Nybörjartips cigarrprat

Allt om, till och kring cigarrer

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Bowman mån 25 sep 2017, 17:43

Ofta är dom ju torra eller har vart torra typ.
Plockar man fram dom frasar dom sönder typ. Det är vad jag upplevt alla sådana gånger en cigarr kommit från ett sådant typ av inköpsställe.
Det är tråkigt.
Dessutom inte bästa priserna vad jag sett.
Men prova, kanske är det en förbutik som har koll och har bra priser, vad vet jag :)
Användarvisningsbild
Bowman

Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Daniel P mån 25 sep 2017, 23:07

Jag brukar köpa cigarrer i tub när jag köper från förbutiker etc, just för att jag varken litar på deras ev dugliga humiditet över tid. Brukar funka bra. Allt annat jag köpt har alltid varit över- eller underfuktat.
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Ozric tor 28 sep 2017, 15:52

Hade aldrig hört ordet förbutik förut, så man lärde sig något nytt idag!

Jag har köpt en del enstaka tubcigarrer i en sådan förbutik eftersom att beställa hela lådor med cigarrer ligger utanför min budget. De har varit fullt rökbara allihop men jag gissar på att de kan ha varit lite torra. Har aldrig rökt någon cigarr som jag med säkerhet vet har varit exakt korrekt fuktad så jag är inte någon expert på området.
Användarvisningsbild
Ozric

Inläggav Wirre1man lör 07 apr 2018, 12:54

Har hittat en vardagscigarr som jag vill puffa :smoking: lite för till oss nybörjare. Hittade den hos en svensk nätleverantör och den heter Cocaracha Perla Natural. Den har kort röktid som passar då man måste stå ute under vintern och puffa. Brinner jämt och fint då du står i lä utan att behöva justera. Askan är ljus och fin och bör askas vid ca 2cm om man inte vill ha allt i knät. Som nybörjare känner jag inte så många smaker men den ger en trevlig upplevelse i munhålan mellan puffarna. Maggördeln lossnar lätt utan att riva sönder ytterbladet då glöden närmar sig mustaschen. Enda nackdelen är att den har en tendens att slockna efter askning så man måste vara snabb och fortsätta puffa. En i mitt tycke mycket trevlig billig cigarr för vardagen. Måste nu hitta något liknande med längre röktid till sommaren. Är tacksam för tips.
Wirre1man

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Bowman lör 07 apr 2018, 13:17

Kolla in perdomo fresco maduro robusto.
https://www.cigarrlagret.nu/product_inf ... cts_id=627
Riktigt trevlig och prisvärd.
Brinner fint,bolmar fint och har trevliga mjuka och milda smaker.
Medelstark.
En favorit, skall nog puffa nr 2 av den idag :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Wirre1man lör 07 apr 2018, 15:08

Mycket trevligt med svar !!
Skall absolut prova förslaget !
Tack för det !
Wirre1man

Inläggav Wirre1man mån 09 apr 2018, 15:00

Som nybörjare letar jag efter en lågpriscigarr för vardagsbruk då budgeten inte är så stor. Har nu rökt den sista cigarren ur ett 4 pack av Woermann Dominica Corona. Inget för mig, av fyra stycken var en rökbar. Upplevde smaken som frän och fränheten låg kvar länge i munnen. Även som nybörjare kunde jag se på pinnen att kvaliten inte var hög, askan håller inte lång och blir som " fnasig" och ojämn. En cigarr som ni gärna får prova men den är inte bra enligt min mening. Försätter att leta.
Wirre1man

Inläggav COJ mån 09 apr 2018, 16:52

Wirre1man skrev:Som nybörjare letar jag efter en lågpriscigarr för vardagsbruk då budgeten inte är så stor. Har nu rökt den sista cigarren ur ett 4 pack av Woermann Dominica Corona. Inget för mig, av fyra stycken var en rökbar. Upplevde smaken som frän och fränheten låg kvar länge i munnen. Även som nybörjare kunde jag se på pinnen att kvaliten inte var hög, askan håller inte lång och blir som " fnasig" och ojämn. En cigarr som ni gärna får prova men den är inte bra enligt min mening. Försätter att leta.

Säger INTE att det är så, men överfuktade cigarrer är ofta väldigt fräna i smaken.
Askans hållbarhet säger inte särskilt mycket om kvaliten på cigarren, det iden kommer ifrån att short-filler cigarrer ofta har lös aska, men det kan verkliga premium cigarrer också ha utan att det är short-filler eller bristande kvalitet.
Nu vet jag inget om dessa Woermann och då naturligtvis inte heller om de är short eller long-filler!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Wirre1man mån 09 apr 2018, 18:28

Kul med svar !
Menar du att jag har för hög fuktighet i min plastidor? Jag ligger på 70 - 71 % eller är de så att jag är för ivrig och röker mina inköpta pinnar för tidigt.
Skall jag låta cigarrerna lagras och i så fall ur länge ? Och hur vet jag vilka sorters som kan rökas omg och vilka skall lagras. Det är inte lätt att vara en ivrig nybörjare och veta vad som är rätt. Jag går bara efter min egen smak och som jag skriver så får alla nybörjare avgöra själva om de vill pröva eller inte.
Ville bara avge lite personligt tyckande.
Wirre1man

Inläggav Daniel P mån 09 apr 2018, 18:36

70-71% är tämligen högt med tanke på att det nog finns en felmarginal, och det räcker med 73% för att grönmögel ska trivas. Rekommenderar dig att gå ner till 65%. (Beads funkar, eller fukta mer sällan tills du fått tag på beads).

Alla cigarrer mjuknar i smaken av lagring, och att en del tjänar mer på lagring än andra har framförallt att göra med de första 1-2 åren då det är just de ursprungliga stalldofterna man springer på när man har för bråttom på en del cigarrer. Cigarrer lagras vanligtvis ett år på fabrik innan de säljs just av denna anledning - men vidare lagring (även hemma hos oss konsumenter) förekommer både spontant och frivilligt. Ibland köper man äldre lådor också - om man gillar cigarrer som förhoppningsvis mognat till en smak man tycker om och med mindre nikotin (det minskar nämligen med tiden).

Edit: Ang luftfuktigheten... Över 60 är bra för att oljorna inte ska dunsta och cigarrerna ska tappa smak. Under 70% är bra för att undvika risk för grönmögel (ej att förblanda med vitmögel som kan uppkomma ibland och är helt ofarligt).
Så 65% är en gyllene medelväg. Vill man ligga lite lägre så vattnar man bara mindre ofta...
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Wirre1man mån 09 apr 2018, 19:15

OK Har tydligen för hög fuktighet i min plastidor skall gå ner till 60-65 %. Och så måste jag vänta ett år innan jag röker mina få cigarrer.
Jättebra att få tips hur det här med cigarrer skall göras.
Tack för din hjälp och info.
Wirre1man

Inläggav COJ mån 09 apr 2018, 20:02

Hur länge beror mycket på cigarren, men alla cigarrer behöver stabiliseras och de är med förfärande regelbundenhet alldeles för fuktiga när de kommer från handlare.
Att få ner en cigarr till rökbar nivå som förvarats i 70%Rh i en humidor/plastidor med c:a 65%Rh kan ta månader.

Men det finns mycket som är njutbart så fort de stabiliserats...men att det tar en månad eller mer är tyvärr ofta ett faktum.

Cigarr som hobby är ett sätt att läsa sig tålamod... :smoking:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo mån 09 apr 2018, 20:11

COJ skrev:Hur länge beror mycket på cigarren, men alla cigarrer behöver stabiliseras och de är med förfärande regelbundenhet alldeles för fuktiga när de kommer från handlare.
Att få ner en cigarr till rökbar nivå som förvarats i 70%Rh i en humidor/plastidor med c:a 65%Rh kan ta månader.

Men det finns mycket som är njutbart så fort de stabiliserats...men att det tar en månad eller mer är tyvärr ofta ett faktum.

Cigarr som hobby är ett sätt att läsa sig tålamod... :smoking:

Skulle det vara urbota dumt att låta en låda stå framme nått dygn, så här års för att skynda på och komma ned i luftfuktighet?
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ mån 09 apr 2018, 20:54

Ja tyvärr så är det inte bra, cigarrerna torkar då inte jämt täckbladet och ombladet blir torrt och skört men inlagan är fuktig vilket ger ett kraftigt ångtryck i cigarren och med ett försvagat om/täckblad så är risken stor för sprickor!
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Bender tis 10 apr 2018, 07:41

COJ skrev:Ja tyvärr så är det inte bra, cigarrerna torkar då inte jämt täckbladet och ombladet blir torrt och skört men inlagan är fuktig vilket ger ett kraftigt ångtryck i cigarren och med ett försvagat om/täckblad så är risken stor för sprickor!

Kan som relativt ny skriva under på detta. Fick för två månader sedan hem ett amerikanskt paket med lite godbitar som varit på väg i en dryg vecka och utan tillräckligt tålamod tog nyfikenheten över och jag var tvungen att provsmaka. Cigarren svullnade upp strax bakom glöden och omblad/täckblad sprack ordentligt. Inte heller smakade det så ljuvligt som jag väntat mig. Provade en likadan i helgen när den fått ligga till sig i två månader i humidoren och förutom att den inte sprack så var smakerna i en helt annan liga. Liga Privada :smoking:
Användarvisningsbild
Bender

Inläggav Wirre1man fre 13 apr 2018, 18:23

Nu har man som nybörjare fått lära sig att ligga runt 65% fuktighet i plastidoren och att cigarrerna skall lagras.
Men man vill ju inte röka torra cigariller i ett år innan godsakerna kan tändas.
Därför undrar jag om det finns några cigarrer som är något så när rökbara redan vid leverans och som man kan röka medan man väntar på att pinnarna i plastidoren mognar.
Kan ni rekommendera några eller är det cigariller som gäller?
Wirre1man

Inläggav Daniel P fre 13 apr 2018, 19:07

Wirre1man skrev:Nu har man som nybörjare fått lära sig att ligga runt 65%
Bra :!: :hamra:

Wirre1man skrev:och att cigarrerna skall lagras.
Njae, inte nödvändigtvis - men efter hemkomst så bör de få ligga och stabilisera sig ner till 65%, vilket jag rekommenderar minst 2 veckor för stabilitetens skull - dock knappast nere riktigt på 65% baserat på egen erfarenhet. Längre tid är bra, men efter 2-3 månader så är de stabila vid 65% (nära nog iaf) och sedan är all tid bonus, dvs mognad för smakens skull.

Wirre1man skrev:Men man vill ju inte röka torra cigariller i ett år innan godsakerna kan tändas.
Därför undrar jag om det finns några cigarrer som är något så när rökbara redan vid leverans och som man kan röka medan man väntar på att pinnarna i plastidoren mognar.
Inga speciella tips, två veckor borde vem som helst kunna vänta efter leverans i början - eller köp några småpinnar i form av mini-cigarriller (som röks upp på max 5 minuter).

Wirre1man skrev:Kan ni rekommendera några eller är det cigariller som gäller?
Montecristo har minicigariller i små tins på hyfsat välsorterade förbutiker där man hämtar paket och köper varm korv... Finns fler märken, prova vet ja och återkom med vad du tycker om dem vetja. Det är inte dåliga produkter, bara väldigt mager smakupplevelse jämfört med premiumcigarrer. :besserwisser:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Wirre1man fre 13 apr 2018, 19:48

Daniel P du ger som vanligt mycket bra info och tips. Skall kolla några cigarillmärken och återkomma med tyckanden.
Tackar Tackar !!!
Wirre1man

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Jantan fre 13 jul 2018, 18:40

Vet inte ifall det är smartare att skapa en ny tråd eller inte, men kapar denna istället..

Jag har snar rökt upp ett ”Nybörjarpaket” från Brobergs och det är dags att köpa en riktig humidor och fylla på cigarrlagret. Problemet är att jag inte vet vilka garrar jag ska investera i.

Jag vet fortfarande inte riktigt vilka typer av cigarrer jag gillar och ärligt talat känner jag inte superstor skillnad på de jag smakat.. bara mer eller mindre milda och krämiga. Lite konstigt med tanke på att jag brukar ha hyfsat lätt får sånt när det gäller mitt andra intresse, whisky, men nåja.. känner helt enkelt inte så mycket individuella smaker hos cigarrerna.. trots att jag gör ”allt rätt” (tänder klokt, långsamma puffar, retroinhalerar osv). Kommer det efterhand när man rökt mer, eller är jag ett hopplöst fall? [emoji23] i så fall kan jag lika gärna röka billigt billiga montecristo resten av livet men det är ju inte så kul..

Nåväl.. Är det klokast att köpa ett nytt, färdigt paket från någon sida eller ska man välja ut lite lösplugg? I så fall, vilket paket eller vilka lösplugg är vettiga att kränga för att prova lite allt möjligt, men av bra kvalitet..? Budget max en tusenlapp för ett gäng garrar, typ 8-10 st..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Daniel P fre 13 jul 2018, 19:36

Alla sätt är bra utom de dåliga, och det dåliga väljer du själv bort av olika anledningar. Budget var min anledning att välja bort dyra cigarrer i början t.ex. - ett effektivt sätt att lära sig massor om cigarrer som inte var från Kuba i första hand. Kubanska cigarrer visste jag att jag skulle komma till (och ha mer råd senare antagligen...) och så blev det. Vad du väljer bort (för att som jag snöa in på senare kanske) väljer du själv. Singel-köp eller lådköp? Ptja, det är också en budgetfråga - för singelköp är dyrare ironiskt nog, men en snabbare väg att uppleva fler olika.

Det jag istället fokuserar på här i tipsväg är drakpuffning om du inte känner smakerna så mycket som du önskar, dvs dra in rök i munnen och låta röken följa med utandningsluften genom näsan (viktig detalj: utan att dra ner någon rök alls i lungorna). Då känner du smakerna mycket bättre. Oftast lite starkt, så ta ett mindre bloss, dra sedan in lite mer luft i munhålan (utifrån) som komplement och för mildare smak, andas sedan ut, och medans luften från lungorna går ut genom näsan så öppnar du från munhålan "bakåt" och knuffar röken bakåt med tungan så röken följer med utandningsluften genom näsan. DÄR upplevs smakerna, och det är fantastiskt.

Så det var inte alls fel att ta upp din fråga i denna klistrade tråd, för nu är en beskrivning av drakpuffning också med i tråden :sefakta:

Edit: Passar på att slå ett slag för mina kommenterar och betyg på cigarrer (jag har alltid vägrat kalla dem recensioner som kanske är en bättre beskrivning). Sök på "mina kommentarer och betyg" så finner du dem.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ fre 13 jul 2018, 20:11

"retroinhalerar"???
Jag har ju bara puffat cigarr sen mitten av 70-talet så det vet jag inte vad det är! :smoking:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Jantan fre 13 jul 2018, 20:44

COJ skrev:"retroinhalerar"???
Jag har ju bara puffat cigarr sen mitten av 70-talet så det vet jag inte vad det är! :smoking:

Daniel P skrev:Det jag istället fokuserar på här i tipsväg är drakpuffning om du inte känner smakerna så mycket som du önskar, dvs dra in rök i munnen och låta röken följa med utandningsluften genom näsan (viktig detalj: utan att dra ner någon rök alls i lungorna). Då känner du smakerna mycket bättre. Oftast lite starkt, så ta ett mindre bloss, dra sedan in lite mer luft i munhålan (utifrån) som komplement och för mildare smak, andas sedan ut, och medans luften från lungorna går ut genom näsan så öppnar du från munhålan "bakåt" och knuffar röken bakåt med tungan så röken följer med utandningsluften genom näsan. DÄR upplevs smakerna, och det är fantastiskt.

Är precis detta som kallas för ”retroinhalera”, eller ”retro inhale” på engelska. Gör detta varje gång jag tar en puff (drar bara ut kanske 10% genom näsan) men känner inte dessa definierade smaker..

Tycker bara alla garrar smakar.. tobak och krämigt? Mer eller mindre milda, typ. Får kämpa på och hoppas man lär sig känna skillnad på skiten... lite frustrerande är det när man vill nörda in sig [emoji51]

Tack för tips Daniel!

Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav COJ fre 13 jul 2018, 20:54

Jantan skrev:
COJ skrev:"retroinhalerar"???

Daniel P skrev:Det jag istället fokuserar på här i tipsväg är drakpuffning om du inte känner smakerna så mycket som du önskar, dvs dra in rök i munnen och låta röken följa med utandningsluften genom näsan (viktig detalj: utan att dra ner någon rök alls i lungorna). Då känner du smakerna mycket bättre. Oftast lite starkt, så ta ett mindre bloss, dra sedan in lite mer luft i munhålan (utifrån) som komplement och för mildare smak, andas sedan ut, och medans luften från lungorna går ut genom näsan så öppnar du från munhålan "bakåt" och knuffar röken bakåt med tungan så röken följer med utandningsluften genom näsan. DÄR upplevs smakerna, och det är fantastiskt.

Är precis detta som kallas för ”retroinhalera”, eller ”retro inhale” på engelska. Gör detta varje gång jag tar en puff (drar bara ut kanske 10% genom näsan) men känner inte dessa definierade smaker..

Tycker bara alla garrar smakar.. tobak och krämigt? Mer eller mindre milda, typ. Får kämpa på och hoppas man lär sig känna skillnad på skiten... lite frustrerande är det när man vill nörda in sig [emoji51]

Tack för tips Daniel!

Aldrig hört och har ändå hängt på Amerikanska cigarr nyhetsgrupper och siter sen Internet uppfanns, eller i allafall sen 94-95!

Utan att blåsa ut genom näsan går det nog inte att fånga många smaker och nyanser.
Sen är det en träningssak, när jag började delade jag in cigarrer i 3 grupper, jättegoda, goda och andra...så småningom så infann sig lusten att förstå vad det var jag gillade och inte, vilka smaker som skulle vara där för att vara njutbart och vad som inte fick finnas, enl. min smak. Sen med tiden kom det andra...vissa smaker är relativt lätta hitta, de 5 eller 6 som man kan fånga med tungan, sött, salt, surt...osv.
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 13 jul 2018, 21:12

Jag antar att "retro inhale" motsvarar drakpuffning, för även att jag inte heller (som COJ) känner igen uttrycket så är det antagligen vad som menas, finns liksom inte så många alternativ till inhale.... (vilket är mycket dåligt för hälsan) och ändå prata om att inhalera.... Hmm,... Men iaf, drakpuffning har vi kallat det på detta forumet sedan 15 år och är vår beskrivning av att blåsa ut rök genom näsan utan att för den skull inhalera till lungorna. Så är det nog.
I vart fall ger det mer smaker än sött, surt, salt, beskt och umami (tror det var vad du var ute efter COJ) som upplevs i munhålan. Allt annat (kakao, russin, gamla björkgrenar, stall, ljunghed, jod, gummi, salmiak, grädde mm mm) är från näsan på ett eller annat sätt. Det är fakta :besserwisser: .

Ett klassiskt exempel (som jag fått prova) är att smaka socker och kanel blandat samtidigt som man håller för näsan utan att veta vad man smakar. Då känner man bara sötman av sockret, inget annat. Sedan när man släpper näsan så plötsligt: KANEL! :besserwisser:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Jantan fre 13 jul 2018, 22:05

Daniel P skrev:Jag antar att "retro inhale" motsvarar drakpuffning, för även att jag inte heller (som COJ) känner igen uttrycket så är det antagligen vad som menas, finns liksom inte så många alternativ till inhale.... (vilket är mycket dåligt för hälsan) och ändå prata om att inhalera.... Hmm,... Men iaf, drakpuffning har vi kallat det på detta forumet sedan 15 år och är vår beskrivning av att blåsa ut rök genom näsan utan att för den skull inhalera till lungorna. Så är det nog.
I vart fall ger det mer smaker än sött, surt, salt, beskt och umami (tror det var vad du var ute efter COJ) som upplevs i munhålan. Allt annat (kakao, russin, gamla björkgrenar, stall, ljunghed, jod, gummi, salmiak, grädde mm mm) är från näsan på ett eller annat sätt. Det är fakta :besserwisser: .

Ett klassiskt exempel (som jag fått prova) är att smaka socker och kanel blandat samtidigt som man håller för näsan utan att veta vad man smakar. Då känner man bara sötman av sockret, inget annat. Sedan när man släpper näsan så plötsligt: KANEL! :besserwisser:

Jo, vet väl att det funkar så, och just därför är det lite frustrerande att jag inte känner mer än jag gör...

Nåväl, får hoppas det lossnar!

Användarvisningsbild
Jantan

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat