Rullar eget

Allt om, till och kring cigarrer

Rullar eget

Inläggav ChristianG tor 23 jan 2014, 18:53

Fyra cigarrer med omblad väntar på...

Bild

Madurotäckblad

Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk

Raderar dubbelt inlägg. -- Daniel P
Användarvisningsbild
ChristianG

Rullar eget

Inläggav ApeMan fre 24 jan 2014, 02:13

Härligt! Kikade på lite filmer om rullning och så för någon dag sedan, det ser asmysigt ut!
Användarvisningsbild
ApeMan

Re: Rullar eget

Inläggav ChristianG fre 24 jan 2014, 07:58

Ja, det är det!

Du pular lite med bladen. Fuktar och drar ut dem. Doftar och blandar.
Letar om- och täckblad. Samtidigt smuttar man på något gott och lyssnar på favoritmusiken, podradio, youtube eller kör en klassiker på duken.
När alla pusselbitarna är på plats är det bara att rulla och se sina cigarrer växa fram.

Så fort våren är här på allvar flyttar jag ut bordet så jag samtidigt kan njuta av cigarrerna. :smoking:

Imorgon rullas täckbladen på. Jag ska testa att pressa och kavla dem för att se om jag kan påverka utseendet på den slutliga cigarren något.
Användarvisningsbild
ChristianG

Rullar eget

Inläggav ApeMan fre 24 jan 2014, 11:21

Sjukt spännande att få följa dig, hur som helst! :)
Användarvisningsbild
ApeMan

Rullar eget

Inläggav ChristianG fre 24 jan 2014, 14:42

Två av frösorterna jag sätter i vår. Testar en nypa vardera redan nu (det är lite för tidigt).

Bild

Användarvisningsbild
ChristianG

Inläggav Peter_malmoe fre 24 jan 2014, 16:19

hur coolt som helts odla sin egen tobak ,vad kräver den för växtjord och skötsel?
Kan man plocka ettåriga plantor eller hur lång tid behöver plantan på sej innan plockning?
Peter_malmoe

Inläggav Daniel P fre 24 jan 2014, 20:14

ChristianG skrev:Du pular lite med bladen. Fuktar och drar ut dem. Doftar och blandar.
Letar om- och täckblad. Samtidigt smuttar man på något gott och lyssnar på favoritmusiken, podradio, youtube eller kör en klassiker på duken.
När alla pusselbitarna är på plats är det bara att rulla och se sina cigarrer växa fram.

Vad har du för slutmål smakmässigt, alltså... vad letar du efter för kombination på inlagan (och omblad) för att hitta en blend du tror blir god och/eller passar bra ihop?
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Rullar eget

Inläggav ChristianG fre 24 jan 2014, 20:42

Jag testar mig som bäst fram och är ute efter att få ut goda cigarrer av de blad jag har att tillgå. Jag siktar alltså inte på någon specifik smakprofil ännu. Jag har en hel del erfarenhet att skaffa mig först. De flesta cigarrerna jag rullat ligger fortfarande och vilar i humidoren. De är avvikta till olika tillfällen. Men det är dax för ett nytt smakprov nu i helgen och jag lär mig vartefter jag röker.

Användarvisningsbild
ChristianG

Inläggav Daniel P fre 24 jan 2014, 21:10

Kul att följa utvecklingen, och inser betydelsen av tid här. Naturligtvis hade några årtiondens år av erfarenhet och provande (och erfarenhet av kort och relativt lång lagringstid) varit välkommet för att finna ett supercoolt svar på min fråga antar jag.

Fråga #1:
Förstår precis att man tar vad man har, men utifrån förutsättningarna så misstänker jag ändå att du försöker sikta på något speciellt riktmärke - och det är jag nyfiken på vad det är. Utifrån förutsättningarna, är det någon speciellt du försöker få fram smakmässigt eller något du försöker prioritera när du väljer blad till blendsen (utifrån de förutsättningar din tobak ger dig)?

Fråga #2:
Naturligtvis har jag ingen aning om hur dina ursprungssmaker på blad är, och de är troligt är väldigt tidigt i sina respektive mognadsfaser.
Sett odlare som på sin cigarr (som troligen har en i sig väldigt välbekant profil får man anta) trär över ett egenodlat blad och låter röken från det gå in i befintlig cigarr och influera och då ge odlaren indikationer på vad för smakprofil just det bladet har. Har du provat denna teknik någon gång?
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Rullar eget

Inläggav ChristianG lör 25 jan 2014, 09:55

Jag hade nog olika Cohibor i åtanke när jag romantiserat lärde mig själv grunderna i cigarrullning. Tankar som ligger i bakhuvudet fortfarande men som inte har så mycket att göra med vad jag gör just nu. Den första omgången blad jag köpte bestämde Zapper åt mig. Den andra var för att fylla på förrådet. Så jag blandar för att förstå vad som händer när jag lägger till och drar ifrån olika blad och det är där jag befinner mig just nu. Det jag lärt mig mest av är fingerfärdigheten i själva rullandet då avsmakningen hela tiden släpar efter. Planen jag har är att sitta en dag (när det är värmare) och röka små cigarrer gjorda på en bladtyp i taget för att få en bättre känsla för den enskilda tobaken. Jag gillar din tanke på att rulla in en för mig välkänd cigarrsort i olika blad för att se hur just den blandningen påverkas av bladet. När Zapper utökar sitt lager på tobaksblad så ökar möjligheterna nog för mig att undersöka men också hitta blandningar jag gillar.

Har just nu fastnat lite extra för den lite russinsöta aromen från några av mina blad. Jag får nog lov att rulla en testcigarr på dessa idag för att undersöka dem närmre. Som du säkert märker är jag fortfarande i startgroparna i mitt cigarrullande och saknar ordentliga resultat att utvärdera. Det mesta ligger ju orökt i humidoren än så länge. Men jag rör mig stadigt framåt. Frågorna du ställer är superbra och jag kommer att fortsätta att besvara dem och tankarna de föder vartefter jag upptäcker och lär.

Användarvisningsbild
ChristianG

Inläggav Daniel P lör 25 jan 2014, 10:10

Tack för att du tar dig tid till att både skriva här och att rulla eget - det är intressant, roligt och uppskattat!
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav berqa lör 25 jan 2014, 12:50

Daniel P skrev:Tack för att du tar dig tid till att både skriva här och att rulla eget - det är intressant, roligt och uppskattat!

+1 :smoking:
Användarvisningsbild
berqa

Rullar eget

Inläggav ChristianG lör 25 jan 2014, 14:59

Madorubladen kräver omvårdnad och tålamod innan de kan användas som täckblad. Lagom mycket fukt samt att långsamt rulla- och dra ut bladet är behandlingen de ges.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
ChristianG

Rullar eget

Inläggav ChristianG lör 25 jan 2014, 15:51

Gav bladet ett par varv med kaveln vilket faktiskt hjälpte.

Bild

Bild

BildBild

Användarvisningsbild
ChristianG

Sv: Re: Rullar eget

Inläggav BluesSweed lör 25 jan 2014, 17:38

Daniel P skrev:Tack för att du tar dig tid till att både skriva här och att rulla eget - det är intressant, roligt och uppskattat!

Kan bara hålla med :-)

Tapatalk/Galaxy Tab2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I´m an Arrogant Bastard, so its better if You ask someone else.... ;=)
But usually I feel like I deserve, simply fantastic
Användarvisningsbild
BluesSweed

Inläggav Eken1973 lör 25 jan 2014, 17:56

Äntligen hittade jag och polaren lite tid och har idag rullat våra första cigarrer, hur kul som helst!

Kan verkligen rekommendera det även om det var lite pill, vilken respekt man får för de som gör detta hela dagarna, nikotinet tas upp genom fingertopparna..

Bilder kommer!!
Användarvisningsbild
Eken1973

Rullar eget

Inläggav ChristianG lör 25 jan 2014, 21:39

Sweet!

Användarvisningsbild
ChristianG

Rullar eget

Inläggav ChristianG lör 25 jan 2014, 21:44

Tack för alla uppmuntrande ord. Jag tror jag måste tända en cigarr!

Användarvisningsbild
ChristianG

Rullar eget

Inläggav ChristianG sön 26 jan 2014, 09:02

Peter_malmoe skrev:hur coolt som helts odla sin egen tobak ,vad kräver den för växtjord och skötsel?
Kan man plocka ettåriga plantor eller hur lång tid behöver plantan på sej innan plockning?

Jag har aldrig sått tobaksfrön tidigare men uppfattar mars/april som en bra tid att låta fröna gro och att du sedan skördar bladen vart efter de precis börjat gulna något. Du hittar gott om info på youtube och tabaksodlarforum. Testa 'fair trade tobacco forum'. Det var ett tag sedan jag läste på i ämnet. Men det är dax igen nu.

Användarvisningsbild
ChristianG

Inläggav Daniel P sön 26 jan 2014, 10:40

Peter_malmoe skrev:Kan man plocka ettåriga plantor eller hur lång tid behöver plantan på sej innan plockning?

De växer jättefort och blir lätt över metern i höjd på kort tid efter att de väl kommit igång (gissar på 3 månader). Hur man gör förberedelsearbetet från frö i liten kruka inomhus innan de är stora nog att planteras utomhus och hur lång tid den processen tar vet jag inte - men det finns flera som provat här på forumet.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav zappper sön 26 jan 2014, 11:13

Man sår i småkrukor och planterar ut efter sista frosten. Det är bra om plantan är mellan 5 cm o 1 dm då den har bra med rötter. Jorden ska vara sandblandad och helst gödslad med bränd hästskit.
Det finns en uppsjö klipp på tuben om detta och som det skrivits ett helt gäng med forum, tex alternativ.nu
Sen finns här en odlartråd också med bra info.
Man bör aldrig skämmas för att erkänna att man har haft fel, för det betyder ju att man är klokare idag än igår.
Jonathan Swift
http://www.landskronatobak.se
Användarvisningsbild
zappper

Rullar eget

Inläggav ChristianG sön 26 jan 2014, 13:03

Bra info, tack!

Helgens rullande är snart över.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
ChristianG

Inläggav Peter_malmoe sön 26 jan 2014, 13:12

Christian,Dom ser ju så sjukt smarriga ut så man blir ju hur sugen som helst
Hur lång tid lägger du ner på varje rullad garre?
Peter_malmoe

Rullar eget

Inläggav ChristianG sön 26 jan 2014, 15:10

Tja. Nån timme på bladen och sedan kanske femton minuter på varje sticka. Men det är en ganska dålig uppskattning. Jag brukar ta två dagar på mig oavsett antalet cigarrer. Det blir lite av en komma och gå verksamhet. Bladprepp och sedan rullning. Jag gör allt i tre-fyra steg. Bladprepp, inlägg och omblad rullas, vila (i form om du har) och sedan på med täckblad.

Användarvisningsbild
ChristianG

Inläggav Karlkyl sön 26 jan 2014, 18:29

Riktigt stiligt! :-)
Användarvisningsbild
Karlkyl

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat