Romeo y Julieta Mille Fleurs

Allt om, till och kring cigarrer

Romeo y Julieta Mille Fleurs

Inläggav Tiger fre 12 jun 2015, 22:07

Hej alla puffare.

Ny här på cigarrprat. Så jag tänkte dela med mig av lite erfarenhet (inte mycket). Idag så tände jag upp en Romeo y Julieta Mille Fleurs. Till det hade jag lite god rom. Men det skulle visa sig att cigarren brann ojämnt samt den dog väldigt snabbt. Fick tända cigarren väldigt ofta. Är det ett känt problem eller beror det på min okunskap mm. För övrigt så smakade cigarren perfekt. Men lite tråkigt behöva puffa på den var 15 sek, Vill gärna kunna njuta av en cigarr. Kan var ett måndagsexemplar.

//Mats
Tiger

Re: Romeo y Julieta Mille Fleurs

Inläggav Daniel P fre 12 jun 2015, 22:22

Låter spontant som att cigarren håller en aningen hög fuktighet, annars slutar den inte glöda hela tiden om man puffar på den då och då.
Här är förresten en rescension Magnus Gävle skrev om Mille Fleur från januari 2014:
viewtopic.php?f=2&t=6113&p=91830#p91830

... och vill man läsa mer om Mille Fleur (som förekommer jätteofta i min/vår tråd 'Vad puffar du idag?') så kan man kort och gott göra en sökning på "Mille Fleur" så får man massor med träffar då det är en populär cigarr.
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tiger fre 12 jun 2015, 22:25

Daniel P skrev:Låter spontant som att cigarren håller en aningen hög fuktighet, annars slutar den inte glöda hela tiden om man puffar på den då och då.
Här är förresten en rescension Magnus Gävle skrev om Mille Fleur från januari 2014:
http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2& ... 830#p91830

... och vill man läsa mer om Mille Fleur (som förekommer jätteofta i min/vår tråd 'Vad puffar du idag?') så kan man kort och gott göra en sökning på "Mille Fleur" så får man massor med träffar då det är en populär cigarr.

Du är min idol idag :)

Tack
Tiger

Inläggav Daniel P fre 12 jun 2015, 22:27

Om RyJ Mille Fleur skrev jag följande 2009 på polarcigar.se på den tiden när jag tillsammans med COJ och Pyro var recensenter där:

Facon: Mille Fleur, Längd 129 mm, diameter 16,67 mm.
Paket: Låda med 25 st.
Röktid: 45-65 minuter.
Kommentarer: Jämnt och fint ljusbrunt täckblad utan allt för markerade vener. Smak av mandel, smörkola, läder, vitpeppar och kakao. Askan är gråsvart och hänger kvar bra. Cigarren brinner rakt och fint och draget är mycket bra. Efterhand växer kakaon och ceder kompletterar lite grand. Askan är som alltid på detta märke gråsvart och hänger kvar bra.
Betyg: Plus för komplexitet, smaker, brandegenskaper och konstruktion. Jag ger denna cigarr en svag åtta av nio möjliga.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Tiger fre 12 jun 2015, 22:34

Ska sänka fukthalten en del.

Tack ännu en gång
Tiger

Inläggav Daniel P fre 12 jun 2015, 22:39

Tack själv, inspiration är alltid trevligt :!: :smoking:

Fuktighetsmässigt kan det ofta vara så att de nyanlända cigarrerna ofta kan vara aningen i överkant fuktighetsmässigt mot vad vi svenskar har som standard numera (65%). Det var inte alls speciellt många år sedan de flesta här var överrens om att 70% var lagom (i och för sig ca 10 år sedan, men det är att beteckna som ganska kort tid i "allmän kunskapstid" i cigarrvärlden), men kubanska cigarrer gärna helst puffades vid lägre fuktighet (65%),
Folk (vi på forumet) mixade och provade oss fram - och frågeställningar om vad som är lagom fuktighet för långtidslagring etc diskuterades - senare år har "alla" övergått till att hålla alla cigarrer på en lagringsmiljö på 65% vilket har botat massor med problem med brandkvalitet som du vittnar om.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Mysko lör 13 jun 2015, 09:00

Brann den bra i början, med god rökutveckling, och uppstod det problem med dålig glöd och dåligt drag först efter ett tag? I så fall kan jag sätta pengar på att cigarren tunnlade - att den brann inåt och att aska kvävde flödet av luft.
"Icke värderade han friheten lägre därför att de fega kunde vara den förutan." – Vilhelm Moberg
Användarvisningsbild
Mysko

Inläggav Tiger lör 13 jun 2015, 11:46

Mysko skrev:Brann den bra i början, med god rökutveckling, och uppstod det problem med dålig glöd och dåligt drag först efter ett tag? I så fall kan jag sätta pengar på att cigarren tunnlade - att den brann inåt och att aska kvävde flödet av luft.

Du har nog rätt i att den tunnlade. Och ja den brann bra i början.
Tiger

Inläggav JanBanan76 ons 21 nov 2018, 17:40

Daniel P skrev:Här är förresten en rescension Magnus Gävle skrev om Mille Fleur från januari 2014:
http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2& ... 830#p91830

Besserwissern inom mig noterar att rescensionen iofs gäller Partagas Mille Fleur :besserwisser:

Beställde i morse en låda Romeo y Julietta Mille Fleur från Cigarrlagret. Jag rökte en i Barcelona i våras som blivit liggande (lagrad) ett par år i butik med vad jag kunde tolka som gott resultat, så jag ska försöka "glömma bort" min låda några år innan jag börjar nalla av pinnarna :smoking:
På cigarrlagrets hemsida kan man läsa om Mille Fleur "Cigarren som i sin maskinrullade version var en katastrof har nu ersatts med en handrullad longfiller." Någon som vet när detta skedde? Är även intresserad av vad andra cigarrpratare har för erfarenheter och omdömmen av cigarren.
Användarvisningsbild
JanBanan76

Återgå till Cigarrprat