Hur många garrar blir det för er per vecka?

Allt om, till och kring cigarrer

Sv: Hur många garrar blir det för er per vecka?

Inläggav BluesSweed tis 28 okt 2014, 22:38

Trivs bäst under bar himmel, aldrig riktigt gillat att röka eller puffa inomhus.

Sommartid blir det nog 10-12/ vecka men vintertid, enbart på helgerna, i stugan, kan det framför brasan bli 3-7/helg

BluesSweed/Acer Iconia B1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I´m an Arrogant Bastard, so its better if You ask someone else.... ;=)
But usually I feel like I deserve, simply fantastic
Användarvisningsbild
BluesSweed

Re: Hur många garrar blir det för er per vecka?

Inläggav Hibbleton ons 19 nov 2014, 12:23

För tillfället är det rätt svårt att säga faktiskt. Har jag lite mer vardagliga cigarrer i min lilla humidor, kan det enkelt bli mellan ett par till fem stycken i veckan.
Användarvisningsbild
Hibbleton

Inläggav Rengstig ons 19 nov 2014, 14:37

Under vintern blir det väl kanske en per månad ungefär, hade varit gött om man fick upp antalet lite men har absolut ingenstans att vara och röka där det är behagligt, tyvärr. Men man får ju ytterligare en anledning att längta efter sommaren. :puff:
Rengstig

Inläggav Radar063 sön 30 nov 2014, 08:08

Senaste tiden har det blivit 4-5 i veckan plus något pipstopp däremellan. Sedan kan det gå flera veckor utan ett enda bloss.
I snitt skulle jag nog tro att det blir ett par cigarrer i veckan och ett par pipstopp utöver det.

Röker uteslutande utomhus och vintern i Jämtland är lång och kall med mindre rökande som följd.
Radar063

Inläggav Magnum 660 sön 30 nov 2014, 10:30

Magnum 660 skrev:3 x 7 = 21 i veckan. Mycket vardagscigarrer.. Bättre pinnar till helgerna. 6 "helgcigarrer" per helg. Sällan över 70 kr per pinne.

Hehe.. Väsentligt många mindre nu när jag fallit för piprökning.. Älskar både cigarrer och pipa. Bättre för min ekonomi med mer pipa och mindre cigarrer.
Magnum 660

Inläggav Bowman sön 11 jun 2017, 11:09

Intressant tråd faktiskt.
I "starten" då jag helt plötsligt insåg att det var rätt nice med cigarrer.
Lugnet, nikotinet,känslan, prylarna och sällskapet.
Då var var det kanske nån i månaden efter det, tillsammans med den som initsierade intresset.
Sen tog jag itu med intresset själv och det eskalerade, speciellt i takt led det varma vädret.
För ett par veckor sen eskalerade det med upp till 3-4 per dag om man var ledig och gick och strosade hemma. :)

Faktum är att jag tycker det blev för mycket.
En eller två per dag vissa helger, nån i veckan om man vill skämma bort sig, det vill jag hålla mig till.
Annars blir det bara en nikotinjakt, och mer och mer som följd.
Dessutom försvinner grejen om man unnar sig jämt tycker jag.

Svårt spel alltså.
För jag vill inte lura mig, nikotinet är den drivande anledningen.
Säga vad man vill om smaker och rökplymer..
Cigarrer hade aldrig någonsin existerat om det inte vore för drogen i bakgrunden :)

Mysigt är det i alla fall!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P sön 11 jun 2017, 14:12

Du är nog den första jag hört faktiskt känner en tillräcklig tillfredsställelse av nikotinet från en cigarr - om du är nikotinberoende vill säga.
Vet de som stoppar in en snus efter cigarren, eller tänder en cigarett - för cigarren inte ger tillräcklig dos.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman sön 11 jun 2017, 14:54

Nej inte tillräckligt, men good enough, typ. Jag vill inte snusa eller "vulgärröka". :)
Så därför är cigarren lite av ett festligt tillskott.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Bushido lör 17 jun 2017, 20:23

Jag är inte nikotinbetoende, röker inte cigaretter, snusar inte, unnar mig en pipa eller cigarr då och då men för mig har det aldrig handlat om något rus eller känslan som nikotinet ger. Tvärtom, de gånger jag känner av nikotinet efter att ha rökt så känner jag mest bara obehag. Håller mig därför till milda tobaker och cigarrer. Så att det handlar om nikotin hållet jag nog inte med om, personligen ;) men det blir väl ett par tre garrar per helg, max. På veckorna hinner jag sällan med, utan det blir lediga stunder när man kan sätta sig I lugn och ro och puffa på altanen. Blir nästan meditativt, bara sitta där och ta det lugnt, försöka analysera smakerna etc :)
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Palmleaf lör 17 jun 2017, 21:25

Mitt första inlägg!
Måste säga att det är intressant att läsa vad alla skriver!

Till en början blev det bara någon enstaka cigarr i månaden men nu när jag skaffat en riktig humidor med glastop så är det rätt svårt att gå förbi utan att vilja puffa en..
Blir nu under semesterdagarna runt 1-2 varannan dag.
Annars under arbetveckorna är det skönt att bara slappna av efter jobbet på balkongen med en cigarr lite nu & då.

Har nog aldrig varit så mycket på balkongen som när jag upptäckte cigarrer :himla-med-ogonen:
Användarvisningsbild
Palmleaf

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 17 jun 2017, 23:07

För min del som fd snusare sedan 15 år så är det med skräckblandad förtjusning jag ägnar mig åt detta. Nikotinbegäret finns där definitivt. Suget är ofta närvarande utan fysisk påverkan iofs. För det är en stor skillnad. Cigarrer ska för mig vara en extra belöning vid helger o ledigheter. Det är i alla fall min strävan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Bowman sön 18 jun 2017, 09:54

Precis, självklart är det "drogen" i pinnarna som får en att tråna efter nästa pinne. Oavsett hur "beroende" man anser sig vara. Sen att det är ett trevligt "delivery system" för nikotinet är en helt annan grej.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav LarsG sön 18 jun 2017, 10:58

Är numera pensionär, vilket har ökat upp konsumtionen, speciellt nu under den varma årstiden. Det blir 3-5 i veckan.
För egen del tror jag inte det är nikotinet, men det kanske bara är självbedrägeri.
Jag hade aldrig varit varken rökare eller snusare, innan jag vid fyllda 55, för 9 år sedan började puffa cigarrer. Det viktiga är känslan och doft/smak.
Känslan av total avkoppling är fortfarande det viktigaste. Och precis som Bushido skriver, för mycket nikotin blir bara obehagligt, även om jag numera har utvecklat en viss vana (beroende?).
"Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter av dåligt omdöme." okänd
LarsG

Inläggav Bushido mån 19 jun 2017, 17:53

Bowman skrev:Precis, självklart är det "drogen" i pinnarna som får en att tråna efter nästa pinne. Oavsett hur "beroende" man anser sig vara. Sen att det är ett trevligt "delivery system" för nikotinet är en helt annan grej.

Nja, alltså. Det var lite det jag menade med att jag inte håller med om det riktigt. För med "Drogen" så antar jag att du menar den beroendeframkallande substansen, dvs nikotinet, eller? Personligen hade jag gärna rökt nikotinfria cigarrer då de gånger jag känner av nikotinpåverkan så känner jag enbart obehag, ibland ganska mycket rentav om jag råkat på en lite starkare tobak/cigarr. Den känslan längtar jag verkligen inte tillbaka till, det är verkligen inte det som får mig att sukta efter nästa pinne/pipa. Som Lars skriver, det viktigaste är avkopplingen, smakerna och dofterna. För mig handlar rökandet alltså inte om nikotin utan om något annat, men det kanske bara är jag :)

Jag har nog ingen nikotinvana alls, åkte på en sån satans nikokick i helgen (rökte bara en enda liten pinne, men det var nog) att jag fick gå och vila en timme. Det var inte skönt alls :lmao2:
"There comes a time when for every addition of knowledge you forget something that you knew before. It is of the highest importance, therefore, not to have useless facts elbowing out the useful ones."

- Sherlock Holmes
Användarvisningsbild
Bushido

Inläggav Bowman mån 19 jun 2017, 17:56

Jag man får tycka och tänka precis som man vill!
För mig är det helt klart nikotinet som är en del av det, och det som bidrar till den trevliga stunden. Gillar inte heller "nikotinkicken" om det blir för mycket.
Men lagom är fint :)

Men nog gör det mer än man kanske vill tro..

"Nikotinet är en psykoaktiv drog som binds till specifika nikotinreceptorer, bland annat i hjärnan. Nikotinet orsakar frisättning av flera signalsubstanser, bland annat den mestadels stimulerande signalsubstansen noradrenalin. Detta leder till att känslan av välbefinnande ökar och man känner sig bättre till mods. Nikotinet påverkar också perifera neuron (nervceller) i hjärta, blodkärl, andningsvägar och skelettmuskulatur. Framför allt stimuleras det sympatiska nervsystemet, detta medför att puls och blodtryck stiger.
Ämnet är kraftigt beroendeframkallande."
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Jonas719 tor 27 jul 2017, 09:26

0-3 i veckan under sommarhalvåret, annars 0.
Jonas719

Inläggav mikjon tor 27 jul 2017, 13:37

Just nu ca 2 per dag, under vinter halvåret 4-5 i veckan men jag kan sitta inomhus.
mikjon

Inläggav Airbrush73 ons 16 aug 2017, 12:02

Som det är nu, så ligger jag på ca 2-3 i veckan. Vill gärna ha det väldigt lugnt, och stilla då jag ska till att njuta, och bara må väl. Absolut inga störande moment under akten. :smoking:
Vi har ett rum i källaren med egen ingång, som vi inte använder direkt till nåt, så jag har fått tillåtelse, och fria händer av min älskade fru att bygga om det till ett riktigt cigarrrum :gladjeskutt:
Användarvisningsbild
Airbrush73

Inläggav Daniel P ons 16 aug 2017, 18:42

Avundsvärt och häftigt, gratulerar. :gladjeskutt: :hamra:

Airbrush73 skrev:Vill gärna ha det väldigt lugnt, och stilla då jag ska till att njuta, och bara må väl.
Jag förstår precis. Ibland är det just så för mig också. Det är något kontemplativt runt själva upplevelsen ibland som man inte vill förstöra med massor med ljud, barnskrik, gräsklippare, ringande telefoner eller annat oljud. Det finns stunder man bara vill ha det väääääldigt lugnt.... (i mitt fall i och för sig 99% av dygnet om jag fick välja, men men...)

*lyssnar uppmärksamt*.... *crickets*... ......... Wow, det är så där lugnt ute just nu faktiskt :!: DET var längesedan!!! ( :!: ) Gräsklipparna i kvarteret har senaste veckorna kört i 2-skift verkar det som, all övrig tid har det varit barnskrik eller mopeder/a-traktorer. Ja jösses, uppskattar verkligen de här stunderna när det är heeeelt lugnt.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Föregående

Återgå till Cigarrprat