Vilken eller vilka tändare använder du?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vilken eller vilka tändare använder du?

Inläggav JohanPe tor 10 sep 2015, 16:47

Handlade Sarome via Jison Produkter på nätet, de skickade, funkade bra.

jonkegosse skrev:
Masen skrev:http://www.cigarrcenter.se/ Har Sarome gas.

Hans
:smoking: :D :D

Tyvärr får man inte skicka gas via posten längre :(

Teknikmagasinet har nån ny gas istället för sarome, kanske läge å prova den?
JohanPe

Vilken eller vilka tändare använder du?

Inläggav Sothis fre 11 sep 2015, 22:18

Jeg bruker en Primus, den er fin i litt vind men tycker at flamen er "hard" mot cigarren. Er det ikke enklere kontroll med en vanlig lighter med stor låga?

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Sothis

Inläggav COJ lör 12 sep 2015, 10:53

Bic, funkar alltid, kostar nästan inget, går att köpa precis var som helst...
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav n_micke lör 12 sep 2015, 17:45

Sothis skrev:Jeg bruker en Primus, den er fin i litt vind men tycker at flamen er "hard" mot cigarren. Er det ikke enklere kontroll med en vanlig lighter med stor låga?

Sent from my iPad using Tapatalk

Inte använt min Primus så länge, men klart bäst hittils av mina, dubbel, trippel och singel flams torch. Vanliga tändare lär säkert få fjutt på cigarren även dem, dock tror jag man får väldigt dålig kontroll vid lite blåst.

Vad gäller hårdheten mot cigarren så får man ju med torch, speciellt med Primusen, hålla ett par centimeter ifrån lågan.
Användarvisningsbild
n_micke

Inläggav Daniel P mån 31 jul 2017, 17:09

Varit lugnt i denna tråd länge nog, så här kommer en uppdatering med lite tändare; med förhoppning att det ger upphov till frågor, tankar (ja, dubbel bemärkelse är menad) och diskussioner. Här är nästan alla tändare jag har just nu:

Tändare.jpeg
Tändare.jpeg (447.38 KiB) Visad 126 gånger

1 & 2 är vanliga tändare (använder mest nr 1 till pipa), 3 är torch faktiskt, men dålig låga och ingen justeringsmöjlighet (20,- på ICA), 4 är min standardtändare sedan ett par år (köpt på Willys för 79,-), 5 är ofta svår att tända och ingen favorit, 6 också svår att tända (väldigt plastig känsla också), 7 plastigast ever (fick ta loss plast(!)-kåpen som knappt gick fritt från lågan :meh: ), 8 är dagens nyinköp för 189,- på Sohlbergs, 9 är Biltemas gigantiska créme brulé-tändare för 150,- men svår att tända. Modifierat sistnämnda så barnspärren är borta - så man kan klicka tändmekanismen hur mycket man vill, något som behövs...

Nummer 8 är extra intressant för mig då den är inköpt idag :gladjeskutt: på Sohlbergs i Ljungby och är av samma typ som den gigantiska, alltså samma funktioner. Även att det går att fylla tanken tills det rinner över - något som småtändare saknar annars och innebär att man får en luftbubbla med övertryck i tändaren så man måste lätta på trycket ibland.
Här är förresten baksidan också på nr 8, en Lobomatic Pocket Torch (art.nr 702551). Lite större och klumpigare än andra småtändarna (beklagar att vinkeln på bilden ovan blev lite missvisande på denna tändare).
Lobomatic (702551) Pocket Torch.jpeg
Notera att påfyllnings-ventilen i botten inte går att justera lågan med, ventilen är fritt spinnande (ja, jag testade). Lågan justeras på sidan istället längre upp med den smidiga pinnen. Utmärkt lösning!
Lobomatic (702551) Pocket Torch.jpeg (376.75 KiB) Visad 126 gånger
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Föregående

Återgå till Cigarrprat