Cigarrförening i Norrköping

Allt om, till och kring cigarrer

Inläggav virro lör 31 jan 2015, 16:00

Hej kära forumiter!

Jag och en kompis har småpratat om att bilda en förening eller liknande för människor som uppskattar cigarrer. Tanken är en lokal där man kan mötas, ta någonting gott att dricka och röka sig en cigarr. Eftersom vi båda bor i Norrköping är det här föreningen kommer att startas. Jag har börjat kika på dels juridik kring skapandet av en ideell förening och möjlighet till föreningsbidrag. De kostnader jag förväntar mig är en månadshyra för lokal samt en insats att köpa inventarier för. Någonting som måste lösas är ventilation och allt vad det innebär, jag antar att en hyresvärd kanske inte tycker att en cigarrförening är den bästa gästen.

Någon som kan bidra med tips/trix/glada tillrop/intresse för en sådan förening i Norrköping och liknande får gärna skriva :)

Stort tack på förhand

Victor
virro

Re: Cigarrförening i Norrköping

Inläggav grevens lör 31 jan 2015, 17:54

Det låter kalas med en sån förening, bor själv i närheten av Norrköping och man har ju blitt lite avis på stockholmarna som har en plats att samlas på.
Användarvisningsbild
grevens

Inläggav virro lör 31 jan 2015, 18:12

grevens skrev:Det låter kalas med en sån förening, bor själv i närheten av Norrköping och man har ju blitt lite avis på stockholmarna som har en plats att samlas på.

Ja visst blir man? Jag vill kunna röka oavsett väderlek och det är mycket trevligare om man får träffa lite folk :D
virro

Inläggav victorf lör 31 jan 2015, 23:26

Blir det något av får ni räkna med finbesök från Linköping!

//Victor
Användarvisningsbild
victorf

Inläggav Wallnermike sön 01 feb 2015, 00:15

Låter som en toppen idé. Är precis på väg att flytta till Norrköping.
/Mike W

Sent from my SM-N9005 using Forum Fiend v1.3.
Wallnermike

Inläggav virro sön 01 feb 2015, 02:29

Det här känns ju lovande! Jag hade turen att stöta på ytterligare en cigarrbroder ikväll när jag satt och rökte, himla trevligt folk som blossar :D
virro

Inläggav Björnen87 sön 01 feb 2015, 11:19

Bor också i Norrköping, skulle vara riktigt kul :)
"If your wife doesn't like the aroma of your cigar, change your wife." - Zino Davidoff
Användarvisningsbild
Björnen87

Inläggav grevens tis 17 feb 2015, 22:49

Lite nyfiken på om ni kommit vidare med planerna?
Användarvisningsbild
grevens

Inläggav virro tor 19 feb 2015, 15:10

grevens skrev:Lite nyfiken på om ni kommit vidare med planerna?

Det går lite trögt då ena parten jobbar mycket i norra sverige just nu (Kalix) och den andra parten (jag), håller på med ett nystartat företag.

Jag har fått lite råd från en BOTL som jag måste ta in och sammanställa för att fundera ut hur man ska gå vidare. Att hitta en hyresvärd som kan tänka sig att hyra ut till en cigarrförening ska tydligen inte vara det lättaste, sen måste man fixa vettig ventilation som verkar kosta en bra slant det med. Är man många som är med på att dela på dessa kostnader så går det nog att lösa ganska smidigt, men just hyresfrågan har jag inte börjat nysta i än. Vi kanske borde slänga ihop någon form av grupp/styrelse och börja ta in intresseanmälningar från folk för att se ungefär vad en månadskostnad skulle hamna på?
virro

Inläggav O.P. Anderson sön 01 mar 2015, 20:16

Låter som en formidabel idé tycker jag! Flyttar till Norrköping inom kort och eftersom hyresvärden (Lundbergs) har totalt rökförbud i samtliga fastigheter så vore det kanon om det fanns en avslappnad plats att röka, förlåt njuta, sina cigarrer med lite trevligt folk!
Kortsiktig snällhet är långsiktig dumhet!
Användarvisningsbild
O.P. Anderson

Inläggav Rock_N_Ron mån 02 mar 2015, 15:03

virro skrev:
grevens skrev:Lite nyfiken på om ni kommit vidare med planerna?

Det går lite trögt då ena parten jobbar mycket i norra sverige just nu (Kalix) och den andra parten (jag), håller på med ett nystartat företag.

Jag har fått lite råd från en BOTL som jag måste ta in och sammanställa för att fundera ut hur man ska gå vidare. Att hitta en hyresvärd som kan tänka sig att hyra ut till en cigarrförening ska tydligen inte vara det lättaste, sen måste man fixa vettig ventilation som verkar kosta en bra slant det med. Är man många som är med på att dela på dessa kostnader så går det nog att lösa ganska smidigt, men just hyresfrågan har jag inte börjat nysta i än. Vi kanske borde slänga ihop någon form av grupp/styrelse och börja ta in intresseanmälningar från folk för att se ungefär vad en månadskostnad skulle hamna på?

Tja virro (eller virroo :lol: )
(känner varandra från annan forum...)

Får du till detta, så räkna med ett eller ett par besök från Motala oxå! :puff:

Lycka till att hitta en hyresvärd som är beredd att ta emot er; kan nog tyvärr bli svårt med dagens anti-rök-hysteri.
Ang. inredning etc, så tror jag dock att det löser sig ganska enkelt; loppisfynd & överblivna saker från medlemmarnas egna källar- & vindsförråd brukar kunna lösa den biffen!
Har haft funderingar på nå´t liknande här i Motala, men intresset är ganska begränsat + lokaler. Har iofs. en tom lokal i min egen företagsfastighet... Hmmmm...

Lycka till! Vi hörs!
= = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = =
Användarvisningsbild
Rock_N_Ron

Inläggav grevens tis 14 apr 2015, 23:26

Att samlas över en el ett par goda pinnar i Norrköpingstrakten nu när värmen gör sitt intåg och gör det möjligt att sitta/stå/hänga utomhus skulle jag som novis uppskatta, kan det vara så att det är fler med ett intresse för detta?
Användarvisningsbild
grevens

Inläggav Linus ons 15 apr 2015, 09:09

Det låter som en väldigt trevlig idé! Hoppas att det går i lås.
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Daniel P ons 15 apr 2015, 17:44

Mitt förslag är att bjuda in till herf och se hur många som dyker upp - på så sätt får ni en uppfattning om hur stort intresset är i praktiken.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Linus fre 17 apr 2015, 16:52

Varför inte, när vädret blir en aning mer tillåtande?
Användarvisningsbild
Linus

Inläggav Björnen87 lör 25 apr 2015, 09:24

hej,

jag kommer på herfen om tid finns! :)
"If your wife doesn't like the aroma of your cigar, change your wife." - Zino Davidoff
Användarvisningsbild
Björnen87

Inläggav Mr Lemon lör 25 apr 2015, 22:51

En till här som lär dyka upp.
Se till att ha prövat det du är intresserad av innan du dör. Ingen älskar en fegis!
Användarvisningsbild
Mr Lemon

Inläggav Björnen87 sön 26 apr 2015, 13:42

Vi kan väl försöka dra ihop nån herf..
jag har tyvärr inte plats men norrköping har ju en del parker man kan träffas i... dessvärre blir det ju då bara filtar eller egna solstolar...

Någon som har något förslag på datum eller plats att träffas på?

Edit: Tog mig friheten att skapa tråd i herf-delen om en herf i Norrköping: http://cigarrprat.se/viewtopic.php?f=6&t=7869
Användarvisningsbild
Björnen87

Inläggav grevens fre 14 aug 2015, 23:10

Hur går det?
Användarvisningsbild
grevens

Inläggav Bushido tor 24 aug 2017, 18:03

grevens skrev:Hur går det?

Ja, det undrar jag också fast såhär två år senare :lol: Jag hade gärna träffat lite andra cigarrökare, huserar själv i Linköping och har funderat ett tag över huruvida det finns någon cigarrlounge eller liknande i närheten. Lyckades ni styra upp något? :)
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Alte68 lör 26 aug 2017, 08:21

PM Bushido :-)
Användarvisningsbild
Alte68

Återgå till Cigarrprat