Nybörjartips cigarrprat

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav MonteSchizo lör 12 apr 2014, 11:42

Har funderat lite på detta med "coning" och "tunneling". Såhär står det skrivet:

"Tunneling" el. hålbrand

Det kallas för "tunneling" eller hålbrand när en cigarr brinner ojämt på ett sådant sätt att glöden sticker iväg, antingen närmare mitten av cigarren eller ut mot täckbladet. Detta verkar kunna förekomma av två olika anledningar. Antingen att cigarren är ojämt konstruerad vilket gör att den brinner fortare vid löst packade delar där mer lufttillförsel ger en snabbare brand, eller så beror det på ojämn fuktfördelning i cigarren där det brinner snabbare vid de torrare delarna. Om man upplevt att en cigarr glöder i en konisk form in mot mitten av cigarren (som en konisk grop) beror detta i de flesta fall på att cigarren under den senaste veckan legat fuktigare än den är van vid att göra varpå den är mer torr i centrum än vid täckbladet. Det omvända gäller alltså en cigarr som är koniskt spetsig i glöden.

Men uppstår inte samma konaktig form på askan om man röker för snabbt? Och tvärtom om man röker för långamt, alltså att inlagan brinner snabbare än täckblad och omblad?

Läs: http://www.stogiefresh.info/edu-cigars/ ... stion.html

Tunneling
    When tunneling occurs it can best be described as though a fuse was lit down the center of your cigar, burning away the core and leaving the exterior intact. The filler (or core) of your cigar is slowly burned from the inside out. As this tunneling occurs, the ash within the center falls out leaving what appears to be a hole or void within the body of your cigar.

This type of burn problem is common for slow smokers. When the cigar is left sitting in the ashtray, or not puffed frequently enough, the burning foot of the cigar partially goes out. As the outer part of the foot goes out first, the filler is left smoldering. The smoldering filler slowly continues to burn throughout the length of the body. As more infrequent puffs are taken, the filler is kept lit while the binder and wrapper remain cool and unburned. Finally, when the smoker becomes bothered by the lack of smoke volume, the cigar gets tapped on the ashtray and the burned away filler falls revealing a tunnel throughout the core of the cigar.

Coning
    “Coning” is the opposite of tunneling and presents itself as a sharp spike or peak protruding from the foot of the cigar. This is a burn problem that is common among those that enjoy smoking at an accelerated pace. As the cigar is puffed frequently, the dense filler begins to heat up and is not allowed adequate time to properly cool. As this happens, the binder and wrapper are burnt away by a sort of super heated bunch of filler. Because this mass of filler stays hot and burns slower than its surrounding tobacco, it remains on the foot and protrudes away from the binder and wrapper. Of course, tobacco that is course, dense, and full of resins (like ligero) will accentuate this problem since it does not burn as readily as other types of tobacco.

A common sign that coning may be occurring is a gradual harshness of the smoke. As the filler becomes overheated the tobacco surrounding it also becomes overly hot and has a tendency to produce hot and undesirable flavors.

Once it is determined that you are experiencing coning, it is recommended that the cigar be set down and allowed to cool for a few minutes. After the filler cools, smoking can resume, but be sure to resume at a much slower rate. This will allow the filler stay somewhat cool and catch up to the burn rate of the binder and wrapper.

Another way to help prevent coning is to allow the ash to remain on the foot of the cigar until it appears as though it is going to drop off. This will help to keep the foot cool by limiting airflow into the burning filler, which in turn slows down combustion.
Användarvisningsbild
MonteSchizo

Inläggav LJman ons 20 aug 2014, 17:46

Jag personligen har testat en cigarr nu och då och kom fram till Montecristo - Choiba +romeo y julieta fungerade för min del att starta min era på!
Alla cigarrer har sin smak och njutning
Cubanerna smakar gött
Användarvisningsbild
LJman

Inläggav snucke72 tor 18 sep 2014, 19:08

om varje cigarr är inplastade bör man ta bort plasten innan man lägger dom i humidoren?
snucke72

Inläggav Mysko tor 18 sep 2014, 19:18

snucke72 skrev:om varje cigarr är inplastade bör man ta bort plasten innan man lägger dom i humidoren?

Nej, det behövs inte.

Se under Cellofan:

viewtopic.php?f=5&t=2373#p28671
"Icke värderade han friheten lägre därför att de fega kunde vara den förutan." – Vilhelm Moberg
Användarvisningsbild
Mysko

Inläggav Pipaj fre 26 sep 2014, 18:39

MonteSchizo skrev:Har funderat lite på detta med "coning" och "tunneling". Såhär står det skrivet:

"Tunneling" el. hålbrand

Det kallas för "tunneling" eller hålbrand när en cigarr brinner ojämt på ett sådant sätt att glöden sticker iväg, antingen närmare mitten av cigarren eller ut mot täckbladet. Detta verkar kunna förekomma av två olika anledningar. Antingen att cigarren är ojämt konstruerad vilket gör att den brinner fortare vid löst packade delar där mer lufttillförsel ger en snabbare brand, eller så beror det på ojämn fuktfördelning i cigarren där det brinner snabbare vid de torrare delarna. Om man upplevt att en cigarr glöder i en konisk form in mot mitten av cigarren (som en konisk grop) beror detta i de flesta fall på att cigarren under den senaste veckan legat fuktigare än den är van vid att göra varpå den är mer torr i centrum än vid täckbladet. Det omvända gäller alltså en cigarr som är koniskt spetsig i glöden.

Men uppstår inte samma konaktig form på askan om man röker för snabbt? Och tvärtom om man röker för långamt, alltså att inlagan brinner snabbare än täckblad och omblad?

Läs: http://www.stogiefresh.info/edu-cigars/ ... stion.html

Tunneling
    When tunneling occurs it can best be described as though a fuse was lit down the center of your cigar, burning away the core and leaving the exterior intact. The filler (or core) of your cigar is slowly burned from the inside out. As this tunneling occurs, the ash within the center falls out leaving what appears to be a hole or void within the body of your cigar.

This type of burn problem is common for slow smokers. When the cigar is left sitting in the ashtray, or not puffed frequently enough, the burning foot of the cigar partially goes out. As the outer part of the foot goes out first, the filler is left smoldering. The smoldering filler slowly continues to burn throughout the length of the body. As more infrequent puffs are taken, the filler is kept lit while the binder and wrapper remain cool and unburned. Finally, when the smoker becomes bothered by the lack of smoke volume, the cigar gets tapped on the ashtray and the burned away filler falls revealing a tunnel throughout the core of the cigar.

Absolut har jag märkt detta för tunneling. Jag puffar långsamt. Både för min lätta osäkerhet att varmröka, samt som gammal vana. När polarna rökt sina cigaretter hade jag fortfarande upp till två minuter kvar på min. Får börja puffa snabbare :D
---
Finns det någon lukt ljuvare än den, som mjukt seglar förbi näsan, på vårpromenaden passerande bryggorna.
Där träbåtar tjäras.
Användarvisningsbild
Pipaj

Inläggav Daniel P mån 27 okt 2014, 19:22

Tänkte först placera denna bild under humor, men den är mer lärorik för nybörjare än rolig för andra - so here goes...
Cigars101.jpg
Källa: http://whiskying.com/2013/10/cigars-beginners-choose-cigar-infographic/
Cigars101.jpg (427.47 KiB) Visad 10320 gånger
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav peng ons 26 nov 2014, 12:26

Daniel P - fantastiskt bra att du postade den bilden. Här på jobbet har vi en skrivare som kan skriva banderoller på 1.2m. Och snart är det lunchrast vilket innebär att den står ledig... :mrgreen:
Vårt motto: "Jag väljer njutningen!"

Hemsida: http://www.kapnismologiskaorden.se
Fb-grupp: http://www.facebook.se/kapnismologiskaorden

Bild
Användarvisningsbild
peng

Inläggav Mayfly sön 07 dec 2014, 19:25

Hejsan! Har haft en ganska kort (5-6 månader) karriär inom cigarrökare men ändå hunnit testa en del. Som många andra började ja direkt på dessa berömda kubaner och har uppskattat många men blivit lika många gånger besviken p.g.a brister i kvaliten. Så nu tänkte ja ge nicaraguanska pinnar ett försök, och behöver helt å hållet tips om pinnar ni tycker gott om! Joya de Nicaragua är märket som lockat mig mest och pinnarna Antaño Dark Corojo och Antaño 1970 verkar som riktiga höjdare. Dessa ligger i rätt bra prisklass också så har ni några erfarenheter om dessa och eventuellt andra nicaraguanska pinnar?

PS. hittade en tråd just om Antaño 1970 men hoppas ändå min frågor kan vara till användning :)
Användarvisningsbild
Mayfly

Inläggav Mayfly sön 07 dec 2014, 19:27

Någon som testat Joya Red varianten också?
Användarvisningsbild
Mayfly

Inläggav N73r sön 07 dec 2014, 20:43

Väntar på en låda JDN från cab serien, återkommer ang den om intresse finns
Användarvisningsbild
N73r

Inläggav Magnum 660 sön 07 dec 2014, 20:56

Mayfly skrev:Någon som testat Joya Red varianten också?

Gillar den. Mildare än Antano 1970. Har för mig att den bland annat hade en god smak av salta kex.. Rökte en modell med riktigt tilltaget ringmått.
Magnum 660

Sv: Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Galten_ mån 08 dec 2014, 00:13

Mayfly skrev:Hejsan! Har haft en ganska kort (5-6 månader) karriär inom cigarrökare men ändå hunnit testa en del. Som många andra började ja direkt på dessa berömda kubaner och har uppskattat många men blivit lika många gånger besviken p.g.a brister i kvaliten. Så nu tänkte ja ge nicaraguanska pinnar ett försök, och behöver helt å hållet tips om pinnar ni tycker gott om! Joya de Nicaragua är märket som lockat mig mest och pinnarna Antaño Dark Corojo och Antaño 1970 verkar som riktiga höjdare. Dessa ligger i rätt bra prisklass också så har ni några erfarenheter om dessa och eventuellt andra nicaraguanska pinnar?

PS. hittade en tråd just om Antaño 1970 men hoppas ändå min frågor kan vara till användning :)

Låter mycket trevligt.
Låter som en bra idé, tycker som nybörjare att man ska testa sig runt. Prova sig fram helt enkelt.. Testa både milda/medium/full.. Sen har väl alla som jag några favoriter med ring mått.

Är själv nöjd med Joya de Nicaragua, antano 1970 har blivit en av min favorit! Prisvärd och god. Har en låda som ligger och "gror" i skåpet :)
Användarvisningsbild
Galten_

Inläggav Mayfly mån 08 dec 2014, 16:24

Magnum 660 skrev:

Gillar den. Mildare än Antano 1970. Har för mig att den bland annat hade en god smak av salta kex.. Rökte en modell med riktigt tilltaget ringmått.

Låter som en pinne att lägga vantarna på alltså! Minns du vilket ringmått du rökte? Här finns dom olika varianterna http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=415 Tror jag skall satsa på ett gäng i short churchill format nu under det kyliga halvåret :puff:
Användarvisningsbild
Mayfly

Re: Sv: Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Mayfly mån 08 dec 2014, 16:30

Galten_ skrev:
Mayfly skrev:Hejsan! Har haft en ganska kort (5-6 månader) karriär inom cigarrökare men ändå hunnit testa en del. Som många andra började ja direkt på dessa berömda kubaner och har uppskattat många men blivit lika många gånger besviken p.g.a brister i kvaliten. Så nu tänkte ja ge nicaraguanska pinnar ett försök, och behöver helt å hållet tips om pinnar ni tycker gott om! Joya de Nicaragua är märket som lockat mig mest och pinnarna Antaño Dark Corojo och Antaño 1970 verkar som riktiga höjdare. Dessa ligger i rätt bra prisklass också så har ni några erfarenheter om dessa och eventuellt andra nicaraguanska pinnar?

Låter mycket trevligt.
Låter som en bra idé, tycker som nybörjare att man ska testa sig runt. Prova sig fram helt enkelt.. Testa både milda/medium/full.. Sen har väl alla som jag några favoriter med ring mått.

Är själv nöjd med Joya de Nicaragua, antano 1970 har blivit en av min favorit! Prisvärd och god. Har en låda som ligger och "gror" i skåpet :)

Jo 1970'n låter helt klart intressant! Dock färsk som jag är kanske denna pinne blir lite för stark för mig men man måste ju samtidigt testa sig :lol:
Användarvisningsbild
Mayfly

Inläggav Magnum 660 mån 08 dec 2014, 20:08

Mayfly skrev:
Magnum 660 skrev:

Låter som en pinne att lägga vantarna på alltså! Minns du vilket ringmått du rökte? Här finns dom olika varianterna http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=415 Tror jag skall satsa på ett gäng i short churchill format nu under det kyliga halvåret :puff:

Tror det var en Robusto! Inte så fet i ringmåttet som jag först mindes den. God var den iaf! :) Short Churchill ska jag testa vid nästa beställning, tror jag bestämt.
Magnum 660

Sv: Re: Sv: Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Galten_ ons 10 dec 2014, 03:20

Mayfly skrev:
Galten_ skrev:

Låter mycket trevligt.

Jo 1970'n låter helt klart intressant! Dock färsk som jag är kanske denna pinne blir lite för stark för mig men man måste ju samtidigt testa sig :lol:

Visst är den kraftfull. Jag fastande direkt på dem lite "starkare" cigarrerna.

När jag började köpte jag ett par olika cigarrer i olika styrkor.. Dem milda kände jag direkt att det inte var något för mig.. Men nu med åren har man lärt sig att dem med kan passa i olika tillfälle. Men före drar full.. Har bara medium och full i skåpet.

En annan cigarr som är väldigt värd o testa.. Gurkha sorterna. Avnjöt själv en Gurkha Ninja "torped" idag.. Riktigt fin cigarr. Full, stark när man blåser in och känner den fylliga smaken. Men i utelåst så blir det något helt annat. Väldigt söt och god cigarr. En av dem bästa smakupplevelse jag har haft :)
Användarvisningsbild
Galten_

Inläggav Lars J.P Johansson tor 05 feb 2015, 13:30

Haha öh, Va?

Användaren och hans reklambudskat raderades. -- Daniel P
Användarvisningsbild
Lars J.P Johansson

Inläggav Rodryn fre 03 jul 2015, 17:45

Hej på er...Cigarrer som tex Figurado och torpedo, hur/vart klipper man dom??
Rodryn

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Deoxyribo fre 03 jul 2015, 21:41

Klipp lite i "spetsen", kolla draget. Om bättre drag önskas så klipps med lätthet en liten bit till av. Håll bara koll på vart capen (heter det så på torpedo?) tar slut så att täckblader inte lossnar. Jag brukar klippa om torpedos en, ett par gånger. Lycka till (:

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh Deoxyribo
Användarvisningsbild
Deoxyribo

Inläggav Nola Habanos mån 10 aug 2015, 16:05

Hej,

Cigarr-rookie här som just tillbringat sommaren till att läsa på och provröka en del pinnar. Detta med cigarrer har redan börjat utveckla sig till en passion.

Jag har några snabba frågor som jag som nybörjare inte riktigt lyckats läsa mig till ordentligt va jag själv tycker. De kanske spretar lite i inriktningar men antar att det gemensamma för dessa frågor är att de just är nybörjarfrågor, därav frågar jag i denna tråd.

1. Ska införskaffa mig en humidor. Tänker mig för ca 50 cigarrer. Får man en bra kvalitet på en humidor i den storleken för 1500:-? 2000:-? Jag vill ha kvalitet men behöver inte har superduperproffsgrejor i början.

2. Har försökt prova ett ganska brett spann av cigarrer under sommaren, kubanska, Dominkanska, olika storlekar och fyllighet. Det jag känner att jag inte hittat är en cigarr som är ordentligt söt, fast jag provat ett par Maduro. Med söt menar jag typ "bränt-spunnet-socker-sött". Kanske inte existerar så söta... Har varit rökare förr i tiden så har inget emot starka cigarrer, inte därför jag vill ha söta.

3. Bör man blanda cigarrer från olika länder och typer i samma humidor? Isåfall, vilken fuktighet är bäst att ställa in?

Tack på förhand

/N
-- Gentlemen, you may smoke --
Användarvisningsbild
Nola Habanos

Inläggav Daniel P mån 10 aug 2015, 19:29

Hej och välkommen Nola Habanos!
Nola Habanos skrev:1. Ska införskaffa mig en humidor. Tänker mig för ca 50 cigarrer. Får man en bra kvalitet på en humidor i den storleken för 1500:-? 2000:-? Jag vill ha kvalitet men behöver inte har superduperproffsgrejor i början.
Det är nog där det landar som högst tror jag. Men jag rekommenderar dig istället köpa en plastlåda till att börja med (sök på plastidor) och avvakta, för alla köper för liten förvaring till en början. Så var det för mig också, och jag precis som alla andra ville ha något snyggt att lägga cigarrerna - men som sagt; avvakta lite med humidor. Börja med plastidor och köp cigarrer istället.

Nola Habanos skrev:2. Har försökt prova ett ganska brett spann av cigarrer under sommaren, kubanska, Dominkanska, olika storlekar och fyllighet. Det jag känner att jag inte hittat är en cigarr som är ordentligt söt, fast jag provat ett par Maduro. Med söt menar jag typ "bränt-spunnet-socker-sött". Kanske inte existerar så söta... Har varit rökare förr i tiden så har inget emot starka cigarrer, inte därför jag vill ha söta.
][OpTiMuS][ hade någon cigarr (kanske dominikansk, definitivt inte kubansk iaf) som var förvarad (från tillverkaren) i någon typ av portvinsfat eller dylikt. De kallade resultatet "infused" och den smakade klart sött utan att vara en direkt smaksatt cigarr. Den var god minns jag. Räknas näääästan som smaksatt beroende på vem man frågar, men den var inte alls på något sätt sliskig utan bara angenäm och god.

Nola Habanos skrev:3. Bör man blanda cigarrer från olika länder och typer i samma humidor? Isåfall, vilken fuktighet är bäst att ställa in?
Inga problem att blanda, de tar inte smak av varandra, så länge det inte är smaksatta cigarrer (räcker med en i en humidor för att det mesta ska ta smak inom kort). Fuktighet som rekommenderas? 65% relativ fuktighet numera. Förr körde många (även jag) med 70% (eller lite drygt) med propylenglykol och vatten (destillerat eller batterivatten), men sedan 10 år så har beads (och vatten likt jag tidigare nämnde) blivit den stora massans standardlösning - och 65% då.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Nola Habanos mån 10 aug 2015, 21:01

Daniel P:

Jag tackar för svaren. Just det med att man ofta köper en för liten humidor har jag hört flera gånger. Ska absolut se över att köpa en i plast till en början... Efter lite huvudbry och dåliga googleresultat förstod jag även att ][OpTiMuS][ var en användare här på forumet och inte ett cigarrmärke.:-)

Återigen, tack för svaren.
Användarvisningsbild
Nola Habanos

Inläggav ][OpTiMuS][ mån 10 aug 2015, 22:06

Den Daniel P refererar till heter Carlos Toraño - Reserva Decandencia. Decadencia är ett choklad portvin.
][OpTiMuS][

Inläggav Nola Habanos mån 10 aug 2015, 23:44

][OpTiMuS][ skrev:Den Daniel P refererar till heter Carlos Toraño - Reserva Decandencia. Decadencia är ett choklad portvin.

Jag bugar och bockar!

/N
Användarvisningsbild
Nola Habanos

Inläggav Tommi Gitarrman tis 11 aug 2015, 07:13

Nola Habanos skrev:
2. Har försökt prova ett ganska brett spann av cigarrer under sommaren, kubanska, Dominkanska, olika storlekar och fyllighet. Det jag känner att jag inte hittat är en cigarr som är ordentligt söt, fast jag provat ett par Maduro. Med söt menar jag typ "bränt-spunnet-socker-sött". Kanske inte existerar så söta... Har varit rökare förr i tiden så har inget emot starka cigarrer, inte därför jag vill ha söta.

ACID har en del "söta cigarrer", dock något som inte alla gillar.
Vänner och bekanta har uppskattat dessa,
tycker själv om att puffa dem ibland, helst vid sommartid.

/ Tommi
Bild
Bild

Cigarr e` min melodi, smakar som ljuv musik
Användarvisningsbild
Tommi Gitarrman

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat