoking:
“Det värsta man kan servera mig är vatten. Vatten är giftigt. Det visste redan Jesus som förvandlade vatten till vin så fort han fick syn på det. ”
- Sten Broman
Användarvisningsbild
Smeddie

Inläggav alex.j ons 06 jan 2016, 20:36

Bara göra upp en liten brasa att värma händer och kaffekanna på;) rökte en Cao mx2 idag i 16 minusgrader, dock iförd scooteroverall och eldande vedskräp och kartonger i ett uppkapat 200-litersfat. Blev lite väl hett en period:p

alex.j

Inläggav Mr Lemon ons 06 jan 2016, 21:53

Stod ute i går natt -13 och inte ett ljud. Väldigt avslappnande innan man kröp ner för natten! Men som sagt! Inget jag lär göra varje dag i denna kyla!
Se till att ha prövat det du är intresserad av innan du dör. Ingen älskar en fegis!
Användarvisningsbild
Mr Lemon

Inläggav Poontus tor 07 jan 2016, 08:53

jag rökte en ute i måndags natt, det var katastrof, temperaturen var mellan -8 till -10.
nu är jag för ny på det här med cigarr och vinter rökande för att vara säker på orsaken till problemet, men den VegaFina Fortaleza 2 som jag rökte ville bara brinna i mitten om jag inte puffade på så in i helvete, jag var nog tvungen att dra 10 gånger i minuten för att täckbladet skulle brinna. jag fick då inga bra smaker alls, ingen njutning av att hets puffa för att slippa att den dör, det slutade med att jag fick en nikotin chock.
jag blev väldigt förvånad när jag sedan i efterhand sökte på denna cigarr och fann att många gillade den skarpt, den hade visst även fått 91 poäng.
antingen så var den för fuktig eller så var det för kallt (eller kombination?)
Den VegaFina Short Robusto som jag rökte på nyårsafton var dock perfekt, och den levererades i samma sändning till affären för en vecka sedan.
jag tror dock att jag gör bäst i att försöka vänta till våren innan jag fortsätter med utomhus rökning.

ni som röker ute nu i denna kyla, vad har ni på händerna för att klara kylan? rena tortyren att göra det utan något på händerna i alla fall
Poontus

Inläggav alex.j tor 07 jan 2016, 09:41

Handskar.. Har ett par ganska tunna handskar i renskinn som ändå värmer ganska bra, sen värmer jag ena handen i fickan och växlar "rök hand".. Sen är det väl olika hur man fryser.. Ner mot -10 och torr luft kan jag va utan handskar.

alex.j

Inläggav Daniel P tor 07 jan 2016, 16:01

Poontus skrev:ville bara brinna i mitten om jag inte puffade på så in i helvete, jag var nog tvungen att dra 10 gånger i minuten för att täckbladet skulle brinna. jag fick då inga bra smaker alls, ingen njutning av att hets puffa för att slippa att den dör, det slutade med att jag fick en nikotin chock.

Jag skulle tro att det är för att cigarren är för fuktig.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Njuta i kylan!

Inläggav Dagonbert fre 08 jan 2016, 02:21

Smeddie skrev:Det går inte att röka utomhus nu --- minusgrader gör att kaffet kallnar alldeles för fort.

Jag har utverkat tillstånd att röka mina cigarrer inomhus i 'salongen' (låter finare än vad det är). Du får prata med Annelie, Dagonbert, så du kan ta ett stopp nu och då inomhus :smoking:

Vem är du och hur vet du att min fru heter Annelie? :-O

Användarvisningsbild
Dagonbert

Inläggav Smeddie lör 09 jan 2016, 17:43

:vissla-oskyldigt: Vesterberg vet allt!
“Det värsta man kan servera mig är vatten. Vatten är giftigt. Det visste redan Jesus som förvandlade vatten till vin så fort han fick syn på det. ”
- Sten Broman
Användarvisningsbild
Smeddie

Njuta i kylan!

Inläggav Dagonbert lör 09 jan 2016, 19:38

Jasså det är du din buse!

Användarvisningsbild
Dagonbert

Inläggav Smeddie lör 16 jan 2016, 16:49

Så klart :) Hänger inte så ofta här längre men nog tittar jag in lite då och då.

Har väl inget generellt mot att röka ute, men när det är kallt? Inte en chans, då längtar jag bara efter att cigarren ska ta slut så man får sätta på sig handskar och/eller gå in i värmen igen.
- Sten Broman
Användarvisningsbild
Smeddie

Inläggav Vemmet lör 23 jan 2016, 02:04

En promenad är inte att underskatta! Måste dock säga att det kräver endel ansträngning för att inte varmröka, men när man väl kommer in i en lugn promenadtakt samt "crankat" upp humidoren till att gå lite blötare kan jag ändå avnjuta en lite mindre komplex sak såhär i vintertider

(Ps. Någon som har tips och preferenser på fuktighetsnivå såhär i torra vintersverige)
Vemmet

Inläggav Daniel P lör 23 jan 2016, 10:29

Vemmet skrev:(Ps. Någon som har tips och preferenser på fuktighetsnivå såhär i torra vintersverige)

Jag vill vända på det och fråga varför du vill höja fuktighetsnivån på cigarrerna på vintern?
Att det är torrt ute innebär inte att cigarren behöver vara fuktigar för att brinna eller smaka bra. Det är en väldigt kort stund för en cigarr att vara utanför cigarrens medans den röks.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Midnight sön 24 jan 2016, 17:32

Kör en Biozone 180 i min 64 m2 lägenhet. Funkar bra :tummenupp:
If you can still hear your fears. Shift a gear
Användarvisningsbild
Midnight

Nästa

Återgå till Cigarrprat