Prisvärda cigarrer

Allt om, till och kring cigarrer

Prisvärda cigarrer

Inläggav dernebo fre 30 jan 2009, 06:02

Tänkte bara höra vad ni har för favoriter bland de lite billigare alternativen... Att hitta dyra cigarrer är ju inte direkt svårt... :)

/F
Bild
http://blogg.dernebo.se - Vardagsbetraktelser och annat löst...
http://cigarr.dernebo.se/puffat - Rescensioner på tobak både i cigarr- och piptobaks-form.
Användarvisningsbild
dernebo

Re: Prisvärda cigarrer

Inläggav Elfort fre 30 jan 2009, 08:12

Jag är ju lite av en nybörjare men måste säga att jag är stormförtjust i;
Consuegra #9.

Sen gillar jag;
ERDM Café Au Lait,
som är både billig och smakfull. (Tack COJ!som jag tror rekomenderade dessa.)

Jag är helt klart spänd att se vad andra svarar på denna tråd!
En garre om dan gör dig coolast i stan -
Användarvisningsbild
Elfort

Inläggav Bröl fre 30 jan 2009, 09:01

Hej!
Jag har reflekterat på begreppet billig/dyr cigarr. Var går gränsen?
För min del så är garrar för ca 70 kr och uppåt kvällsgarrar och de under ca 70 kr morgon/dags garrrar.
Billigt... tja under 20:an kanske.
Connies, HFC, OF helt ok.
/Bröl
Bröl

Inläggav Magnus (Gävle) fre 30 jan 2009, 10:40

Den här diskussionen är svår att föra utan att först reda ut skillnaden mellan att köpa här och over there.
Jag röker enligt mina egna smaklökar jäkligt bra cigarrer. Jämt. Life is to short for bad cigars, helt enkelt. Men det är sällan något av de rökverk jag sätter fyr på kostar mer än 50-60 kronor styck. Undantagen är nästan alltid kubaner av finare kvalisort.
En "billigare" cigarr kostar därmed, med mitt prisperspektiv, runt en tia. Och där finns det som nämnts ovan i tråden en hel del godsaker. Old Fashioned, Consuegra, Honduran Factory Corojos och så vidare. Gemensamt för dessa, huvudsakligen seconds, är att man behöver lagra dem ett tag för att de ska leverera fullt ut. Från några månader till flera år, beroende på egna smakpreferenser.
/Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
-------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Användarvisningsbild
Magnus (Gävle)

Inläggav dernebo fre 30 jan 2009, 11:11

Ja ännu har jag ju inte beställt annat än inom landet. Men om man kollar på Lynn tex... Blir det så mycket billigare alltså om man lägger på svensk moms och tull och frakt och vad andra avgifter det nu kan bli?

Jag vet att begreppet "billiga cigarrer" är ytterst individuellt.... En som smaskar på dom dyraste cigarrerna tycker väl att en Cohiba för 150kr är en billig vardagscigarr... :)

Jag är väl mer ute efter att ha ett billigt men bra bassortiment. Nu när jag funnit njutningen med detta själv så bjuder man ju gärna vänner och bekanta när de kommer över. Men som det ser ut i humidoren just nu (som fortfarande är väldigt liten) så är det ju ett rätt stort spann i prisbilden.... Billig prisvärd bjudcigarr kanske man skulle ha skrivit. Vet inte om det är då värt att bjuda bort ett par cigarrer för över hundringen styck till de som väl kanske gärna provar, men inte har rökt nån cigarr innan eller vet om de ens tycker om det.
Bild
http://cigarr.dernebo.se/puffat - Rescensioner på tobak både i cigarr- och piptobaks-form.
Användarvisningsbild
dernebo

Inläggav wagnerian fre 30 jan 2009, 11:38

Om vi talar bjudcigarr till icke normalt rökande är nog begreppen (nikotin-)stark vs (nikotin-)mild mer på sin plats. Det finns ju en uppsjö billiga men både starksmakande och nikotinstarka cigarrer och lika många hyperpremiumdyra, milda och nikotinsnälla cigarrer, där de senare kanske bäst lämpar sig för bjudning. Medan för egen del kan man ju vilja ha både fylligare och billigare, och för den delen billiga och milda att bjuda på...

Har inte själv kommit tillräckligt långt i mitt eget "utprovande" för att komma med "tvärsäkra" rekommendationer, men tycker att de Los Statos De Luxe Delirios (årg1999) som jag puffat, kan både passa till bjud och för egen del (kunde fås för ca 5,50SEK i ett erbj fr 1001).

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Användarvisningsbild
wagnerian

Inläggav Magnus (Gävle) fre 30 jan 2009, 15:25

foppe skrev:Ja ännu har jag ju inte beställt annat än inom landet. Men om man kollar på Lynn tex... Blir det så mycket billigare alltså om man lägger på svensk moms och tull och frakt och vad andra avgifter det nu kan bli?

Ja, det blir det. Kolla till exempel på en Carlos Torano. Ek på Botlshop är överlägset billigast i landet på dem. Faktiskt så billig att han inte längre får sälja dem, men det är en annan historia. Han säljer en 1916 Cameroon Churchill för 55 spänn. Fantastiskt pris. Den kostar närmare hundringen i andra butiker. I USA ger du 30 kronor styck plus frakt. Gör du stora beställningar, själv eller gemensamt med andra, blir det oavsett TT:s inblandning under 50 kronor i slutänden. Det här var bara ett exempel

Jag vet att begreppet "billiga cigarrer" är ytterst individuellt.... En som smaskar på dom dyraste cigarrerna tycker väl att en Cohiba för 150kr är en billig vardagscigarr... :)

Jag vet inte vilka de dyraste cigarrerna du syftar på är för några. Men dyrare än Cohiba blir det sällan. Opus X, Illusione, Don Pepin och andra superpremiumcigarrer som har en enorm hype just nu kostar långt under 100 kronor styck. Tillkommer likt i exemplet ovan frakt, moms och ev skatt. Du kommer inte upp i 150 kronor styck.

Jag är väl mer ute efter att ha ett billigt men bra bassortiment. Nu när jag funnit njutningen med detta själv så bjuder man ju gärna vänner och bekanta när de kommer över. Men som det ser ut i humidoren just nu (som fortfarande är väldigt liten) så är det ju ett rätt stort spann i prisbilden.... Billig prisvärd bjudcigarr kanske man skulle ha skrivit. Vet inte om det är då värt att bjuda bort ett par cigarrer för över hundringen styck till de som väl kanske gärna provar, men inte har rökt nån cigarr innan eller vet om de ens tycker om det.

Här håller jag med Wagnermannen. Man vill ju frälsa sina kompisar och inleda dem i frestelse :lol: Då gäller det att bjuda gott, men det behöver inte vara flott, som i dyrt. Det viktiga är att man inte röker omkull dem. Det vill säga bjuder på nikotinsvaga cigarrer. Kubanska cigarrer imponerar nästan alltid på mindre insatta personer. Då är Wagnerians exempel Los Statos De Luxe av nämnda årgång ett ypperligt val. En billigare kuban finns nog inte. Men den är god nog åt både kräsna erfarna bolmare som nybörjaren som slutar efter fem minuter. Men då har han/hon i alla fall prövat. Och förhoppningsvis fått mersmak ;)
/Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
-------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Användarvisningsbild
Magnus (Gävle)

Inläggav Ola fre 30 jan 2009, 18:48

Min budgetfavorit är helt klart José L Piedra. Om man kan låta dem lagras ett år och dessutom har lite tur, kan de i förhållande till prislappen erbjuda häpnadsväckande rökupplevelser.
:puff:
Ola

Inläggav dernebo fre 30 jan 2009, 23:00

Ok, det var väl en något svår fråga då... Exemplet med en cohiba för 150kr var inte bokstavligt talat. ;)

Om vi formulerar om så här då:

Har ni nåt tips på bjudcigarrer som är väldigt nikotinsvaga men ändå högkvalitativa cigarrer så nära ensiffrigt pris som möjligt. ;)
Bild
Användarvisningsbild
dernebo

Inläggav Ola fre 30 jan 2009, 23:17

Då blev det genast svårare, om de ska vara milda och nikotinsvaga också. JLP är både mustiga och hyfsat nikotinstinna, kanske inget förstahandsval för nybörjaren. Om du ska ha billiga, milda och nikotinsvaga pinnar att bjuda bekanta som inte annars röker, kanske du skulle pröva holländska "torra" pinnar. De har mer gemensamt med varmluft från hårtorken än med cigarrer som diskuteras på detta forum, men för den oinvigde ser de dock ut och luktar som cigarrer. Jag har just varit på resa utan riktiga cigarrer och som nödlösning då rökt en limpa Henri Wintermans half corona. Lämnade inga bestående intryck men heller inga bestående men och smakade åtminstone inte illa. Bekanta som jag bjöd blev imponerade och tyckte jag var väldigt generös.
:smoking:
Ola

Re: Billiga cigarrer

Inläggav Daniel P fre 30 jan 2009, 23:24

Consuegra #9, 17, 72 och 84 - samtliga i maduro.
Flor de Oliva Panatela (Längd 172 mm, diameter 10 mm), $32 per bundle hos LL.
Honduran Factory Corojos (Honduras) som redan nämnts - jag framhåller robusto maduron som den bättre där.
Mayorga (Nicaragua) i maduroformat för strax över 30 dålares är inte fel.
Rosa Cuba på 17 dålares är väl i underkant smakmässigt, men ändå rökbara - inte mer dock. Kostar lite iaf, nog svårt att hitta något rökbart alls i denna budgetnivå - så på det viset är det ett klipp, mild också. Men.. god - ptja. Jag sa att den var rökbar va :lol:

Samtliga är inte allt för starka heller inte, men alla tjänar på att lagras ett tag, så några månader i humidor som minst är något att ta hänsyn till.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav leffe fre 30 jan 2009, 23:26

Connie 9 och Honduran factory corojo, maduro såklart :smoking:

Ca 1 dollar styck, perfa för dig och gästerna :puff:

Leffe
Användarvisningsbild
leffe

Inläggav Bowman sön 21 maj 2017, 19:47

Tänkte jag kunde fortsätta i denna tråden.
Jag är ute efter prisvärda, mindre kostsamma är kanske ordet iofs.
Har hittat en maduro robusto, en form och typ jag brukar gilla.
Har någon testat Perdomo Fresco Robusto Maduro?
Den kan få loss för 31:- stycket i Svea rike tex.

Någon som testat, eller har andra likvärdiga tips?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P sön 21 maj 2017, 19:56

Jag har puffat en bundle Perdomo Fresco och tycker de var rökbara efter att till en början tittat mycket skeptiskt på dem. Lagring är tricket, och efter ett år så lossnade smakerna till de positiva. Trevligt, men inget jag skulle sätta något betyg på högre än 4 av 10.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Prisvärda cigarrer

Inläggav Bowman sön 21 maj 2017, 22:22

Daniel P skrev:Jag har puffat en bundle Perdomo Fresco och tycker de var rökbara efter att till en början tittat mycket skeptiskt på dem. Lagring är tricket, och efter ett år så lossnade smakerna till de positiva. Trevligt, men inget jag skulle sätta något betyg på högre än 4 av 10.

Ok, intressant!
Men sånt här ju högst subjektivt såklart.
Så för att jag skall kunna sätta detta i perspektiv.
Har du testat Black lion maduro robusto ?
I så fall hur var den jämförelsen?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P mån 22 maj 2017, 05:31

Inte testat den.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Palmleaf mån 07 aug 2017, 21:10

Tänkte flika in lite här när vi snackar Perdomo fresco. Sitter precis och har puffat halva av en Sun grown.. inte direkt min smak, jag gillar sun grown över lag. Denna saknar smaken på något sätt men jag håller med att lagring ger positiv effekt.
Vad jag kan rekommendera som prisvärd bundle är Schizo robusto. Den är mycket smak för pengarna. På dryga 30kr/st levererar den! Både som bjud & vardag. :-D
Användarvisningsbild
Palmleaf

Prisvärda cigarrer

Inläggav Bowman tis 08 aug 2017, 00:13

Skall kolla in den, tack!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Airbrush73 ons 16 aug 2017, 12:53

Har blivit väldigt förtjust i Cucaracha Novillo Torpedo Maduro. Gillar dess storlek, och enkelhet. Kan fort bli 2 per dag av denna :hattpuff:
Användarvisningsbild
Airbrush73

Återgå till Cigarrprat