Nybörjartips cigarrprat

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Daniel P fre 13 jul 2018, 22:29

I så fall antar jag att det du upplever är inget annat än nya upplevelser. Marginaler, definition och nyanser kommer med erfarenhet, och det sistnämnda är det du antagligen saknar då. Inget fel i det, för det innebär bara att du har massor med upplevelser kvar att uppleva. Det är en positiv sak men kan upplevas som en nackdel. Beklagar om det känns som sistnämnda. :kram:
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Jantan fre 13 jul 2018, 22:54

Daniel P skrev:I så fall antar jag att det du upplever är inget annat än nya upplevelser. Marginaler, definition och nyanser kommer med erfarenhet, och det sistnämnda är det du antagligen saknar då. Inget fel i det, för det innebär bara att du har massor med upplevelser kvar att uppleva. Det är en positiv sak men kan upplevas som en nackdel. Beklagar om det känns som sistnämnda. :kram:

Jag fortsätter puffa då.

Fördelen är ju att jag kan röka vilket skit som helst [emoji41]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Daniel P fre 13 jul 2018, 22:57

You lucky bastard är vad jag tänker, av avundsjuka för att du har massor med upplevelser för första gången som jag bara kan återuppleva genom minnen.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Bowman lör 14 jul 2018, 07:25

Jantan skrev:
COJ skrev:"retroinhalerar"???
Jag har ju bara puffat cigarr sen mitten av 70-talet så det vet jag inte vad det är! :smoking:

Daniel P skrev:Det jag istället fokuserar på här i tipsväg är drakpuffning om du inte känner smakerna så mycket som du önskar, dvs dra in rök i munnen och låta röken följa med utandningsluften genom näsan (viktig detalj: utan att dra ner någon rök alls i lungorna). Då känner du smakerna mycket bättre. Oftast lite starkt, så ta ett mindre bloss, dra sedan in lite mer luft i munhålan (utifrån) som komplement och för mildare smak, andas sedan ut, och medans luften från lungorna går ut genom näsan så öppnar du från munhålan "bakåt" och knuffar röken bakåt med tungan så röken följer med utandningsluften genom näsan. DÄR upplevs smakerna, och det är fantastiskt.

Är precis detta som kallas för ”retroinhalera”, eller ”retro inhale” på engelska. Gör detta varje gång jag tar en puff (drar bara ut kanske 10% genom näsan) men känner inte dessa definierade smaker..

Tycker bara alla garrar smakar.. tobak och krämigt? Mer eller mindre milda, typ. Får kämpa på och hoppas man lär sig känna skillnad på skiten... lite frustrerande är det när man vill nörda in sig [emoji51]

Tack för tips Daniel!

Jag håller med dig jantan.
Det är ”kejsarens nya kläder”
Alla som kommer med extravaganta smakförklaringar (som egentligen är lukt)
Är mestadels deras förklaringsmodell för vad dom ”upplever”(jo jag ser kläderna)

Det finns inga brända mandelsmaker, smörtoner, eller engelsk toffe men från östra delarna av Botswana.
(Om det inte är smaksatta godispinnar kanske?)

Det är lite tråkigt att det skall bli så sketenödigt och fisförnämt, precis som tex. whisky, golf och flugfiske.
Men man får bortse lite från det där.

Men det är trevligt ändå. [emoji3]
Användarvisningsbild
Bowman

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Jantan lör 14 jul 2018, 12:02

Då gör jag så att jag skiter fullkomligt VAD det smakar och hoppas det kommer med tiden. Är dom goda så är dom, men det är givetvis roligare när man kan jämföra garrar lite mer ingående och förstå varför man gillar dom eller inte.

Beställer lite lösplugg av varierande ursprung, form och färg på täckblad när plastidoren är tom.

Förresten, finns det någon vettig (svensk) Facebook-grupp för cigarrer? Finns många för whisky, men den enda jag hittat för garrar har jag inte blivit insläppt i...

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Bowman lör 14 jul 2018, 13:09

Jantan skrev:Då gör jag så att jag skiter fullkomligt VAD det smakar och hoppas det kommer med tiden. Är dom goda så är dom, men det är givetvis roligare när man kan jämföra garrar lite mer ingående och förstå varför man gillar dom eller inte.

Beställer lite lösplugg av varierande ursprung, form och färg på täckblad när plastidoren är tom.

Förresten, finns det någon vettig (svensk) Facebook-grupp för cigarrer? Finns många för whisky, men den enda jag hittat för garrar har jag inte blivit insläppt i...

Gör så, så slipper du leta förtvivlat efter hittepåsmaker.

Jag känner om det är fränt eller mjukt i olika grader typ, ändrar sig under tiden man röker och beroende på vad man äter eller dricker till. Uppskattar mycket rök och lätt drag såklart med.
Det räcker gott och väl för mig.
Dessutom så uppskattar jag nikotinet.
Som inte heller är ”fint”

De flesta hävdar att dom INTE är beroende av nikotin eller att det ens är en del av upplevelsen.

Nej världens mest beroendeframkallande ämne har ingen betydelse....

Njut vidare!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 14 jul 2018, 14:10

Fint eller ej är nog du själv som tolkat det som, inget som jag säger något om. Vad man finner för smaker (eller inte) är heller inget annat än associationsförmåga och erfarenhet. Varför man associerar till olika upplevelser vet jag inte - men det som upplevs känns så och är precis som i whisky underligt egentligen eftersom ingen av det man associerar till (ofta) har varit i närheten av produkten (mer än t.ex. smaken av tanninerna från fatet och dess sötma när det gäller whisky). Jag finner ibland konstiga smaker som ingen annan hittar, och ibland en smak som andra håller med om och också finner. Båda är roliga på sitt sätt (även om alla uppenbarligen inte uppskattar det), men "fint" eller ej är inte med i ekvationen för mig.
Jantan sammanfattade det bra med "Är dom goda så är dom". Håller med. :nickar: Man ska inte krångla till det i onödan eller försöka hitta på - det är då det skulle bli löjligt. Så länge man håller sig till vad man verkligen upplever och känner så är det snarare utvecklande och förhoppningsvis intressant (dock tydligen inte alla som tycker det).

Vad gäller nikotinet så påverkar det fysiskt (en aning höjt blodtryck för stunden etc), för nikotinet tas upp i munhålan då röken är basisk. Fint eller ej att gilla? Jag har ingen åsikt om det.
Beroende har jag inte blivit (vilket man nog skulle kunna tro), vilket jag märker när jag är utan cigarrer några dagar så finns inget sug efter det. Jag puffar cigarrer för att det är gott och rogivande, sistnämnda är nikotinet en bidragande orsak till - det kan jag inte förneka (det har jag läst mig till), men inget jag själv tänker på eller märker av rent faktiskt. Kaffe märker jag av jämförelsevis, så helt okänslig är jag inte, men nikotinet känner jag inte av mer än i undantagsfall. I början av cigarrintresset så märkte jag det ibland, men det var nästan alltid pga dålig ventilation - dvs nybörjarfel.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman lör 14 jul 2018, 16:25

Fakta kontra åsikt.
Konfirmeringsbias.
Är några saker man kan fundera över i ”sanningar” som diskuteras.

Att hävda att enbart erfarenhet i tid gör någon duktigare per automatik är ju också helt galet. Det säger ingenting om faktisk kunskap eller vem som har rätt, utan är bara en riktigt dåligt argument.

Fakta och vetenskap, punkt.
Sen respekterar jag att du Daniel tror, eller vill tro på din exeptionella förmåga att inte påverkas av nikotin tex, att du känner dom mest fantasifulla ”smakerna” osv.

Att många tycker det är roligt och intressant att fantisera fram dessa förnimmelser och sätta ord på dessa upplevelser, vem är jag och säga att man inte får göra detta. Det gör jag inte. Ha det så roligt för all del.

Jag säger bara att bara för att man inte känner detta på riktigt som nybörjare, inte skall tro att det är fakta utan man kan njuta av verkligheten istället.
Istället för att börja glida in i sagan om kejsarens nya kläder.

Jag ifrågasätter alltid, och kommer alltid vara den lilla pojken som ropar att kejsaren är faktiskt naken...

I all välmening.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 14 jul 2018, 19:27

Bowman skrev:Att hävda att enbart erfarenhet i tid gör någon duktigare per automatik är ju också helt galet. Det säger ingenting om faktisk kunskap eller vem som har rätt, utan är bara en riktigt dåligt argument.
Det hävdade jag inte heller. Jag skrev "associationsförmåga och erfarenhet". Båda i kombination påstår jag behövs. Utan erfarenhet så tror jag det är svårt att finna nyanserna, allt upplevs som "tobak". De faktiska nyanserna är där, men man vet inte vilken skala det är på, alltså har man svårt att associera när man inte har något att jämföra med. Det är inte grädde i cigarren, och det smakar inte exakt grädde för att man beskriver det som gräddigt - men jämfört med andra cigarrer så associerar jag till det. Därför är det svårt att säga att smaken inte finns från början, ej heller att man inte kan associera till smaken. Erfarenhet och associationsförmåga ger upplevelsen. Sedan kan man så klart kasta det argumentet för att man inte håller med eller tror på det - och det är okej för mig också, den subjektiva fakta som en enskild upplever är så klart inte objektiv fakta - och kan därför inte bevisas. Det ligger i sakens natur.

Bowman skrev:Fakta och vetenskap, punkt.
Där är orsaken till diskussionen: Att vi pratar om olika saker. Helt okej!

Bowman skrev:Jag säger bara att bara för att man inte känner detta på riktigt som nybörjare, inte skall tro att det är fakta utan man kan njuta av verkligheten istället.
Jag håller med, och jag passar på att flika in att den "fakta" som förekommer är subjektiv fakta för den enskilde som beskriver det - absolut inte objektiv fakta. Det är där vi gått om varandra.

Bowman skrev:Jag ifrågasätter alltid, och kommer alltid vara den lilla pojken som ropar att kejsaren är faktiskt naken...
Med all rätt. Detta är ett diskussionsforum i grunden, då får man vara beredd att bli ifrågasatt och ställa sig upp och förklara vad man menar ibland.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Pebe lör 14 jul 2018, 19:39

Som relativ nybörjare, det finns smaker som "kaffe", "choklad", "peppar" mm som jag absolut anser mej känna igen.
Smak eller association, vem bryr sej?
Vissa cigarrer önskar man ska ta slut fort, andra tar slut alldeles för fort.
Så visst är det skillnad?
Jag är inte karl än att sätta ord på vad som skiljer, men jag vet vilka jag uppskattar eller inte.
Sedan tycker jag man kan tillåtas att sväva ut lite, det gör bara saken trevligare?
Lite som Whisky?
För vad det kan vara värt...
Pebe

Inläggav Bowman lör 14 jul 2018, 20:15

Daniel P skrev:
Bowman skrev:Att hävda att enbart erfarenhet i tid gör någon duktigare per automatik är ju också helt galet. Det säger ingenting om faktisk kunskap eller vem som har rätt, utan är bara en riktigt dåligt argument.
Det hävdade jag inte heller. Jag skrev "associationsförmåga och erfarenhet". Båda i kombination påstår jag behövs. Utan erfarenhet så tror jag det är svårt att finna nyanserna, allt upplevs som "tobak". De faktiska nyanserna är där, men man vet inte vilken skala det är på, alltså har man svårt att associera när man inte har något att jämföra med. Det är inte grädde i cigarren, och det smakar inte exakt grädde för att man beskriver det som gräddigt - men jämfört med andra cigarrer så associerar jag till det. Därför är det svårt att säga att smaken inte finns från början, ej heller att man inte kan associera till smaken. Erfarenhet och associationsförmåga ger upplevelsen. Sedan kan man så klart kasta det argumentet för att man inte håller med eller tror på det - och det är okej för mig också, den subjektiva fakta som en enskild upplever är så klart inte objektiv fakta - och kan därför inte bevisas. Det ligger i sakens natur.

Bowman skrev:Fakta och vetenskap, punkt.
Där är orsaken till diskussionen: Att vi pratar om olika saker. Helt okej!

Bowman skrev:Jag säger bara att bara för att man inte känner detta på riktigt som nybörjare, inte skall tro att det är fakta utan man kan njuta av verkligheten istället.
Jag håller med, och jag passar på att flika in att den "fakta" som förekommer är subjektiv fakta för den enskilde som beskriver det - absolut inte objektiv fakta. Det är där vi gått om varandra.

Bowman skrev:Jag ifrågasätter alltid, och kommer alltid vara den lilla pojken som ropar att kejsaren är faktiskt naken...
Med all rätt. Detta är ett diskussionsforum i grunden, då får man vara beredd att bli ifrågasatt och ställa sig upp och förklara vad man menar ibland.

Det var ju en bra förklaring på vår diskussion.
Din subjektiva fakta.
Helt rimligt att du tolkar det så , och då är det för mig icke fakta, då jag pratar objektiv fakta.
Ja vi har talat på lite olika plan då ja. Det brukar bli så ofta. En hel del semantik.
Jag tycker fortfarande din kunskap är stor och det är intressant att läsa det du skriver.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Bowman lör 14 jul 2018, 20:18

Pebe skrev:Som relativ nybörjare, det finns smaker som "kaffe", "choklad", "peppar" mm som jag absolut anser mej känna igen.
Smak eller association, vem bryr sej?
Vissa cigarrer önskar man ska ta slut fort, andra tar slut alldeles för fort.
Så visst är det skillnad?
Jag är inte karl än att sätta ord på vad som skiljer, men jag vet vilka jag uppskattar eller inte.
Sedan tycker jag man kan tillåtas att sväva ut lite, det gör bara saken trevligare?
Lite som Whisky?
För vad det kan vara värt...

Klart det skall tillåtas.
Det jag menar är att Ibland anser jag att känslor och tro helt plötsligt blir fakta och sanningar, och stackars nybörjare (jag med) sitter förtvivlat och letar daggstänkta hallon från en solbadad skogsglänta i augusti, i sin surt förvärvade 130:- tobakscylinder :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 14 jul 2018, 20:49

Bowman skrev:Jag tycker fortfarande din kunskap är stor och det är intressant att läsa det du skriver.
Tack, det var roligt att höra :cheers2:

Bowman skrev:Det jag menar är att Ibland anser jag att känslor och tro helt plötsligt blir fakta och sanningar, och stackars nybörjare (jag med) sitter förtvivlat och letar daggstänkta hallon från en solbadad skogsglänta i augusti, i sin surt förvärvade 130:- tobakscylinder :)
Hahaha, jag tar på mig ansvaret för det. Förlåt Bowman :smoking:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Jantan lör 14 jul 2018, 21:37

Okej, ställer en till nybörjarfråga;

I vilket prisspann bör man röra sig för att få en vettig garre?

Ja förstår givetvis att vissa märken är mer eller mindre prisvärda, och att man har olika åsikter. Samtidigt som jag också vet att man inte får en högkvalitativ whisky för 199kr/flarra. Men, ungefär? Finns det högkvalitativa garrar för 50 spänn eller måste man upp över 100 exempelvis..?

Vet som sagt inte riktigt vad jag gillar och vill prova mig fram, men vill också därför få så mkt som möjligt för pengarna för att prova flera olika varianter, samtidigt som jag inte vill röka lågkvalitativt skit.

Om vi säger att jag vill lägga 1000 spänn på ett litet paket, hur många cigarrer är rimligt att jag köper? 5? 20?....

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Bowman lör 14 jul 2018, 22:12

Subjektivt som sagt, men.

Kolla in ”prisvärda pinnar”
Finns nån tråd tror jag.

Perdomo fresco robusto maduro. Eller nån av de andra perdomo fresco sorterna.
40-50:- bra drag och sällan fräna i smaken.
José l piedra (JLP) cazzadores, trevliga enligt många.
Quitero pantela, också helt ok och mindre kostsamma.
Samt casa del garcia, mindre kostsamma.

Kolla in dessa olika så kommer du säker finna guldkorn.

Finns alla på cigarrlagret.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 14 jul 2018, 22:23

Tråden Bowman nämner är denna: Prisvärda cigarrer.

Inget regelbrott (iaf inte enligt mig, vet COJ är mer noga med detta), men försök undvika att nämna säljande företag, särskilt i en sådan här klistrad tråd. Tips på leverantörer välkomnas i kategori 'Kommersiellt'.

Rekommenderar att skumma bland gamla trådar (finns över 1500 trådar här i kategori 'Cigarrprat', var inte blyg att svara i gamla trådar, det är sällan cigarrer "försvinner" så trådarna förblir oftast aktuella) där man finner trådar med tips på cigarrer.

Vad jag rekommenderar att börja med? Jösses vilken svår fråga! Undvik de billigaste och de dyraste skulle jag säga - mer än så är svårt att tipsa om på en så generell fråga. Duger de så prova billigare, ... och tvärtom. Limitadas bör undvikas då de både är svårare att få tag på igen och är framtagna just för att maximera vinsten för tillverkaren. Det finns riktigt häftiga saker att prova där också - men inget jag rekommenderar nybörjare. Prova cigarrer från olika delar av världen, det enda landet jag rekommenderar att undvika är Costa Rica då jag inte hittat en enda cigarr därifrån som ens varit duglig eller "trevlig" alls.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bender mån 16 jul 2018, 11:55

Jantan skrev:
Jag har ju bara puffat cigarr sen mitten av 70-talet så det vet jag inte vad det är! :smoking:

Daniel P skrev:Det jag istället fokuserar på här i tipsväg är drakpuffning om du inte känner smakerna så mycket som du önskar, dvs dra in rök i munnen och låta röken följa med utandningsluften genom näsan (viktig detalj: utan att dra ner någon rök alls i lungorna). Då känner du smakerna mycket bättre. Oftast lite starkt, så ta ett mindre bloss, dra sedan in lite mer luft i munhålan (utifrån) som komplement och för mildare smak, andas sedan ut, och medans luften från lungorna går ut genom näsan så öppnar du från munhålan "bakåt" och knuffar röken bakåt med tungan så röken följer med utandningsluften genom näsan. DÄR upplevs smakerna, och det är fantastiskt.

Är precis detta som kallas för ”retroinhalera”, eller ”retro inhale” på engelska. Gör detta varje gång jag tar en puff (drar bara ut kanske 10% genom näsan) men känner inte dessa definierade smaker..

Ett tillägg till tidigare diskussion angående detta. Det engelska uttrycket för "drakpuffning" är "retrohale" och inget annat. Åtminstone är det detta jag stött på efter att ha läst flertalet engelskspråkiga källor.
Användarvisningsbild
Bender

Inläggav Jantan mån 16 jul 2018, 19:04

Bender skrev:
Jantan skrev:

Ett tillägg till tidigare diskussion angående detta. Det engelska uttrycket för "drakpuffning" är "retrohale" och inget annat. Åtminstone är det detta jag stött på efter att ha läst flertalet engelskspråkiga källor.

Helt rätt, tänkte lite snabbt när jag skrev ”retro inhale”.

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Jantan fre 21 sep 2018, 18:16

Bumpar tråden.

Har nu rökt en 10-15 garrar och tänkte knåpa ihop en andra beställning.

Jag vill prova flera olika typer, vitolas, märken osv. Försöker helt enkelt se vad jag gillar och inte.

Dessa har jag i varukorgen ATM:

Drew Estate Undercrown Sungrown Rubusto
Trinidad Reyes
Royal Danish Cigars Umami Blend Fat Rubusto (rosa)
Flor de las Antillas Toro
Aging Room Quattro F55 Maestro
Partagás Mille Fleurs
Vegueros Mananitas
Bolivar Tubos no. 2
Rocky Patel Fifty-five Corona
Romeo y Julieta no. 2
Bespoke Cabinet Selection Rosetta
CAO Consigliere Associate

Är det något jag skulle kunna komplettera med för att få prova så mycket som möjligt? Något i listan som är ”onödigt”?

Jag är inte mycket för maduro förresten..

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Daniel P lör 22 sep 2018, 09:12

Bred blandning med mycket goda cigarrer där. Det går alltid att lägga till fler, men det där ser mumsigt ut.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Jantan lör 22 sep 2018, 16:51

Daniel P skrev:Bred blandning med mycket goda cigarrer där. Det går alltid att lägga till fler, men det där ser mumsigt ut.

Bra, för jag blev otålig och klickade iväg en beställning till Martin på Kind Cigars [emoji51][emoji51] var tvungen att prova en v-cut-snoppare också...

Nästa gång blir det en klok humidor (har en resehumidor från Xikar i dagsläget).

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav COJ tis 25 sep 2018, 18:17

Jantan skrev:
Daniel P skrev:Bred blandning med mycket goda cigarrer där. Det går alltid att lägga till fler, men det där ser mumsigt ut.

Bra, för jag blev otålig och klickade iväg en beställning till Martin på Kind Cigars [emoji51][emoji51] var tvungen att prova en v-cut-snoppare också...

Nästa gång blir det en klok humidor (har en resehumidor från Xikar i dagsläget).

En klok humidor är en Jyskador, dvs en låda i plast, oftast från hammarplast. :smoking:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Jantan tis 25 sep 2018, 21:04

COJ skrev:
Jantan skrev:

En klok humidor är en Jyskador, dvs en låda i plast, oftast från hammarplast. :smoking:

Jag vet, men jag vill ha en Adorini.. [emoji57]

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav COJ tis 25 sep 2018, 21:18

Jantan skrev:
COJ skrev:
Jantan skrev:

Du får bestämma dig, det går inte att kombinera klok med Adorini! :vissla-oskyldigt:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Jantan ons 26 sep 2018, 14:28

COJ skrev:
Jantan skrev:
COJ skrev:[quote="Jantan"]

Du får bestämma dig, det går inte att kombinera klok med Adorini! :vissla-oskyldigt:[/quote]

Utveckla! Jag är lite kär i deras Chianti Deluxe...

Användarvisningsbild
Jantan

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat